• Ena93

    När ska man tala om att man vill ha ett planerat snitt?

    Hej alla kloka kvinnor där ute,Jag behöver er hjälp!


    Jag har alltid haft en rädsla för att föda barn och har ju äldre jag blivit förstått att en vagnial förslossning absolut inte är ett alternativ pga flera olika anledningar.


    Jag undrar när man ska berätta till sin barnmorska att man vill föda med ett kejsarsnitt ? Jag bor i stockholm och undrar när man påbörjar sådana samtal med läkare och med barnmorskan?


    Sen undrar jag om någon annan i Stockholm har kunnat få sitt snitt beviljat utan massa motsånd.

    Jag är nu i vecka 9 och är 26 år gammal.


     

  • Svar på tråden När ska man tala om att man vill ha ett planerat snitt?
  • Anonym (Upplevt snitt och vaginal)
    Drottningen1970 skrev 2019-10-28 18:06:48 följande:

    Hur du än vrider och vänder på det är risken för riktigt allvarliga komplikationer som död och grav cp skada större vid vaginalförlossning. Om sen ungen får typ astma längre fram kanske inte är lika allvarligt...


    Inte bara astma. Underutvecklade lungor, synfel och lägre intelligens som vuxen så rätt vanliga biverkningar
  • 2020bebis

    Hej, jag sade till min barnmorska på första samtalet i v 7. Dock är det pga medicinska skäl men det är ändå en process och inget jag är garanterad... jag ska träffa läkare i v 13 (är nu i v 11) och sedan ska den läkaren ta kontakt med läkare på sjukhuset jag ska föda på, de ska också göra en bedömning och begära ut journaler osv. Verkar vara lång process så säg till så fort du bara kan!

  • ankan6

    Säg till så fort du kan! Vanligtvis får man samtal rätt sent har jag förstått det som, men ligger du på kan du få det tidigarelagt om de har tid. Jag sade till det absolut första jag gjorde vid inskrivningen och min BM löste en tid hos läkare för samtal redan i vecka 16 för att jag skall slippa gå och ha ångest över det för länge. I vanliga fall skulle jag inte fått träffa läkare förens omkring vecka 25.

  • Anonym (....)
    Anonym (Upplevt snitt och vaginal) skrev 2019-10-28 20:29:09 följande:
    Inte bara astma. Underutvecklade lungor, synfel och lägre intelligens som vuxen så rätt vanliga biverkningar
    Att risken för astma ökar från 2,0 till 2,6% stod det i information från bla socialstyrelsen. På samma ställe fanns det information att det var större risk för att barnet behövde andningshjälp vid födseln (risken stod under kortsiktiga risker och inte långsiktiga) men att den risken minskade ju senare i graviditeten man utför kejsarsnittet varför man planerar kejsarsnitt så sent som möjligt. V37 tror jag dom pratade om, ang dom ökade riskerna, i texten vilket är mycket tidigare än vad normala planerade snitt görs idag. 
    Synfel och lägre intelligens stod det inget om alls vilket det bör ha gjort från en myndighet som inte vill att man gör planerade snitt, om det nu var så att det faktiskt stämde.

    Funderar man på snitt så är det bra att själv läsa den information som finns så man kan göra ett val baserat på korrekt fakta. Ofta så skrämmer folk upp en med saker som att "risken för något är dubbelt så stor vid snitt!" och så handlar det om en ökning från 0,01 till 0,02% eller liknande..
    Däremot finns det en ökad risk för allvarliga komplikationer med moderkakan om man planerar att föda fler än 3 barn med snitt vilket kan vara bra att veta. (Efter 2 snitt får man i regel inte föda vanligt längre)

    Jag läste på en del då min syster blev tvungen att göra sitt andra snitt (ej självvalda utan pga bebis i säte och misslyckade vändningsförsök) och det jag tyckte var väldigt intressant var hur olika vården verkar förklarar snitt baserat på om man vill eller behöver det. Behöver man det så får man veta att riskerna trots allt är jättesmå, att det inte är någon fara osv (inte att det är "bättre än alternativet" utan att det faktiskt är ett tryggt sätt att föda) medan om man vill göra snitt pga rädsla så får man höra hur farligt och dåligt det är..
  • LaFontaine
    Anonym (....) skrev 2019-10-29 06:24:01 följande:

    Att risken för astma ökar från 2,0 till 2,6% stod det i information från bla socialstyrelsen. På samma ställe fanns det information att det var större risk för att barnet behövde andningshjälp vid födseln (risken stod under kortsiktiga risker och inte långsiktiga) men att den risken minskade ju senare i graviditeten man utför kejsarsnittet varför man planerar kejsarsnitt så sent som möjligt. V37 tror jag dom pratade om, ang dom ökade riskerna, i texten vilket är mycket tidigare än vad normala planerade snitt görs idag. 

    Synfel och lägre intelligens stod det inget om alls vilket det bör ha gjort från en myndighet som inte vill att man gör planerade snitt, om det nu var så att det faktiskt stämde.

    Funderar man på snitt så är det bra att själv läsa den information som finns så man kan göra ett val baserat på korrekt fakta. Ofta så skrämmer folk upp en med saker som att "risken för något är dubbelt så stor vid snitt!" och så handlar det om en ökning från 0,01 till 0,02% eller liknande..

