• Anonym (Oralsex?)

    Vilka könssjukdomar smittar vid oralsex?

    Ja, som rubriken: vilka könssjukdomar smittar vid oralsex? Kan jag som tjej bli smittad av nåt om jag blir slickad, eller är det bara killen som kan bli smittad av tjejen (om hon har nåt) då? 

  • Svar på tråden Vilka könssjukdomar smittar vid oralsex?
  • Anonym (Oralsex?)
    Anonym (Fakta) skrev 2020-02-27 10:15:59 följande:
    De flesta könssjukdomar är anpassade för att infektera just könsorganen och trivs inte i munhålan. Klamydia t ex kan inte etablera sig i munnen medan gonorré kan det. Det är oklart om kyssar kan sprida gonorré men risken finns, men den är rätt låg. HSV-1 är bäst anpassad till munnen men kan också spridas till könsorganen, dock brukar den inte ge lika kraftiga utbrott som HSV-2. HSV-2 verkar inte kunna infektera munhålan i varje fall inte permanent. Risken för HIV från oralsex är låg om du suger av en kille och i princip obefintlig om du blir slickad.
    Anonym (Fakta) skrev 2020-02-27 10:17:59 följande:
    Såvida du inte har en blodsmitta som HIV eller syfilis så är infektionen lokal. Dvs får gonorré i könet har du det inte automatiskt i munnen och tvärtom.
    HasseA skrev 2020-02-27 11:13:25 följande:
    Men om man har en könssjukdom, så är det ju könet som är drabbat. Om jag som kille blivit smittad av en tjej, så min snorre blir sjuk och börjar droppa så börjar ju inte min näsa eller mun rinna för det.

    Men om någon tar min då sjuka snorre i sin mun kan ju den, säg min fru, få smittan i sin mun - om det är en sjukdom som kan flytta så, vilket tex herpes kan. Men den smittan är ju inte i min mun för det. Men kanske kan min fru sedan i sin tur föra över den från sin mun till min mun, visst - men det är ju ett andra steg i så fall. 

    Men, läs på 1177 och RFSU och liknande, för att få bättre information.
    Tack så jätte, jätte mycket för de här svaren! Jätte bra info verkligen!!


  • Anonym (f)
    Anonym (Fakta) skrev 2020-02-27 10:09:22 följande:

    Inte alls alla könssjukdomar sprids med oralsex. Klamydia och HIV gör det inte. Den största risken är herpes framförallt HSV-1 som sprids från mun till könsorgan, mer sällan tvärtom. HPV sprids mest åt andra hållet. Syfilis och gonorré sprids i båda riktningarna.


    Hm jo klamydia smittar oralt.

    Du kan få klamydia i ögonen till och med.
  • Anonym (C)
    Anonym (Fakta) skrev 2020-02-27 10:09:22 följande:

    Inte alls alla könssjukdomar sprids med oralsex. Klamydia och HIV gör det inte. Den största risken är herpes framförallt HSV-1 som sprids från mun till könsorgan, mer sällan tvärtom. HPV sprids mest åt andra hållet. Syfilis och gonorré sprids i båda riktningarna.


    Klamydia kan visst smitta via oralsex!

    klamydia-test.se/sa-smittar-klamydia/

    "Klamydia finns i sädesvätskan och i slidsekretet. För att bli smittad behöver någon av dessa kroppsvätskor komma i kontakt med slemhinnor.

    Detta gäller såväl vid vaginalsex, analsex som oralsex. Det är dock vanligast att du får klamydia via vaginalt sex."
  • Anonym (Fakta)
    Anonym (C) skrev 2020-02-27 14:46:36 följande:
    Klamydia kan visst smitta via oralsex!

    klamydia-test.se/sa-smittar-klamydia/

    "Klamydia finns i sädesvätskan och i slidsekretet. För att bli smittad behöver någon av dessa kroppsvätskor komma i kontakt med slemhinnor.

