• LaFleur

    Barn och rökning

    Min svärmor ska snart på besök hos oss och det är jättetrevligt, men det är nämligen ett problem, eller kanske en mindre trevlig moment med henne och det är hennes extrema rökning.

    Hur ska jag kunna säga på ett fint sätt att jag inte vill att hon ska ta i sonen och pussa på honom direkt efter att hon rökt? Vill gärna att hon tvättar händerna osv, då jag får panik av bara tanken. Hon har hälsat på oss förut och men i bara några få dagar, nu ska hon vara hos oss i minst en vecka och jag kommer samtidigt vara bortrest, så jag är väldigt nojig. Hon har rökt inne/i bilen när sambon var liten, har dock slutat med rökning inne, men tycks inte ta någon som helst hänsyn till sonen. Kan ta fram ciggen på altanen när sonen är där och vill typ börja röka vid honom, så jag får springa in.

    Jag vet att jag kanske är dum som tänker så, men när jag tänker på hennes andedräkt och att hon ska pussa på min son, så blir jag illa till mods

    Vill även tillägga att hon tar illa upp vad man än säger, så det är liksom svårt

  • Svar på tråden Barn och rökning
  • 8airam8
    lövet2 skrev 2018-09-17 23:14:10 följande:

    Ja, du väljer vad och vem du vill inkludera i ditt barns liv. Du väljer uppenbarligen att inte inkludera barnets farmor, pga en omotiverad rädsla för rökare. Vad tror du skadar ditt barn mest? Att se ditt förakt och din rädsla för hans farmor, eller att bli kramad av någon du tycker luktar illa?


    Skönt att se att det finns någon som ännu inte förlorat vet och sans.

    Och till den som svarade på detta, Näng kallar du dig: 1) det heter "kognitiv", och 2) den som sa det kan va det (för då hamnat vi nog på samma nivå i argumentationen)
    The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • Maddi

    Både jag och min sambo är lika Dan vad gäller rökare. Ingen kommer i närheten av våra barn med en tänd cigarett. Börjar någon röka så får, tyvärr, vi akta oss.

    Synd att icke rökare ska drabbad av skitlukten.

  • lövet2
    LaFleur skrev 2018-09-17 23:26:49 följande:
    Snälla du, människa, ge dig! Skrattar du åt folk som har höjdskräck också? Hade du varit påläst så hade du vetat att farliga partiklar sätter sig på huden osv. Tvättar man sedan inte sina händer, så är det ganska så uppenbart att det överförs till den/det man vidrör.

    Jag har själv varit rökare, men har aldrig någonsin rökt när barn varit i närheten och jag skulle aldrig få för mig att pussa ett barn med en mun som är full av gifter, ja, skratta på.

    Sedan så tycker inte jag att man ska stirra sig blind på avsaknad av forskning. Långt ifrån alla vill experimentera på barn, plus att ibland så är det miljoner människor som måste missta livet och hälsan för att forskning ska kunna bevisa något eller ens komma på tal. Så nej, dina argument håller inte för mig.
    Jag skrattar inte. Jag tycker bara det är sorgligt att se när fanatiker splittrar familjer. En ingift släkting tog till sig att det var skadligt för spädbarn att se på TV. Hon krävde av barnets mormor, att hon gjorde sig av med TV:n, för annars skulle inte barnbarnet få hälsa på. Mormor tog det inte på allvar, och det ledde till slut till att hon inte ens fick träffa sitt barnbarn. De har ingen kontakt nu.

    Jag tycker du ska ställa dig själv några frågor:
    *När barnet börjar på dagis och en i personalen är rökare, vad gör du då?
    *När ditt barn måste till doktorn, och doktorn el sköterskan är rökare, får de inte undersöka barnet då?
    *När ditt barn får en kompis, vars pappa röker, tänker du hindra ditt barn från att vara kompis med det andra barnet då?
    *När ditt barn börjar skolan och fröken är rökare, byter du skola då?
  • LaFleur
    lövet2 skrev 2018-09-18 12:59:12 följande:

    Jag skrattar inte. Jag tycker bara det är sorgligt att se när fanatiker splittrar familjer. En ingift släkting tog till sig att det var skadligt för spädbarn att se på TV. Hon krävde av barnets mormor, att hon gjorde sig av med TV:n, för annars skulle inte barnbarnet få hälsa på. Mormor tog det inte på allvar, och det ledde till slut till att hon inte ens fick träffa sitt barnbarn. De har ingen kontakt nu.

