• TheresePi

    Vad tycker ni om 5-minuters-metoden?

    Har en son på snart 1 år som alltid somnat själv i egen säng på bara några minuter. Den senaste tiden har han börjat krångla en del, började när han lärde sig sätta sig upp själv. Har en vän som förespråkar 5-minuters-metoden som fungerade jättebra för dem. Testade ikväll, gick in tre gånger och sedan somnade han. Vet inte vad jag känner för att fortsätta såhär, finns det någon som har något annat tips på en bättre metod eller tycker ni att vi ska fortsätta?

  • Svar på tråden Vad tycker ni om 5-minuters-metoden?
  • TheresePi
    Anonym (J) skrev 2020-07-18 21:21:24 följande:

    Måste bara fråga vad krångla innebär?

    Och sedan nästa fråga. Du var in tre gånger innan barnet somnafe . Inte särskilt många gånger. Var barnet hysteriskt mellan gångerna? Eller gick du in så fort hen blev ledsen? Om alternativ två är fallet så kan ni självklart fortsätta så. Men antar att det då inte räknas som femminutersmetod


    Ja, tre gånger på 15 minuter. Han lugnade sig varje gång jag kom in och ja, han var väldigt ledsen (och nej det kändes inte bra, därav fråga efter bättre metod). Detta var första gången jag väntade några minuter med att gå in. Han har i princip aldrig gråtit vid läggning förrän senaste veckan. Så dem få gånger det hänt tidigare har jag aldrig väntat.

    Krångla innebär sätta sig upp, dra i spjälskydd, kasta napp, kasta snuttefilt, hoppa i sängen, skrika (ej gråt), gapa och sjunga för att sedan bli övertrött..
  • TheresePi
    Anonym (J) skrev 2020-07-18 21:21:24 följande:

    Måste bara fråga vad krångla innebär?

    Och sedan nästa fråga. Du var in tre gånger innan barnet somnafe . Inte särskilt många gånger. Var barnet hysteriskt mellan gångerna? Eller gick du in så fort hen blev ledsen? Om alternativ två är fallet så kan ni självklart fortsätta så. Men antar att det då inte räknas som femminutersmetod


    Ja, tre gånger på 15 minuter. Han lugnade sig varje gång jag kom in och ja, han var väldigt ledsen (och nej det kändes inte bra, därav fråga efter bättre metod). Detta var första gången jag väntade några minuter med att gå in. Han har i princip aldrig gråtit vid läggning förrän senaste veckan. Så dem få gånger det hänt tidigare har jag aldrig väntat.

    Krångla innebär sätta sig upp, dra i spjälskydd, kasta napp, kasta snuttefilt, hoppa i sängen, skrika (ej gråt), gapa och sjunga för att sedan bli övertrött..
  • TheresePi
    Anonym (J) skrev 2020-07-18 21:21:24 följande:

    Måste bara fråga vad krångla innebär?

    Och sedan nästa fråga. Du var in tre gånger innan barnet somnafe . Inte särskilt många gånger. Var barnet hysteriskt mellan gångerna? Eller gick du in så fort hen blev ledsen? Om alternativ två är fallet så kan ni självklart fortsätta så. Men antar att det då inte räknas som femminutersmetod


    Ja, tre gånger på 15 minuter. Han lugnade sig varje gång jag kom in och ja, han var väldigt ledsen (och nej det kändes inte bra, därav fråga efter bättre metod). Detta var första gången jag väntade några minuter med att gå in. Han har i princip aldrig gråtit vid läggning förrän senaste veckan. Så dem få gånger det hänt tidigare har jag aldrig väntat.

    Krångla innebär sätta sig upp, dra i spjälskydd, kasta napp, kasta snuttefilt, hoppa i sängen, skrika (ej gråt), gapa och sjunga för att sedan bli övertrött..
  • TheresePi
    Anonym (J) skrev 2020-07-18 21:21:24 följande:

    Måste bara fråga vad krångla innebär?

    Och sedan nästa fråga. Du var in tre gånger innan barnet somnafe . Inte särskilt många gånger. Var barnet hysteriskt mellan gångerna? Eller gick du in så fort hen blev ledsen? Om alternativ två är fallet så kan ni självklart fortsätta så. Men antar att det då inte räknas som femminutersmetod


    Ja, tre gånger på 15 minuter. Han lugnade sig varje gång jag kom in och ja, han var väldigt ledsen (och nej det kändes inte bra, därav fråga efter bättre metod). Detta var första gången jag väntade några minuter med att gå in. Han har i princip aldrig gråtit vid läggning förrän senaste veckan. Så dem få gånger det hänt tidigare har jag aldrig väntat.

    Krångla innebär sätta sig upp, dra i spjälskydd, kasta napp, kasta snuttefilt, hoppa i sängen, skrika (ej gråt), gapa och sjunga för att sedan bli övertrött..
  • TheresePi
    Anonym (J) skrev 2020-07-18 21:21:24 följande:

    Måste bara fråga vad krångla innebär?

