• Tjofsan01

    Rädd att bara få pojkar, dåligt samvete

    Väntar vårt andra barn, vår anda pojke <3

    Jag är så förälskad i den lilla i magen och skulle inte bytt honom mot något i världen, men är rädd att aldrig få uppleva en flicka. Vi hade tänkt oss tre barn men blir trean en pojk till (så kommer han givetvis va lika älskad) men då försöker vi en gång till för att kanske få en flicka.

    Får så dåligt samvete bara för jag sitter och googlar statistik och ?inventerar? barnen så fort jag hör någon som har mer än tre barn va de första tre blev.

    Är det fler som känner som jag?

  • Svar på tråden Rädd att bara få pojkar, dåligt samvete
  • Anonym (Eva)

    Tycker det är lustigt att läsa på om statistik i sådana här fall. att få tre pojkar i rad är 12% chans. men när man redan har två pojkar är ju utfallet ett helt annat. Det hela är ju helt logiskt och uttänkbart

  • Anonym (Eva)

    cirka 12 får jag kanske tillägga för ordningens skull

  • Anonym (K)

    Stackars fjärde barnet i så fall, som blev till enbart för att ni ville ha en flicka.

  • Meriall
    Anonym (K) skrev 2018-06-07 17:24:26 följande:

    Stackars fjärde barnet i så fall, som blev till enbart för att ni ville ha en flicka.


    Nja vet en familj som har 4 barn, 3 pojkar tätt och sedan en flicksladdis för ville gärna ha en flicka. Det var inte alls synd om henne, hon var allas älskling och bortskämd. Men hon blev inte alls tjejig när hon växte upp med alla bröder att ta efter ;)
  • MinoosMami

    Hej jag har 5 tjejer och en enda pojke, lite tvärt om här :) men jag har aldrig brytt mig om könet för efter några stycken bebisar vet man att könet inte spelar någon roll :) lycka till /l

  • Anonym (4 grabbar)

    12% chans att få triss i pojkar?

    Vad är då procentsatsen för 4 pojkar?

    Jag längtar sjukt mycket efter en flicka. Har 3 grabbar sedan tidigare..

    Mina barn vill ha en lillasyster, mina föräldrar längtar efter en tjej.. ja i princip alla önskar flicka.

    Men det som växer i min mage är en pojke som snart ska komma ut och jag hoppas innerligt att jag kommer känna djup kärlek till honom den dagen.

    Är så rädd att jag ska stöta bort honom och känna mig bitter.

    Dessa tankar är tankar man inte får ha, typ förbjudet att yttra.

    Ännu mer för min man då det är hans första..

    Men känslan av besvikelse växer i mig av och till. Vilken dålig människa jag är.

  • Fritidsmamman
    babydreams skrev 2018-06-06 22:33:23 följande:

    Väntar också vårt andra barn, första blev en pojke <3

    Har alltid ?drömt? om att först få en son, en storebror - för att sen få en dotter, en lillasyster. Så måste säga att jag hoppas på en flicka den här gången men magkänslan säger verkligen att det är en lillebror! Är bara i vecka 5 men redan är känslan så stark.

    Blir klart glad över en lillebror med men har som sagt alltid drömt om en av varje, enda sedan barnsben! :) men har för mig att det är väldigt ovanligt att få ?triss? i pojkar och flickor, det är som att få krona eller klave tre gånger i rad!


    Det är ovanligt så till vida att de män som bara kan producera flickor/pojkar, är ovanliga. Men har du träffat en sådan man, så finns ju möjligheten att enbart få 9 pojkar/9 flickor.
  • IceKitten

    Jag förstår inte varför så många är så dömande gällande att en blivande förälder vill ha ett visst kön.


    Det är helt ok TS att vilja ha en flicka, precis som det är helt ok att vilja ha ett barn med samma hårfärg/ögonfärg/osv som en själv.


    Det som inte är ok är att inte älska barnet bara för att den blev en pojke/flicka men det är sällan vad det handlar om.


