• Hot Fuzz

    Tips på luncher när skolan är stängd

    Jag tycker att det är svårt att komma på vad vi ska äta varje dag. Om skolorna kommer hållas stängda så måste jag ju även ge lunch åt mina barn och det kan ju inte vara fil och flingor varje dag, så ge mig era bästa tips på vad man kan laga till som går snabbt, är gott och hyfsat näringsrikt.

  • Svar på tråden Tips på luncher när skolan är stängd
  • Elin P
    Mortiscia80 skrev 2020-03-20 10:21:59 följande:

    Obs! Man ska inte spara pasta till ens dagen efter pga bakterietillväxt.


    Va? Det går alldeles utmärkt att spara, bara man kyler ner det skapligt snabbt efter tillagning. Samma som med annan mat.
  • legomum
    Mortiscia80 skrev 2020-03-20 10:21:59 följande:
    Obs! Man ska inte spara pasta till ens dagen efter pga bakterietillväxt.
    pasta fungerar alldeles utmärkt det är ris du tänker på.
  • Dexter dot com
    legomum skrev 2020-03-20 14:03:09 följande:
    pasta fungerar alldeles utmärkt det är ris du tänker på.
    Fast ris går utmärka att spara om man kyler det snabbt precis som med all mat.
  • Limeblad
    Mortiscia80 skrev 2020-03-20 10:21:59 följande:

    Obs! Man ska inte spara pasta till ens dagen efter pga bakterietillväxt.


    Det är klart man kan. Den står ju inte framme i rumstemperatur.
  • scanmia

    Vi kör mest smörgåsar, wraps och omeletter. Pannkakor går bra att frysa och värma upp i mikron. Rester från gårdagens middag.

    Grönsaksstavar gör det mesta till en ok lunch. Jag skär upp grönsaker för två dagar i taget och har i kylskåpet. Typ morötter, selleri, gurka, paprika, små tomater och sockerärter. 

    Jag föredrar frukter som barnen kan äta hela (för jag är lat), men köper hem någon större frukt, typ melon eller mango eller ananas, i veckan som jag skär upp i förväg. Otroligt populärt.

    Jag brukar också tillaga kycklingfiléer i ugn och sedan skära upp och ha i kylskåpet. Fungerar som pålägg, i sallader och lite varstans som proteinkälla. Mina barn gillar även kikärtor och stora vita bönor.

    Till mig själv och mannen brukar jag göra storkok på soppor och sedan frysa in i portioner. Men barnen tycker inte om det. Alltså det äter soppan när den är nykokt och vi har den till middag, men de gillar inte att ta en portion ur frysen av någon anledning.

  • Disa35
    legomum skrev 2020-03-20 14:03:09 följande:
    pasta fungerar alldeles utmärkt det är ris du tänker på.
    Får väl hela forumet över mig nu, men here we go:

    Ris går också bra, bara det kyls ned snabbt.
    Ris innehåller visserligen arsenik, men det finns inte ett enda konstaterat dödsfall i Sverige beroende på arsenikförgiftning av risförtäring
    En miljard kineser äter ris tre gånger om dagen, och det går bra (Corona beror med största sannolikhet inte på risintag).

    Annars håller jag med övriga om att värma upp rester från kvällen innan, och take-away låter utmärkt - bra tillfälle att stötta den lokala krogen.
  • legomum
    Disa35 skrev 2020-03-21 14:36:21 följande:

    Får väl hela forumet över mig nu, men here we go:

    Ris går också bra, bara det kyls ned snabbt.

    Ris innehåller visserligen arsenik, men det finns inte ett enda konstaterat dödsfall i Sverige beroende på arsenikförgiftning av risförtäring

    En miljard kineser äter ris tre gånger om dagen, och det går bra (Corona beror med största sannolikhet inte på risintag).

    Annars håller jag med övriga om att värma upp rester från kvällen innan, och take-away låter utmärkt - bra tillfälle att stötta den lokala krogen.