    Och sedan nästa fråga. Du var in tre gånger innan barnet somnafe . Inte särskilt många gånger. Var barnet hysteriskt mellan gångerna? Eller gick du in så fort hen blev ledsen? Om alternativ två är fallet så kan ni självklart fortsätta så. Men antar att det då inte räknas som femminutersmetod


    Ja, tre gånger på 15 minuter. Han lugnade sig varje gång jag kom in och ja, han var väldigt ledsen (och nej det kändes inte bra, därav fråga efter bättre metod). Detta var första gången jag väntade några minuter med att gå in. Han har i princip aldrig gråtit vid läggning förrän senaste veckan. Så dem få gånger det hänt tidigare har jag aldrig väntat.

    Krångla innebär sätta sig upp, dra i spjälskydd, kasta napp, kasta snuttefilt, hoppa i sängen, skrika (ej gråt), gapa och sjunga för att sedan bli övertrött..
    Anonym (L) skrev 2020-07-18 21:31:31 följande:

    Ja svårt att säga vissa dagar märker man att de blir distraherade av att man är där. Men jag märker tydligt att allt går i perioder. Helt plötsligt funkar inte vissa saker längre . Man får pröva sig fram. Men jag personligen vill vara med dem så de inte känner sig övergivna.

    Ja jag blir jätte trött själv av den sköldpaddan, har somnat några gånger av misstag haha. Den funkar dock dåligt på vår 7 månaders då hon blir helt galen och ska fånga ljuset. Men man kan ha igång bara ljudet eller ljuset om man vill på den sorten. Den är rätt dyr men jag tycker den var värd pengarna då 3-åringen blir så lugn och trött av den.


    Jag googlade lite och såg att den verkade populär även bland vuxna haha. Osäker på om han är lite liten ännu, men om det fortsätter så kanske det kan vara lagom att önska sig i julklapp :) Som du säger, perioden att somna själv kanske är över för nu, skall testa att sitta med honom imorgon en stund och se hur han reagerar.
  • Anonym (^^)

    Hmmm.. Vet inte om det är 5-minutersmetoden precis men en variant av den funkade bra för oss. Sonen hade jättesvårt att komma till ro när någon var i samma rum som honom, att samsova fungerade aldrig för oss.

    Vi körde vår vanliga nattrutin; Läsa bok, sjunga godnattsång och varsamt lägga ned honom i sängen och säga god natt och gå ut ur rummet. Oftast räckte det, men ibland när det inte gick lät vi honom vara ensam en liten stund när han protesterade. Det är ju en enorm skillnad på panikgråt och surgråt. Så länge det handlade om surgråt så gick vi in med jämna mellanrum och tröstade, sade sedan god natt igen och gick ut. Oftast fungerade det väldigt väl.

    Om han panikgrät så gjorde vi inte på det viset utan då fick någon av oss vagga honom i famnen tills han somnade och försiktigt lirka ned honom i sängen.

    Alla har sina åsikter, saker och ting är inte svart och vitt så gör det som känns bäst för er. AW verkar ju onekligen ha saknat vissa grundläggande föräldraegenskaper men även en blind höna kan finna ett korn. Ni kan ju testa er egna variant av den s.k 5-minutersmetoden? Allt efter era omständigheter.

  • TheresePi
    Anonym (^^) skrev 2020-07-18 22:14:18 följande:

    Hmmm.. Vet inte om det är 5-minutersmetoden precis men en variant av den funkade bra för oss. Sonen hade jättesvårt att komma till ro när någon var i samma rum som honom, att samsova fungerade aldrig för oss.

    Vi körde vår vanliga nattrutin; Läsa bok, sjunga godnattsång och varsamt lägga ned honom i sängen och säga god natt och gå ut ur rummet. Oftast räckte det, men ibland när det inte gick lät vi honom vara ensam en liten stund när han protesterade. Det är ju en enorm skillnad på panikgråt och surgråt. Så länge det handlade om surgråt så gick vi in med jämna mellanrum och tröstade, sade sedan god natt igen och gick ut. Oftast fungerade det väldigt väl.

    Om han panikgrät så gjorde vi inte på det viset utan då fick någon av oss vagga honom i famnen tills han somnade och försiktigt lirka ned honom i sängen.

    Alla har sina åsikter, saker och ting är inte svart och vitt så gör det som känns bäst för er. AW verkar ju onekligen ha saknat vissa grundläggande föräldraegenskaper men även en blind höna kan finna ett korn. Ni kan ju testa er egna variant av den s.k 5-minutersmetoden? Allt efter era omständigheter.


    Det är ungefär så jag tänker också. Vi har också haft svårt att sova tillsammans, han kommer inte till ro då, så har alltid varit egen säng och nu eget rum som gäller. Han sover helt enkelt bäst själv under natten och har alltid somnat snabbast om jag bara släcker lampan och går ut. Jag är helt okej med att det ändrar sig också.