    Detta gäller såväl vid vaginalsex, analsex som oralsex. Det är dock vanligast att du får klamydia via vaginalt sex."
    Tyvärr är många sk officiella råd om klamydia inte baserade på vetenskapliga studier utan medvetet konservativa för att minimera risken för annan smitta som t ex gonorre. Studier visar dock väldigt liten risk för smitta av klamydia oralt, se t ex:
    J Int AIDS Soc. 2019 Aug;22 Suppl 6:e25354. doi: 10.1002/jia2.25354.
    The role of saliva in gonorrhoea and chlamydia transmission to extragenital sites among men who have sex with men: new insights into transmission.Abstract
    INTRODUCTION:

    Gonorrhoea and chlamydia cases have been rising among gay, bisexual and other men who have sex with men (MSM) over the last decade. The majority of cases are extragenital and occur at the oropharynx and anorectum. The aim of this narrative review was to review the risk factors and mode of transmission for gonorrhoea and chlamydia at the oropharynx and anorectum among MSM.


    RESULTS AND DISCUSSION:

    New evidence suggests that oropharyngeal gonorrhoea can be transmitted by kissing in addition to through the established route of condomless oral sex; and anorectal gonorrhoea can be acquired when saliva is used as a lubricant for anal sex and rimming in addition to the established route of condomless penile-anal sex in MSM. In contrast, condomless penile-anal sex remains the major route for chlamydia transmission.


    CONCLUSIONS:

    Substantial transmission of gonorrhoea may occur with practices other than the established routes of condomless oral and/or anal sex and hence condoms may not be effective in preventing gonorrhoea transmission to extragenital sites. In contrast, condoms are effective for chlamydia control because it is mainly transmitted through condomless penile-anal sex. Novel interventions for gonorrhoea that reduce the risk of transmission at extragenital site are required.

  • Anonym (C)
    Anonym (Fakta) skrev 2020-02-27 14:57:27 följande:

    Tyvärr är många sk officiella råd om klamydia inte baserade på vetenskapliga studier utan medvetet konservativa för att minimera risken för annan smitta som t ex gonorre. Studier visar dock väldigt liten risk för smitta av klamydia oralt, se t ex:


    J Int AIDS Soc. 2019 Aug;22 Suppl 6:e25354. doi: 10.1002/jia2.25354.
    The role of saliva in gonorrhoea and chlamydia transmission to extragenital sites among men who have sex with men: new insights into transmission.
    Chow EP1,2, Fairley CK1,2.
    Author information
    Abstract

    INTRODUCTION:Gonorrhoea and chlamydia cases have been rising among gay, bisexual and other men who have sex with men (MSM) over the last decade. The majority of cases are extragenital and occur at the oropharynx and anorectum. The aim of this narrative review was to review the risk factors and mode of transmission for gonorrhoea and chlamydia at the oropharynx and anorectum among MSM.

    RESULTS AND DISCUSSION:New evidence suggests that oropharyngeal gonorrhoea can be transmitted by kissing in addition to through the established route of condomless oral sex; and anorectal gonorrhoea can be acquired when saliva is used as a lubricant for anal sex and rimming in addition to the established route of condomless penile-anal sex in MSM. In contrast, condomless penile-anal sex remains the major route for chlamydia transmission.

    CONCLUSIONS:Substantial transmission of gonorrhoea may occur with practices other than the established routes of condomless oral and/or anal sex and hence condoms may not be effective in preventing gonorrhoea transmission to extragenital sites. In contrast, condoms are effective for chlamydia control because it is mainly transmitted through condomless penile-anal sex. Novel interventions for gonorrhoea that reduce the risk of transmission at extragenital site are required.
    Hänvisa till en pålitlig SVENSK sida tack!

    Svensk forskning säger att klamydia smittar via oralsex och det är den informationen som svenska STI-mottagningar och sjukhus ger. Det är den infon du ska lyssna på och ingen irrelevant amerikanskt text som inte ens är pålitlig.
  • Anonym (C)

    www.rfsl.se/verksamhet/halsa-sexualitet-och-hiv/klamydia/

    "Klamydia överförs genom slemhinnekontakt och mellan kroppsvätska och slemhinna. Det överförs lättast vid vaginal- och analsamlag. Det bästa sättet att minska risken för överföring av klamydia är därför att använda kondom vid anala och vaginala samlag, alternativ ha andra typer av sex än samlag. Klamydia överförs lätt. Sexuellt kan infektionen överföras till könet, analen, halsen och ögonen."