    Jag tycker du ska ställa dig själv några frågor:

    *När barnet börjar på dagis och en i personalen är rökare, vad gör du då?

    *När ditt barn måste till doktorn, och doktorn el sköterskan är rökare, får de inte undersöka barnet då?

    *När ditt barn får en kompis, vars pappa röker, tänker du hindra ditt barn från att vara kompis med det andra barnet då?

    *När ditt barn börjar skolan och fröken är rökare, byter du skola då?


    Förskolelärare, lärare, sköterskor, läkare etc etc kramar inte mitt barn och ger honom pussar fyllda av nikotinsaliv. Ser du skillnaden?

    Sedan, så begränsar jag inte deras kontakt genom att ställa ett enda krav, och det är att hon tvättar händerna och inte pussar på honom direkt efter att hon rökt. Sluta överdriv.

    Jag kan vända det så här; jag älskar parfym och kan knappt leva utan den, men min svärmor tycker att alla parfymer luktar äckligt och har bett min sambo att framföra det för mig. Jag har då av respekt till henne aldrig använt parfym när vi träffats efteråt. Så varför är mitt krav så himla orimligt? Och sluta kalla folk för saker, jag är ingen fanatiker, jag bryr mig bara om mitt barn. Det är som att säga att någon som gillar rött är dum, bara för att du själv tycker att rött är en ful färg.
  • BragoP

    Jag må vara hård enligt vissa men om man väljer att röka så får man heller inte hålla mitt barn på några timmar, samma med snusning. Handtvätt gäller för alla, inte bara rökare.

  • Näng
    8airam8 skrev 2018-09-18 06:18:48 följande:

    Skönt att se att det finns någon som ännu inte förlorat vet och sans.

    Och till den som svarade på detta, Näng kallar du dig: 1) det heter "kognitiv", och 2) den som sa det kan va det (för då hamnat vi nog på samma nivå i argumentationen)


    Vilken tur att jag missade att korrekturläsa min text så att du fann ett stavfel. Måste känns skönt för dig. Generellt röker välutbildade människor i mindre utsträckning och idag röker sällan läkare, sjuksköterskor och förskolelärare alls eller under arbetstid. Det är inte något som brukar tillåtas under arbetstid. Och pussar andra människors barn på arbetsplats är ju verkligen inte etiskt korrekt. Tänk bara om jag på BVC skulle gå ut och ta mig ett bloss och sedan gå in och pussa barnet...Jag skulle högst troligen inte vara lämplig att fortsätta min anställning.
  • legomum
    lövet2 skrev 2018-09-18 12:59:12 följande:
    Jag tycker du ska ställa dig själv några frågor:
    *När barnet börjar på dagis och en i personalen är rökare, vad gör du då?
    *När ditt barn måste till doktorn, och doktorn el sköterskan är rökare, får de inte undersöka barnet då?
    *När ditt barn får en kompis, vars pappa röker, tänker du hindra ditt barn från att vara kompis med det andra barnet då?
    *När ditt barn börjar skolan och fröken är rökare, byter du skola då?
    Men hur kan du ens jämföra ett nyfött barn med en 7 åring i skolan?

    En nyfödd är ju extra känslig mot gifter och kemikalier, de har ju så små kroppar att allt de utsätts för blir ju så mycket farligare.
  • Näng
    lövet2 skrev 2018-09-18 12:59:12 följande:

    Jag skrattar inte. Jag tycker bara det är sorgligt att se när fanatiker splittrar familjer. En ingift släkting tog till sig att det var skadligt för spädbarn att se på TV. Hon krävde av barnets mormor, att hon gjorde sig av med TV:n, för annars skulle inte barnbarnet få hälsa på. Mormor tog det inte på allvar, och det ledde till slut till att hon inte ens fick träffa sitt barnbarn. De har ingen kontakt nu.

    Jag tycker du ska ställa dig själv några frågor:

    *När barnet börjar på dagis och en i personalen är rökare, vad gör du då?

    *När ditt barn måste till doktorn, och doktorn el sköterskan är rökare, får de inte undersöka barnet då?

