• Anonym (Rädd)

    Trakasserier

    Jag blir aldrig av med mitt ex. Han kommer tillbaka med jämna mellanrum o stalkar mig o hotar mig.

    Polisen kan inte göra nånting.

    Jag blir så fruktansvärt ledsen o frustrerad.

    Varför ska jag måsta stå ut med det här?????!!!

  • Svar på tråden Trakasserier
  • Anonym (S)
    Anonym (Rädd) skrev 2021-10-10 10:34:50 följande:
    Jag har tagit bort honom för flera år sedan. Men han stalkar mig fysiskt. Sprider lögner om mig till andra, skickar bilder på mig till andra.
    Hur vet du att han följer efter dig irl? Har du sett något, har han kommenterat i meddelande vad du gör?

    Sprida lögner är svårt att bevisa och ska vara så grovt att det går under förtal, men har inget med stalking att göra. Skitsnack gör man bäst i att ignorera.

    Att han skickar bilder kan du inte förhindra. Hur vet du att han gör det och vilken slags bilder är det? Om det är nakenbilder som du kan bevisa att han skickar runt så kan det iaf vara nånting, men det då måste ditt ansikte synas t ex så man tydligt ser att det är du.
  • Anonym (S)

    Och på vilket sätt hotar han dig? Vad har han sagt eller skrivit kring det?

  • Anonym (Kvinna)

    Ofta handlat det om kontroll,han vill kontrollera dig och vill att du ska vara rädd .Kallar såna typer för samhällets parasiter.

  • Anonym (H)
    Anonym (Rädd) skrev 2021-10-09 22:23:51 följande:
    Ska jag måsta flytta alltså? Är det så det ser ut i samhället. Karlar får hota o trakassera o kvinnor får fly?
    Sjukt

    Men nej jag kan inte flytta
    Nej, du måste såklart inte flytta, det var ett förslag. Man får väga fördelarna mot nackdelarna. Jag blev trakasserad av mitt ex och valde tillsist att flytta (utomlands till och med). Självklart hade det varit toppen om det funnits en lösning, men det fanns inte och då valde jag att leva i frihet. Ville inte leva med oron att han än en gång skulle stå där utanför när jag kom hem från jobbet.
  • Anonym (H)

    För övrigt blir ju sjukt trött på attityden i ditt svar "Karlar får hota o trakassera o kvinnor får fly?
    Sjukt". Skrev jag det eller? Samhället är inte perfekt. Långt långt därifrån. Det bor kvinnor på kvinnojourer medan männen som slagit dem sönder och samman är ute och springer fritt. Tro mig, jag är jävligt medveten om hur den delen av samhället ser ut. Men vad ska man göra? Man måste själv lösa problemet. Du måste agera enligt hur samhället ser ut idag. Sedan är det förstås toppen att arbeta för att det på lång sikt ska bli bättre i samhället, men just nu ser det inte ut så och jag tog för givet att du måste lösa situationen nu. Men ska inte svara mer.

  • Anonym (Rädd)
    Anonym (H) skrev 2021-10-10 15:19:48 följande:

    Nej, du måste såklart inte flytta, det var ett förslag. Man får väga fördelarna mot nackdelarna. Jag blev trakasserad av mitt ex och valde tillsist att flytta (utomlands till och med). Självklart hade det varit toppen om det funnits en lösning, men det fanns inte och då valde jag att leva i frihet. Ville inte leva med oron att han än en gång skulle stå där utanför när jag kom hem från jobbet.


    Jag kan tyvärr inte flytta ifrån mina barn som oxå har sin pappa här. Så därför är flytta inte ett alternativ. Annars hade jag lätt gjort det.
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (H) skrev 2021-10-10 15:30:06 följande:

    För övrigt blir ju sjukt trött på attityden i ditt svar "Karlar får hota o trakassera o kvinnor får fly?

    Sjukt". Skrev jag det eller? Samhället är inte perfekt. Långt långt därifrån. Det bor kvinnor på kvinnojourer medan männen som slagit dem sönder och samman är ute och springer fritt. Tro mig, jag är jävligt medveten om hur den delen av samhället ser ut. Men vad ska man göra? Man måste själv lösa problemet. Du måste agera enligt hur samhället ser ut idag. Sedan är det förstås toppen att arbeta för att det på lång sikt ska bli bättre i samhället, men just nu ser det inte ut så och jag tog för givet att du måste lösa situationen nu. Men ska inte svara mer.


    Jag har försökt lösa problemet men han ger sig inte. Antar att det är bara att vänta på fysiskt våld så kan jag iaf anmäla honom efter de
  • Anonym (---)
    Anonym (Rädd) skrev 2021-10-10 16:47:30 följande:

    Jag kan tyvärr inte flytta ifrån mina barn som oxå har sin pappa här. Så därför är flytta inte ett alternativ. Annars hade jag lätt gjort det.


    Men vad tror du skulle kunna hända? Är han våldsam? Hur vet du att han stalkar dig fysiskt?
  • fornminne

    Ts, det han gör kan mycket väl vara brottsligt, även om det inte har gått till handgripligheter. Men polisen behöver mer bevis. Blocka honom så mycket du kan. Om han ändå försöker ta kontakt med dig, eller dyker upp där du bor, ska du försöka spela in och spara. Att förfölja och bevaka någon kallas stalking och är numera brottsligt, men det måste vara ett mönster, inte bara enstaka händelser. Och att medvetet sprida lögner om någon kan vara förtal.

  • fornminne

    Hot är självklart också olagligt, men då måste det vara uttryckliga hot, och du måste samla och spara bevis.

  • Anonym (Rädd)
    Anonym (---) skrev 2021-10-10 17:05:59 följande:

    Men vad tror du skulle kunna hända? Är han våldsam? Hur vet du att han stalkar dig fysiskt?


    Ja han stalkar mig fysiskt. Jag har sett de. Han har även sagt det själv att han gör de för att kolla vad jag håller på med.

    Han kan vara våldsam. Skulle inte säga säkert nej påsen frågan iaf
  • Anonym (Rädd)
    fornminne skrev 2021-10-10 17:17:55 följande:

    Hot är självklart också olagligt, men då måste det vara uttryckliga hot, och du måste samla och spara bevis.


    Han är noga med att skriva svävande hot. Typ skyll dig själv nu du får väl se vad som händer. Eller liknande sånt
  • Anonym (J)
    Anonym (Rädd) skrev 2021-10-10 18:51:27 följande:

    Han är noga med att skriva svävande hot. Typ skyll dig själv nu du får väl se vad som händer. Eller liknande sånt


    Uppenbart hot.

    Angående att han sprider rykten om det kanske det kan gå under kränkning. Förtal om det orsakar ekonomisk skada.

    Hur länge har det här pågått?
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (J) skrev 2021-10-10 20:21:13 följande:

    Uppenbart hot.

    Angående att han sprider rykten om det kanske det kan gå under kränkning. Förtal om det orsakar ekonomisk skada.

    Hur länge har det här pågått?


    Det har pågått i ca 2 år nu
Svar på tråden Trakasserier