• Kaga

    nötter till småbarn?

    Min tvååring fick smaka några bitar valnötter och gillade det.

    Har lite svårt få I henne mellanmål. Skulle det kunna funka ge henne valnötter till mellanmål, eller är det på något sätt olämpligt ge en tvååring nötter?

  • Svar på tråden nötter till småbarn?
  • Anonym (B)
    Kexsmula skrev 2021-04-10 23:44:06 följande:

    Jag har inte gett min minsta nötter än (han är 14 mån) och stora fick prova när han var tre. Självklart är det viktigt att små barn lär sig tugga ordentligt men det finns i mitt tycke mindre farliga saker att välja på. Men jag är lite av en hönsmamma också - det ska erkännas.


    Det rekommenderas inte för att de ska lära sig tugga utan för att det minskar risken för allergi.
  • Kexsmula
    Anonym (B) skrev 2021-04-11 07:34:27 följande:

    Det rekommenderas inte för att de ska lära sig tugga utan för att det minskar risken för allergi.


    Det kanske det gör, det där med att tugga svarade jag mest för att en annan skribent förfasades över att vissa småttingar inte fått testa nötter än och därmed inte skulle lära sig tugga ordentligt.

    Min minsta och även äldsta har visserligen fått äta macka med jordnötssmör (och sylt, nom nom) ibland när jag lyxar till det lite.
  • Anonym (K)
    Anonym (S) skrev 2021-04-06 17:21:02 följande:

    Varför inte?


    För att hen tycker alltid tvärtom alla andra i alla trådar.
  • Anonym (B)
    Kexsmula skrev 2021-04-11 09:52:45 följande:

    Det kanske det gör, det där med att tugga svarade jag mest för att en annan skribent förfasades över att vissa småttingar inte fått testa nötter än och därmed inte skulle lära sig tugga ordentligt.

    Min minsta och även äldsta har visserligen fått äta macka med jordnötssmör (och sylt, nom nom) ibland när jag lyxar till det lite.


    Jag är som du..
    Kexsmula skrev 2021-04-11 09:52:45 följande:

    Det kanske det gör, det där med att tugga svarade jag mest för att en annan skribent förfasades över att vissa småttingar inte fått testa nötter än och därmed inte skulle lära sig tugga ordentligt.

    Min minsta och även äldsta har visserligen fått äta macka med jordnötssmör (och sylt, nom nom) ibland när jag lyxar till det lite.


    Jag är som du livrädd för att de ska sätta i halsen. Och tugga lär de sig ju ändå utan nötter :). Jordnötssmör är ju precis lika bra när det kommer till att minska risken för allergi :).
  • Anonym (-)
    Kexsmula skrev 2021-04-10 23:40:56 följande:

    Omg, jag skulle inte vilja käka hos er!


    Kexsmula skrev 2021-04-10 23:40:56 följande:

    Omg, jag skulle inte vilja käka hos er!


    Ingen fara. Du skulle aldrig bli inbjuden.
  • Tow2Mater
    Anonym (-) skrev 2021-04-10 23:34:40 följande:
    Som sagt; vi saltar inte maten, men utesluter därmed inte mat med salt i.
    Om ni inte använder tillsatt salt, vilken mat är då salt...?
  • Anonym (Ja)
    Tow2Mater skrev 2021-04-12 01:40:08 följande:
    Om ni inte använder tillsatt salt, vilken mat är då salt...?
    Färdig mat som tex ost, bröd, kokta bönor i burk (inte alltid) osv.
  • Anonym (Biobonus)
    Anonym (Ja) skrev 2021-04-12 07:59:13 följande:

    Färdig mat som tex ost, bröd, kokta bönor i burk (inte alltid) osv.


    OT men blev så nyfiken.. är ni vegetarianer eller äter ni kött och fisk? Jag har svårt att tänka mig en biff utan salt som framhäver och balanserar smaken, likaså går mycket smak bort i en ångad/kokt vit fisk helt utan salt?
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Biobonus) skrev 2021-04-12 09:27:43 följande:
    OT men blev så nyfiken.. är ni vegetarianer eller äter ni kött och fisk? Jag har svårt att tänka mig en biff utan salt som framhäver och balanserar smaken, likaså går mycket smak bort i en ångad/kokt vit fisk helt utan salt?
    Det var inte jag som inte använder något salt (fast jag använder det sällan och liten), jag bara svarade hur man kan äta saltat mat utan att själv tillsätta salt.
  • Anonym (B)
    Anonym (-) skrev 2021-04-10 23:34:40 följande:

    Som sagt; vi saltar inte maten, men utesluter därmed inte mat med salt i.


