• Lilalila1234

    Min sambo vill vänta med barn, jag vill ha barn nu

    Hej, jag har ett dilemma och vet verkligen inte vad jag ska göra.

    Min kille är 27 och jag 28 år, vi har en lägenhet med plats för barn och ett bra förhållande.

    Bråkar lite då och då men mest om vem som skall göra vad, brukar sluta med att jag gör det mesta.

    Hur som helst, jag vill ha barn. Gärna igår, och min sambo har vetat att jag vill ha barn innan 30, sen dagen vi blev tillsammans för fem år sedan. Från början så sa min sambo att han också ville ha barn innan 30, men nu när vi pratar om det seriöst så vet han inte längre när det passar honom.

    Jag pluggar för tillfället på distans vilket ger mig chansen att inte behöva jobba ett tungt jobb tills dagarna innan jag skall föda, även detta vet min sambo.

    Jag har två år kvar av min utbildning och vill gärna bli gravid innan det då.

    Det finns en del fördelar för mig rent ekonomiskt, psykiskt och fysiskt att bli gravid innan jag slutar skolan, och allt det här förstår min sambo. Men han vill ändå vänta. Utöver dessa fördelar så vill jag ha barn så mycket att jag knappt kan sätta ord på det, jag är redo och har varit i några år. Men när vi prata om det för typ 2 år sedan så ville min sambo också vänta, jag köpte det då för våra liv var mindre stabila men nu, nu har vi mycket bättre förutsättningar för ett barn och det har vi haft i lite över ett år nu. Jag har sagt att det tar oftast lite tid innan man blir gravid och sen skall jag bära på ett barn i 10 månader, så det är inget som sker i samma sekund som han säger ja.

    Jag har också sagt att vi inte behöver försöka aktivt men att vi iallafall får sluta med preventivmedel.

    Varje gång jag tar upp det så vill han inte prata eller säger bara att han vill ha barn, men inte nu. Men jag har en känsla av att han aldrig kommer bli redo. För det har han sagt i två år nu.

    Jag vet att när han väl får ett barn så kommer han vara den lyckligaste människan på jorden, men han har svårt att ta olika steg framåt i livet. Har han med det mesta. Så med det sagt.

    Vad kan jag göra? Jag vill verkligen vara med honom och vill att han ska bli far till alla mina barn och leva lyckliga i alla eviga dagar, MEN kan ska jag strunta i vad jag vill för hans skull?

    Ska jag lämna honom? ska jag ta ett beslut åt oss båda? Ska jag vänta?

    Jag vill såklart inget av det här egentligen men ser inte att jag har så mycket val längre. Har någon av er blivit gravid med mening utan eran sambos ?blessing? och hur gick det? Har ni väntat och sen haft en man som faktiskt blivit redo?

    Är det jag som är galen och dum i huvudet som försöker pressa honom till något?

  • Svar på tråden Min sambo vill vänta med barn, jag vill ha barn nu
  • Anonym (Testa)

    De flesta män känner sig redo när det väl händer och inte innan, om man inte vill ha barn med en nyskild 40åring som aldrig fick några barn, de är iprincip de ända männen som är obehagligt taggade.

    Män under 30 som inte är jätte taggade från början är mest skraja och det går över.

  • Anonym (Testa)
    Anonym (Vänta!) skrev 2019-05-14 05:39:22 följande:

    Hur vet du hur jag känner? Jag blir arg i 1 minut när jag läser dina inlägg sedan lägger jag ner mobilen och går till jobbet eller umgås med mannen och barnen. Det påverkar mig inte mer än så. Så jag är en lycklig och lugn människa i övrigt :)

    Vi är olika. Det är sant. Jag skulle aldrig drömma om att medvetet bli gravid när min partner verkligen inte vill.

    Jag skulle inte heller leva i en relation som du har. Du bråkar om hushållsarbetet men behöver göra allt själv iallafall. Om du var nöjd med uppdelningen hemma så skulle du inte starta bråk om det.

