• Shofalerittan

    Hur ofta lagar ni mat till era barn?

    För att förtydliga: Ja, titeln är överdriven. Jag vill dra till mig uppmärksamhet. Och nej jag syftar inte på en specifik typ utav mat. Jag förstår att många lagar halvfabrikat och beställer snabbmat. Det gör vi också vid tillfällen och det är inte det jag syftar på. 


    Många i min och min partners omgivning har blivit chockade över att vi lagar mat varje dag till våra barn. De menar att det är helt okej att ge sina barn mackor, panpizzor och flingor till middag. Jag trodde att det absolut vanligaste var att äta hemlagad mat majoriteten av tiden (oavsett om det är halvfabrikat eller inte), och vid undantagsfall bjuda på snabbmat och mackor osv. Båda mina föräldrar har lagat mat till mig när jag bodde hemma och min partners föräldrar likaså. 


    Lagar ni mat majoriteten av tiden till era barn, eller äter ni mest mackor/flingor osv till middag? Vid vilken ålder är det ?okej? att sluta laga middag till sina barn? 

  • Svar på tråden Hur ofta lagar ni mat till era barn?
  • Anonym (Skogen)
    Anonym (Oj) skrev 2022-01-25 18:28:16 följande:

    Lustigt att så många inte verkar veta vad halv- och helfabrikat betyder. 


    Jag tror folk blandar ihop begreppen med snabbmat. För som många påpekat är det ju nästan omöjligt att inte äta hel- och halvfabrikat. Återstår typ egenodlad potatis med kött från djur man slaktat själv. Tar du sen en kopp kaffe på maten, ja då har du halvfabrikatet där direkt.
  • Anonym (Hälsosam husmanskost)

    Varje dag. Anser att det är viktigt att barn får två näringsrika, lagade mål mat varje dag. Hämtmat äts i princip aldrig för barnen lever på sådant varannan helg när de är hos sin pappa så jag försöker jämna ut det här hemma ^^

    Däremot har även jag lata dagar någon gång ibland och kan ge barnen köpta köttbullar. Ska vi iväg någonstans oplanerat så jag inte kunnat förbereda mat kan de få varsin portion färdigköpt, micrad mat. Är, trots mitt nick, inte en mamma som älskar att stå i köket så jag gör ofta storkok så maten räcker för två dagar. På så vis behöver jag inte laga mat varje dag. Är ensamstående med fyra barn så alla genvägar är välkomna. Sallad och färska grönsaker serveras dock varje dag, även till den kladdiga färdigmaten barnen får någon gång i månaden.. Till det kan serveras efterrätt i form av kvarg/yoghurt toppat med bär eller en hemgjord fruktsallad för att dryga ut det ohälsosamma med något mer nyttigt

  • Soryu

    Varannan vecka-pappa här. Jag ger barnen hemlagad mat i stort sett varje dag. På fredagen kan det någon gång bli hämtmat (men oftast inte), och på helgen och på ledigheter när det är både lunch och middag blir det ibland halvfabrikat och sånt på lunchen. För att effektivisera lagar jag ofta mat som räcker till oss i två dagar, så att jag inte behöver laga mat varje veckodag.

  • Soryu
    Soryu skrev 2022-01-26 13:27:22 följande:

    Varannan vecka-pappa här. Jag ger barnen hemlagad mat i stort sett varje dag. På fredagen kan det någon gång bli hämtmat (men oftast inte), och på helgen och på ledigheter när det är både lunch och middag blir det ibland halvfabrikat och sånt på lunchen. För att effektivisera lagar jag ofta mat som räcker till oss i två dagar, så att jag inte behöver laga mat varje veckodag.


    * Inser att termen halvfabrikat inte är helt rätt använd. Jag menar typ pasta och färdiga vegbollar = halvfabrikat, men om jag använder vegetarisk färs eller tofu i annars lagad mat tänker jag på det som råvaror även om det tekniskt sett är halvfabrikat.
  • Anonym (Knäppt)
    Soryu skrev 2022-01-26 13:29:30 följande:
    * Inser att termen halvfabrikat inte är helt rätt använd. Jag menar typ pasta och färdiga vegbollar = halvfabrikat, men om jag använder vegetarisk färs eller tofu i annars lagad mat tänker jag på det som råvaror även om det tekniskt sett är halvfabrikat.
    Många verkar tro så, men i ditt exempel är halvfabrikatet pastan, vegetarisk färs och färdiga vegobollar hamnar under helfabrikat. Det är det som gjort "debatten" så tokig ibland, där vissa beklagar sig över att så många äter så mycket hel- och halvfabrikat och hur dåligt det är - när de själva lagar nästan all mat med halvfabrikat. 
  • sextiotalist
    Shofalerittan skrev 2022-01-24 23:03:39 följande:
    Hur ofta lagar ni mat till era barn?