    Fast jag talade inte om arsenik som finns i riset utan om att just ris är känslig för bakterier som skapar matförgiftning om man inte hanterar det rätt. Samt har man ris sparat mer än ett dygn i kylskåpet så finns dessa bakterier och man ska vara väldigt försiktig med att äta det. Tillväxten av dessa bakterier går enormt fort i ris jämförbart med annat ätbart.

    //

    Vi äter rester från middagen dagen innan.
  • legomum
    Dexter dot com skrev 2020-03-20 15:01:46 följande:

    Fast ris går utmärka att spara om man kyler det snabbt precis som med all mat.


    Visst går det att spara, men inte på samma sätt som pasta
  • No Logo

    Kör lite hemkunskap mitt på dagen! Några tips på lättlagade lunchrätter som även mellanstadiebarn kan göra själva:

    Macka med stekt ägg, stekt falukorv och ost

    Klämgrillmackor med tex ost, skinka, tomat & dijon

    Varma mackor med skinka, mjukost & ananas.

    Pizzamacka med överbliven köttfärssås & ost

    Fuskpizza av tortilla med tomatsås, riven ost, salami, paprika och oliver

    Soppa på burk, ostmacka

    Snabbnudlar

    Falukorv & makaroner

    Köttbullar (färdiga) & makaroner

    Fiskpinnar & pulverpotatismos

    Hamburgare

    Överkurs:

    Spagetti med tomatsås, mozzarella, körsbärstomater & basilika

    Spagetti & köttfärssås

    Stekt lax, kokt potatis, gräddfilssås

    Pannkakor

    Blodpudding och bacon

    Äggröra och bacon

    Stekt ägg, prinskorv vita bönor i tomatsås

    Pasta med pesto, kycklingfilé

    Tacos

    Förbered i storkok och låt dem värma upp:

    Ugnspannkaka

    Frittata

    Fattiga riddare

    Piroger

    Pizzabullar

    Hemgjord pizza

    Kesoplättar eller bananplättar

    Blomkålssoppa med falukorv

    Tomatsoppa med kalvfrikadeller och pasta

    Fiskburgare

    Hemgjorda sesamkycklingnuggets

    Kycklingklubbor, grönsaksstavar och dipp

    Pitabröd med köttfärsbiffar, grönsaker & tsatsiki

    Pitabröd (värm i brödrosten) med hoummus

    Matmuffins

    Kall färdig mat:

    Wraps

    Pastasallad

    Trekantsmackor med tex kycklingröra

    Ost, chark, bröd & frukt & grönt

    BLT sandwich

  • Disa35
    legomum skrev 2020-03-21 21:08:44 följande:
    Fast jag talade inte om arsenik som finns i riset utan om att just ris är känslig för bakterier som skapar matförgiftning om man inte hanterar det rätt. Samt har man ris sparat mer än ett dygn i kylskåpet så finns dessa bakterier och man ska vara väldigt försiktig med att äta det. Tillväxten av dessa bakterier går enormt fort i ris jämförbart med annat ätbart.

    //

    Vi äter rester från middagen dagen innan.
    Visst är det så, och därför är ris från dagen innan (snabbt nedkylt förstås!) bra att göra gratänger och puddingar på. Eller varför inte vindolmar - jättegott!
    Att jag tog med det där med arsenik var för att det brukar komma upp förr eller senare, men det är alltså inte arseniken som är lömsk utan bakterietillväxten.

    Innan det här viruset spreds på allvar och alla de här åtgärderna sattes in fick jag till skänks två liter vildsvinsblod som jag gjorde palt på - blev supergott och var busenkelt att göra.
  • Hot Fuzz

    Tack för alla tips! Verkligen! Det underlättar middagsplaneringen också. Jag har köpt hem mat om barnen själva kan ta fram och ta för sig av om vi vuxna blir utslagna av viruset och inte kan fixa käk. Jag visade dem igår Hur de ska göra, De ser nästan fram emot det haha. Köpte en del godis också. Som tröst i en svår situation.

Svar på tråden Tips på luncher när skolan är stängd