• Anonym (Orolig)

    Narkoman på härbärget

    Min älskade far. Han bor nu på ett härbärge. Det svider i mitt hjärta men jag hoppas han har det bra. 


    tänk att ens värld kan rasera så fort. Till en början har man det som betyder allt för en för att i nästa inte ha något. 


    Droger är ett gift som inte bara förstör det psykiska och fysiska utan hela ens värld runtomkring. Man förlorat sin värdighet, vänner och familj. De som försökt kämpa i år för att hjälpa personen Gråter sig till sömns och känner sig maktlösa. Personen med drogmissbruk tror för stunden i sitt missbruk att alla runtomkring vill en illa för de förstår inte att allt som görs är för personens bästa. 
    Att se den man älskar och bry sig om förstör sitt liv med giftet?. Det gör så ont! Men i missbruk vill man inte se. Man vill inte förstå. 

    Hur gör dom som inte har en krona i inkomst, hur får dom pengar? Mat får han på härbärget. han frågade mig om pengar. jag vill så gärna ge. Men är rädd att det går till droger. 
    Vet inte vad jag ska göra. mitt hjärta säger ge pengar men hjärnan säger nej. 

  • Svar på tråden Narkoman på härbärget
  • Anonym (I)
    Drottningen1970 skrev 2022-01-22 16:47:04 följande:
     Nja. Är man så illa däran i missbruk och hemlöshet att man bor på härbärge så ställs det heller inte krav på att man ska stå till arbetsmarknadens förfogande. Och nej man behöver inte ha adress. Socialtjänsten kryllar av hemlösa klienter.

    Det som brukar krävas i det läget är att man håller kontakt med sin missbrukshandläggare och har nån slags planering omkring rehabiliterin.

    När jag precis flyttat hemifrån, mådde skit. Med depression , svår ångest samt autism. Så fick jag inte försörjningsstöd .. Pga jag ej var inskriven hos AF. Klarade ej att gå dit pga mitt mående.


    Så är väldigt ojämna regler isåfall

  • Anonym (abc)

    Önskar jag kunde fokusera universums alla styrkekranar på er som inte har någonstans att gå hem.

  • Anonym (Maxi)
    Anonym (I) skrev 2022-01-22 16:54:39 följande:

    När jag precis flyttat hemifrån, mådde skit. Med depression , svår ångest samt autism. Så fick jag inte försörjningsstöd .. Pga jag ej var inskriven hos AF. Klarade ej att gå dit pga mitt mående.


    Så är väldigt ojämna regler isåfall


    Det är ju en helt annan situation...Är man sjuk och eller har någon funktionsnedsättning så behöver man heller inte uppfylla kraven på att stå Tilla arbetsmarknadens förfogande, vara inskriven på AF eller söka arbete, men du har uppenbarligen inte lyckats förmedla och styrka detta för då hade du inte fått avslag.

    Likaså kan man inte kräva någon fast adress eller något arbetssökande av en aktiv missbrukare, självklart inte.
  • Drottningen1970
    Anonym (Anonym) skrev 2022-01-22 16:49:44 följande:
    Det är en till som har skrivit. Inte bara jag. Läs och va konsekvent mot alla 
     Tyckte du att jag gav er olika svar?
  • Drottningen1970
    Anonym (I) skrev 2022-01-22 16:54:39 följande:

    När jag precis flyttat hemifrån, mådde skit. Med depression , svår ångest samt autism. Så fick jag inte försörjningsstöd .. Pga jag ej var inskriven hos AF. Klarade ej att gå dit pga mitt mående.


    Så är väldigt ojämna regler isåfall


     I ditt läge så skulle du ha behövt ett läkarintyg. Då hade du fått försörjningsstöd under förutsättning att alla andra krav var uppfyllda då såklart. Reglerna är väldigt lika oavsett var. Eller bör vara i alla fall.
  • Anonym (I)
    Anonym (Maxi) skrev 2022-01-22 18:42:06 följande:
    Det är ju en helt annan situation...Är man sjuk och eller har någon funktionsnedsättning så behöver man heller inte uppfylla kraven på att stå Tilla arbetsmarknadens förfogande, vara inskriven på AF eller söka arbete, men du har uppenbarligen inte lyckats förmedla och styrka detta för då hade du inte fått avslag.

    Likaså kan man inte kräva någon fast adress eller något arbetssökande av en aktiv missbrukare, självklart inte.
    Har autism och de hade papper på det. Så borde ha räckt

    Fick från försäkringskassan sen men fick lida länge innan jag hittade dit
  • Anonym (trött morsa)

    Stackars din pappa.

    Själv har jag också hamnat på bakfoten och förlorat mitt hem så jag och mina två barn bor på ett vandrarhem där min kommun stoppar in alla möjliga hemlösa. Även narkomaner. Och allt är gemensamt förutom sovrummen. Vi har bott här nu i nästan 3 månader medan kommunen lovar och lovar saker som aldrig händer. Jag har slutat tro på dem och letar bland släkten efter någon som vill ta barnen.

  • Drottningen1970
    Anonym (I) skrev 2022-01-22 18:53:04 följande:
    Har autism och de hade papper på det. Så borde ha räckt

    Fick från försäkringskassan sen men fick lida länge innan jag hittade dit
    Självklart räcker det inte med en autismdiagnos för att påvisa att man inte kan stå till arbetsmarknadens förfogande. Autism innebär ju inte med automatik att man inte kan arbeta eller behöver vara sjukskriven.
  • Anonym (I)
    Drottningen1970 skrev 2022-01-22 20:36:51 följande:
    Självklart räcker det inte med en autismdiagnos för att påvisa att man inte kan stå till arbetsmarknadens förfogande. Autism innebär ju inte med automatik att man inte kan arbeta eller behöver vara sjukskriven.
    bröt ihop varje gång jag var där. Plus pratade ej alls pga autismen, skrev på ett papper. Så tycker det var väldigt tydligt. Sjukaste var att de inte ens informerade om aktivitetsersättning eller erbjöd minsta stöd till att hjälpa mig till rätt ställe. 
  • Anonym (Uppvuxen bland alkoholister)

    Ge inga pengar de kommer gå till droger. Vill du ge något kan du ge mat, kläder eller annat han behöver. Sluta också tänka att han ska ändra sig, det kommer inte hända. Du kan inte påverka någonting. Min pappa och syster är alkoholister, jag gav dem båda ett val alkoholen eller mig båda valde alkoholen. Det känns tungt men man behöver inte ha folk som struntar i än i sin närhet. 

  • Anonym (Uppvuxen bland alkoholister)
    Anonym (I) skrev 2022-01-22 20:55:45 följande:
    bröt ihop varje gång jag var där. Plus pratade ej alls pga autismen, skrev på ett papper. Så tycker det var väldigt tydligt. Sjukaste var att de inte ens informerade om aktivitetsersättning eller erbjöd minsta stöd till att hjälpa mig till rätt ställe. 
    Du måste som sagt vara sjukskriven, det spelar ingen roll hur du beter dig eller vad du säger till de på socialen de har inte bestämt reglerna. 
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Uppvuxen bland alkoholister) skrev 2022-01-23 10:47:20 följande:
    Du måste som sagt vara sjukskriven, det spelar ingen roll hur du beter dig eller vad du säger till de på socialen de har inte bestämt reglerna. 
    Håller med
Svar på tråden Narkoman på härbärget