• Jullan B

    Hjälp, min bebis på 11 månader har stagnerat i vikt

    Hej! Vi var med vår 11 månaders bebis på BVC idag och han vägde 8160 kg, EXAKT samma vikt som 3 augusti. Dvs. han har stått still i vikt över en månad. Är orolig för detta, då vi verkligen gör allt vi kan för att få i honom mat. Han får ofta hemlagat, vi berikar med rapsolja och ibland grädde osv. Det vi ska bättra oss på nu är att berika med grädde så ofta som det går. Men i övrigt tyckte BVC att vi skötte maten bra. 
    Han började plana i sin vikt redan för fyra besök sedan på BVC, för att nu idag stå stilla helt. Och han är redan en mindre bebis än genomsnittet. Är som sagt orolig över det här och undrar om det finns någon annan som också har/har haft en bebis där vikten helt stått still en längre tid? Förvånad

    Mvh en orolig mamma

  • Svar på tråden Hjälp, min bebis på 11 månader har stagnerat i vikt
  • EmelieE1996

    Har du nyligen slutat amma? När barnet övergår till att äta istället för att ammas på heltid kan vikten stagnera, så var det för vårt barn.

  • lövet2

    Alla mina barn har stannat av i vikten eller t o m gått ned lite, när jag slutat amma. De får helt enkelt inte i sig maten lika snabbt och effektivt när de bara äter fast föda. Det brukar ordna till sig.

  • Jullan B
    lövet2 skrev 2021-09-10 18:20:01 följande:

    Alla mina barn har stannat av i vikten eller t o m gått ned lite, när jag slutat amma. De får helt enkelt inte i sig maten lika snabbt och effektivt när de bara äter fast föda. Det brukar ordna till sig.


    Ah okej, det var ju lugnande att höra....Obestämd
  • Jullan B
    syntharen skrev 2021-09-10 18:28:08 följande:

    Om han är väldigt rörlig så kan det bero på det, speciellt om han äter dåligt.


    Japp, han är extremt aktiv (nästan överaktiv tycker jag) och äter ibland dåligt och ibland bra....
  • LaFontaine

    Min pojk gick ner i vikt till 10-månaderskollen. Han var extremt rörlig och vi hann helt enkelt inte möta upp med mat. Vi la till lite extra rapsolja och grädde och till ettårskollen hade han kommit tillbaka till sin viktkurva igen.

  • EmelieE1996
    Jullan B skrev 2021-09-10 18:16:47 följande:

    Nej, det var inte nyligen, är ca 2,5 månader sedan 


    Ja men det är nyligen och beror med största sannolikhet på det
  • Moali

    Dom börjar röra sig alltmer i den åldern och det kan påverka vikten. Be om tätare besök så slipper du oroa dig så mycket, jag vet hur nojig och orolig man blir.

Svar på tråden Hjälp, min bebis på 11 månader har stagnerat i vikt