• SweetJune

    Förskolan följer inte längre den pedagogiska planen, barnen bara leker fritt ute pga Coronakrisen

    Hej,

    Har två barn på förskolan. Min äldsta börjar förskoleklass till hösten. Vi tog upp på ett möte för några veckor sen att barnen sitter för mkt inne men nu sedan 10 dagar är de bara ute. Pedagogerna har sagt att det är vad folkhälsomyndigheten sagt till dem; vara ute sä mkt som möjligt. Men de gör inget med barnen, ingen pedagogisk verksamhet, ingen vila. Barnen bara leker ute på deras tråkiga innergård från det att vi lämnar tills vi hämtar. Min sons händer är jättepåverkade. Extremt torra, röda och ska man inte fortsätta pedagogiken/förberedelse inför skolan? Sjuka barn lämnas ju inte på förskolan. Minsta lilla rinnande näsa skickas hem o de andra friska barnen ska absolut inte få vara inne och fortsätta som vanligt?

    Hur ser ni på detta?

  • Svar på tråden Förskolan följer inte längre den pedagogiska planen, barnen bara leker fritt ute pga Coronakrisen
  • LaFontaine
    Corinna2020 skrev 2020-03-31 11:33:56 följande:

    Är så här det ska vara! Att leka fritt ute är både utvecklande och bra - men inte i 6-10 h. Det är viktigt för barnen att få bli utmanade med uppgifter, bli sedda och bekräftade, känna gemenskap med gruppen, få vila och inte minst att känna att något är som det brukar. De äldre barnen pratar helt säkert om corona en del och en del har snappat upp alldeles för mycket. Även de yngre känner av stämningar och känslor, speciellt de som är barn till familjer som drabbats hårt av varsel, arbetslöshet, sjukdom eller oro.


    Ja, min dotter är 3,5 och har förstått långt mer än jag trott. Det är många frågor att besvara här hemma.
  • jeanette02

    Det låter ju jättebra, under rådande omständigheter. Synd att de har en trist innergård. Finns kanske någon annan yta de kan gå till? Sedan kan man göra mycket praktiska, pedagogiska saker ute.

    Ja de kan få torra nariga händer av utelek. Smörj extra på kvällen. Helosansalva är bra.

    Kom igen när barnen går i högstadiet och det saknas pedagogisk planering, vet ja. Då börjar det blir kämpigt!

  • jeanette02

    Det låter ju jättebra, under rådande omständigheter. Synd att de har en trist innergård. Finns kanske någon annan yta de kan gå till? Sedan kan man göra mycket praktiska, pedagogiska saker ute.

    Ja de kan få torra nariga händer av utelek. Smörj extra på kvällen. Helosansalva är bra.

    Kom igen när barnen går i högstadiet och det saknas pedagogisk planering, vet ja. Då börjar det blir kämpigt!

  • Elin P

    Jag tycker det är jättebra att barnen är ute så mycket som möjligt. Så ur den synpunkten skulle jag inte säga något. Har din son torr hud så kolla efter bra salva och använd nattetid tillsammans med bomullsvantar. Däremot kanske du kan höra med pedagogerna om de har planerad verksamhet även om det är utomhus. Dock tycker jag man får ha stor förståelse för att det inte är som vanligt just nu och vara glad att man öht har barnomsorg för barnen. Jag antar att du inte kan ha barnen hemma heller? Det är ju annars en möjlighet, att själv göra pedagogik hemma.

  • Anonym (Vad vet du)
    SweetJune skrev 2020-03-31 08:33:33 följande:

    Man kan väl ha den tänkta verksamheten ute? Fröknarna sitter bara och solar på en bänk hela dagarna? Har jag fel att tycka att de kan hitta på roliga saker med barnen eller ha den pedagogiska utvecklingen ute?


    Hur vet du att dom inte har det under dagarna?

    Du ser att personalen sitter och solar då du lämnar/hämtar...

    Du har ingen aning om vad som sker då du är på jobbet. Dom kanske har den pedagogik via leken eller sång eller annat dylikt.

