• Qem

    Få barn intresserat av pottan?

    Jag skulle behöva tips på hur jag kan få min drygt tvåårige son intresserad av att göra ifrån sig på pottan. Han är SÅ redo för det, säger till innan både kiss och bajs (inte varje gång, men ofta!), både med och utan blöja på. han är till och med i princip nattorr-torr, men han vill inte sitta på pottan... jag vill ju helst inte tvinga honom, utan vill att han ska få en "positiv upplevelse" av att sitta där.

    Någon som har tips på hur man kan locka dit honom?

  • Svar på tråden Få barn intresserat av pottan?
  • Richi3

    Något slag av belöningssystem helt klart! Fungerar alltid! -Bara lyfta dom dit kan göra barnen skrämda, blir dålig erfare. 

  • LaFontaine

    Vi roar oss med olika saker på pottan. Vi läser böcker, tittar på nåt kortare avsnitt, t.ex. Greta Gris, eller lekar med småbilar eller liknande. Det brukar vara så spännande att vi snarare har en "konflikt" kring när det är dags att kliva av pottan

  • Qem

    Tusen tack för tipsen! Det hjälpte att få till belöning och att vi har barnsits på toan istället för potta! Vi har nu gått igenom dag två "utan blöja" (inom " för att han var på förskolan igår med blöja och han har den även på natten) och det har gått helt ok! Han höll sig fram till i eftermiddags, så det tog ett tag innan han fick sin första kiss i toan och belöningen, men kiss nr 2 gick betydligt lättare redan! Försöker med tredagarsmetoden, men inte fullt så strikt... imorgon blir det nya tag, och hoppas att det ska gå lättare då ????

Svar på tråden Få barn intresserat av pottan?