    *När ditt barn får en kompis, vars pappa röker, tänker du hindra ditt barn från att vara kompis med det andra barnet då?

    *När ditt barn börjar skolan och fröken är rökare, byter du skola då?


    Det är skadligt för spädbarn att titta på TV. Varför tror du annars att man avråder skärmar för små barn och begränsad när de blir äldre? Men att göra sig av med TV:n låter dock mycket överdrivet. Svårt att tro att det är hela historien.
  • Solarn
    lövet2 skrev 2018-09-18 12:59:12 följande:
    Jag skrattar inte. Jag tycker bara det är sorgligt att se när fanatiker splittrar familjer. En ingift släkting tog till sig att det var skadligt för spädbarn att se på TV. Hon krävde av barnets mormor, att hon gjorde sig av med TV:n, för annars skulle inte barnbarnet få hälsa på. Mormor tog det inte på allvar, och det ledde till slut till att hon inte ens fick träffa sitt barnbarn. De har ingen kontakt nu.

    Jag tycker du ska ställa dig själv några frågor:
    *När barnet börjar på dagis och en i personalen är rökare, vad gör du då?
    *När ditt barn måste till doktorn, och doktorn el sköterskan är rökare, får de inte undersöka barnet då?
    *När ditt barn får en kompis, vars pappa röker, tänker du hindra ditt barn från att vara kompis med det andra barnet då?
    *När ditt barn börjar skolan och fröken är rökare, byter du skola då?
    Samhället går mot rökfritt nu, rökning på arbetstid har också börjat förbjudas mer och mer.
  • lövet2
    Näng skrev 2018-09-18 22:12:15 följande:
    Det är skadligt för spädbarn att titta på TV. Varför tror du annars att man avråder skärmar för små barn och begränsad när de blir äldre? Men att göra sig av med TV:n låter dock mycket överdrivet. Svårt att tro att det är hela historien.
    Du har rätt; det är överdrivet. Fanatiskt. Du har också rätt i att det inte är hela historien. Med tiden sade hon inte bara upp bekantskapen med sin mamma, utan även med sin syster. Hon kom på sin syster med att se på TV medan barnet var i huset.
  • 8airam8
    Näng skrev 2018-09-18 22:09:27 följande:

    Vilken tur att jag missade att korrekturläsa min text så att du fann ett stavfel. Måste känns skönt för dig. Generellt röker välutbildade människor i mindre utsträckning och idag röker sällan läkare, sjuksköterskor och förskolelärare alls eller under arbetstid. Det är inte något som brukar tillåtas under arbetstid. Och pussar andra människors barn på arbetsplats är ju verkligen inte etiskt korrekt. Tänk bara om jag på BVC skulle gå ut och ta mig ett bloss och sedan gå in och pussa barnet...Jag skulle högst troligen inte vara lämplig att fortsätta min anställning.


    Jag läste just igenom min egen text och fann ett fel som telefonen gjort åt mig. Känns det bättre för dig nu också?

    Resten vet jag inte riktigt vad du dillar om. Vad har det med frågeställningen eller mitt svar att göra?

    Och f.y.i. så finns det fortfarande rätt så gott om sjuksköterskor och läkare som röker, även om de måste stämpla ut för att stappla ned till område utan rökförbud och sådär.

    Rökning är dåligt. Men taskig attityd är också dåligt
    The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • Näng
    8airam8 skrev 2018-09-18 23:26:30 följande:

    Jag läste just igenom min egen text och fann ett fel som telefonen gjort åt mig. Känns det bättre för dig nu också?

    Resten vet jag inte riktigt vad du dillar om. Vad har det med frågeställningen eller mitt svar att göra?

    Och f.y.i. så finns det fortfarande rätt så gott om sjuksköterskor och läkare som röker, även om de måste stämpla ut för att stappla ned till område utan rökförbud och sådär.

    Rökning är dåligt. Men taskig attityd är också dåligt


    Nu var det ju inte jag som letade stavfel så just den småaktigheten står för dig.

    Ja då föll ju dina argument ändå eftersom du tydligen vet att de måste stämpla ut och byta kläder men troligen talar du om personal på sjukhus. Är det inställningen att skydda sitt barn du vänder dig emot?
Svar på tråden Barn och rökning