• Stolt Farsa

    I vilken vecka är man abortmotståndare?

    Dvs hur sent i graviditeten skall man "tycka" att kvinnan skall få göra abort för att man inte skall räknas som abortmotståndare. Är man abortmotståndare om man inte tycker att kvinnan skall få göra abort senare än vecka 12 exempelvis. Eller är man bara abortmotståndare om man tycker att kvinnan inte skall få göra abort alls (förutom fara för sitt eget liv, etc...).

  • Svar på tråden I vilken vecka är man abortmotståndare?
  • Olivera
    Anonym (Svar på tal) skrev 2021-02-13 18:55:01 följande:

    Abortmotståndare är emot aborter, punkt.


    Förstår din åsikt rent bokstavligt, men isf blir det ord nästan helt utan betydelse / användning, och såna ord brukar försvinna ur språket (eftersom dom inte betyder nåt som finns) eller byta mening så att de benämner något som finns och är nästan den bokstavliga betydelsen.

    Det finns ju i princip ingen som är helt emot abort under alla omständigheter, eller försvinnande få individer iaf, ingen politisk eller större religiös riktning vad jag vet
  • Anonym (Anti)
    Anonym (Cilla) skrev 2021-02-13 18:28:44 följande:
    "Men man är ju absolut inte abortmotståndare om..." skrev du. Jag sa absolut inget om till vilket läg
    ger man räknas i Sverige utan jag påpekade att ditt resonemang kring att man hör det på ordet är fullständigt ologiskt. Dina personliga anekdoter har heller inget med logik och språk att göra. Om man kan kallas abortmotståndare trots att man är för abort i vissa fall (incest, risker, våldtäkt, sjukdom, tidig graviditet) så betyder det ju, tvärtom mot vad du skriver, att man INTE hör det på själva namnet. Gränsen är flytande.
    Jag har varit emot abort hela mitt liv, medlem i Ja till Livet från det grundades. Gått Ja till Livet-marschen flera gånger. Det jag skriver är alltså inga personliga anekdoter utan hur man brukar definiera en abortmotståndare. De flesta jag känner är emot abort (har faktiskt aldrig känt nån som sagt att de är för abort) och delar min syn på när det är tillåtet, dvs vid fara för mammans liv. För oss är gränsen inte flytande alls. Nu har jag sagt mitt. 
  • Anonym (Svar på tal)
    Olivera skrev 2021-02-13 19:08:42 följande:
    Det finns ju i princip ingen som är helt emot abort under alla omständigheter, eller försvinnande få individer iaf, ingen politisk eller större religiös riktning vad jag vet
    Kanske inte i Sverige men i Usa är debatten kring abort en stor fråga och där är man verkligen abortmotståndare, alltså helt mot abort. Där verkar det mer svart-vitt. Sedan har du ju katoliker, de är ju också abortmotståndare (många av dem iaf, kanske inte så många svenska katoliker).
  • Olivera
    Anonym (Svar på tal) skrev 2021-02-13 19:12:41 följande:

    Kanske inte i Sverige men i Usa är debatten kring abort en stor fråga och där är man verkligen abortmotståndare, alltså helt mot abort. Där verkar det mer svart-vitt. Sedan har du ju katoliker, de är ju också abortmotståndare (många av dem iaf, kanske inte så många svenska katoliker).


    Inte ens katolska kyrkan eller Ja till Livet är emot abort om det räddar mammans liv. Har aldrig hört om ett enda land som har sån lagstiftning heller
  • Olivera
    Anonym (Svar på tal) skrev 2021-02-13 19:12:41 följande:

    Kanske inte i Sverige men i Usa är debatten kring abort en stor fråga och där är man verkligen abortmotståndare, alltså helt mot abort. Där verkar det mer svart-vitt. Sedan har du ju katoliker, de är ju också abortmotståndare (många av dem iaf, kanske inte så många svenska katoliker).