    Däremot finns det en ökad risk för allvarliga komplikationer med moderkakan om man planerar att föda fler än 3 barn med snitt vilket kan vara bra att veta. (Efter 2 snitt får man i regel inte föda vanligt längre)

    Jag läste på en del då min syster blev tvungen att göra sitt andra snitt (ej självvalda utan pga bebis i säte och misslyckade vändningsförsök) och det jag tyckte var väldigt intressant var hur olika vården verkar förklarar snitt baserat på om man vill eller behöver det. Behöver man det så får man veta att riskerna trots allt är jättesmå, att det inte är någon fara osv (inte att det är "bättre än alternativet" utan att det faktiskt är ett tryggt sätt att föda) medan om man vill göra snitt pga rädsla så får man höra hur farligt och dåligt det är..


    Det är otroligt intressant hur riskerna ändras beroende på medicinsk indikation eller inte... Vid min förra graviditet hade jag först en läkare som själv ansåg att vaginal förlossning var olämplig för mig. När jag frågade om riskerna med det, påpekade han att eventuell riskökning för till exempel astma, var mycket liten. Vidare var riskerna för syrebrist hos barnet i princip obefintliga och att det var mycket viktigt att skilja på planerade snitt och omedelbara snitt där barnet redan mår dåligt och så klart ör påverkat när det kommer ut.

    Ett par månader senare byttes läkaren ut till en sol inte alls förordade snitt. Plötsligt var riskerna mycket stora för barnet (snitt var för övrigt rent trams). Ingen skillnad fanns mellan planerade och omedelbara snitt.

    Den läkaren bytte jag snabbt ut till en tredje, som förvisso förordade vaginal förlossning, men som hade en helt annan framtoning. Planerade snitt var klart mer komplikationsfria än omedelbara och visst fanns vissa risker för försämrat immunförsvar, även om de var små. Som helhet förordade hon dock vaginal förlossning, så länge barnet inte låg i säte.

    Men - det är fortfarande spännande att tänka på hur riskerna förändras beroende på läkare och indikation.
  • Drottningen1970
    Anonym (Upplevt snitt och vaginal) skrev 2019-10-28 20:29:09 följande:

    Inte bara astma. Underutvecklade lungor, synfel och lägre intelligens som vuxen så rätt vanliga biverkningar


    Nej. Det är ovanliga biverkningar. Dessutom gör man i dessa studier ingen skillnad på när friska barn förlöses med planerade snitt och snitt som blir urakuta för att nåt händer under förlossningen eller snitt som görs för att mamma eller barn är sjuka.

    Att påstå att dessa komplikationer som du nämner är rätt så vanliga är en ren fabulering.
  • Drottningen1970
    Anonym (L) skrev 2019-10-28 20:13:37 följande:

    Förklara igen vad menar då om det nu är så att jag nu inte kan läsa?


    Förstår inte vad du behöver få förklarat för dig..

    Det står exakt det jag menar.
  • Anonym (Upplevt snitt och vaginal)
    Drottningen1970 skrev 2019-10-29 11:40:16 följande:

    Nej. Det är ovanliga biverkningar. Dessutom gör man i dessa studier ingen skillnad på när friska barn förlöses med planerade snitt och snitt som blir urakuta för att nåt händer under förlossningen eller snitt som görs för att mamma eller barn är sjuka.

    Att påstå att dessa komplikationer som du nämner är rätt så vanliga är en ren fabulering.


    Lägre betyg är väldigt vanligt hos dessa barn. Det är också vanligt att lungorna är omogna.

    Cp-skador (vaginal förlossning)som du tar upp är däremot väldigt ovanligt.
  • m94

    Jag går in i vecka 11 imorgon och tog upp det på min inskrivning. Hon var väldigt vänligt inställd och sa att det löser sig och att man tar det senare i graviditeten. Extremt ovanligt med att beslut tas innan vecka 26.

  • Drottningen1970
    Anonym (Upplevt snitt och vaginal) skrev 2019-10-29 14:24:35 följande:

    Lägre betyg är väldigt vanligt hos dessa barn. Det är också vanligt att lungorna är omogna.

    Cp-skador (vaginal förlossning)som du tar upp är däremot väldigt ovanligt.


    Apgar är mycket riktigt ofta lite sämre för de barn som föds med snitt, men å andra sidan så blir de helt normaliserade i syresättningen efter ett par minuter och det är inget som ger bestående men.

    Sammantaget är det fortfarande så att planerade snitt är säkrare för barnet än vaginala förlossningar om vi ser till allvarliga komplikationer. Däremot är riskerna för allvarliga komplikationer större för mamman.

    Om man nu skulle vara lite tappad och använda samma debila argument som vaginalmaffian så skulle man därmed kunna säga att man är ego som väljer att föda vaginalt och då inte är redo att bli mamma eftesom man främst bryr sig om sin egen trygghet. Men så knäpp är man ju inte...

    Nu är jag trött på denna tråd och drar vidare..
Svar på tråden När ska man tala om att man vill ha ett planerat snitt?