    Du behöver inse att han inte vill ha barn med dig.

    Han vill det kanske längre fram. Men risken finns att han aldrig vill ha barn med dig. Risken finns att han inte ens vill ha barnet om du lurar dig till en graviditet.

    Stannar du med honom så blir du kanske barnlös.


    Du är ju sjuk i huvudet. Verkar väldigt omogen och du argumenterar som en 14åring.
  • Anonym (SSS)
    Anonym (Överbefolkad redan) skrev 2019-05-14 15:59:06 följande:

    Jorden är ändå så jävla överbefolkad så det räcker insekterna och haven dör ut. Vi utrotar alla djur som finns hugger ner alla skogar. Jorden har ca 5 år kvar. Vill du verkligen föda ett barn till detta? Ett liv där hen antagligen inte kommer bli vuxen alls.


    Lilalila1234 skrev 2019-05-14 16:22:56 följande:
    Haha vi får väl se... jorden som vi känner till den idag kanske är över om fem år, kanske inte. men naturen hittar oftast sätt att överleva, och människor är mer anpassningsbara än vi tror.

    Tråkigt det måste vara att leva med den här inställningen.

    Jag gör inte det så barn ska de bli, nån gång!

    Här har det visst blivit en annorlunda vinkling på frågeställningen! :)

    Mina fem cents, då: jag tror att det är få människor, som verkligen längtar efter barn, som avstår p.g.a. de blivande barnens klimatpåverkan. Däremot tror jag att OM man skulle bli barnlös, så kan det kanske vara en liten tröst? Att man inte har bidragit med fler människor till jorden, menar jag. 

    ...sedan måste man ju inte ändra sin livsstil åt det klimatfientliga hållet bara för att man får barn. Många verkar ta det som en ursäkt nämligen, att skaffa fristående hus och bil - om de inte hade det redan innan.

    Jag har t.ex. två barn, vi bor i lägenhet - ej fristående hus som radierar värme åt alla håll - och vi har aldrig haft någon bil. Jag drog ungarna i vagn på somrarna och pulka på vintrarna när de var små, och vi har åkt alla längre sträckor med buss och pendeltåg. Min man och jag till och med storhandlade med buss när ungarna var små. Den ena tog liggvagnen på bussen, åkte till stormarkanden och fyllde på i och under vagnen en gång i veckan. Gick utmärkt. 

    Vi gjorde ett par flygresor till Medelhavet, det medger jag - men bara ett par, och inte längre än till Medelhavet. I övrigt har vi åkt tåg t.ex. till Danmark och Tyskland på semestern. Fanns massor att uppleva där som var tillräckligt nytt och spännande för barnen - de hade inte uppskattat Thailand mer. 

    Kläder fick de ärva efter varandra trots olika kön före puberteten - då är det inte stor skillnad i kroppen. Vi kompletterade bara med könstypiska plagg till t.ex. kalas (typ finklänning, pojkskjorta), och då köpte vi dem begagnade, alternativt lämnade till second hand efteråt. O.s.v..
  • Anonym (SSS)

    ...och angående ert förhållande, så tycker inte jag heller att det låter som DRÖMförhållandet - men vem har egentligen ett drömförhållande? Jag tycker att det du beskriver, låter som folk är mest. Risken, om man väntar på drömprinsen, är ju att man inte får någon alls och blir barnlös i stället. 

  • Anonym (NN)
    Lilalila1234 skrev 2019-05-14 09:39:37 följande:
    Vi bor i centrala Göteborg, så folk väntar ju gärna lite längre med barn här.

    Jag förstår min sambo men jag håller inte med bara!

    Sen tycker jag det här med barn efter 30 är en underlig grej, som jag inte känner passar mig iallafall. Men det kanske är så det får bli, han är ju även ett år yngre än mig vilket jag antar spelar in också.
    Ja, det är samma här men bor i Stockholm, är 26 och ingen i min närhet har ens yttrat en tanke kring att skaffa barn ännu. Vad gör hans vänner? Kan tänka mig att det kan vara lite läskigt att vara först med en sån sak, och ja lite spelar det nog roll att han är ett år yngre än dig. 

