• LejonSa

    Förskola - vilket schema bör följas?

    Har ett barn redan på förskola. Är FL nu med barn nr 2. Barnet börjar förskolan nu om 3 mån.

    Jag jobbar kontorstider. O kommer jobba 75%. Börja 8 o sluta ca 14.30-15 om dagarna.

    Maken har oregelbundna tider. Jobbar ena dagen från 6 på morgonen o 8h framåt o andra dagen kan han börja 11 för att nästa dag börja 8 osv.

    Spontant tänker jag att barnen borde följa mitt schema som bas/grund. Vilket då skulle vara 7.30-15 ca. Och sedan modifieras efter makens schema då det är lämpligt. T ex lämna senare de dagar han går senare men ändå vid en vettig tid så att det blir en vettig vistelse för barnen på fsk.

    Förskolan tänker annorlunda o menar att skulle maken börja 12 t ex en dag då ska barnen börja 11-11.30 då. Börjar han 14 en annan dag ska de lämnas tidigast 12 osv. O jag tänker huuuuuur tänker man då! Hur kan det vara att ha barnets bästa i åtanke (för det var det hon sa att de hade när deras regler ser ut så här). Barn mår bra av kontinuitet (i synnerhet min äldsta som har utökad tid pga behov).

    Hur funkar det hos er?

  • Svar på tråden Förskola - vilket schema bör följas?
  • Åttionio89

    Jag tycker du på mötet ska kräva att få lämna barnen senast 11.00 när din man börjar sent och så hämtar du dom när du slutar. Är FL nu och på mitt barns förskola lämnar man 11.00 om man jobbar eftermiddag SÅLÄNGE barnet ska sova. Ska barnet inte sova skulle jag va tvungen att lämna kl 13 och pappan skulle då hämta kl 16.15. Tycker det är helt fel för barnet. Men nu är hon lite äldre och går 15-timmar. Ska bli intressant o se när dom tycker jag ska lämna barnen när jag börjar jobba sen.. inte tänker jag lämna lilla 11 och stora 13. Aldrig! Men om det är som många skrivit att dom vill ha alla äldre barn där senast 9 så kommer jag lämna lilla då med, åker ju inte fram o tillbaka. Och lilla undrar varför vi åker hem igen o ugglar i 2 tim för att sen åka tillbaka igen.. ja ska bli intressant som sagt! Skriv gärna här sen och berätta hur det gick på mötet! Lycka till

  • isa94

    Är själv förskollärare på förskola. Har inte haft uppe just eran situation, men spontant hade jag sagt att man går på ditt schema och sedan ändrar utefter pappans schema. Eftersom att föräldralediga och arbetslösa får lämna 8.45-15 / 9-14 så ser inte jag varför ni inte skulle få lämna dessa tider, utifrån barnets bästa men tydlighet och struktur.

    Hoppas det blir bra för er!

    Vore set så att det är en dygnet runt förskola blir ju dock detta en helt annan diskussion ( även jobbat på en sådan ).

  • soot

    På mitt barns förskola så har barnen alltid rätt att gå 3 timmar just för att barnen inte ska behöva komma och åka på en gång. Så om hämtning är kl 16 så får barnen börja kl 13 även om jag börjar senare. Förutom det så är det bara arbetstider + restid som gäller oavsett tid på dagen. Skulle lämningen bli mitt i lunchen så få barnen komma innan och äta mat också.

    Det ändrades dock för ca ett år sen. Då fick vi lämna kl 9 oavsett när man började jobba.

  • brallison
    Fiona M skrev 2019-01-21 16:39:01 följande:

    Fast jag fattar inte vad du menar. Ganska få 18-åringar, med ett år kvar på gymnasiet, blir utkastade. Tvärtom är trenden nu i Sverige att många bor kvar hemma även efter gymmasiet eftersom det är svårt att få boende.


    Jag vet inte hur det är rent praktiskt just nu, jag endast säger vad jag hör - att så fort barn kommer in i tonåren, så börjar deras föräldrar längta tills barnen flyttar ut.
  • Fiona M
    brallison skrev 2019-01-22 14:29:52 följande:

    Jag vet inte hur det är rent praktiskt just nu, jag endast säger vad jag hör - att så fort barn kommer in i tonåren, så börjar deras föräldrar längta tills barnen flyttar ut.