    Varför?
  • Anonym (-)
    Anonym (B) skrev 2021-04-12 10:39:35 följande:

    Varför?


    För att tillsatt socker och salt inte är särskilt bra.
  • Anonym (Biobonus)
    Anonym (Ja) skrev 2021-04-12 09:41:45 följande:

    Det var inte jag som inte använder något salt (fast jag använder det sällan och liten), jag bara svarade hur man kan äta saltat mat utan att själv tillsätta salt.


    Sorry!
    Anonym (-) skrev 2021-04-12 10:59:23 följande:

    För att tillsatt socker och salt inte är särskilt bra.


    Provar rätt person nu, hoppas jag: OT men blev så nyfiken.. är ni vegetarianer eller äter ni kött och fisk? Jag har svårt att tänka mig en biff utan salt som framhäver och balanserar smaken, likaså går mycket smak bort i en ångad/kokt vit fisk helt utan salt?
  • Anonym (-)
    Anonym (Biobonus) skrev 2021-04-12 12:43:09 följande:

    Sorry!Provar rätt person nu, hoppas jag: OT men blev så nyfiken.. är ni vegetarianer eller äter ni kött och fisk? Jag har svårt att tänka mig en biff utan salt som framhäver och balanserar smaken, likaså går mycket smak bort i en ångad/kokt vit fisk helt utan salt?


    Vi är pescetarianer. Vi äter i synnerhet lax, men även torsk- makrill och tonfiskfiléer.
  • LadyJane
    Anonym (-) skrev 2021-04-12 10:59:23 följande:
    För att tillsatt socker och salt inte är särskilt bra.
    Tja...  Då hoppas jag att ni lever antingen på skolmat, färdigrätter eller ligger på soffan hela dagarna.
    Att till varje pris undvika salt är direkt farligt.
  • Anonym (-)
    LadyJane skrev 2021-04-12 20:50:43 följande:

    Tja...  Då hoppas jag att ni lever antingen på skolmat, färdigrätter eller ligger på soffan hela dagarna.

    Att till varje pris undvika salt är direkt farligt.


    Maten vi äter innehåller salt. Vi äter såväl fisk som är saltad, samt en del färdigrätter. Vitaminer och mineraler på tablett 4-5 ggr i veckan.

    Vi är långdistanslöpare båda två och väldigt sunda. Jag är dessutom utbildad hälsovetare.

    Trevlig kväll.
  • LadyJane
    Anonym (-) skrev 2021-04-12 20:57:26 följande:
    Maten vi äter innehåller salt. Vi äter såväl fisk som är saltad, samt en del färdigrätter. Vitaminer och mineraler på tablett 4-5 ggr i veckan.
    Vi är långdistanslöpare båda två och väldigt sunda. Jag är dessutom utbildad hälsovetare.
    Trevlig kväll.
    Japp men inte tillräckligt om ni svettas.
    Om ni bor i Sverige.

    Är ni långdistanslöpare funkar det inte att inte äta tillsatt salt.
  • Anonym (-)
    LadyJane skrev 2021-04-12 21:04:29 följande:

    Japp men inte tillräckligt om ni svettas.

    Om ni bor i Sverige.

    Är ni långdistanslöpare funkar det inte att inte äta tillsatt salt.


    Det har gått alldeles utmärkt de senaste 7 åren. Men tack för omtanken. Nu ska jag göra kväll här. Nattinatt.
  • Tow2Mater
    LadyJane skrev 2021-04-12 21:04:29 följande:
    Japp men inte tillräckligt om ni svettas.
    Om ni bor i Sverige.

    Är ni långdistanslöpare funkar det inte att inte äta tillsatt salt.
    De glommer väl bort att nämna den där saltlakritsen, salta sillen etc de äter; är maten halv- och helfabrikat räknar de det tydligen inte som tillsatt salt.
  • Tow2Mater
    Anonym (Ja) skrev 2021-04-12 07:59:13 följande:
    Färdig mat som tex ost, bröd, kokta bönor i burk (inte alltid) osv.
    Med extrasaltat Bregott på ;)
Svar på tråden nötter till småbarn?