    Jag ville verkligen ha en flicka, nu är det en pojke och det gör ingen skillnad för min kärlek gällande lillen. Anledningen till att jag ville ha en flicka var antagligen att jag växte upp som ensambarn med enbart min mamma. Det finns alltid en anledning till varför folk vill det de vill, däremot är det inte ok att döma andra bara för att de tänker annorlunda.


    Dessutom... argumentet "jaså du, jag ville då ha ett friskt barn" är nästa obotligt korkat. Alla vill ha ett friskt barn, vilka övriga preferenser man har påverkar inte detta överhuvudtaget.

  • Anonym (Eva)
    Anonym (4 grabbar) skrev 2018-06-08 06:06:46 följande:

    12% chans att få triss i pojkar?

    Vad är då procentsatsen för 4 pojkar?

    Jag längtar sjukt mycket efter en flicka. Har 3 grabbar sedan tidigare..

    Mina barn vill ha en lillasyster, mina föräldrar längtar efter en tjej.. ja i princip alla önskar flicka.

    Men det som växer i min mage är en pojke som snart ska komma ut och jag hoppas innerligt att jag kommer känna djup kärlek till honom den dagen.

    Är så rädd att jag ska stöta bort honom och känna mig bitter.

    Dessa tankar är tankar man inte får ha, typ förbjudet att yttra.

    Ännu mer för min man då det är hans första..

    Men känslan av besvikelse växer i mig av och till. Vilken dålig människa jag är.


    ungefär sex/sju % sannolikhet med fyra pojkar
  • Fritidsmamman
    Anonym (Eva) skrev 2018-06-08 10:07:44 följande:
    ungefär sex/sju % sannolikhet med fyra pojkar
    Hur tänkte du där?

    Det är 12% chans att få triss i pojkar när man startar från 0. Sannolikheten, som ger procentsatsen, ändras vartefter du får barn. När du väl har fått triss i pojkar, ökar procenten markant, då sannolikheten då säger att om du skaffar barn med samma man som du skaffat dina tre pojkar med, så finns där en övervägande chans att få ytterligare en pojke.
  • Anonym (Eva)
    Fritidsmamman skrev 2018-06-08 10:21:54 följande:

    Hur tänkte du där?

    Det är 12% chans att få triss i pojkar när man startar från 0. Sannolikheten, som ger procentsatsen, ändras vartefter du får barn. När du väl har fått triss i pojkar, ökar procenten markant, då sannolikheten då säger att om du skaffar barn med samma man som du skaffat dina tre pojkar med, så finns där en övervägande chans att få ytterligare en pojke.


    Ja, jag menar naturligtvis när man startar från noll. när man redan har tre är sannolikheten ju drygt 50 att nästa blir pojke (då det föds något fler pojkar) jag har inte läst någon forskning kring att män skulle ha benägenhet att få det ena eller det andra (nyare forskning talar ju även för att äggen påverkar vilken spermie som tas emot) jag antar att inget är helt bevisat sannolikheten för fyra pojkar är cirka 6 % när man inte har några barn
  • Anonym (Men snälla kära nån!)
    Anonym (Eva) skrev 2018-06-08 10:07:44 följande:

    ungefär sex/sju % sannolikhet med fyra pojkar


    Fritidsmamman skrev 2018-06-08 10:21:54 följande:

    Hur tänkte du där?

    Det är 12% chans att få triss i pojkar när man startar från 0. Sannolikheten, som ger procentsatsen, ändras vartefter du får barn. När du väl har fått triss i pojkar, ökar procenten markant, då sannolikheten då säger att om du skaffar barn med samma man som du skaffat dina tre pojkar med, så finns där en övervägande chans att få ytterligare en pojke.


    Men man kan inte tänka på det sättet som ni menar här. Det är ALLTID 50% varje graviditet. Vad man fått för kön innan påverkar naturligtvis inte på minsta sätt chanserna till ett visst kön nästa graviditet! Man kan säga att si och så många procent av flerbarnsföräldrar har en viss fördelning på könen, men ni kan ju inte på allvar tro att den individuella sannolikheten för varje ny graviditet påverkas?! Även om man är dålig på matte så måtte ni väl begripa att kroppen inte fungerar så?