    Jag tycker det är jättesvårt att vagga honom till sömns nu när han är så pass stor. Hans pappa klarar det lite bättre.

    Jag får kanske hitta ett alternativ till 5 minuter, kanske 3 minuter fungerar lika bra och försöka urskilja vad det är för typ av gråt såklart.
  • Anonym (L)
    TheresePi skrev 2020-07-18 22:09:12 följande:

    Jag googlade lite och såg att den verkade populär även bland vuxna haha. Osäker på om han är lite liten ännu, men om det fortsätter så kanske det kan vara lagom att önska sig i julklapp :) Som du säger, perioden att somna själv kanske är över för nu, skall testa att sitta med honom imorgon en stund och se hur han reagerar.


    Det förstår jag haha. Den är livsfarlig om man är trött..

    Ja du får pröva dig fram. Kanske lyssna på en pod i ena örat för att slippa sitta och ha tråkigt själv. Kan ju också vara att om han sover mitt på dagen så kanske den tiden måste kortas ner eller flyttas tidigare på dagen. Eller så är det något annat som stör han?
  • Aliona

    Vi lärde honom att somna själv, men utan att vi lät honom gråta eller vara hysterisk. Först låg vi ner med honom, och om han klagade när vi reste oss lade vi handen på ryggen eller bröstet. När han var lugn reste vi oss försiktigt. Nästa steg gick vi ut ur rummet. Klagade han tog vi ett steg tillbaka, och försökte igen. Om han grät eller klagade när vi inte var i rummet gick vi tillbaka och sade mjukt ?mamma är här. Du ska sova nu. God natt-god natt?, typ, och gick ut igen. Han lärde sig snabbt att somna ensam och från det att han var ca halvår tog nattningarna som längst 10-15 min. Ofta gick det på mindre än 5 min.

  • TheresePi
    Anonym (L) skrev 2020-07-18 22:34:52 följande:

    Det förstår jag haha. Den är livsfarlig om man är trött..

    Ja du får pröva dig fram. Kanske lyssna på en pod i ena örat för att slippa sitta och ha tråkigt själv. Kan ju också vara att om han sover mitt på dagen så kanske den tiden måste kortas ner eller flyttas tidigare på dagen. Eller så är det något annat som stör han?


    Kanske får bli något sånt! Måste isåfall också införskaffa mig en bekväm stol om det håller i sig haha! Han har alltid sovit efter rullavagns sömnschema. Men det kan hända att han är redo redan nu att bara sova en stund på dagen och inte två. Står att de skall sova två gånger på dagen upp till 14 månaders ålder där men han kanske gillar ett långpass bättre. Dock väcker vi honom inte på dagen utan han sover nästan alltid max 1 timme, men vem vet. Kanske till slut blir längre om vi tar bort en sovstund.

    Funderar på om jag skall börja med en liten nattlampa, om än en tråkig vanlig:). Han har inte haft det tidigare alls. Kanske han har blivit så medveten att han störs av att det är för mörkt..
  • TheresePi
    Aliona skrev 2020-07-18 22:43:29 följande:

    Vi lärde honom att somna själv, men utan att vi lät honom gråta eller vara hysterisk. Först låg vi ner med honom, och om han klagade när vi reste oss lade vi handen på ryggen eller bröstet. När han var lugn reste vi oss försiktigt. Nästa steg gick vi ut ur rummet. Klagade han tog vi ett steg tillbaka, och försökte igen. Om han grät eller klagade när vi inte var i rummet gick vi tillbaka och sade mjukt ?mamma är här. Du ska sova nu. God natt-god natt?, typ, och gick ut igen. Han lärde sig snabbt att somna ensam och från det att han var ca halvår tog nattningarna som längst 10-15 min. Ofta gick det på mindre än 5 min.


    Låter bra tycker jag. Hur låg ni ner med honom när han ligger i spjälsängen? Madrass på golvet?
  • Aliona
    TheresePi skrev 2020-07-18 23:01:36 följande:

    Låter bra tycker jag. Hur låg ni ner med honom när han ligger i spjälsängen? Madrass på golvet?


    Så länge han hade spjälsäng var det rätt obekvämt, antingen stod vi lutade över sidan för att krama så gott det gick, eller också satt vi bredvid och stack in händerna mellan spjälarna. Vi hade en madrass på golvet som vi kunde ligga med honom.
  • Maddi

    Be dina sk. Vänner stoppa upp 5 minutersmetoden i arslet och bryt kontakten med dom. Skulle aldrig i livet vara vän med sånna som misshandlat någon.

  • Anonym (Mamma till 2)

    Konstig och rätt elak.

    Våra barn är 6 och 9 och vi är i deras rum tills de somnat. Läser, sjunger, håller handen (yngsta). Ligger bredvid om det behövs (yngsta). Det är ett mysigt avslut på dagen. Varför göra nattningen till en strid? Gos är mysigare. De blir mer och mer självständiga av sig själva. Vi har inte behövt tvinga fram det.

Svar på tråden Vad tycker ni om 5-minuters-metoden?