• FruPea

    Planera för barn 2022

    Någon mer som önskar att bli gravid under 2021 för att få barn 2022?

    Jag och min partner tänker börja försöka från april/maj (inser nu att det bara är några månader bort!) med förhoppningen att få ett barn under första delen av året 2022. På vilket sätt kan man förbereda kroppen? Vore kul att följas åt!

  • Svar på tråden Planera för barn 2022
  • Pao93
    Biniis89 skrev 2021-05-27 07:18:03 följande:

    Hej

    Jag och sambon planerar vårt första barn. Vi har inga barn sen tidigare. Vi är 32 och 35år gamla.

    Vi är inne på försök 2 nu ????

    Håller tummarna för oss och alla här.


    Åh spännande! Då kan vi följas åt! :) kul att vi är några här som väckt liv i tråden igen.

    Ja vi får stötta varandra och hålla tummarna, och ligga en massa haha (vid rätt tidpunkt åtminstone) :D
  • Pao93

    ? tillägg: eller om man gör på andra sätt än att ligga för att bli gravid :) heja heja oavsett såklart

  • Pao93
    ugglans skrev 2021-05-27 08:31:54 följande:

    Hur länge brukar ni ha kvar värken nere i magen, efter bekräftad ägglossning? Kan knappt hosta utan att det gör ont/känns. Och hade covid för ett par veckor sedan, så hostan är ett faktum haha!


    Ahaaa jag får ingen värk alls. Men coviden kan nog ha tröttat ut dina magmuskler rejält men vissa får ju smärta vid ägglossningen, men inget jag får :)
  • Pao93
    FruPea skrev 2021-05-27 09:57:02 följande:

    Åh vad spännande! Känner du något särskilt nu, alltså några tecken på att det kan ha tagit sig? Du måste uppdatera oss oavsett (men håller såklart tummarna för att det går).

    Jag är inte så säker på när min ägglossning är Men tänker att man inte kan missa den om man har sex varannan eller var tredje dag. Var tredje låter mer rimligt att vi orkar med hehe.


    Ja asså 5 dagar efter ÄL fick jag sjukt ont i bröstvårtorna, aldrig Varit med om något liknande. Jag kunde inte krama min sambo ordentligt och duscha var smärtsamt. Helt sjukt. Men det försvann för några dagar sedan. Sedan har jag varit mer svimmig än vanligt. Oftast innan jag ska äta och när jag reser mig upp från soffa/stol. Så för några dagar sen var jag typ övertygad om att jag var gravid. Men nu känner jag att jag tvivlar. Dels för att det försvunnit Men också för att jag är typ trött på ovissheten så tänker att kommer mensen är det fine, då firar jag att jag kan äta och dricka vad jag vill några veckor till, men önskar ju såklart otroligt mycket att jag är gravid :) så vi får se helt enkelt. Har räknat lite mer noggrant på det och BIM är lördag eller söndag. Jag håller er uppdaterade och vill gärna höra hur det går för er andra :)

    Nej du har ju rätt i det att omkring ägglossningen om du ligger typ varannan dag ska det vara hyfsad chans har jag förstått det som. Men det ska ju kännas bra med. Har någon av er här inne upplevt det som stressande att man ligger mer på beställning? Nån som har något trick för att undvika en känsla av att ligga på schema? :)
  • Anonym (E.Matilda)
    Pao93 skrev 2021-05-27 14:22:28 följande:

    Har räknat lite mer noggrant på det och BIM är lördag eller söndag. Jag håller er uppdaterade och vill gärna höra hur det går för er andra :)

    Nej du har ju rätt i det att omkring ägglossningen om du ligger typ varannan dag ska det vara hyfsad chans har jag förstått det som. Men det ska ju kännas bra med. Har någon av er här inne upplevt det som stressande att man ligger mer på beställning? Nån som har något trick för att undvika en känsla av att ligga på schema? :)


    Åå så spännande, ja du får hålla oss uppdaterade!

