• FRosenquist

    Matfobi

    Jag har i hela mitt liv levt med ångestproblematik och är generellt sätt en mycket orolig person. De senaste 6 månaderna har detta utvecklats till en stor fobi för mat. Kollar otaligt många gånger bäst-före datum, vågar inte äta något öppnat om någon annan varit i närheten av det när jag inte varit där (rädd det blivit förgiftat) och får panik så fort jag ska handla eller laga mat. Även kastruller, tallrikar och bestick är jag rädd för, då att diskmedel ska vara kvar på det eller att det är fullt med bakterier. Äter varken kött, ägg eller mejeriprodukter och behöver därför egentligen äta mycket bönor, kikärtor osv för att få i mig det jag ska. En rädsla för dessa gör dock det omöjligt med (tror de ska svälla upp i magen och spräcka magsäcken) vilket gör det svårt att få i sig alla vitaminer osv. Älskar mat och bryr mig inte om vikt/storlek direkt utan detta handlar om en överdriven rädsla för döden som visar sig på detta sätt. Pratar med en psykolog som ej ger några tips.. Tänkte därför vända mig till Internet. Någon som varit med om/är med om samma tankar och ångest? Börjar bli olidligt så har någon tips uppskattas det!!! ("Bara ät, det är inte farligt" hjälper inte direkt. Vet det inte är farligt samtidigt som jag vet att det lika gärna skulle kunna vara farligt)

  • Svar på tråden Matfobi
  • Tiffany

    Kontaka din VC och be om en psykolog och få KBT 


    Måste vara jobbigt att ha det sådär.. jag utvecklade en hysteri kring mat förut m en det var dock om att jag var allergiskt mot allting och vbågade inte äta någonting.. nu idag äter jag det mesta men det var hemskt under perioden jag var så orolig.. 

  • FRosenquist

    Går hos en psykolog som VPM så skulle vara bra "med sådant där" men får inga tips eller något. Kanske varit där för få gånger, eller så är han inte så kompetent som dem ville få det att låta..

    Jobbigt.. Var det genom KBT du kom över det/lärde dig hantera det?

  • Tiffany

    Jag vet inte hur stor fobi du har, men jag vet verkligen hur det kan vara. Jag har gått förut hos en psykolog med hjälp för min panikångest då med KBT, däremot ej matgrejjen. Men jag lärde mig den hårda vägen, däremot med en kille med mycket tålamod. jag var så orolig att t ex reagera på maten jag åt att jag ibland satt utanför akuten för att kunna äta de för att då veta att jag får snabbt hjälp. hade sån extrem ångest... nyckel är att göra det tillräckligt mycket tills du tror på dig själv att det ej är någon fara.. det är så tuft men det går! man måste ha tålamod och ork , ta små steg i taget ..

    Får du panikattack t ex om du äter något du är rädd för? 

Svar på tråden Matfobi