    Nej men passar det inte dig ska du absolut inte rätta dig efter det, jag tror mest det är så för att folk i många fall pluggar länge och sen vill ha ett par år i alla fall innan de skaffar barn. Jag är själv ett exempel på det med en 5 års utbildning. 
  • Anonym (Anonym inte ensam)
    Lilalila1234 skrev 2019-05-13 13:00:45 följande:

    Hej, jag har ett dilemma och vet verkligen inte vad jag ska göra.

    Min kille är 27 och jag 28 år, vi har en lägenhet med plats för barn och ett bra förhållande.

    Bråkar lite då och då men mest om vem som skall göra vad, brukar sluta med att jag gör det mesta.

    Hur som helst, jag vill ha barn. Gärna igår, och min sambo har vetat att jag vill ha barn innan 30, sen dagen vi blev tillsammans för fem år sedan. Från början så sa min sambo att han också ville ha barn innan 30, men nu när vi pratar om det seriöst så vet han inte längre när det passar honom.

    Jag pluggar för tillfället på distans vilket ger mig chansen att inte behöva jobba ett tungt jobb tills dagarna innan jag skall föda, även detta vet min sambo.

    Jag har två år kvar av min utbildning och vill gärna bli gravid innan det då.

    Det finns en del fördelar för mig rent ekonomiskt, psykiskt och fysiskt att bli gravid innan jag slutar skolan, och allt det här förstår min sambo. Men han vill ändå vänta. Utöver dessa fördelar så vill jag ha barn så mycket att jag knappt kan sätta ord på det, jag är redo och har varit i några år. Men när vi prata om det för typ 2 år sedan så ville min sambo också vänta, jag köpte det då för våra liv var mindre stabila men nu, nu har vi mycket bättre förutsättningar för ett barn och det har vi haft i lite över ett år nu. Jag har sagt att det tar oftast lite tid innan man blir gravid och sen skall jag bära på ett barn i 10 månader, så det är inget som sker i samma sekund som han säger ja.

    Jag har också sagt att vi inte behöver försöka aktivt men att vi iallafall får sluta med preventivmedel.

    Varje gång jag tar upp det så vill han inte prata eller säger bara att han vill ha barn, men inte nu. Men jag har en känsla av att han aldrig kommer bli redo. För det har han sagt i två år nu.

    Jag vet att när han väl får ett barn så kommer han vara den lyckligaste människan på jorden, men han har svårt att ta olika steg framåt i livet. Har han med det mesta. Så med det sagt.

    Vad kan jag göra? Jag vill verkligen vara med honom och vill att han ska bli far till alla mina barn och leva lyckliga i alla eviga dagar, MEN kan ska jag strunta i vad jag vill för hans skull?

    Ska jag lämna honom? ska jag ta ett beslut åt oss båda? Ska jag vänta?

    Jag vill såklart inget av det här egentligen men ser inte att jag har så mycket val längre. Har någon av er blivit gravid med mening utan eran sambos ?blessing? och hur gick det? Har ni väntat och sen haft en man som faktiskt blivit redo?

    Är det jag som är galen och dum i huvudet som försöker pressa honom till något?


    Blir tårögd när jag läser det här, för att det känns som att det är jag som har skrivit det här. Vi är lika gamla, både du och jag och våra sambos som är ett år yngre. Vi har också varit tillsammans i snart 6 år och haft en flera års lång kamp kring detta. De två sista åren har varit väldigt påfrestande av mycket bråk. När vi träffades var jag också extremt tydlig med att barn ville jag ha innan 30. Han sa att han ville vara 30 eller över, men jag tänkte då att detta skulle ändras med tiden. Det gjorde dock inte det tyvärr. I perioder funderade och velade jag på hur jag skulle göra, eftersom jag fått backa ifrån min högsta dröm. Allt du beskriver har jag säger förklarat många gånger även för min sambo, och ibland förstod han men oftast blev helt galen av mitt "tjat". Jag hade väl i stort sätt börjat ge upp min dröm, för att lämna honom kändes i verkligheten inte som ett alternativ. Även om jag försökte tvinga mig till tanken.

