• PelloBello

    Skolplikt - få syskon

    I höst börjar vår son förskoleklass.

    Senare på året är vi beräknade att få ett syskon till honom.

    Men jag började fundera på hur det fungerar med skolplikten och tänker att nån mer här måste väl haft skolbarn som fått syskon.

    Alltså, säg att syskonet kommer mitt i skolvecka.

    Hur fungerar det då med skolbarnet som har skolplikt? Får denne vara hemma en-två dagar och träffa sitt syskon eller måste man dra upp barnet och köra iväg till skolan i en så speciell tid? ????

    Bara nyfiken på hur det brukar fungera :)

  • Svar på tråden Skolplikt - få syskon
  • Trippelmamma76

    Kan inte tänka mig att det blir ett problem utifrån din beskrivning.


    PelloBello skrev 2020-04-09 09:55:44 följande:

    Tack för alla svar!

    Jag är säker på att min son inte kommer kunna släppa sitt syskon.

    Jag vet också att avbrott som skolan kan vara skönt.

    Det jag var mer inne på är om tex, vi kommer hem på kvällen med bebisen, då måste ju sonen sova för att orka upp till skolan dagen efter. Ska man behöva bråka om det, eller brukar det gå att vara hemma en dag för att landa, alla liksom. Handlar alltså inte om en längre tid, utan en dag eller så. Kan ju även vara så att han behöver vara hos mormor eller moster under tiden, att det sker nattetid, ja ni vet, man har ju ingen aning.

    Förstår ju att det bästa är att prata med skolan sen, tänkte bara se hur det fungerat för andra, då skolvärlden är helt nytt för oss :)


  • AnkiC
    PelloBello skrev 2020-04-09 09:55:44 följande:

    Tack för alla svar!

    Jag är säker på att min son inte kommer kunna släppa sitt syskon.

    Jag vet också att avbrott som skolan kan vara skönt.

    Det jag var mer inne på är om tex, vi kommer hem på kvällen med bebisen, då måste ju sonen sova för att orka upp till skolan dagen efter. Ska man behöva bråka om det, eller brukar det gå att vara hemma en dag för att landa, alla liksom. Handlar alltså inte om en längre tid, utan en dag eller så. Kan ju även vara så att han behöver vara hos mormor eller moster under tiden, att det sker nattetid, ja ni vet, man har ju ingen aning.

    Förstår ju att det bästa är att prata med skolan sen, tänkte bara se hur det fungerat för andra, då skolvärlden är helt nytt för oss :)


    Då är det ju bara att frånvaroanmäla honom. Att vara trött pga för lite sömn är ju lika god anledning att vara hemma som att vara sjuk. Man måste ju orka skolan när man är där. Hursomhelst så tycker jag inte att du ska lägga så mycket energi på detta. När barnet föds låter du storebror vara hemma helt enkelt. Meddela bara skolan att han blir hemma eller frånvaroanmäl eller hur ni brukar göra. Ni har väl nåt system som ni använder när barnen blir sjuka? Ingen kommer ifrågasätta varför ditt barn är hemma.
  • AnkiC
    PelloBello skrev 2020-04-09 09:55:44 följande:

    Tack för alla svar!

    Jag är säker på att min son inte kommer kunna släppa sitt syskon.

    Jag vet också att avbrott som skolan kan vara skönt.

    Det jag var mer inne på är om tex, vi kommer hem på kvällen med bebisen, då måste ju sonen sova för att orka upp till skolan dagen efter. Ska man behöva bråka om det, eller brukar det gå att vara hemma en dag för att landa, alla liksom. Handlar alltså inte om en längre tid, utan en dag eller så. Kan ju även vara så att han behöver vara hos mormor eller moster under tiden, att det sker nattetid, ja ni vet, man har ju ingen aning.