  • Anonym (Fakta)

    För att förtydliga, det finns en teoretisk risk för klamydiasmitta via oralsex, men den är bevisligen låg. Risken för gonorre är mycket högre. Använder man kondom är risken att smittas av klamydia liten. Det finns även en teoretisk risk för HIV smitta av oralsex men den är mycket låg, så återigen är oralsex relativt riskfritt (i synnerhet omm man är tjej - såvitt jag vet finns det inget fall av en kvinna som fått HIV av att bli slickad).

    Det enda säkra sättet att undvika könssjukdomar är att helt avstå från sex. Men använder man kondom med nya partner till dess båda har testat, håller sig till en partner i taget och inte byter partner ofta är faktiskt risken rätt liten att drabbas, HPV undantaget.

  • Anonym (C)

    www.expressen.se/halsoliv/sex-med-suzanne-lindstrom/fattar-ingenting--hur-har-jag-fatt-klamydia/

    "Sexolog Suzanne Lindström svarar:

    Jag förstår att ni har en besvärlig situation som väcker tankar och känslor. Hur kom det sig att du testade dig? Jag antar att du, eller din tjej, fick symtom och att det var därför?

    LÄS MER: Klamydia ? allt du behöver veta

    Klamydia - fakta

    Först lite fakta om klamydia:

    Klamydia är den vanligaste könssjukdomen i Sverige. Sjukdomen orsakas av en bakterie som sätter sig i slemhinnorna i slidan, livmodern, urinröret och kan ta sig upp till äggledarna. Klamydia smittar vid sexuellt umgänge ? inte bara vaginala eller anala samlag, utan också vid oralsex, hångel och petting. Alltså alla tillfällen då man kommer i kontakt med varandras slemhinnor, sekret från könsorganen och är sexuellt intim med någon. Om du har infekterat underlivssekret på fingrarna kan du föra över klamydiainfektionen till ögonen som sen kan börja klia, svida, kladda och rinna."

  • Anonym (Fakta)
    Anonym (C) skrev 2020-02-27 15:01:15 följande:
    Hänvisa till en pålitlig SVENSK sida tack!

    Svensk forskning säger att klamydia smittar via oralsex och det är den informationen som svenska STI-mottagningar och sjukhus ger. Det är den infon du ska lyssna på och ingen irrelevant amerikanskt text som inte ens är pålitlig.
    Med tanke på att >99% av all medicinsk forskning bedrivs utanför Sverige och praktiskt taget all vetenskaplig litteratur publiceras på engelska är det utan tvivel så att den mest vederhäftiga informationen är den som står att läsa i internationella engelskspråkiga vetenskapliga tidskrifter. Informationen ovan kommer från en högt ansedd tidskrift om AIDS forskning. Du kan själv söka på pubmed.org, där finns all biomedicinsk litteratur tillgänglig.
    Jag är disputerad biomedicinare så jag är rätt så väl införstådd med vad som är vederhäftig och mindre vederhäftig information. Alla texter på svenska utgör tolkningar av vetenskapliga resultat publicerade på engelska och råden är skrivna för att vara så konservativa som möjligt. Eftersom gonorre och klamydia ofta smittar gemensamt är det enklare att behandla dem som en enhet, men rent vetenskapligt är det klart att risken för oral smitta av gonorre är mycket högre än klamydia.

    Använd kondom vid samlag, och testa er med jämna mellanrum. Oralsex är inte riskfritt men mycket mindre risk än oskyddad sex.
  • Anonym (Fakta)
    Anonym (C) skrev 2020-02-27 15:11:52 följande:

    www.expressen.se/halsoliv/sex-med-suzanne-lindstrom/fattar-ingenting--hur-har-jag-fatt-klamydia/

    "Sexolog Suzanne Lindström svarar:

    Jag förstår att ni har en besvärlig situation som väcker tankar och känslor. Hur kom det sig att du testade dig? Jag antar att du, eller din tjej, fick symtom och att det var därför?

