• Vildbi

    Vill du ha permanent sommartid eller permanent vintertid, eller vill du flytta klockan i oktober och mars för att skifta mellan vinter- och sommartid? - VILKET LANDSKAP BOR DU I?

    Rösta för permanent sommartid ELLER permanent vintertid ELLER ett fortsatt skifte mellan sommar- och vintertid.

    OBS! Landskapen står i bokstavsordning! Kolla därför noga så att du läser rätt landskap och rätt tid!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vill du ha permanent sommartid eller permanent vintertid, eller vill du flytta klockan i oktober och mars för att skifta mellan vinter- och sommartid? - VILKET LANDSKAP BOR DU I?
  • Jani01
    Mortiscia80 skrev 2021-04-02 11:02:44 följande:

    Vintertid är det som kallas normaltid och det som bäst passar oss människor året runt. Det finns ingen som i nuläget behöver nyttja soltimmarna på samma sätt som i bondesamhället, inte ens bönderna ärligt talat.


    Passar inte mig. Jag vill ha ljust när jag är vaken och mörkt när jag sover. Varför ska vi använda elljus på kvällarna i stället av det naturliga ljuset och samtidigt sova bort massor med ljustimmar på morgnarna?
  • BeautifulLiz

    Vill definitivt ha normaltid så att solen står i zenit klockan 12.
    Minns när sommartiden infördes, vilket sjå det var att rikta om soluret, helt i onödan.

    Ska soluret riktas om igen om normaltid införs så är numera problemet i någon annans händer.

  • Jani01
    BeautifulLiz skrev 2021-04-02 14:02:26 följande:

    Vill definitivt ha normaltid så att solen står i zenit klockan 12.
    Minns när sommartiden infördes, vilket sjå det var att rikta om soluret, helt i onödan.

    Ska soluret riktas om igen om normaltid införs så är numera problemet i någon annans händer.


    Den normala arbetstiden i Sverige är kl. 8-17 vilket innebär att de flesta skulle börja arbetsdagen först 2-3 timmar efter den genomsnittliga soluppgången och komma hem från jobbet först lite innan solen genomsnittligt går ner om vi hade dagens normaltid året runt. Detta skulle leda till en osund dygnsrytm där man sover bort massor med ljustimmar särskilt under den ljusa halvan av året och är samtidigt vaken många mörka timmar på kvällarna och använder elljus i onödan vilket även blir dyrare för de flesta i form av större elräkningar. Är detta vettigt? Åtminstone jag tycker att det inte är det.

    Med dagens arbetstider är de flesta av oss vakna betydligt fler timmar efter kl. 12 än innan kl. 12, således ligger kl. 12 inte ens i närheten av mitten av vår vakentid. Om det är så livsviktigt att hålla fast vid att solen ska vara högst uppe kl. 12, 
    skulle en möjlig lösning till detta problem vara att ha dagens normaltid året runt och jobba kl. 6-15 i stället av kl. 8-17 men en sådan ändring skulle förmodligen bli en tung och komplicerad process där man behövde göra om många rutiner i samhället. Att flytta klockan är mycket enklare. För att helt kompensera den manipulering av dygnsrytmen dagens arbetstider medför borde vi ha dagens finska sommartid som normaltid i så fall att vi har en och samma tid året runt. Eftersom tidsomställningen mellan vintertid och sommartid lär finnas kvar åtminstone några år till, skulle en enkel lösning i början vara att Sverige gick över till den samma tidzonen med Finland. Detta skulle kunna genomföras enkelt och smidigt genom att inte flytta klockan bakåt på en höst och därefter fortsätta med tidsomställningen som tidigare.
  • Kexet40

    Sommartid! Älskar ljusa kvällar, och tänk vad skönt med dagsljus en timme senare på dagen även på vintern. Kunna se en strimma ljus när man hämtar barnen på eftermiddagen istället för att göra det i beckmörker.

  • BeautifulLiz
    Jani01 skrev 2021-04-02 23:18:30 följande:
    Den normala arbetstiden i Sverige är kl. 8-17 vilket innebär att de flesta skulle börja arbetsdagen först 2-3 timmar efter den genomsnittliga soluppgången och komma hem från jobbet först lite innan solen genomsnittligt går ner om vi hade dagens normaltid året runt. Detta skulle leda till en osund dygnsrytm där man sover bort massor med ljustimmar särskilt under den ljusa halvan av året och är samtidigt vaken många mörka timmar på kvällarna och använder elljus i onödan vilket även blir dyrare för de flesta i form av större elräkningar. Är detta vettigt? Åtminstone jag tycker att det inte är det.

