• EliS86

    Hjälp med pojknamn

    Har kört fast helt med namn. Av alternativen är ett min absoluta favorit som pappan vägrar, ett hans absoluta favorit som jag just nu vägrar och ett alternativ är en eventuell kompromiss som båda kan tänka sig men inte känner 100% för.

    Hör gärna vad andra tycker men bespara mig snälla trolliga kommentarer som ?alla tre namn är jättefula?, det bidrar inte med något alls. Har ni däremot förslag på namn i stil med alternativen tas de tacksamt emot :)

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hjälp med pojknamn
  • EliS86
    Linnie skrev 2021-09-25 18:23:28 följande:

    Falke, Atle, Franke, Elliot och Noel är väldigt fina namn!

    Jag röstade Ebbot.

    Får jag gissa, ts? Pappan vill att barnet ska heta Mio men du tycker det är för vanligt och bara påminner om Mio-möbler?

    (kanske borde vänta med att kommentera tills jag läst hela tråden..) 


    Haha spot on med gissning iaf :D
  • EliS86
    FrusenFru skrev 2021-09-25 19:08:23 följande:

    Vad är syftet med tråden om man får rösta på namnen men inte kommentera dem? Varför ens ha en omröstning? Och du bestämmer inte vad folk får skriva, Familjeliv är ett öppet forum där alla är välkomna att skriva.


    Man ska rösta och kommentera och svara på vilket av de tre namnen man föredrar och gärna komma med alternativ. Du gjorde inget av det. Kanske håll dig till de allmänna debatt-trådarna om du känner så starkt för det. Man MÅSTE inte in och kommentera i varenda tråd, den här kan existera utan din åsikt. Kommer ignorera eventuella följdkommentarer från dig nu, hej hej!
  • Linnie
    EliS86 skrev 2021-09-25 21:05:46 följande:
    Haha spot on med gissning iaf :D
    Ha ha vad roligt : D
  • Ljusrosa
    FrusenFru skrev 2021-09-25 16:34:30 följande:

    Alla svenskar med någorlunda allmänbildning kommer tänka på Loa Falkman och Ebbot ifrån Soundtrack of our lives. Gillar inget av namnen men smaken är ju som baken.

    Mio är simpelt och barnsligt. Tänk att vara en 55-årig revisor och heta Mio.


    Tänk att få leva till man är 55 år! Finns tyvärr många som inte gör det. Namnet är inte så viktigt, personligheten är det dock.

    Men alla tänker vi olika såklart.
  • Maymom

    Ebbot är min favorit. Ebbe som flera nämnt är också jättefint.

    Lo känns ju väldigt vanligt nu och då kan ju Loa vara en lite roligare och ovanligare variant.

  • mari123

    Grabben är inte född än vad jag förstår? Jag skulle vänta med att bestämma namn tills jag mötte babys ögon för då kanske han "ser ut" som en Loa etc eller kanske ngt HELT annat!?

  • EliS86
    Maymom skrev 2021-09-26 00:15:33 följande:

    Ebbot är min favorit. Ebbe som flera nämnt är också jättefint.

    Lo känns ju väldigt vanligt nu och då kan ju Loa vara en lite roligare och ovanligare variant.


    Tack för inspel! Tänkt i samma banor angående Lo och Loa, även Noah (som är vanligt just nu och jättefint enligt mig) och Loa :P
  • EliS86
    mari123 skrev 2021-09-26 05:43:03 följande:

    Grabben är inte född än vad jag förstår? Jag skulle vänta med att bestämma namn tills jag mötte babys ögon för då kanske han "ser ut" som en Loa etc eller kanske ngt HELT annat!?


    Nä han bakas fortfarande :) så kan det absolut vara! Första reaktionen på dottern när hon kom var att hon såg ut som en Moa (namn som inte alls funnits på vår lista), men då en nära vän till pappan hade en Moa redan fick vi ignorera det. Då var det ändå skönt att ha lite namn att utgå ifrån.
  • trollhona
    EliS86 skrev 2021-09-25 07:21:01 följande:

    Har kört fast helt med namn. Av alternativen är ett min absoluta favorit som pappan vägrar, ett hans absoluta favorit som jag just nu vägrar och ett alternativ är en eventuell kompromiss som båda kan tänka sig men inte känner 100% för.

    Hör gärna vad andra tycker men bespara mig snälla trolliga kommentarer som ?alla tre namn är jättefula?, det bidrar inte med något alls. Har ni däremot förslag på namn i stil med alternativen tas de tacksamt emot :)


    Alla namnen är fina på sitt sätt, jag röstade på Mio för jag har en förkärlek till Astrid Lindgren, men alla namnen är mycket fina och gångbara.

    Liknande stil:
    Abbot
    Ebbe
    Albin
    Abbe
    Noah
    Milo
    Tore
    Elof
    Tord
    Are 
    Ivar
    Bengt
    Lennart
    Halvard
    Abel
  • Linnie
    fluu skrev 2021-09-25 13:50:15 följande:

    Jag föredrar nog Loa.

    Fler förslag:

    Vide, Tuve, Noam, Nim, Levi, Kian, Jonah, Isar, Ilon, Valde, Kåre, Imre, Gillis, Eli, Alve, Finn, Flynn, Trym, Tim.


    Vad är Trym för ett slags namn? Aldrig sett eller hört förut.

    Noam, låter som en kombination av bröderna Gallagher från Oasis: )

    Nim och Ilon är väl tjejnamn? Eller jag har iaf träffat en Nim som var thailändska. Ilon Wikland är väl en kvinna?

    Du verkar väldigt namnkunnig, därför frågar jag dej eftersom namnlistan ledde till lite funderingar..
  • fluu
    Linnie skrev 2021-09-26 22:44:08 följande:

    Vad är Trym för ett slags namn? Aldrig sett eller hört förut.

    Noam, låter som en kombination av bröderna Gallagher från Oasis: )

    Nim och Ilon är väl tjejnamn? Eller jag har iaf träffat en Nim som var thailändska. Ilon Wikland är väl en kvinna?

    Du verkar väldigt namnkunnig, därför frågar jag dej eftersom namnlistan ledde till lite funderingar..


    Från nordisk mytologi:

    sv.m.wikipedia.org/wiki/Trym

    Namnet är hyfsat vanligt i Norge.

    Noam är hebreiskt och Noam Chomsky är väl den mest kände med namnet. Namnet är unisex.

    Nim är och har alltid varit unisex. Ilon har blivit unisex(även om jag inte håller med om det) i Sverige efter att en kändis döpte sin son till det i början på 2000-talet.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Linnie
    fluu skrev 2021-10-02 14:29:37 följande:
    Från nordisk mytologi:

    sv.m.wikipedia.org/wiki/Trym

    Namnet är hyfsat vanligt i Norge.

    Noam är hebreiskt och Noam Chomsky är väl den mest kände med namnet. Namnet är unisex.

    Nim är och har alltid varit unisex. Ilon har blivit unisex(även om jag inte håller med om det) i Sverige efter att en kändis döpte sin son till det i början på 2000-talet.
    Tack för svar: )
Svar på tråden Hjälp med pojknamn