    Förstår ju att det bästa är att prata med skolan sen, tänkte bara se hur det fungerat för andra, då skolvärlden är helt nytt för oss :)


    Då är det ju bara att frånvaroanmäla honom. Att vara trött pga för lite sömn är ju lika god anledning att vara hemma som att vara sjuk. Man måste ju orka skolan när man är där. Hursomhelst så tycker jag inte att du ska lägga så mycket energi på detta. När barnet föds låter du storebror vara hemma helt enkelt. Meddela bara skolan att han blir hemma eller frånvaroanmäl eller hur ni brukar göra. Ni har väl nåt system som ni använder när barnen blir sjuka? Ingen kommer ifrågasätta varför ditt barn är hemma.
  • Nattviol
    Trippelmamma76 skrev 2020-04-08 16:28:33 följande:

    Det finns väl inga skolor som inte kräver att föräldrar hämtar och lämnar i förskoleklass? Vissa har ju inte ens fyllt 6 år då. Här måste man både säga till personal och markera på en lista vid hämtning och lämning. M a o uteslutet att låta barnet ta sig till och från skolan själv. Man kan ju alltid be om ledigt om man vill ha ett par dagar ihop hemma. Annars så får väl den som annars passar barnet när ts är på bb hämta och lämna i skolan. Det är ju bara ca en halvdag de går så kanske inte gör så mycket om barnet går till skolan?


    Här både går barn själva hem redan i förskoleklass och åker skolbuss, så jodå, det finns skolor som låter barnen gå hem själva. Dock har man ju meddelat skolan vad som gäller innan. I vårt fall bor vi ca 400 m ifrån skolan och ingen korsande väg, så efter en månad ca i f-klass har mina barn sagt att de vill gå själva till och från skolan de dagar de inte har fritids. Likaså grannarna.
  • LFF
    Solblomma30 skrev 2020-04-09 08:18:30 följande:

    Så många skriver att en bebis inte är spännande för ett barn i F-klass men jag måste bara skriva att vi fick ett syskon till vårt barn som går i ettan fem dagar innan skolan började nu i höstas.

    Vår sjuåring har ÄLSKAT lillebror från första minuten hon såg honom. Alltså älskat med stora bokstäver. Hon ville bo hos oss på BB, hon låg med honom i sängen hela tiden, ville ha honom i knäet, gosa mysa och aldrig släppa honom. Hon var så glad för att få vara med oss och uppleva lite av spädbarnstiden innan skolan drog igång. Hon ville inte gå till skolan när den väl började, men det gjorde hon såklart ändå iom att det hade hunnit gå några dagar hemma efter förlossningen ändå.

    En av mina bästa kompisar har också fått barn nyligen och det var samma sak i deras familj. De har två äldre söner, 5 och 7 år gamla och deras söner avgudar bebisen och vill bara vara hemma och umgås med familjen nu.

    I F-klass brukar det för övrigt inte vara några problem att få ledigt så bara hör av dig till rektorn innan och flagga för att ni kommer ansöka om ledighet för storasyskonet några dagar kring födseln. Det lär inte vara några problem :) Skönt för er att slippa hämta och lämna i skolan också när bebisen är precis hemkommen! Lycka till!


    Fler och fler skolor har samma nolltolerans mot att vara ledig utanför loven för förskoleklassare som för övriga elever på skolan. Så det är fel att säga att det inte brukar vara några problem att få ledigt. 
  • Solblomma30
    LFF skrev 2020-08-13 08:38:44 följande:

    Fler och fler skolor har samma nolltolerans mot att vara ledig utanför loven för förskoleklassare som för övriga elever på skolan. Så det är fel att säga att det inte brukar vara några problem att få ledigt. 


    Jag förstår inte att det är fel eftersom jag har erfarenheten att i princip alla skolor här runtomkring beviljat ledighet utanför lov för F-klassare och även äldre elever. Det kanske gäller där du bor då.
  • LFF
    Solblomma30 skrev 2020-08-13 11:15:54 följande:
    Jag förstår inte att det är fel eftersom jag har erfarenheten att i princip alla skolor här runtomkring beviljat ledighet utanför lov för F-klassare och även äldre elever. Det kanske gäller där du bor då.
    Ja, jag vet att många skolor har brukat beviljat ledigheter för F-klassare men jag vet också att många skolor, både där jag bor och på andra ställen, har ändrat så att man inte längre är lika frikostig som tidigare utan anser att loven räcker.

    Mina barn började i F-klass förra året. Vi hade en resa inplanerad till v5 och ansökte om ledighet (som beviljades). Precis innan jullovet skulle börja gick rektorn ut och sa att man från och med årsskiftet inte skulle bevilja några ledigheter utanför loven. Det var nya riktlinjer från kommunen. En av våra friskolor har haft så länge, att man har nolltolerans på ledighet utanför loven.

    En arbetskamrat bor i grannkommunen och där har man också nolltolerans i alla årskurser. Även andra vänner, i andra kommuner, har samma åsikt.