    Såna här trådar slutar ALLTID med samma vansinnesteorier om hur statistik fungerar och jag blir så trött.
  • Jsv17
    Meriall skrev 2018-06-07 06:20:48 följande:

    Oj jag svarade visst aldrig på detta. Har bra ämnesomsättning och livslängd i släkten vilket kan kopplas till just mitokondrierna och deras dna. Men känns också tråkigt om de skulle "dö ut" efter att ha funnits i så många tusen år liksom.

    Visst kanske min dotter väljer att inte få några barn och då är det stopp hursomhelst men då finns det en chans i alla fall.

    Vi är en väldigt liten släkt.


    Va intressant, kvinnorna i min familj lever också länge, gammelmormor blev över hundra och det finns fler exempel på riktigt hög ålder. Har en pojke men inga önskemål egentligen om kön på eventuella syskon, ser mig som en pojkmamma, men då är ju detta ngt som skulle vara kul med en flicka då
    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Anonym (Eva)
    Anonym (Men snälla kära nån!) skrev 2018-06-08 11:14:25 följande:

    Men man kan inte tänka på det sättet som ni menar här. Det är ALLTID 50% varje graviditet. Vad man fått för kön innan påverkar naturligtvis inte på minsta sätt chanserna till ett visst kön nästa graviditet! Man kan säga att si och så många procent av flerbarnsföräldrar har en viss fördelning på könen, men ni kan ju inte på allvar tro att den individuella sannolikheten för varje ny graviditet påverkas?! Även om man är dålig på matte så måtte ni väl begripa att kroppen inte fungerar så?

    Såna här trådar slutar ALLTID med samma vansinnesteorier om hur statistik fungerar och jag blir så trött.


    Ja, kära nån. Är det jag som är så otydlig?! Det är ju precis det jag säger!:

    "Ja, jag menar naturligtvis när man startar från noll. när man redan har tre är sannolikheten ju drygt 50 att nästa blir pojke (då det föds något fler pojkar"

    På vilket sätt är detta otydligt?! att sannolikheten är låg att få fyra av varje är ju för att varje utfall behöver stämma.
  • Fritidsmamman
    Anonym (Eva) skrev 2018-06-08 11:07:59 följande:
    Ja, jag menar naturligtvis när man startar från noll. när man redan har tre är sannolikheten ju drygt 50 att nästa blir pojke (då det föds något fler pojkar) jag har inte läst någon forskning kring att män skulle ha benägenhet att få det ena eller det andra (nyare forskning talar ju även för att äggen påverkar vilken spermie som tas emot) jag antar att inget är helt bevisat sannolikheten för fyra pojkar är cirka 6 % när man inte har några barn
    Det finns forskning som visar att mer "maskulina män", i större utsträckning bär på fler Y-kromosomer, än män som är mildare och mjukare.

    Chefer, poliser och militärer bidrar till att fler pojkar föds, t.ex.
  • Fritidsmamman

    "Normalt föds det i genomsitt cirka 106 pojkar på 100 flickor. Siffran är dock inte stabil utan kan påverkas av flera olika förhållanden, såsom hormoner, föroreningar och enligt vissa forskare även samlagsfrekvens. Den sista hypotesen stöder sig på den lilla övervikten av pojkar som föds, när par är sexuellt mycket aktiva, som nygifta eller soldater hemma på permission. En hög nivå av det manliga könshormonet testosteron och det kvinnliga hormonet östrogen ger av allt att döma goda chanser att få en pojke. Män som arbetar i serviceyrken, som servitörer eller chaufförer, har en tendens att producera mindre testosteron än män i chefspositioner, vilket kan ha ett inflytande på deras barns kön. Chefer får lite fler pojkar än män i serviceyrkena. Samma tendens kan spåras hos kvinnor i ledande ställning, som också producerar mer av både det manliga och det kvinnliga könshormonet. Tidpunkten för befruktningen har också betydelse för könet. En undersökning har visat att 65 procent av de barn som tillkommer två dagar efter ägglossningen är pojkar. Det beror på en låg nivå av gonadotropinhormoner vid denna tidpunkt."

    illvet.se/manniskan/fods-det-fler-pojkar-an-flickor

  • Anonym (Cecilia)
    babydreams skrev 2018-06-06 22:33:23 följande:

    Väntar också vårt andra barn, första blev en pojke <3

    Har alltid ?drömt? om att först få en son, en storebror - för att sen få en dotter, en lillasyster. Så måste säga att jag hoppas på en flicka den här gången men magkänslan säger verkligen att det är en lillebror! Är bara i vecka 5 men redan är känslan så stark.