    Det är kanske så i din vänkrets men inte generellt i Sverige.
  • möjligt
    soot skrev 2019-01-22 00:32:40 följande:

    På mitt barns förskola så har barnen alltid rätt att gå 3 timmar just för att barnen inte ska behöva komma och åka på en gång. Så om hämtning är kl 16 så får barnen börja kl 13 även om jag börjar senare. Förutom det så är det bara arbetstider + restid som gäller oavsett tid på dagen. Skulle lämningen bli mitt i lunchen så få barnen komma innan och äta mat också.

    Det ändrades dock för ca ett år sen. Då fick vi lämna kl 9 oavsett när man började jobba.


    Det här låter ju som ett väldigt rimligt upplägg. Kanske nåt för TS att ha som förslag till förskolan?
  • möjligt
    Elin P skrev 2019-01-20 22:04:11 följande:

    Ok. Men känns det inte jobbigt då att lämna dem och gå till jobbet när du känner så att de har det bättre hemma? Jag kan lämna mina barn och känna att de har det bra BÅDE på fsk och hemma. Det ena utesluter inte det andra. Vi har förskola 3-4 dagar i veckan och det är bra tycker jag. På vår förskola är det också så att de pedagogiska aktiviteterna som sker i grupp är under förmiddagen. Så lämnar man sent missar barnen det. I vårt fall är väl just den delen mindre viktig då sonen bara är 2 år, men för en 4-5 åring är det ju trist att ofta missa det kompisarna gör. Jag fuskar med tiden någon gång i månaden för att slippa lämna ett trött och hungrigt barn. Det är säkert flera här som tycker det är moraliskt fel men för mig är det ok. Vi väljer att arbeta deltid både jag och pappan för att barnen ska få tillräckligt med tid tillsammans med oss också.


    fjanten skrev 2019-01-21 08:01:09 följande:

    Nej det känns inte jobbigt. Bara för att barnen har det bättre hemma med sina föräldrar så blir inte förskolan samma sak som skärselden... Det finns ju bäst, bättre, bra, mindre bra, dåligt, jättedåligt o.s.v., för att förklara det enkelt. Jag tror att i merparten av familjer är tid med föräldrar bäst, och tid på förskolan bra-jättedåligt (beroende på hur länge barnen lämnas).

    Jag tycker du gör moraliskt fel någon gång i månaden, men det är ju på ditt samvete.


    Hur tänker du fjanten att Elin p gör ett moraliskt fel?

    Mot förskolan? Eller mot sina barn?

    Låt oss säga att man måste lämna senast 13 för arbiter och barnet sover middag(och de andra på förskolan sover middag) 12.00-14.00

    Då känns för mig det moraliskt riktiga för alla inblandade att lämna ca 11.30 så barnet kan äta och landa för att sedan sova på förskolan

    Vem vinner på att man håller sitt barn vaket och sedan lämnar det övertrött och troligtvis ledset på förskolan där det sedan inte kommer att ha nog tid att sova innan det är dags för aktiviteter
  • brallison
    Fiona M skrev 2019-01-22 16:11:30 följande:
    Det är kanske så i din vänkrets men inte generellt i Sverige.
    Jag hoppas verkligen det!Glad
  • LejonSa

    Tack hörni för alla svar. Får se vad förskolan säger helt enkelt. Ska träffa dom nu snart.

    Slänger in en extra fråga här. Efter sommaren kommer min partner börja studera deltid. Men troligtvis fortsätta jobba i den utsträckning han gör nu. Hur blir det då med förskola? Är det fortf våra jobbscheman man går efter?

  • sextiotalist
    brallison skrev 2019-01-22 14:29:52 följande:
    Jag vet inte hur det är rent praktiskt just nu, jag endast säger vad jag hör - att så fort barn kommer in i tonåren, så börjar deras föräldrar längta tills barnen flyttar ut.
    Man brukar skoja om att tonåren är till för att föräldrarna ska längta tills barnen är vuxna ;).

  • AnkiC
    LejonSa skrev 2019-01-27 23:15:49 följande:

    Tack hörni för alla svar. Får se vad förskolan säger helt enkelt. Ska träffa dom nu snart.

    Slänger in en extra fråga här. Efter sommaren kommer min partner börja studera deltid. Men troligtvis fortsätta jobba i den utsträckning han gör nu. Hur blir det då med förskola? Är det fortf våra jobbscheman man går efter?


    Man har rätt till omsorg vid studier.
Svar på tråden Förskola - vilket schema bör följas?