• plättarmedsylt

    Vad betyder ordet tonåring?

    Jag startar den här tråden för att vi började diskutera i en tråd om ett annat ämne vad ordet tonåring betyder. Vi blev då tillsagda av en moderator att hålla oss till ämnet och starta en ny tråd om vi ville diskutera något annat. Moderatorn var tydlig med att den nya tråden inte får handla om en specifik person. Så nu undrar jag: vad betyder ordet tonåring? Är det:

    Någon som är mellan 13 och 19 år gammal?

    eller

    Någon som är i den kroppsliga utvecklingsfasen tonåring?

    eller

    båda ovanstående?

    Eller kanske t.o.m. något helt annat?

    Backa gärna upp era svar med länkar till ordboksdefinitioner.

  • Svar på tråden Vad betyder ordet tonåring?
  • Anonym (aka "du lyssnar inte")

    Jepp tonåring är man mellan 13 och 19.... inget annat... Inget magiskt "Åldersmässigt ja men inte kroppsligt".... 


    Fyller man 13 är man tonåring fyller man 20 slutar man vara det punkt slut. Oavsett om man kommit i puberteten eller inte!

  • plättarmedsylt
    Gryntroll skrev 2020-05-12 10:46:14 följande:

    Ja jag vet, läste den andra tråden också, men blev bara trött på att man försökte krysta fram någon vinkling för att inte ha fel... istället för att bara backa och inse att det finns definitioner för både tonår och pubertet, som beskriver olika saker.

    Och absolut kan puberteten börja både före och efter tonåren, det var därför jag skrev i "många fall".


    Ja, och så att anklaga oss andra för att inte förstå att tonår och pubertet hör ihop...suck...
  • plättarmedsylt
    Anonym (aka "du lyssnar inte") skrev 2020-05-12 11:12:16 följande:

    Jepp tonåring är man mellan 13 och 19.... inget annat... Inget magiskt "Åldersmässigt ja men inte kroppsligt".... 

    Fyller man 13 är man tonåring fyller man 20 slutar man vara det punkt slut. Oavsett om man kommit i puberteten eller inte!


    Exakt!
  • Physalis

    Den stora frågan sedan är om man blir tonåring igen om man lyckas hålla sig vid liv till 113 års ålder? (eftersom vissa svarade att det gäller alla åldrar som slutar på ton)


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Språkprofessorn)

    Ordet tonåring kommer från två sammanslagna begrepp. Tonå och Ring.

    Tonå är en försvenskning av det grekiska Tonikos, vilket översätts ungefär till tonal. Det var helt enkelt ett tecken på att barnen höll på att bli vuxna när deras röst, ton, började förändras och bli mörkare.

    Ring kommer från begreppet ålder. På samma sätt som att man talar om exempelvis årsringar, eller som i skolan; första ring, andra ring och så vidare.

    Tonåring är helt enkelt åldern då rösten börjar förändras, när barnet kommer in i puberteten.

    Hoppas det var till hjälp!

  • plättarmedsylt
    Anonym (Språkprofessorn) skrev 2020-05-12 17:17:54 följande:

    Ordet tonåring kommer från två sammanslagna begrepp. Tonå och Ring.

    Tonå är en försvenskning av det grekiska Tonikos, vilket översätts ungefär till tonal. Det var helt enkelt ett tecken på att barnen höll på att bli vuxna när deras röst, ton, började förändras och bli mörkare.

    Ring kommer från begreppet ålder. På samma sätt som att man talar om exempelvis årsringar, eller som i skolan; första ring, andra ring och så vidare.

    Tonåring är helt enkelt åldern då rösten börjar förändras, när barnet kommer in i puberteten.

    Hoppas det var till hjälp!