    Dock kan jag ändå berätta att, i slutet av förra året så hände något. Han hade då sett mig så ledsen och deppig över detta så han "gav med sig", han sa att han vill göra mig lycklig. Jag vet att detta var otroligt tufft för honom, men jag tror han också inser att vi har hållit ihop flera år, närmar oss 30 båda två och tagit oss igenom tuffa perioder som detta. Han var nog rädd att förlora mig och eftersom han ändå vill ha barn "någon gång" så kunde han tillslut ändå tänka sig att försöka. 

    Jag vet inte hur du känner, men jag har även mått dåligt över att vänner och andra i ens omgivning börjat skaffa barn och även folk som är yngre än en själv. I perioder har det känts som att man dragit sig undan för att man inte med sin egen avundsjuka. 

    Det här kanske låter konstigt, men jag skulle inte ge upp om du verkligen älskar honom. Jag berättade för några få vänner om detta problem när det var som tuffast och då sa någon av dem att man skulle försöka gå vidare i livet.. men jag är så glad att jag ändå inte gav upp och det tycker jag inte att du heller ska göra, om du som jag kände att det egentligen inte är ett alternativ för dig! styrkekramar //
  • Anonym (SSS)

    Jag förstår nog inte detta. Varför skulle man vilja ha barn innan 30? Då mister man ju en stor del av sin ungdom. Och varför skulle man jämföra med andra? Barn är väl inga statusprylar heller. Kommer du att fortsätta sedan och jämföra dina barn med de andras barn? Som vissa mammor gör. Tvinga dina barn att spela fiol eller fotboll eller lära sig franska eller vara barnmodeller, eller vad nu du tycker är "fint" - för att kunna ta foton och skicka till dina vänner? För att de ska skämmas för att deras barn är "sämre"?

    Du är inne på farliga vägar när du kopplar barn till statuspaketet som det ska tävlas med. Du kan skada dina barn när du väl får dem. 

  • Anonym (Ärligt)

    Jag ska vara helt rak. Det du ser som en fördel är för i princip alla andra en enorm nackdel. Du tycker att det är smidigt att du pluggar på distans, alla andra tycker det är stor varningsflagg på att vara 29 och inte ha jobb än och dessutom vilja förlänga sin studietid för att skaffa ett (och sannolikt också två) barn innan man ger sig ut i arbetslivet. Hur ser det ut? Har du jobbat ihop en bra SGI sen tidigare? Extrajobbar/jobbar du på lov så att du inte står långt från arbetsmarknaden? Din sambo är nog likt många män orolig att skaffa barn med en person som lallar runt och kostar pengar och anser att denne har rätt att göra det för att denne fött barn. Jobba ihop en vettig SGI så att ni har råd att vara föräldrar på lika villkor är mitt tips, då lär han vara mer intresserad.

  • möjligt
    Anonym (Ärligt) skrev 2019-06-07 07:29:35 följande:

    Jag ska vara helt rak. Det du ser som en fördel är för i princip alla andra en enorm nackdel. Du tycker att det är smidigt att du pluggar på distans, alla andra tycker det är stor varningsflagg på att vara 29 och inte ha jobb än och dessutom vilja förlänga sin studietid för att skaffa ett (och sannolikt också två) barn innan man ger sig ut i arbetslivet. Hur ser det ut? Har du jobbat ihop en bra SGI sen tidigare? Extrajobbar/jobbar du på lov så att du inte står långt från arbetsmarknaden? Din sambo är nog likt många män orolig att skaffa barn med en person som lallar runt och kostar pengar och anser att denne har rätt att göra det för att denne fött barn. Jobba ihop en vettig SGI så att ni har råd att vara föräldrar på lika villkor är mitt tips, då lär han vara mer intresserad.