    Inte ens katolska kyrkan eller Ja till Livet är emot abort om det räddar mammans liv. Har aldrig hört om ett enda land som har sån lagstiftning heller
  • Stolt Farsa
    Anonym (Anti) skrev 2021-02-13 19:10:04 följande:

    Jag har varit emot abort hela mitt liv, medlem i Ja till Livet från det grundades. Gått Ja till Livet-marschen flera gånger. Det jag skriver är alltså inga personliga anekdoter utan hur man brukar definiera en abortmotståndare. De flesta jag känner är emot abort (har faktiskt aldrig känt nån som sagt att de är för abort) och delar min syn på när det är tillåtet, dvs vid fara för mammans liv. För oss är gränsen inte flytande alls. Nu har jag sagt mitt. 


    Anser ni att abort = mord?
  • Maya84
    Anonym (Anti) skrev 2021-02-13 19:10:04 följande:
    Jag har varit emot abort hela mitt liv, medlem i Ja till Livet från det grundades. Gått Ja till Livet-marschen flera gånger. Det jag skriver är alltså inga personliga anekdoter utan hur man brukar definiera en abortmotståndare. De flesta jag känner är emot abort (har faktiskt aldrig känt nån som sagt att de är för abort) och delar min syn på när det är tillåtet, dvs vid fara för mammans liv. För oss är gränsen inte flytande alls. Nu har jag sagt mitt. 
    så du kämpar för ett embryos "liv", tills det att kvinnans liv är i fara, då är embryots rätt till" liv" inget du kämpar för längre?
  • Anonym (G)
    Olivera skrev 2021-02-13 17:24:28 följande:

    Alltså även abortmotståndare i tex USA och Argentina / Irland är oftast för abort i vissa extrema fall, tex incest eller fysisk fara för mamma eller barn. Så - fullständiga abortmotståndare är nog riktigt ovanligt, därför används ju ordet lite relativt utifrån det sammanhang det gäller.


    Om det är fara för mammans liv så dör ju embryot/fostert ändå utan abort.

    I Sverige är det efter v. 22 är det ju under inga omständigheter tilåtet med abort av livsdugligt foster.. Däremot kan man beviljas att få avbryta graviditeten.l. Skillnaden mellan abort och avbrytande är att man vid den sistnämnda har som mål att rädda barnet.

    I vissa länder ör det tilåtet med mycket sena aborter (i vissa fall nästan ända fram till beräknad förlossning) då fostret är livsdugligt. Då räcker det inte med ett vanligt igångsättande, utan då måste de gå in och avliva fostret innan förlossningen

    . Dessa är jag väldigt emot, anser det vara mord. Men jag är för abort enligt svensk lagstiftning.
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (Anti) skrev 2021-02-13 19:10:04 följande:

    Jag har varit emot abort hela mitt liv, medlem i Ja till Livet från det grundades. Gått Ja till Livet-marschen flera gånger. Det jag skriver är alltså inga personliga anekdoter utan hur man brukar definiera en abortmotståndare. De flesta jag känner är emot abort (har faktiskt aldrig känt nån som sagt att de är för abort) och delar min syn på när det är tillåtet, dvs vid fara för mammans liv. För oss är gränsen inte flytande alls. Nu har jag sagt mitt. 


    Du har verkligen svårt med läsförståelsen idag. Försök ännu en gång och LÄS vad jag skriver istället för att komma med random inlägg som bara berör samma ämne.

    Jag ska försöka göra det mycket enkelt:

    1. Du skrev att man hör det på ordet.

    2. Du skrev i samma svar att man inte är abortmotståndare om man är FÖR vissa aborter och EMOT andra.

    3. Du skrev i samma inlägg att man är abortmotståndare även om man är FÖR abort vid t.ex. våldtäkt.

    4. Du bekräftar alltså själv att gränsen är flytande och att man INTE hör det på ordet.

    5. Du bekräftar senare också att du själv är FÖR abort vid fara för kvinnans liv.

    6. Du är alltså inte EMOT precis alla aborter i alla tänkbara situationer = det hör man inte på ordet.

    Ta en ordbok som kvällslektyr i fortsättningen så ska du se att det går bättre. Börja med "anekdoter".

    Det är dock inte särskilt ovanligt att lägre IQ och abortmotstånd går hand i hand.
  • Physalis

    Jag tycker Olivera definierar det bra.

    Vad som sas i debatten är väl mer ett försök att underminera motparten och "vinna" genom att tvinga motparten att förklara definitioner istället för att framföra sina åsikter och ifrågasätta tillbaka.


    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden I vilken vecka är man abortmotståndare?