    Är ditt riktiga nick Odhos?
  • Anonym (Språkprofessorn)
    plättarmedsylt skrev 2020-05-12 17:30:35 följande:
    Är ditt riktiga nick Odhos?
    Nej, tyvärr har jag aldrig hört talas om denne Odhos.
  • plättarmedsylt
    Anonym (Språkprofessorn) skrev 2020-05-12 17:39:41 följande:
    Nej, tyvärr har jag aldrig hört talas om denne Odhos.
    Oavsett vilket så får jag be dig att inte trolla i min tråd. Risken finns att någon tar dig på allvar.
  • Anonym (Språkprofessorn)
    plättarmedsylt skrev 2020-05-12 17:52:17 följande:
    Oavsett vilket så får jag be dig att inte trolla i min tråd. Risken finns att någon tar dig på allvar.
    Taskigt att prata om trolleri, dessutom inte tillåtet enligt Familjelivs regler. Men men, folk får väl själva bedöma om de vill lära sig mer eller inte. Finns säkert någon som är tacksam att jag tar mig tiden.
  • plättarmedsylt
    Anonym (Språkprofessorn) skrev 2020-05-12 19:34:13 följande:
    Taskigt att prata om trolleri, dessutom inte tillåtet enligt Familjelivs regler. Men men, folk får väl själva bedöma om de vill lära sig mer eller inte. Finns säkert någon som är tacksam att jag tar mig tiden.
    Lägg av att tramsa.
  • Anonym (Språkprofessorn)
    plättarmedsylt skrev 2020-05-12 19:50:24 följande:
    Lägg av att tramsa.
    Jag kommer inte skriva mer här. Men tänkt på i fortsättningen att ställer man frågor så får man svar.

    Tack och adjö!
  • Jag är bara jag

    Finns ju inget att ens diskutera. Tonåring är en person mellan 13 och 19 år. Puberteten kan ju infalla flera år tidigare och inte går man runt och kallar en 10-åring för tonåring för det inte.

  • Anonym (aka "du lyssnar inte")
    Anonym (Språkprofessorn) skrev 2020-05-12 17:17:54 följande:

    Ordet tonåring kommer från två sammanslagna begrepp. Tonå och Ring.

    Tonå är en försvenskning av det grekiska Tonikos, vilket översätts ungefär till tonal. Det var helt enkelt ett tecken på att barnen höll på att bli vuxna när deras röst, ton, började förändras och bli mörkare.

    Ring kommer från begreppet ålder. På samma sätt som att man talar om exempelvis årsringar, eller som i skolan; första ring, andra ring och så vidare.

    Tonåring är helt enkelt åldern då rösten börjar förändras, när barnet kommer in i puberteten.

    Hoppas det var till hjälp!


    roligt skämt!

    Om du mitt förmodan skulle vara allvarlig (och då har jag en aning om vem du är...) Du är ensam om att tro detta... Alla trovärdiga källor säger något helt annat... Så nej...
  • plättarmedsylt
    Anonym (aka "du lyssnar inte") skrev 2020-05-13 04:23:41 följande:

    roligt skämt!

    Om du mitt förmodan skulle vara allvarlig (och då har jag en aning om vem du är...) Du är ensam om att tro detta... Alla trovärdiga källor säger något helt annat... Så nej...


    Vem är det du anar att det är?
  • Anonym (aka "du lyssnar inte")
    plättarmedsylt skrev 2020-05-13 06:25:38 följande:
    Vem är det du anar att det är?
    Tecken i ursprungstråden att en viss person upptäckt hur man använder Anonym modaliteten  
  • plättarmedsylt
    Anonym (aka "du lyssnar inte") skrev 2020-05-13 09:35:40 följande:

    Tecken i ursprungstråden att en viss person upptäckt hur man använder Anonym modaliteten  


    Om det är den jag tror att du tror att det är, så tror jag inte att det är samma person XD De uttrycker sig olika ;)
  • Anonym (Svar på tal)
    olof 45 skrev 2020-05-12 09:14:30 följande:

    Vi får inte diskutera enskilda individer, men det var ju ändå enbart en person som hade svårt för ordets betydelse. 

    Självklart finns det ingen term som heter "kroppligt tonåring". Det finns nämligen ett ord för det, kallat puberteten.

    Sedan kan man använda ordet tonåring i den mening att man syftar till attribut som hör till just puberteten, alltså typ "Hon har sådana humörsvängningar redan nu, tänk hur det kommer bli sedan när hon blir tonåring!" Det man egentligen menar är ju "när hon kommit i puberteten"... 

    Dock ändrar inte denna användning av ordet tonåring det faktum att ordet tonåring betyder "ett barn mellan 13-19 års ålder".


    Det var väl en sån där "fjortis" ;) Jodå, den personen har vi ju sett i flera trådar på sistone, med precis samma utkomst. Total brist på självinsikt och förmåga att diskutera normalt.
Svar på tråden Vad betyder ordet tonåring?