• mandelskrutten

    Sommarfritids! Uppskattar svar!

    Har märkt att många av mitt barns klasskompisar helt har slutat med sommarfritids.

    Är ju målet för många av oss att vara med sina barn hela sommaren men undrar hur folk får ihop det?

    Handlar om höginkomsttagare dessutom.

    Tar släkten hand om barnen hela sommaren tro?

  • Svar på tråden Sommarfritids! Uppskattar svar!
  • anyXX

    Min flicka är 10 år och vi sa upp fritids för ett år sedan ungefär. Vi föräldrar har 4 veckor semester och barnen ska vara en vecka hos mormor och morfar. Min man jobbar skift så han är hemma en del i veckan. Nån dag följer hon med mig till jobbet. I övrigt kommer hon vara ensam ganska mycket i sommar. Helt enkelt för att hon vill det! Har erbjudit att anmäla till läger osv men hon vill hellre vara hemma och läsa och spela

    Minecraft, kolla på youtube osv. Gissar att det kan bli lite mycket dator så hon kommer gå lite uppgifter i sommar och jag kommer uppmuntra henne att gå till biblioteket tex. Ang mat kommer antingen min man att gå hem och fixa lunch el så ser vi till att det finns något för henne att mikra.


    flicka 2008 & pojke 2010
  • Mrs Green

    Här fanns det bara fritids fram till halva sommaren efter 3:an. Sen har vi trixat med olika läger och mormor och så, och några dagar ensam hemma. Det har funkat bra, och ju äldre hon blir desto mer uppskattar hon att vara ensam hemma så då blir det fler dagar. Det tog däremot några år innan jag kände att det var ok att hon lagade mat när vi inte var hemma, så i början gjorde jag matlådor som hon kunde värma. 

  • Utbrytarkonst

    I den åldern var jag hemma själv och var med kompisar och framförallt min bästis i princip varje dag, det var ju jättekul. Mina föräldrar hade alltid något hemma åt mig att mikra, tex rester från gårdagen, mikropizzor eller liknande. Kunde nog laga enklare rätter också från 9 års åldern, nudlar osv. Slutade på fritids redan i första klass. Barn i den åldern vill väl ändå vara med kompisar hela dagarna när de har chansen?

  • mamma 86
    elyse skrev 2018-06-16 19:59:39 följande:

    Oj, jag trodde man slutade gå på fritids i 3-4:an.


    Varför skulle man göra det? Jag skulle aldrig låta min 10-11 åring vara själv hemma i flera veckor när jag jobbar. Många reser bort under sommaren och då kanske där inte är kompisar att leka med heller. Beror ju på hur man bor också.
  • Fjäril kär
    mamma 86 skrev 2018-06-17 13:11:58 följande:

    Varför skulle man göra det? Jag skulle aldrig låta min 10-11 åring vara själv hemma i flera veckor när jag jobbar. Många reser bort under sommaren och då kanske där inte är kompisar att leka med heller. Beror ju på hur man bor också.


    Fast det finns nog ingen som lämnar barnen ensamma i flera veckor. Det är det ju ingen som påstår heller. Någon strödag här och där klarar de flesta barn i 10-12-års åldern att vara själv på.
  • MochEsmamma

    Min dotter slutade 3:an och hon kommer vara hemma själv i 2 veckor. Här har kommunen bra sommaraktiviteter som hon kommer vara med på. Här är sommarfritids enbart förvaring så det ser jag ingen anledning att betala för. Har heller inga problem med att hon är hos kompisar och leker eller att kompisar är här. Jag har möjlighet att sluta lite tidigare så jag är hemma ca 15:45, det känns helt ok.

  • mamma 86
    Fjäril kär skrev 2018-06-17 13:52:11 följande:

    Fast det finns nog ingen som lämnar barnen ensamma i flera veckor. Det är det ju ingen som påstår heller. Någon strödag här och där klarar de flesta barn i 10-12-års åldern att vara själv på.


    Fast personen skrev ?oj jag trodde man slutade få på fritids i 3:an-4:an?. Och så ifrågasatte jag varför man skulle göra det. Verkligheten för många barn skulle då vara att vara ensamma hemma väldigt mycket, inte enstaka strödagar.
  • Fjäril kär
    mamma 86 skrev 2018-06-17 19:05:43 följande:

    Fast personen skrev ?oj jag trodde man slutade få på fritids i 3:an-4:an?. Och så ifrågasatte jag varför man skulle göra det. Verkligheten för många barn skulle då vara att vara ensamma hemma väldigt mycket, inte enstaka strödagar.