    Detta just för att många inte tar F-klassarnas skolplikt på allvar på samma vis som med de "riktiga" skolbarnen (det var ju även därför som man gjorde det till skolplikt även för F-klass, fram tills inte alltför länge sedan var ju F-klass lika frivilligt som förskolan).
  • Solblomma30
    LFF skrev 2020-08-13 12:18:58 följande:

    Ja, jag vet att många skolor har brukat beviljat ledigheter för F-klassare men jag vet också att många skolor, både där jag bor och på andra ställen, har ändrat så att man inte längre är lika frikostig som tidigare utan anser att loven räcker.

    Mina barn började i F-klass förra året. Vi hade en resa inplanerad till v5 och ansökte om ledighet (som beviljades). Precis innan jullovet skulle börja gick rektorn ut och sa att man från och med årsskiftet inte skulle bevilja några ledigheter utanför loven. Det var nya riktlinjer från kommunen. En av våra friskolor har haft så länge, att man har nolltolerans på ledighet utanför loven.

    En arbetskamrat bor i grannkommunen och där har man också nolltolerans i alla årskurser. Även andra vänner, i andra kommuner, har samma åsikt.

    Detta just för att många inte tar F-klassarnas skolplikt på allvar på samma vis som med de "riktiga" skolbarnen (det var ju även därför som man gjorde det till skolplikt även för F-klass, fram tills inte alltför länge sedan var ju F-klass lika frivilligt som förskolan).


    Så kan det ju vara. Här är det fortfarande inte så. Jag vet att det har stramats åt på många håll, men ändå, här är det inte svårt att bli beviljad ledighet även uppåt i klasserna. Och inte alls svårt i F-klass. Det skiljer sig väl från kommun till kommun. Här beslutat den enskilde rektorn.
  • PelloBello

    Jag tänker att det kanske är skillnad på att få ett syskon och att åka på resa.

    Handlar ju inte om en längre tid, utan kanske 1-2 dagar beroende på hur allt går liksom.

    Men det får visa sig vad skolan säger :)

  • mammabitch

    Å ena sidan, det är ju inte så mycket skolan kan göra om ni håller ert barn hemma ett par dagar.oavsett om det är beviljad ledighet eller inte ...

    Å andra sidan är det kanske skönt för ett barn att någonting är som vanligt när allt hemma förändras i och med syskonets ankomst.

  • mammabitch
    LFF skrev 2020-08-13 12:18:58 följande:
    Ja, jag vet att många skolor har brukat beviljat ledigheter för F-klassare men jag vet också att många skolor, både där jag bor och på andra ställen, har ändrat så att man inte längre är lika frikostig som tidigare utan anser att loven räcker.

    Mina barn började i F-klass förra året. Vi hade en resa inplanerad till v5 och ansökte om ledighet (som beviljades). Precis innan jullovet skulle börja gick rektorn ut och sa att man från och med årsskiftet inte skulle bevilja några ledigheter utanför loven. Det var nya riktlinjer från kommunen. En av våra friskolor har haft så länge, att man har nolltolerans på ledighet utanför loven.

    En arbetskamrat bor i grannkommunen och där har man också nolltolerans i alla årskurser. Även andra vänner, i andra kommuner, har samma åsikt.

    Detta just för att många inte tar F-klassarnas skolplikt på allvar på samma vis som med de "riktiga" skolbarnen (det var ju även därför som man gjorde det till skolplikt även för F-klass, fram tills inte alltför länge sedan var ju F-klass lika frivilligt som förskolan).
    Jag har åkt på resa  med mitt då lågstadiebarn trots att ledigheten inte beviljades.
    Pratade med klassläraren före som inte alls var särskilt upprörd då mitt barn ligger bra till i alla ämnen och verkligen behövde få komma iväg lite.
    Inte mycket skolan kan göra åt saken annars  innan barnen börjar få betyg mer än att uttrycka sitt ogillande ...
    Antar att soc skulle kunna bli inkopplat om det händer upprepade gånger men högst osannolikt att de skulle ingripa för något som inte alls drabbar barnet negativt, och det vet skolan.
  • PelloBello
    mammabitch skrev 2020-08-14 08:59:43 följande:

    Å ena sidan, det är ju inte så mycket skolan kan göra om ni håller ert barn hemma ett par dagar.oavsett om det är beviljad ledighet eller inte ...

