• ThomasW

    Inte pengar till tandhälsa för alla

    Jönköping tandläkare har slut på pengarna. Eftersom invandrade barn har sämre tänder än svenska skall våra barn inte få samma tandvård längre. Endast "utsatta" barn skall bli kallade regelbundet till kontroll.

    Ser ut som på område efter område går invandrarna förbi kön. Kvar blir vi som betalar.

  • Svar på tråden Inte pengar till tandhälsa för alla
  • elsi
    Avast skrev 2019-02-28 22:13:54 följande:
    Jodå det är nytt och det har med invandringen att göra, det är inte konstigt att man trots en bra tandhälsa får problem med tänderna ibland.

    Det finns inga tider och väntrummet är fullt med nysvenskar, klart man undrar. Det kommer ju hela tiden in nya nysvenskar med dålig tandstatus och som du själv skriver går de med problem före de med bättre, inte konstigt då om tandläkarna har svårt att hålla undan, kön slutar ju liksom aldrig och vi andra har inte en chans att komma till. Klar att man då blir förbannad, det är ju ändå jag som ska arbeta och tvingas betala för alla. Jag gör det gärna men jag blir förbannad när man aldrig får komma intill.
    Om du aldrig får tid så är det ju konstigt att du vet att väntrummet är fullt med nysvenskar.

    Det är väl bara att boka en tid så du får komma till tandläkaren om du behöver det. I mitt landsting har jag aldrig väntat mer än ca en månad på tid och regelbundna kontroller ca vartannat år. En akuttid skulle jag kunna få idag på eftermiddagen om jag vill. 

    Och det är väl självklart att de som har problem ska ha akuttiderna före de som inte har problem?

    Dessutom är det många nysvenskar som utbildar sig till tandläkare så då bidrar de både med skatteintäkter och att förkorta köerna i tandvården. 
  • K Kalle
    elsi skrev 2019-03-01 09:47:10 följande:
    Men du kan få leva i tron att dina dåliga tänder har med otur att göra medan forskning visar att sköter man tänderna så har man stor chans att ha friska starka tänder livet ut.
    Inte alls. Vad man har för enzymer i sin saliv har väldigt mycket att göra med hur lätt man får hål i tänderna, liksom emaljens kvalitet och en del annat som man inte heller kan påverka
  • elsi
    K Kalle skrev 2019-03-01 09:58:34 följande:
    Inte alls. Vad man har för enzymer i sin saliv har väldigt mycket att göra med hur lätt man får hål i tänderna, liksom emaljens kvalitet och en del annat som man inte heller kan påverka
    Just dessa saker kan man påverka en hel del genom att äta rätt och sköta sina tänder. Genom kosten, genom fluor och genom mekanisk rengöring (tandborstning, tandtråd etc.).

    Och här är en enkel sökning på ett område i Sthlms läns landsting där första erbjudna tid är om två veckor. Inga 2-3 års väntetider här inte. distriktstandvarden.se/boka-tid/

    Om man söker på en akuttid så är första erbjudna tid redan idag om man ringer kliniken. 
  • K Kalle
    elsi skrev 2019-03-01 10:12:41 följande:
    Just dessa saker kan man påverka en hel del genom att äta rätt och sköta sina tänder. Genom kosten, genom fluor och genom mekanisk rengöring (tandborstning, tandtråd etc.).

    Och här är en enkel sökning på ett område i Sthlms läns landsting där första erbjudna tid är om två veckor. Inga 2-3 års väntetider här inte. distriktstandvarden.se/boka-tid/

    Om man söker på en akuttid så är första erbjudna tid redan idag om man ringer kliniken. 
    Nu bor jag i Umeå så det blir lite långt att åka.
  • elsi
    K Kalle skrev 2019-03-01 13:26:33 följande:
    Nu bor jag i Umeå så det blir lite långt att åka.
    Okej, men du verkar ju synnerligen hjälplös. Kolla tiderna i Umeå är då mitt radikala förslag. Och tandborstar och tandtråd säljs säkerligen även i Umeå.

    Men om ni sitter ett gäng här och påstår att det är 2-3 års väntetid för att få komma till tandläkare pga invandring så motbevisas ju det av att man i mitt landsting kan få en tid inom två veckor för kontroll och samma dag om det är akut. Eller hur? Och i Umeå har flera kliniker tom öppet på helgen samt till kl 19 flera vardagar varje vecka. Så nån tid borde du kunna hitta som passa. 
     
    Och i väntan på tid så kan du sköta sina tänder såsom du lärt dig av Sveriges utmärkta tandhälsovård från barnsben. 
  • Avast
    elsi skrev 2019-03-01 09:50:53 följande:
    Om du aldrig får tid så är det ju konstigt att du vet att väntrummet är fullt med nysvenskar.

    Det är väl bara att boka en tid så du får komma till tandläkaren om du behöver det. I mitt landsting har jag aldrig väntat mer än ca en månad på tid och regelbundna kontroller ca vartannat år. En akuttid skulle jag kunna få idag på eftermiddagen om jag vill. 