    Nu har ju vi inte tänkt börjat försöka ännu så har inte behövt uppleva den stressen. Men däremot så märker jag av att lusten har ökat för oss båda nu när vi pratat och bestämt oss för att jag skulle sluta med p-pillrerna. Så vi får se hur det här med att vänta till efter sommaren kommer fungera för vår del haha!
  • Pao93

    Uppdatering: Jag tog ett gravtest i fredags morse men det var negativt, och då bestämde jag mig för att inte ta fler tester utan invänta mensen bara. Och att ta ett nytt beslut om den inte kommer. Så där är jag nu att mensen har inte kommit och BIM är väl idag eller om den var igår. Så har den fortfarande inte kommit imonbitti så är den officiellt sen för min del. Det kanske är så den här månaden, men jag har aldrig haft en cykel längre än 35 dagar (min vanliga är 30 dagar) och den 35e dagen är idag. Mensen kommer säkert idag. Det kommer vara lite ledsamt men det är bara första gången vi testar så kommer inte heller kännas så farligt :)

    Ja men ellerhur! Så härligt ju! :D Vi kände med så att vi var mer sugna och var lite spännande! Men det var vid ett tillfälle som vi kände att det blev lite för pushat och då avbröt vi bara och sa att nu pausar vi idag och kommer lusten spontant så kan vi köra igen. Det var viktigt tror jag hur vi kommunicerade kring det, då det kan bli lätt att hamna där det blir lite "tvingat". Särskilt om man kanske försöker i många månader då. Kändes skönt att vi kunde märka det, prata om det och lösa det.

  • FruPea
    Pao93 skrev 2021-05-30 12:21:19 följande:

    Uppdatering: Jag tog ett gravtest i fredags morse men det var negativt, och då bestämde jag mig för att inte ta fler tester utan invänta mensen bara. Och att ta ett nytt beslut om den inte kommer. Så där är jag nu att mensen har inte kommit och BIM är väl idag eller om den var igår. Så har den fortfarande inte kommit imonbitti så är den officiellt sen för min del. Det kanske är så den här månaden, men jag har aldrig haft en cykel längre än 35 dagar (min vanliga är 30 dagar) och den 35e dagen är idag. Mensen kommer säkert idag. Det kommer vara lite ledsamt men det är bara första gången vi testar så kommer inte heller kännas så farligt :)


    Hur har det gått för dig?

    Det är märkligt hur långsamt tiden går när man väntar. Jag är mellan mens och ägglossning och det går sååå långsamt, vill bara att ägglossningen ska dyka upp så vi kan sätta fart. Kommer att ta ägglossningstest för att öka chanserna och tänkte börja testa på torsdag.
  • Pao93
    FruPea skrev 2021-06-01 08:00:54 följande:

    Hur har det gått för dig?

    Det är märkligt hur långsamt tiden går när man väntar. Jag är mellan mens och ägglossning och det går sååå långsamt, vill bara att ägglossningen ska dyka upp så vi kan sätta fart. Kommer att ta ägglossningstest för att öka chanserna och tänkte börja testa på torsdag.


    Jag är kvar på samma plan, ingen mens och inget positivt test. Blir galen på att kroppen beter sig annorlunda men ändå inget positivt test. Jag är på dag 37 i min cykel nu, aldrig gått så lång tid. Är på BIM+3. Så kan ju vara att det är för tidigt helt enkelt, eller så kommer mensen snart. Jag kommer testa igen på fredag morgon, visar det inget så ringer jag gyn så får de ta blodprov eller något. Är jag gravid så är jag i v.5+2 nu.

    Åh ja tiden går så långsamt. Jag trivdes bra med ägglossningstest så hoppas det känns bra för dig med! Spännande! :)
  • FruPea
    Pao93 skrev 2021-06-01 11:33:40 följande:

    Jag är kvar på samma plan, ingen mens och inget positivt test. Blir galen på att kroppen beter sig annorlunda men ändå inget positivt test. Jag är på dag 37 i min cykel nu, aldrig gått så lång tid. Är på BIM+3. Så kan ju vara att det är för tidigt helt enkelt, eller så kommer mensen snart. Jag kommer testa igen på fredag morgon, visar det inget så ringer jag gyn så får de ta blodprov eller något. Är jag gravid så är jag i v.5+2 nu.