    Personalen tar mikropauser dem också och njuter av en kopp kaffe eller en solstråle, precis som andra arbetande människor tar mikorpauser på sina jobb. Det utesluter inte att dom genomför den pedagogiska verksamhet som krävs
  • Duckan

    Om ditt barn hade varit hemma, hade du dragit i gång ett pedagogik-projekt då eller? Tror inte barnen lider av att slippa lite sånt och bara få leka ett tag. 

    Till händerna tipsar jag om Avènes Cold Cream. Smörj rikligt. Brukar läka rätt fort.

  • Anonym (Skolbarn)

    Jag tycker det låter jättefint. Särskilt i den situation vi all lever i nu. Armen är ute och leker, härligt. Om dina barn drar av sig vantarna försök prata med dem eller skaffa vantar som hålla på bättre, det är inte en orsak att barnen ska fösas inomhus.

    Dina barn är inte ens i förskoleklass än så det går ingen nöd på dem om de inte sitter och räknar matte på förskolan under några månader, då världen skakas av Coronapandemin. Åtmintone då jag var liten handlade det om lek lek och mer lek, lite ledd lek och sång, men annan inlärning och förberedelse för skolan kom först i förksoleklassåldern, och även då var det någon enstaka timme i veckan, och fint klarade jag mig.

    Om du är orolig över dina barns utveckling för att de leker fritt ute nästan hela dagen under några månader i vår, så ta upp det med förskolechefen och se hur de ser på saken. Vore jätteintressant att höra vad du får som svar av dem, posta gärna här om du tar upp saken.

    Om förskolan stänger så som de gjort i många andra länder så får du själv ansvara för deras dagsprogram hemma, kanske en tanke som gör en lite tacksam över att de iaf än så länge har någonstans att gå då sverige inte stängt skolor osv?:)

  • Anonym (Förskollärare)

    Absolut att vi är i en "kris" och att det ibland kan hända att man är underbemannad, men de andra dagarna ska utbildningen fortgå som vanligt i den mån som går fast utomhus. 

    Vi jobbar med vårat pågående projekt fast utomhus. Det som är mest fantastiskt är ju att man kan nästan göra allt ute! Senast igår hade vi projektarbete och arbetade med lera utomhus. Visst, det blir lite mer att göra med att ta ut och in men så länge vi inte har personalbrist den dagen så görs det.

    Vi erbjuder nästan alltid (inte vid spöregn) lego, olika byggmaterial, hinderbanor, webbägg/förstoringsglas, någon typ av skapande och böcker utomhus. 

    Fråga pedagogerna vad de gör på dagen, hämtar du efter mellanmål kan det mycket väl vara så att det efter mellanmål är fri lek som gäller, och fri lek ger mycket det också! 

  • Anonym (f)

    Det är så jäkla överdrivet ändå att barnen hela tiden aktivt ska läras saker innan de är 6 år. De lär sig ändå. Det de vill lära sig lär de sig oavsett, barn är av naturen vetgiriga.

    Jag gick i förskolan på 80-talets början, det var mest inriktat på olika konstprojekt och lek. Men ganska organiserad lek och utevistelse med peronal som deltog.

    Jag gick ingen förskoleklass eller lekis som det hette då.

    Det är ingen katastrof att inte hela tiden ha en detaljerad läroplan för så små barn under en begränsad period. De kommer att hinna ikapp.

  • Anonym (clara)

    Oh, nej utelek! Barnmisshandel. Eller nåt.

    Passar det inte så ta hand om dina barn själv. Det gör jag. Jag kan inte klaga på pedagoger och barnomsorg samtidigt som jag lämnar det värdefullaste jag har där. Pedagoger kämpar på som sjutton just nu(som alltid).

  • Anonym (Askultant)

    Jag tror att de allra flesta pedagogerna på förskolan lägger ner hela sin själ och gör allt vad de kan för att kunna göra det bästa möjliga av situationen.

