• Skutt80

    Hinnsvepning

    Idag gjordes hinnsvepning kl 9.40 Jag undrar hur långt efter startar värkarna?

  • Svar på tråden Hinnsvepning
  • HeidiHR

    Jag gjorde hinnsvepning på eftermiddagen (15-16-tiden) och vattnet gick kl 06 morgonen efter. Har flera vänner där det inte hänt någonting så det är ingen garanti!

  • cleoeme

    Vilken vecka är du i? Några andra känningar? Jag har gjort två. En i vecka 40, då var jag helt omogen och opåverkad och det hände ingenting. Sen gjorde jag en i vecka 41 och då lossnade slemproppen, men sen hände inget mer och man tog vattnet. Då blev det bebis på 30 minuter haha..

  • BambiM

    Finns väl ingen garanti för att värkarna kommer att sätta igång, på många funkar det ju inte...

    Jag gjorde hinnsvepning på bf +3 vid 09:00, fick första värken vid 23:00 o bebisen föddes 08:00.

    Lycka till!

  • närkommertrean

    Fick en hinnsvepning i v 37+5, var öppen 2,5 cm men tappen var ganska hård. Hände ingenting. Lite mer förvärkar bara. Hade tid för igångsättning i v 38+0 och då var jag öppen 3 cm men det behöver inte vara hinnsvepningen som gjorde att jag öppnade mig lite till under de där två dagarna.

  • Frenja07

    Hinnsvepning är absolut ingen garanti för att förlossningen startar.

    Och i många fall ger det enbart pinvärkar i flera dygn som bara gör ont men som inte har någon effekt.

  • närkommertrean
    eme141 skrev 2020-02-09 00:14:39 följande:

    Hej, nyfiken på....Varför har ni fått hinnsvepning?


    Jag hade en planerad igångsättning eftersom mitt tidigare barn var stor när han föddes vilket resulterade i en stor förlossningsskada. Några dagar innan igångsättningen fick jag en hinnsvepning i hopp om att hjälpa kroppen på traven att mogna och att förlossningen skulle dra igång av sig själv eller att det skulle gå att ta hål på fosterhinnorna direkt vid igångsättningen.
  • eme141
    närkommertrean skrev 2020-02-09 05:42:30 följande:
    Jag hade en planerad igångsättning eftersom mitt tidigare barn var stor när han föddes vilket resulterade i en stor förlossningsskada. Några dagar innan igångsättningen fick jag en hinnsvepning i hopp om att hjälpa kroppen på traven att mogna och att förlossningen skulle dra igång av sig själv eller att det skulle gå att ta hål på fosterhinnorna direkt vid igångsättningen.
    Hur gick det för dig då, hur var din erfarenhet av detta?
  • närkommertrean
    eme141 skrev 2020-02-09 10:37:04 följande:

    Hur gick det för dig då, hur var din erfarenhet av detta?


    Hur bra som helst, en drömförlossning! Det var min tredje förlossning. Jag var öppen 3 cm när jag kom in men tappen var fortfarande hård så jag fick tre doser cytotec med två timmars mellanum. Två timmar efter sista dosen fick jag regelbundna värkar och tappen var mjuk så de tog hål på hinnorna. 3,5 timmar senare var sonen född.
  • närkommertrean
    eme141 skrev 2020-02-09 10:37:04 följande:

    Hur gick det för dig då, hur var din erfarenhet av detta?


    Haha, läste igen och antar att du menade min erfarenhet av hinnsvepningen! :) Den gjorde ingenting för att hjälpa förlossningen att starta...
  • eme141
    närkommertrean skrev 2020-02-09 13:49:13 följande:

    Haha, läste igen och antar att du menade min erfarenhet av hinnsvepningen! :) Den gjorde ingenting för att hjälpa förlossningen att starta...


    Precis så menade jag! Undrade om det startade förlossningen!
  • Emmissss

    UPPD;

    Gjorde hinnsvepning på fm (torsdag) & började känna av mensvärk på kvällen. På natten gick vattnet & fredag kväll kom bebis!

Svar på tråden Hinnsvepning