    Åh ja tiden går så långsamt. Jag trivdes bra med ägglossningstest så hoppas det känns bra för dig med! Spännande! :)


    Vad är status nu??

    Hoppas såklart att du plussat. Annars kommer nya försök nu. Jag tror att vi lyckades pricka ägglossning i alla fall nästan..
  • Anonym (E.Matilda)
    Pao93 skrev 2021-06-01 11:33:40 följande:

    Är på BIM+3. Så kan ju vara att det är för tidigt helt enkelt, eller så kommer mensen snart. Jag kommer testa igen på fredag morgon, visar det inget så ringer jag gyn så får de ta blodprov eller något. Är jag gravid så är jag i v.5+2 nu.


    Hur gick det för dig?

    Själv har vi haft mycket oskyddat sex sedan jag slutade med p-piller vilket inte alls var planen initialt. Men efter en sprucken kondom tänkte vi att äsch vi vill ju ha barm så varför skydda oss? Jag har aldrig vetat när jag har ägglossning och innan jag började med piller som 19åring kunde jag ha cykler på allt från 28-54 dagar. Så när jag slutade med preventivmedel nu så köpte jag hem Natural Cycles i hopp om att kunna lära mig identifiera min ägglossning. Utifrån den temperaturstegring som nu skett så visar den att jag hade ägglossning för två dagar sedan. Det innebär att vi haft oskyddat samlag 3 gånger under mitt "fertila fönster" varav en gång på ägglossningsdagen.

    Nu är det alltså bara att vänta på att kunna ta ett gravtest.
  • Anonym (Bebisdrömmar)

    Hej!


    Hoppar in här, vi har försökt ett bra tag, skulle haft bf nu i augusti men fick avbryta för en allvarlig missbildning som han inte skulle överlevt. :( 


    Har försökt sen i april nu att få ett nytt plus men inget positivt än.. Blir så ledsen varje gång mensen kommer :( 


    Hur går det för alla här inne?

  • Anonym (Samma)
    Anonym (Bebisdrömmar) skrev 2021-06-15 15:03:59 följande:

    Hej!

    Hoppar in här, vi har försökt ett bra tag, skulle haft bf nu i augusti men fick avbryta för en allvarlig missbildning som han inte skulle överlevt. :( 

    Har försökt sen i april nu att få ett nytt plus men inget positivt än.. Blir så ledsen varje gång mensen kommer :( 

    Hur går det för alla här inne?


    Vad var det för missbildning och hur upptäcktes det? Sånt här gör mig så nojig
  • Anonym (Bebisdrömmar)
    Anonym (Samma) skrev 2021-06-15 15:33:23 följande:

    Vad var det för missbildning och hur upptäcktes det? Sånt här gör mig så nojig


    Det va en det va ett syndrom som gör att bukväggen inte utvecklas som den ska. Han saknade hud från under bröstkorgen till där rumpan skulle varit. Det upptäcktes i samband med att jag skulle göra kub. Då såg de en stor vätskesamling som täckte nedre delen av kroppen. Vi gjorde mkp men det visade inget onormalt så fick vänta och göra fler ultraljud. Vi visste rätt snart vilket håll det lutade åt men det va skitsvårt beslut att ta. Först när hjärtat började få tungt att arbeta valde vi att avbryta och 7 veckor senare när vi fick obduktionsrapporten fick vi veta vad det faktiskt va det berodde på och att han inte skulle överlevt. Det är 1/300 000 ungefär som drabbas av detta så färre än 1 barn i Sverige vartannat år diagnostiseras med detta.
Svar på tråden Planera för barn 2022