    Eftersom TS redan klargjort i tråden att hon har en maxad SGI från tidigare arbete och kommer att sänka denna i flera år när hon väl börjar jobba igen med sin nya ingångslön så tycker jag att du bör hoppa ner från dina dömmande skyhöga hästar
  • Anonym (X)
    Lilalila1234 skrev 2019-05-13 14:11:28 följande:

    Tack för alla svar!

    Jag har varit helt klar med att min sambo såklart får tycka och tänka vad han vill men att jag isåfall får ta ett beslut utifrån det.

    När jag prata om att vi kanske bör gå skilda vägar om vi inte kan komma överens, då ändrar han sin åsikt i några dagar för att sen gå tillbaka till att säga nej.

    Det gör det väldigt svårt att lämna då jag får upp mitt hopp och sen blev jag besviken igen då han inte kan hålla sitt ord.

    Jag skulle självklart aldrig lura honom till ett barn, men nu är vårat preventivmedel att han inte kommer i mig alla gånger vilket inte ens är ett bra sätt om man nu då så gärna inte vill ha barn. Så jag är den som håller koll på mina ägglossningar och liknande.

    Så om jag slutar med det, exakt som han har slutat hålla koll och blir gravid tycker inte jag att det är att lura honom. Han har själv valt att ha sex utan kondom.

    Men, det är inte så jag vill bli gravid, jag vill såklart att han ska vilja detta också.


    Om ni har överenskommelsen att du meddelar när du har ägglossning så ja, då är det att lura honom. Visst är det ett väldigt riskfyllt och korkat val av skydd, men att ljuga är att luras.
  • Anonym (Oops)
    Anonym (Julia) skrev 2019-05-15 01:15:08 följande:

    Det är väl bara att skippa preventivmedel och så säga 'upps...' när du blivit gravid. Din sambo kommer nog bli glad eftervart tiden går lite.


    Eller inte.

    Härligt för barnet om det visar sig att den ena föräldern inte alls vill ha barn.
  • Anonym (Ärligt)
    möjligt skrev 2019-06-07 08:39:33 följande:

    Eftersom TS redan klargjort i tråden att hon har en maxad SGI från tidigare arbete och kommer att sänka denna i flera år när hon väl börjar jobba igen med sin nya ingångslön så tycker jag att du bör hoppa ner från dina dömmande skyhöga hästar


    Jag försöker ge sambon perspektiv här. Hade det varit en man som pluggade på distans som ville skaffa barn och vara ensamt föräldraledig (för så låter det ju) och skjuta fram sin examen från minst 2 år till minst 3 år hade man ansett att han var en oansvarig latmask som inte vill jobba...

    Hade min tjej föreslagit barn när hon pluggade hade jag trott hon fått en hjärnblödning.
  • möjligt
    Anonym (Ärligt) skrev 2019-06-07 10:24:40 följande:

    Jag försöker ge sambon perspektiv här. Hade det varit en man som pluggade på distans som ville skaffa barn och vara ensamt föräldraledig (för så låter det ju) och skjuta fram sin examen från minst 2 år till minst 3 år hade man ansett att han var en oansvarig latmask som inte vill jobba...

    Hade min tjej föreslagit barn när hon pluggade hade jag trott hon fått en hjärnblödning.


    Fast det sitter nog i ditt huvud. Hur rent praktiskt menar du att det skulle vara sämre för TS och hennes familj att skaffa barn under studietiden när hon har både flexibilitet och en maxad SGI?
  • Anonym (Ärligt)
    möjligt skrev 2019-06-07 10:29:14 följande:

    Fast det sitter nog i ditt huvud. Hur rent praktiskt menar du att det skulle vara sämre för TS och hennes familj att skaffa barn under studietiden när hon har både flexibilitet och en maxad SGI?