    LÄS MER: Klamydia ? allt du behöver veta

    Klamydia - fakta

    Först lite fakta om klamydia:

    Klamydia är den vanligaste könssjukdomen i Sverige. Sjukdomen orsakas av en bakterie som sätter sig i slemhinnorna i slidan, livmodern, urinröret och kan ta sig upp till äggledarna. Klamydia smittar vid sexuellt umgänge ? inte bara vaginala eller anala samlag, utan också vid oralsex, hångel och petting. Alltså alla tillfällen då man kommer i kontakt med varandras slemhinnor, sekret från könsorganen och är sexuellt intim med någon. Om du har infekterat underlivssekret på fingrarna kan du föra över klamydiainfektionen till ögonen som sen kan börja klia, svida, kladda och rinna."


    I det fallet du citerar är det rätt uppenbart att hans tjej varit otrogen. Man går innte och bär på klamydia i tre år utan symtom och sedan får plötsligt den ena symtom hux flux.

    Problemet med alla råd som likställer oralsex och vaginal-analsex är att de stjälper mer än de hjälper. Det är klart bevisat att risken med oskyddad sex är mycket högre än med oralsex. I stället för att nojja över riskerna med oralsex, ANVÄND ALLTID KONDOM MED NYA PARTNER. Och testa er med jämna mellanrum om ni inte har en och samma partner. Garanterat skulle detta minska spridningen av klamydia minst 10x.

  • Anonym (...)

    Jag fick klamydia i halsen efter en avsugning.. Kändes sådär halvfräscht.

  • Anonym (aa)

    Har man otur kan man få strupcancer också. Vet inte vilket virus som orsakar det men antar att det är det som man vaccinerar med hvp eller vad det heter. I vilket fall så kan man få cancer om man har oturen att den man har oralsex med har det viruset. Verkar dock gå att fixa utan problem om man upptäcker det. För vad jag vet har både Michael Douglas fått cancer på grund av det och han är ju helt ok nu och även Bruce Dickenson och ja han sjunger ju utan problem nu.

  • Anonym (Man)
    Anonym (...) skrev 2020-02-27 18:52:40 följande:

    Jag fick klamydia i halsen efter en avsugning.. Kändes sådär halvfräscht.


    När min fru var singel sög hon tillfälliga partners utan kondom, men hon var noga med att inte ta sperman. Hon menar att risken för smitta är betydligt mindre om man undviker sperman, men jag vet inte om det stämmer. I alla fall verkade hon inte drabbas av något. Hon hade alltid kondom vid samlagen förstås.
  • Anonym (...)
    Anonym (Man) skrev 2020-02-28 09:01:09 följande:

    När min fru var singel sög hon tillfälliga partners utan kondom, men hon var noga med att inte ta sperman. Hon menar att risken för smitta är betydligt mindre om man undviker sperman, men jag vet inte om det stämmer. I alla fall verkade hon inte drabbas av något. Hon hade alltid kondom vid samlagen förstås.


    Jag tog ingen sperma i munnen! Den hamnade inte ens i mig när vi hade vaginalt samlag. Ändå fick jag klamydia i både underlivet och i halsen..
  • Anonym (Oralsex?)

    Tack för alla svar! Det jag framför allt undrar är alltså om JAG kan smittas av nåt från HONOM om han slickar MIG men det verkar ju som att risken är ganska liten då :)

  • Anonym (Man)
    Anonym (...) skrev 2020-02-28 10:12:42 följande:
    Jag tog ingen sperma i munnen! Den hamnade inte ens i mig när vi hade vaginalt samlag. Ändå fick jag klamydia i både underlivet och i halsen..
    Tråkigt. Du hade väl otur och min fru tur. Hade ni samlag med kondom eller drog han sig ur?
  • Anonym (Fakta)
    Anonym (Oralsex?) skrev 2020-02-28 11:05:13 följande:

    Tack för alla svar! Det jag framför allt undrar är alltså om JAG kan smittas av nåt från HONOM om han slickar MIG men det verkar ju som att risken är ganska liten då :)


    Den risken är mycket låg, förutom vad gäller herpes typ 1 - har han det är risken att du smittas ganska hög.
  • Anonym (hm)
    Anonym (...) skrev 2020-02-27 18:52:40 följande:

    Jag fick klamydia i halsen efter en avsugning.. Kändes sådär halvfräscht.


    Hur kollar man det? Om man går och testar sig, ger det testet resultat även för om man har det i halsen? Eller måste man ta ett speciellt prov/halsprov för att få svar på det? 
Svar på tråden Vilka könssjukdomar smittar vid oralsex?