    Man får nog betrakta det som en marginell olägenhet att ditt barn får bristande pedagogisk verksamhet, måste leka på en tråkig innergård, inte kan vila sig, och får torra röda händer. Jämfört med att barnet blir smittat, smittar dig och att du i sin tur smittar andra personer som kan befinna sig i någon riskgrupp och kanske inte klarar sig.

    Därför tror jag du bör se det som en stor fördel att ditt barn överhuvudtaget får vara på förskolan, istället för att den stängs som i många andra länder. Men om du upplever den bristande pedagogiken och de torra händerna som alltför stora, då finns ju alltid möjligheten att ta tjänstledigt från jobbet, leva på dina besparingar och låta barnen vara hemma från förskolan och aktivera dem på egen hand istället.

    Valet är som sagt ditt.
    Att utnyttja förskolans tjänster är bara ett erbjudande, inget tvång.

  • louisa83

    Hej! Jag bor i Grekland och här har mina barns förskola varit stängd sen i början på mars, och det vi vet säkerligen är att den kommer vara det fram till första juni. Sen får vi se. Jag är såklart väldigt avundsjuk på att man i Sverige fortfarande har förskolorna öppna, det är ett evigt pusslande här om vem som ska ta hand om barnen då vi båda jobbar och farföräldrar bor ganska långt bort och också är i riskgrupp.

    Däremot förstår jag dig, jag skulle inte heller vilja att mina små barn lekte ute hela dagen utan paus. Det beror ju på åldern också hur många timmar man klarar av, jag vet inte hur gammalt ditt barn är? Behöver det vila på dagarna annars? Är det trött och grinigt när du kommer och hämtar det? De måste ju såklart tillgodose ditt barns behov. Jag tycker det låter väldigt tröttsamt iallafall att leka ute en hel dag. Alla behöver få varva ner lite också. Men är du säker på att de inte gör lite lugnare grejer tillsammans då? De måste ju äta iallafall. Så de sitter väl vid ett bord tillsammans och äter? Eller gör man inte ens det nu i coronatider kanske?

    Om jag såg att mina barn inte mådde bra skulle jag säga nånting. Men om det inte verkade som att det gick nån nöd på barnet (förutom händerna) så skulle jag tycka att det var ok.

    Vad gäller det pedagogiska som du tar upp, så antar jag att du är mer orolig för att de inte varvar ner eller känner en gemenskap än att det är bristen på lärandet du är orolig för. När det gäller bristen på lärandet tror jag att nästan alla barn i världen har halkat efter den senaste tiden haha. Så jag tror att alla ligger på samma efterhalkande nivå. Ja förutom Sverige då som i helhet har fortsatt inlärningen i större grad än andra länder. Tanken har slagit mig då jag haft mina två fyraåringar hemma sen början av mars, jag har känt pressen på mig att jag borde lära dom saker för att inte halka efter (inget extremt, men typ lite bokstäver och ord och skapa lite kreativa lekar) men tiden är ganska knapp då man har hela hushållet att ta hand om också och matlagning och allt vad det innebär med att ha två barn i den åldern hemma hela dagarna...men det har tröstat mig när jag tänker att alla barn och föräldrar i det här landet är i samma sits. Och jag tänker att de kanske vinner nånting annat, den här lockdownen har gjort att vi har fått mer tid för varandra och jag ser att barnen är mycket lyckligare och lugnare den senaste tiden då de inte gått på förskolan och varit hemma med mig och deras pappa. Det är egentligen det barn i den åldern vill och behöver mest av allt, jag förstår ju det. Så synd att man måste jobba egentligen, och dra med sig barnen in i det där ekorrhjulet...

    Så om du ser att ditt barn inte trivs på förskolan just nu med allt som händer, kanske det på riktigt är ett alternativ att gå ner lite i tid just nu så att du kan hämta barnet tidigare? Då det inte verkar missa så mycket av pedagogisk verksamhet iallafall. Förstår såklart om du inte kan.

Svar på tråden Förskolan följer inte längre den pedagogiska planen, barnen bara leker fritt ute pga Coronakrisen