• Linniiizz97

    Utsatt för vit-rasism?

    Många anser att vit rasism inte finns..För mig är rasism när man utifrån etnicitet har vissa förutfattade meningar om att personer som ser ut på ett visst vis borde vara på ett visst sätt, många gånger i förtryckande mening.

    Kom med förslag på gånger ni som vita utsatts för något ni ansett vara rasistiskt.

    Jag kan börja: En svart kvinna påstod att jag borde köpa kondomer för att jag som SVENSK kvinna säkert skulle ligga runt(trots att jag har sambo) medan hon ''nej, nej'' naturligtvis in behövde inte ha några. Samma kvinna står för vänster-politik. Sådan dubbelmoral.Tyst

  • Svar på tråden Utsatt för vit-rasism?
  • Bananböjaren
    Linniiizz97 skrev 2018-11-06 09:38:05 följande:

    Många anser att vit rasism inte finns..


    Vilka är dom många som anser det? Jag har då aldrig hört någon påstå nått sånt. Däremot har jag hört massvis av SD mansbebisar som inte växt ur blöjan påstå just det, att det skulle vara vanligt att andra påstår att rasism emot vita inte skulle existera. Men det är det inte, det är bara jättebebisarna inom SD som håller på och ältar det. Ta av skygglapparna nu.
  • Meriall

    Det är klart att man kan ha fördomar mot vita. Men det är inte direkt någon organiserad rasism det handlar om utan just fördomar.

  • Överste Senap

    Det är väl bara SD:are och liknande löst folk som påstår att det inte existerar rasism mot vita bara för att stärka sin sak. Samt kanske någon AFA pappskalle kanske anser det också. Inga andra.

  • Rikard

    Rasism är ett tvåsidigt mynt. 
    Om man anser att vissa raser är sämre än andra så följer att man också anser att vissa raser är bättre. Båda sakerna är rasism. 
    Min erfarenhet är att jag som vit behandlas lite bättre än människor med annan etnicitet. Människor visar också större tillit till mig för att jag har den hud jag har. 
    Detta är också ett utslag av rasism, men det är ju inte riktigt jag som drabbas av den. Tvärtom är det ju till min fördel. 

    Det finns naturligtvis också en del fördomar mot vita eller svenskar som inte är så smickrande, och det är inget jag försvarar, men på det stora hela är rasismen inte något något som drabbar oss så hårt som andra grupper.

  • Rikard

    Rasism är ett tvåsidigt mynt. 
    Om man anser att vissa raser är sämre än andra så följer att man också anser att vissa raser är bättre. Båda sakerna är rasism. 
    Min erfarenhet är att jag som vit behandlas lite bättre än människor med annan etnicitet. Människor visar också större tillit till mig för att jag har den hud jag har. 
    Detta är också ett utslag av rasism, men det är ju inte riktigt jag som drabbas av den. Tvärtom är det ju till min fördel. 

    Det finns naturligtvis också en del fördomar mot vita eller svenskar som inte är så smickrande, och det är inget jag försvarar, men på det stora hela är rasismen inte något något som drabbar oss så hårt som andra grupper.

  • oanonym
    Rikard skrev 2018-11-12 16:04:14 följande:

    Rasism är ett tvåsidigt mynt. 

    Om man anser att vissa raser är sämre än andra så följer att man också anser att vissa raser är bättre. Båda sakerna är rasism. 

    Min erfarenhet är att jag som vit behandlas lite bättre än människor med annan etnicitet. Människor visar också större tillit till mig för att jag har den hud jag har. 

    Detta är också ett utslag av rasism, men det är ju inte riktigt jag som drabbas av den. Tvärtom är det ju till min fördel. 

    Det finns naturligtvis också en del fördomar mot vita eller svenskar som inte är så smickrande, och det är inget jag försvarar, men på det stora hela är rasismen inte något något som drabbar oss så hårt som andra grupper.


    Fast detta beror nog på var i världen du befinner dig. I ett område med många svarta eller asiater, då är det kanske dig dom ser ner på?
  • Rikard
    oanonym skrev 2018-11-12 16:28:27 följande:
    Fast detta beror nog på var i världen du befinner dig. I ett område med många svarta eller asiater, då är det kanske dig dom ser ner på?
    Min erfarenhet av att vara i områden med många asiater eller många svarta är tvärt om att jag även där har en rad förmåner just för att jag är vit. Det gäller både då jag har arbetat i sådana områden och då jag har varit där som turist. T.ex. att utan vidare kunna stövla omkring lite var som helst där jag egentligen inte hör hemma medan den lokala befolkningen stoppas av vakter. Att människor litar på mitt ord. Osv.
    Såsom vit är jag troligen mer i riskzonen för att bli rånad i en del länder, men än har det aldrig hänt mig och det är inte samma sak som att de skulle "se ned" på mig.

    Kanske finns det somliga som ser oss vita som moraliskt lägre stående (t.ex. för att vi antas ha fel religion eller fel sexualmoral), men nej, rasism mot vita är inte något som i någon större utsträckning försvårar våra liv.
Svar på tråden Utsatt för vit-rasism?