    Blir klart glad över en lillebror med men har som sagt alltid drömt om en av varje, enda sedan barnsben! :) men har för mig att det är väldigt ovanligt att få ?triss? i pojkar och flickor, det är som att få krona eller klave tre gånger i rad!


    Nej då, det är inte väldigt ovanligt att få tre av samma kön!

    Skulle nog inte ens säga att det är ovanligt.

    Jag har två systrar, min mamma har två systrar, min pappa har två bröder, min sambo har också två bröder.

    Bland de i bekantskapskretsen som har tre barn så är det något vanligare med blandat än bara samma kön.

    Själv har jag triss i pojkar, väntar nu fjärde och sista barnet. Får se om det blir fyra pojkar i familjen här med, som hos våran närmaste granne :)

    En av mina söners bästa kompisar, där är de fem pojkar och inga flickor. Det är nog rätt ovanligt, dock!
  • Anonym (Cecilia)
    Anonym (Eva) skrev 2018-06-08 11:37:18 följande:

    Ja, kära nån. Är det jag som är så otydlig?! Det är ju precis det jag säger!:

    "Ja, jag menar naturligtvis när man startar från noll. när man redan har tre är sannolikheten ju drygt 50 att nästa blir pojke (då det föds något fler pojkar"

    På vilket sätt är detta otydligt?! att sannolikheten är låg att få fyra av varje är ju för att varje utfall behöver stämma.


    Förstår vad du menar!
  • babydreams
    Fritidsmamman skrev 2018-06-08 11:57:31 följande:

    "Normalt föds det i genomsitt cirka 106 pojkar på 100 flickor. Siffran är dock inte stabil utan kan påverkas av flera olika förhållanden, såsom hormoner, föroreningar och enligt vissa forskare även samlagsfrekvens. Den sista hypotesen stöder sig på den lilla övervikten av pojkar som föds, när par är sexuellt mycket aktiva, som nygifta eller soldater hemma på permission. En hög nivå av det manliga könshormonet testosteron och det kvinnliga hormonet östrogen ger av allt att döma goda chanser att få en pojke. Män som arbetar i serviceyrken, som servitörer eller chaufförer, har en tendens att producera mindre testosteron än män i chefspositioner, vilket kan ha ett inflytande på deras barns kön. Chefer får lite fler pojkar än män i serviceyrkena. Samma tendens kan spåras hos kvinnor i ledande ställning, som också producerar mer av både det manliga och det kvinnliga könshormonet. Tidpunkten för befruktningen har också betydelse för könet. En undersökning har visat att 65 procent av de barn som tillkommer två dagar efter ägglossningen är pojkar. Det beror på en låg nivå av gonadotropinhormoner vid denna tidpunkt."

    illvet.se/manniskan/fods-det-fler-pojkar-an-flickor


    Vad intressant att läsa! När sonen blev till hade vi sex i stort sett varje dag. Denna gång hade vi bara sex två gånger under hela cykeln och så blev jag gravid. Min sambo jobbar för övrigt med service och är väldigt ?mjuk? som man. Så får se om det blir en lillasyster denna gång då, men känns som om att det är en lillebror :)
  • vampyria2

    När jag väntade min nummer fyra så fick vi reda på att det skulle bli en liten kille, jag hade tre döttrar innan och var så lycklig över dem att jag faiskt blev lite besviken över att de sa att det skulle bli en grabb, jag var ju så lyclig över mina töser...jag blev så förvånad när den lille kom ut och jag insåg att skillnaden mellan att ha en flicka och en pojke inte fanns och att det var exakt lika mysigt med en liten kille som med tjejerna...men förstår att du känner som du gör efter som du inte vet något annat <3

Svar på tråden Rädd att bara få pojkar, dåligt samvete