    Och det är väl självklart att de som har problem ska ha akuttiderna före de som inte har problem?

    Dessutom är det många nysvenskar som utbildar sig till tandläkare så då bidrar de både med skatteintäkter och att förkorta köerna i tandvården. 
    Det är inte så konstigt att veta att väntrummet är fullt med nysvenskar, det är ju bara att åka dit och titta. Lättplätt.

    Nej det är inte bara att boka en tid, är det fullt så är det, akuttiderna är slut och det finns inte tider i överskådlig tid. Det kommer ständigt nya nysvenskar med allt akutare och uslare tandstatus. Det är uselt hur det har blivit, när ska de som betalar för allt detta få komma till, när de själva rankas lägre i tandstatus än nysvenskar antagligen.

    Det är bra att nysvenskar utbildar sig men det bidrar knappast till att förkorta några köer eftersom tandläkarbristen är ett enormt svart hål just nu. Dessutom vill alla till storstäderna.
  • K Kalle
    elsi skrev 2019-02-28 16:11:57 följande:
    Det är möjligen sant om du bor i Byhåla där ingen tandläkare vill arbeta. Då kan köerna uppgå till flera år. Men det har knappast med invandring eller ens skatteresurser att göra utan att glesbygd är utflyttningsbygd och det gäller även flera yrkesgrupper som då inte finns att tillgå i glesbygd.

    I en någotsånär stor stad har du inte två års väntetid till tandläkare. Och du har rätt att söka tandvård i hela ditt landsting (hela landet kanske tom) så det är ju bara för dig att åka till närmaste stad och få en tandläkartid redan imorgon. 
    Tror inte att Umeå klassas som glesbygd, såvida man inte är inbiten stockholmare som anser allt utanför tullarna som glesbygd såklart. Vi har ju till och med en tandläkarhögskola.
  • K Kalle
    elsi skrev 2019-03-01 16:05:26 följande:
    Okej, men du verkar ju synnerligen hjälplös. Kolla tiderna i Umeå är då mitt radikala förslag. Och tandborstar och tandtråd säljs säkerligen även i Umeå.

    Men om ni sitter ett gäng här och påstår att det är 2-3 års väntetid för att få komma till tandläkare pga invandring så motbevisas ju det av att man i mitt landsting kan få en tid inom två veckor för kontroll och samma dag om det är akut. Eller hur? Och i Umeå har flera kliniker tom öppet på helgen samt till kl 19 flera vardagar varje vecka. Så nån tid borde du kunna hitta som passa. 
     
    Och i väntan på tid så kan du sköta sina tänder såsom du lärt dig av Sveriges utmärkta tandhälsovård från barnsben. 
    Jag HAR ju kollat på alla mottagningar i Umeå och ALLA har 1-2 års väntetid minst. Nu har jag snart väntat klart hoppas jag och jag hoppas att jag inte har haft små hål som växt siog stora under väntetiden.
  • K Kalle
    elsi skrev 2019-03-01 09:50:53 följande:
    Om du aldrig får tid så är det ju konstigt att du vet att väntrummet är fullt med nysvenskar.
    Jag har varit tvungen att söka akut. I väntrummet satt jag, en äldre dam och resten var människor med väldigt utländskt utseende och som pratade på ett språk som jag inte förstod. Och de var många. Samtidigt som allt fler med usel tandstatus kommer in är bristen på tandläkare stor. Jag vet faktiskt inte när jag träffade en sist. De senaste gångerna jag gått har det varit en tandhygenist som tagit emot eller en tandsköterska. När jag förhoppningsvis får en tid här i Umeå kan jag nog inte heller räkna med att få träffa en tandläkare.
  • elsi
    K Kalle skrev 2019-03-04 08:30:57 följande:
    Jag HAR ju kollat på alla mottagningar i Umeå och ALLA har 1-2 års väntetid minst. Nu har jag snart väntat klart hoppas jag och jag hoppas att jag inte har haft små hål som växt siog stora under väntetiden.
    K Kalle skrev 2019-03-04 08:29:23 följande:
    Tror inte att Umeå klassas som glesbygd, såvida man inte är inbiten stockholmare som anser allt utanför tullarna som glesbygd såklart. Vi har ju till och med en tandläkarhögskola.
    Det låter extremt osannolikt, men tanke på att Umeå, precis som du skriver, har en tandläkarhögskola. Jag har själv bott i Umeå i flera år och vet att det inte är nån Byhåla. Det finns gott om tandläkare i Umeå, Stockholm har säkert fler, men Sthlm har även fler nyanlända i så fall.

    Avast skrev 2019-03-02 13:11:57 följande:
    Det är inte så konstigt att veta att väntrummet är fullt med nysvenskar, det är ju bara att åka dit och titta. Lättplätt.