    1. Det skjuter ytterligare på tiden tills sambon inte är ensam familjen om att ha ett fast jobb.

    2. Det minskar sambons chanser att kunna vara föräldraledig i samma utsträckning som TS.

    Jag säger inte att de automatiskt är sämre, men faktum kvarstår, den tilltänkta pappan håller inte med dig och TS. Att han tänker som jag är ganska troligt.
  • möjligt
    Anonym (Ärligt) skrev 2019-06-07 10:34:36 följande:

    1. Det skjuter ytterligare på tiden tills sambon inte är ensam familjen om att ha ett fast jobb.

    2. Det minskar sambons chanser att kunna vara föräldraledig i samma utsträckning som TS.

    Jag säger inte att de automatiskt är sämre, men faktum kvarstår, den tilltänkta pappan håller inte med dig och TS. Att han tänker som jag är ganska troligt.


    Fast jobb finns ingen garanti för någonsin och det kan till och med vara ett plus för en arbetsgivare att barnafödandet är avklarat när man är nyutexaminerad.

    Arbetsgivare är inte idioter och om de har flera likvärdiga kandidater och en är en 34 årig gift som inte har barn(än) så inser de ju att sannolikheten att de första 5 åren av anställningsperioden kommer att bestå av minst 2 år föräldraledighet. Det finns liksom för och nackdelar med allt

    Angående punkt 2 så skriver TS tydligt att deras ekonomi inte alls skulle förhindra att sambon tog föräldraledighet.
  • Lilalila1234

    Uppdatering om nån skulle ha liknande problem och läsa tråden i efterhand. 
    Det blev ett barn, fick veta att jag hade en typ av sjukdom och där med lite svårare att få barn, inget lite medicin inte skulle lösa informerade min gynekolog om. 


    Så vi slutade med all typ av skydd och vips så var jag gravid iallafall. Hann inte ens börja med min första kur. 


    jag fick panik, han fick panik. Men 2021 så kom vår lilla pojke och min sambo är helt tagen av honom. 
    När vi ser tillbaka på tidigare dispyter och bråk vi haft om barn så skäms han, och han vill ha fler redan nu. 


    nej jag lurade inte in honom i något men jag vet inte om jag egentligen tycker det är så fel, inte i vår situation i vart fall, det är inte de värsta man kan göra med dagens innerstadsmän känner jag. Dom är töntar och mesar som har en skev bild av vad som behövs innan barn. Det mesta löser sig. 


    Min SGI är intakt, min sambo tjänar såpass att jag inte längre behöver ta något CSN, vi flyttar efter sommaren till ett hus och vårat barn har allt och lite till han kan tänkas behöva. 


    Behöver såklart inte lösa sig så här för alla men jag blev inte barnlös, eller lämnad.

  • Anonym (Eh)

    Så du hävdar det inte är fel att lura till sig ett barn ? Du kallar din sambo tönt och mes. Vad bra ni verkar ha det ! 

  • Lilalila1234
    Anonym (Eh) skrev 2022-05-08 20:15:46 följande:

    Så du hävdar det inte är fel att lura till sig ett barn ? Du kallar din sambo tönt och mes. Vad bra ni verkar ha det ! 


    Tror man känner sig partner bäst, Ne efter flera år ihop så tror jag att man kan absolut ge en liten knuff i rätt riktning. 


    Folk är ju sjuka i huvudet här inne? Vad är fel på dig? 


    Ja man kan kalla sin sambo för töntig och mesig utan att ens förhållande suger. Man kan ha en annan jargong än rosor och gulligull dygnet runt och ändå ha det trevligt ihop. 

    Har du det någonsin trevligt eller blir du kränkt och arg för minsta lilla i dina förhållanden också? 

  • Anonym (D)

    Män verkar sällan känna sig redo. Det brukar kunna bli bra ändå, men det krävs att han är villig att säga ja utan att känna sig helt redo (många blir inte det förrän barnet är ett faktum).

    Vet egentligen inte vad de är så skraja för, men män är väl lite mer omogna kanske.

Svar på tråden Min sambo vill vänta med barn, jag vill ha barn nu