    Med dagens arbetstider är de flesta av oss vakna betydligt fler timmar efter kl. 12 än innan kl. 12, således ligger kl. 12 inte ens i närheten av mitten av vår vakentid. Om det är så livsviktigt att hålla fast vid att solen ska vara högst uppe kl. 12, skulle en möjlig lösning till detta problem vara att ha dagens normaltid året runt och jobba kl. 6-15 i stället av kl. 8-17 men en sådan ändring skulle förmodligen bli en tung och komplicerad process där man behövde göra om många rutiner i samhället. Att flytta klockan är mycket enklare. För att helt kompensera den manipulering av dygnsrytmen dagens arbetstider medför borde vi ha dagens finska sommartid som normaltid i så fall att vi har en och samma tid året runt. Eftersom tidsomställningen mellan vintertid och sommartid lär finnas kvar åtminstone några år till, skulle en enkel lösning i början vara att Sverige gick över till den samma tidzonen med Finland. Detta skulle kunna genomföras enkelt och smidigt genom att inte flytta klockan bakåt på en höst och därefter fortsätta med tidsomställningen som tidigare.
    Jag var med innan detta påfund kom till och vill ha tillbaka det som det var då.
    För övrigt jobbar jag 6-15 men det har inget med denna åsikt att göra, jag hade samma åsikt när jag hade andra arbetstider också. 

    Att ändra till ett annat lands tidszon känns bara konstigt. Men jag respekterar din åsikt. Hoppas du respekterar min också.
  • TowerOfLondon

    Normaltid alltså vintertid som det hette förr, Sthlm. Tidigare norrlänning där solen aldrig gick ner på sommaren vilket var underbart dock är detta påfund helt idiotiskt vrida ställa om både för kropp och sinnet. Spela roll bara man beslutar sig för en tid.

  • Mentat
    LFF skrev 2020-08-10 10:53:03 följande:
    Nej, eftersom normaltiden är när solen står i zenit när klockan är 12. Det gör den inte på sommaren när vi har sommartid. 

    Tänk på engelska. Sommartid: Daylight saving time. "Vintertid": Standard time.
    Om vi nu skall vara petiga med språket så står solen definitivt inte i zenit kl 12, inte i Sverige i alla fall!
  • Jani01
    BeautifulLiz skrev 2021-04-03 00:12:35 följande:

    Jag var med innan detta påfund kom till och vill ha tillbaka det som det var då.

    För övrigt jobbar jag 6-15 men det har inget med denna åsikt att göra, jag hade samma åsikt när jag hade andra arbetstider också. 

    Att ändra till ett annat lands tidszon känns bara konstigt. Men jag respekterar din åsikt. Hoppas du respekterar min också.


    Det är skönt att ha åsiktsfrihet. Jag respekterar din åsikt med delar inte den. Fransmännen har generellt en mer praktisk hållning till denna fråga än svenskarna. Frankrike har den samma tid som Sverige trots att den geografiska tidsskillnaden mellan Östra Svealand och Parisområdet är ungefär en timme och den geografiska tidsskillnaden mellan Strömstad och den västfranska staden Brest är mer än en timme: Och den stora majoriteten av fransmännen vill inte gå över till den brittiska tiden men vill tvärtom ha sin nuvarande sommartid som normaltid året runt. Fransmännen uppskattar ljusa kvällar.
  • Jani01
    TowerOfLondon skrev 2021-04-03 01:26:12 följande:

    Normaltid alltså vintertid som det hette förr, Sthlm. Tidigare norrlänning där solen aldrig gick ner på sommaren vilket var underbart dock är detta påfund helt idiotiskt vrida ställa om både för kropp och sinnet. Spela roll bara man beslutar sig för en tid.


    Finns det inte många myggor i Norrland på sommarkvällarna? Är det inte bättre att myggorna kommer klockmässigt senare?
  • Jani01
    TowerOfLondon skrev 2021-04-03 01:26:12 följande:

    Normaltid alltså vintertid som det hette förr, Sthlm. Tidigare norrlänning där solen aldrig gick ner på sommaren vilket var underbart dock är detta påfund helt idiotiskt vrida ställa om både för kropp och sinnet. Spela roll bara man beslutar sig för en tid.


    Finns det inte många myggor i Norrland på sommarkvällarna? Är det inte bättre att myggorna kommer klockmässigt senare?
  • Jani01
    TowerOfLondon skrev 2021-04-03 01:26:12 följande:

    Normaltid alltså vintertid som det hette förr, Sthlm. Tidigare norrlänning där solen aldrig gick ner på sommaren vilket var underbart dock är detta påfund helt idiotiskt vrida ställa om både för kropp och sinnet. Spela roll bara man beslutar sig för en tid.


    Finns det inte många myggor i Norrland på sommarkvällarna? Är det inte bättre att myggorna kommer klockmässigt senare?
  • Mint

    Bor i Skåne och vill ha normaltid året om. Men skulle beslutet bli att behålla sommartiden så skulle jag inte bry mig nämnvärt, det viktigaste är att sluta med det här eländiga onödiga mossiga klockställandet.

  • Jani01

    För mig är det av mindre betydelse om vi fortsätter med tidsomställningen eller har en och samma tid året runt. Däremot skulle jag absolut vilja ha dagens finska sommartid på sommaren så länge vi har dagens arbetstider kvar.

Svar på tråden Vill du ha permanent sommartid eller permanent vintertid, eller vill du flytta klockan i oktober och mars för att skifta mellan vinter- och sommartid? - VILKET LANDSKAP BOR DU I?