    Fast den som säger upp fritids i den åldern har nog ordnat eftermiddagarna . Tror inte att någon lämnar sina barn vind för våg utan en plan.

    Alla jobbar inte heltid och många jobbar skift och då finns det nästan alltid nån förälder hemma per automatik efter skolan. Och en hel del barn är nyckelbarn och klarar sig själv ett par timmar tills någon kommer hem. Eller har ett äldre syskon. Varianterna är därmed många.
  • Alexi

    Jag förvånas över hur många som säger upp fritids redan i trean och tycker det är ok att barnen sitter hemma hela eftermiddagar under terminen och hela veckor under ooven. Det blir ju väldigt mycket tv/dator/spel-tid som inte jag tycker är vettigt.

    Det här menar jag då inte bara utifrån tråden utan framför allt folk omkring oss.

    Fritids innebär mycket utevistelse, rörelse och socialt, det vill jag mina barn ska ha mer av, inte mindre.

  • mamma 86
    Fjäril kär skrev 2018-06-17 19:20:59 följande:

    Fast den som säger upp fritids i den åldern har nog ordnat eftermiddagarna . Tror inte att någon lämnar sina barn vind för våg utan en plan.

    Alla jobbar inte heltid och många jobbar skift och då finns det nästan alltid nån förälder hemma per automatik efter skolan. Och en hel del barn är nyckelbarn och klarar sig själv ett par timmar tills någon kommer hem. Eller har ett äldre syskon. Varianterna är därmed många.


    Fast fortfarande skrev personen att den trodde att man slutade i 3an-4an precis som att det är så för alla. Dessutom är det inte samma sak att vara hemma några timmar efter skolan som hela dagarna när det är lov. Majblomman har gjort en undersökning och många barn fick vara själv hemma hela dagar. Och att lämna sina barn vind för våg har jag inte skrivit om, läs istället vad jag skriver om. Jag ser ofta barn som driver runt med kompisar och hittar på dumheter, cyklar hejvilt utan hjälm och en massa annat. Och det är barn i 10-11 års åldern. Deras föräldrar har definitivt inte koll.
  • elyse
    mamma 86 skrev 2018-06-17 13:11:58 följande:

    Varför skulle man göra det? Jag skulle aldrig låta min 10-11 åring vara själv hemma i flera veckor när jag jobbar. Många reser bort under sommaren och då kanske där inte är kompisar att leka med heller. Beror ju på hur man bor också.


    När jag jobbade på fritids (Nu är det ca tio år sedan) var det bara upp till fyran man hade rätt till fritids så det är därför jag blev förvånad - jag trodde inte att det var vanligt att äldre barn gick på fritids, helt enkelt.
  • mamma 86
    elyse skrev 2018-06-17 20:37:43 följande:

    När jag jobbade på fritids (Nu är det ca tio år sedan) var det bara upp till fyran man hade rätt till fritids så det är därför jag blev förvånad - jag trodde inte att det var vanligt att äldre barn gick på fritids, helt enkelt.


    Ok där jag bor har man alltid haft rätt till fritids hela 6:an också
  • anyXX
    Alexi skrev 2018-06-17 19:50:05 följande:

    Jag förvånas över hur många som säger upp fritids redan i trean och tycker det är ok att barnen sitter hemma hela eftermiddagar under terminen och hela veckor under ooven. Det blir ju väldigt mycket tv/dator/spel-tid som inte jag tycker är vettigt.

    Det här menar jag då inte bara utifrån tråden utan framför allt folk omkring oss.

    Fritids innebär mycket utevistelse, rörelse och socialt, det vill jag mina barn ska ha mer av, inte mindre.


    En del barn, tex min dotter blir trötta av allt det sociala i skolan. Hon tycker om att vara ensam och läsa och greja på sitt rum på eftermiddagarna och hämtar energi för att orka med instrumentlektioner tex. Ja det kan bli lite mycket skärm ibland men då ger vi henne uppgifter eller ser till att hon gör annat på kvällarna. Jag tror det är klokt att lyssna på sitt eget barn och se vad som passar för just dem. Båda våra barnen riktigt hemkära och då ser vi ingen anledning att tvinga på dem fritids mer än nödvändigt. 8-åringen är för lite för att vara hemma själv, men 10-åringen trivs bäst så och sköter sig bra så varför inte?
Svar på tråden Sommarfritids! Uppskattar svar!