• AmandaKS

    1,5 sover inte mer än 2h sammanhängande

    Vi har en son på snart 1.5 och han sover så dåligt.
    I 3-4 månader har vi nu fått höra att det är en fas han går igenom, eftersom han inte vill sova. Men när går den över?
    Han sover inte mer än 2h själv, om ens det.
    I tre månaders tid har jag gått in till honom vid 00-01 och lagt mig på en madrass på golvet i hans rum, och så länge han får sova på madrassen med mig så sover han ganska bra, vaknar eventuellt någon gång och vill ha en flaska välling.

    Vi har läst på och anpassat oss efter de råd som finns som ska göra att sömnen blir bättre, fasta rutiner och kvällsritualer som ser lika ut för varje kväll. Vi busar med honom extra mycket på efetrmiddagen för att han verkligen ska vara trött.

    Härom dagen tröttnade jag och skulle ge "fem minuters metoden" ett försök, där jag lämnar honom i sin säng i fem minuter och sedan går in och lägger ner honom i sängen igen, och går ut i ytterligare fem minuter, men det slutade med att han lärde sig att klättra ur spjälsängen..

    Är det någon som har tips på hur vi kan hjälpa honom att sova?
    Jag har varit uppe mellan 5-15 gånger varje natt sedan han föddes och jag är ett vrak, orkar snart inte längre.

  • Svar på tråden 1,5 sover inte mer än 2h sammanhängande
  • sextiotalist
    AmandaKS skrev 2021-06-01 22:21:48 följande:

    Vi har en son på snart 1.5 och han sover så dåligt.
    I 3-4 månader har vi nu fått höra att det är en fas han går igenom, eftersom han inte vill sova. Men när går den över?
    Han sover inte mer än 2h själv, om ens det.
    I tre månaders tid har jag gått in till honom vid 00-01 och lagt mig på en madrass på golvet i hans rum, och så länge han får sova på madrassen med mig så sover han ganska bra, vaknar eventuellt någon gång och vill ha en flaska välling.

    Vi har läst på och anpassat oss efter de råd som finns som ska göra att sömnen blir bättre, fasta rutiner och kvällsritualer som ser lika ut för varje kväll. Vi busar med honom extra mycket på efetrmiddagen för att han verkligen ska vara trött.

    Härom dagen tröttnade jag och skulle ge "fem minuters metoden" ett försök, där jag lämnar honom i sin säng i fem minuter och sedan går in och lägger ner honom i sängen igen, och går ut i ytterligare fem minuter, men det slutade med att han lärde sig att klättra ur spjälsängen..

    Är det någon som har tips på hur vi kan hjälpa honom att sova?
    Jag har varit uppe mellan 5-15 gånger varje natt sedan han föddes och jag är ett vrak, orkar snart inte längre.


    För att rädda dig och din sömn, testa att sova med honom. Satsa på en bredare säng så att ni inte behöver trängas. En del barn behöver närheten för att sova bra.
  • LaFontaine

    Jag har en i samma ålder. Han sover i egen säng, i vårt rum, tills han vaknar till. Då lyfter jag över honom till oss. Aldrig i världen att jag skulle gå upp 5-15 gånger per natt, för att ha honom i egen säng.

    Vi har aldrig haft några hårda rutiner kring nattning. Man borstar tänderna och tvättas av i vecken. När en nattningsmetod inte funkar, byter vi till en annan. När den inte funkar, byter vi igen. Prio är att alla ska sova så gott som möjligt och att nattningarna ska gå så fort och mysigt som möjligt.

  • Kvittning

    Vårt ena barn sov inte mer än max 2 timmar i sträck tills hon var drygt 1,5 år och sedan började hon plötsligt sova längre. Vi gjorde ingenting särskilt, först sov hon inte och sedan sov hon. 

    Men däremot så förstår jag inte varför han sover i eget rum om han sover så dåligt. Vi hade dottern bredvid oss i sängen så att man inte behövde gå upp när hon vaknade utan kunde låta henne böka runt medan man själv fortfarande halvsov. 

Svar på tråden 1,5 sover inte mer än 2h sammanhängande