    Å andra sidan är det kanske skönt för ett barn att någonting är som vanligt när allt hemma förändras i och med syskonets ankomst.


    Jo men jag pratar ju om 1-2 dagar.

    Säg att barnet föds och vi kommer hem sent på kvällen, ska vi då behöva tvinga sonen att sova tidigt och köra honom till skolan dagen efter. Att han inte får vara delaktig och knappt ens träffa sitt nya syskon. Det är det jag menar.
  • Linnea.12
    PelloBello skrev 2020-04-09 09:55:44 följande:

    Tack för alla svar!

    Jag är säker på att min son inte kommer kunna släppa sitt syskon.

    Jag vet också att avbrott som skolan kan vara skönt.

    Det jag var mer inne på är om tex, vi kommer hem på kvällen med bebisen, då måste ju sonen sova för att orka upp till skolan dagen efter. Ska man behöva bråka om det, eller brukar det gå att vara hemma en dag för att landa, alla liksom. Handlar alltså inte om en längre tid, utan en dag eller så. Kan ju även vara så att han behöver vara hos mormor eller moster under tiden, att det sker nattetid, ja ni vet, man har ju ingen aning.

    Förstår ju att det bästa är att prata med skolan sen, tänkte bara se hur det fungerat för andra, då skolvärlden är helt nytt för oss :)


    Så du planerar inte att vara kvar på bb? Du kanske rekomenderas vara kvar på bb och pappa får åka hem. Förbered istället med vem som kan vara barnvakt åt ert första barn.
  • PelloBello
    Linnea.12 skrev 2020-08-14 13:40:28 följande:

    Så du planerar inte att vara kvar på bb? Du kanske rekomenderas vara kvar på bb och pappa får åka hem. Förbered istället med vem som kan vara barnvakt åt ert första barn.


    Klart vi har familj som tar hand om honom. Det var ju inte det det här handla om.
  • Solblomma30
    PelloBello skrev 2020-08-14 13:28:15 följande:

    Jo men jag pratar ju om 1-2 dagar.

    Säg att barnet föds och vi kommer hem sent på kvällen, ska vi då behöva tvinga sonen att sova tidigt och köra honom till skolan dagen efter. Att han inte får vara delaktig och knappt ens träffa sitt nya syskon. Det är det jag menar.


    Jag förstår iaf precis vad du menar. Mitt barn började skolan i veckan och en av dagarna var ett av barnen i klassen inte där och då hörde jag lärarna säga till varandra att han var hemma pga familjesituationen. Så uppenbarligen är det en giltig anledning för frånvaro. Nu vet jag inte vad det handlade om men uppenbarligen var han inte sjuk.
  • Linnea.12
    PelloBello skrev 2020-08-15 08:30:10 följande:

    Klart vi har familj som tar hand om honom. Det var ju inte det det här handla om.


    Du verkar stressad. Ta en sak i taget. Antar att ditt barn knappt hunnit börja i förskoleklassen ens. Landa i det först några dagar sen kan du ju fråga läraren. Tycker det var en märklig förklaring att du skulle komma hem sent om du ligger kvar på BB.. men du behöver inte förklara mer än att du önskar ha barnet hemma några dagar efter att du kommit hem, som du känner i dagsläget. Det går säkert bra!
  • PelloBello
    Linnea.12 skrev 2020-08-15 10:55:24 följande:

    Du verkar stressad. Ta en sak i taget. Antar att ditt barn knappt hunnit börja i förskoleklassen ens. Landa i det först några dagar sen kan du ju fråga läraren. Tycker det var en märklig förklaring att du skulle komma hem sent om du ligger kvar på BB.. men du behöver inte förklara mer än att du önskar ha barnet hemma några dagar efter att du kommit hem, som du känner i dagsläget. Det går säkert bra!


    Jag är inte det minsta stressad, jag slängde ut en fråga för att jag undrar hur det brukar vara, då jag vill vara förderedd.

    Hur kan det vara en märklig förklaring? Är man inte förstföderska och framförallt i corona tider så stannar man inte kvar på bb om det inte är medicinskt nödvändigt. Jag gav bara ett exempel, inte ett beskrivning I exakt hur det kommer bli.

    Självklart kommer jag fråga skolan sen när det är dags. Men som sagt, så ville jag bara höra hur andra har gjort, och hur det har fungerat för andra.
Svar på tråden Skolplikt - få syskon