    Nej det är inte bara att boka en tid, är det fullt så är det, akuttiderna är slut och det finns inte tider i överskådlig tid. Det kommer ständigt nya nysvenskar med allt akutare och uslare tandstatus. Det är uselt hur det har blivit, när ska de som betalar för allt detta få komma till, när de själva rankas lägre i tandstatus än nysvenskar antagligen.

    Det är bra att nysvenskar utbildar sig men det bidrar knappast till att förkorta några köer eftersom tandläkarbristen är ett enormt svart hål just nu. Dessutom vill alla till storstäderna.

    Här i Sthlms län kan du i alla fall få en tid inom två veckor för icke-akuta besvär. Menar du att det skulle vara så står skillnad mellan andra landsting? Att tandläkare vill bo i storstäderna kan du ju knappast skylla invandringen på? 

    Och vad gör du i väntrummet om du aldrig får en tid till tandläkaren?
  • Avast
    elsi skrev 2019-03-04 17:26:58 följande:
    K Kalle skrev 2019-03-04 08:29:23 följande:
    Tror inte att Umeå klassas som glesbygd, såvida man inte är inbiten stockholmare som anser allt utanför tullarna som glesbygd såklart. Vi har ju till och med en tandläkarhögskola.
    Det låter extremt osannolikt, men tanke på att Umeå, precis som du skriver, har en tandläkarhögskola. Jag har själv bott i Umeå i flera år och vet att det inte är nån Byhåla. Det finns gott om tandläkare i Umeå, Stockholm har säkert fler, men Sthlm har även fler nyanlända i så fall.


    Här i Sthlms län kan du i alla fall få en tid inom två veckor för icke-akuta besvär. Menar du att det skulle vara så står skillnad mellan andra landsting? Att tandläkare vill bo i storstäderna kan du ju knappast skylla invandringen på? 

    Och vad gör du i väntrummet om du aldrig får en tid till tandläkaren?
    Ja det är lätt att sitta i en storstad och bjäbba där tillgången måhända är stor. Inte riktigt så det ser ut i landet i stort.

    Jag har inte skyllt tandläkarbristen på invandringen, det är nåt påhitt i ditt huvud.

    Vad jag gör i väntrummet har du inte med att göra men det finns många olika anledningar till att man kan befinna sig där serru.
  • K Kalle
    elsi skrev 2019-03-04 17:26:58 följande:
    K Kalle skrev 2019-03-04 08:29:23 följande:
    Tror inte att Umeå klassas som glesbygd, såvida man inte är inbiten stockholmare som anser allt utanför tullarna som glesbygd såklart. Vi har ju till och med en tandläkarhögskola.
    Det låter extremt osannolikt, men tanke på att Umeå, precis som du skriver, har en tandläkarhögskola. Jag har själv bott i Umeå i flera år och vet att det inte är nån Byhåla. Det finns gott om tandläkare i Umeå, Stockholm har säkert fler, men Sthlm har även fler nyanlända i så fall.


    Här i Sthlms län kan du i alla fall få en tid inom två veckor för icke-akuta besvär. Menar du att det skulle vara så står skillnad mellan andra landsting? Att tandläkare vill bo i storstäderna kan du ju knappast skylla invandringen på? 

    Och vad gör du i väntrummet om du aldrig får en tid till tandläkaren?
    Jag blev själv väldigt förbluffad över den långa väntetiden men tyvärr är det så. Staden växer så det knakar. Vi har även bostadsbrist precis som så många städer trots att Umeå är en av de städer där det byggs mest räcker det inte på långa långa vägar. En grannpojke berättade just att han äntligen skulle få en lägenhet efter 10 års köande.

    Det är ju inte så att samtliga tandläkarstudenter stannar kvar i Umeå. De flesta flyttar söderut skulle jag tro (som min mans fd tandläkare och min svägerskas fd tandläkare).
  • GGN

    Jag har fått en massa stöd, i form av billigare tandvård. Sluta gnäll, vi har det väldigt bra.

  • K Kalle
    GGN skrev 2019-03-05 07:48:04 följande:

    Jag har fått en massa stöd, i form av billigare tandvård. Sluta gnäll, vi har det väldigt bra.


    Var bor du? Där jag bor är det som sagt svårt att komma till. Det var det när jag bodde i Malmö också.
  • GGN
    K Kalle skrev 2019-03-05 08:53:18 följande:

    Var bor du? Där jag bor är det som sagt svårt att komma till. Det var det när jag bodde i Malmö också.


    Stockholm.
  • K Kalle
    GGN skrev 2019-03-05 12:00:14 följande:
    Stockholm.
    Ja det är ju dit alla tandläkare flyttar så det kanske inte är så konstigt.
  • GGN
    K Kalle skrev 2019-03-05 14:36:33 följande:

    Ja det är ju dit alla tandläkare flyttar så det kanske inte är så konstigt.


    Så därför får jag stöd av Försäkringenskassan..?
  • aerial

    Vet att det i Jönköping varit 2 års väntetid hos Folktandvården, så jo, sådana köer finns visst.

Svar på tråden Inte pengar till tandhälsa för alla