    För att förtydliga: Ja, titeln är överdriven. Jag vill dra till mig uppmärksamhet. Och nej jag syftar inte på en specifik typ utav mat. Jag förstår att många lagar halvfabrikat och beställer snabbmat. Det gör vi också vid tillfällen och det är inte det jag syftar på. 


    Många i min och min partners omgivning har blivit chockade över att vi lagar mat varje dag till våra barn. De menar att det är helt okej att ge sina barn mackor, panpizzor och flingor till middag. Jag trodde att det absolut vanligaste var att äta hemlagad mat majoriteten av tiden (oavsett om det är halvfabrikat eller inte), och vid undantagsfall bjuda på snabbmat och mackor osv. Båda mina föräldrar har lagat mat till mig när jag bodde hemma och min partners föräldrar likaså. 


    Lagar ni mat majoriteten av tiden till era barn, eller äter ni mest mackor/flingor osv till middag? Vid vilken ålder är det ?okej? att sluta laga middag till sina barn? 


    Nu var det ju ett tag sedan sonen flyttade hemifrån, men ja, för det mesta, men ibland kunde det bli något färdigt i frysen. Vi hade (och har fortfarande) en del i frysen för att snabbt kunna ta fram och värma/steka.
    Nu när det endast är sambon och jag, är det inte lika vanligt, men 4-5 kvällar i veckan blir det absolut.
    Men sedan funderar jag, en del gör en laddning med pannkakor, då fungerar väl smörgåsar precis lika bra (ja, det hände att vi gjorde varma mackor i ugnen till middag)
    Sedan är ju funderingen om det måste alltid vara lagad mat. Det finns många maträtter som man snabbt kan slänga ihop och kan vara minst lika nyttig som en måltid med kött, potatis och grönsaker
    Tonfiskröra, sallad, mackor med gott på. 
    En del rätter, som man kan köpa färdig, krävs dessutom en ganska omständlig tillagning, med en del råvaror som man inte har hemma till vardags. Så det förekom en del färdiga soppor.
  • Soryu
    Anonym (Knäppt) skrev 2022-01-26 13:35:07 följande:
    Många verkar tro så, men i ditt exempel är halvfabrikatet pastan, vegetarisk färs och färdiga vegobollar hamnar under helfabrikat. Det är det som gjort "debatten" så tokig ibland, där vissa beklagar sig över att så många äter så mycket hel- och halvfabrikat och hur dåligt det är - när de själva lagar nästan all mat med halvfabrikat. 
    Okej, ja du har rätt i det men samtidigt är det ju inte det som frågan handlar om tror jag. Det är ju bra att du har en folkbildande ambition här men jag tycker att du missar poängen. Tror att de flesta uppfattar frågeställningen som lagad mat vs typ färdigrätter/hämtmat/pasta+korv.
  • Soryu
    Anonym (Knäppt) skrev 2022-01-26 13:35:07 följande:
    Många verkar tro så, men i ditt exempel är halvfabrikatet pastan, vegetarisk färs och färdiga vegobollar hamnar under helfabrikat. Det är det som gjort "debatten" så tokig ibland, där vissa beklagar sig över att så många äter så mycket hel- och halvfabrikat och hur dåligt det är - när de själva lagar nästan all mat med halvfabrikat. 
    Okej, ja du har rätt i det men samtidigt är det ju inte det som frågan handlar om tror jag. Det är ju bra att du har en folkbildande ambition här men jag tycker att du missar poängen. Tror att de flesta uppfattar frågeställningen som lagad mat vs typ färdigrätter/hämtmat/pasta+korv.
  • Embla twopointoh

    Vi lagar, för det mesta, mat varje vardag. Är vi riktigt trötta kan det bli hämt- eller snabbmat ibland. Eller smörgås med ordentligt med grönsaker. På helgerna lagar jag inte mat, utan vi äter rester (på fredagen gör jag extra mycket mat för att det ska räcka).

    Däremot har jag aldrig lagat lunch åt mina barn, de får ett mål lagat mat hemma. När de var små (innan förskoleåldern) fick de gröt, smörgås eller något annat relativt lätt till lunch. När de sedan började förskola och skola fick de ju lagad mat till lunch varje dag.

    Jag är uppvuxen med "bra" mat, jag smakade pulvermos och köpta köttbullar för första gången när jag var i sena tonåren. Kanske därför jag själv ogillar fiskpinnar, köpt pyttipanna och så vidare, sådant äter jag bara om jag råkar bli bjuden på det. Det enda halvfabrikat jag gillar är korv av olika slag.

    Maken hade det tvärtom, hans mamma kan/orkar inte laga mat, utan det var pulvermos, köpta köttbullar, den billigaste vita pastan och köpt risgrynsgröt för hela slanten (och så äter svärmor och svärfar fortfarande, trots att alla barn är utflugna).

  • Embla twopointoh
    Soryu skrev 2022-01-26 16:37:42 följande:
    Okej, ja du har rätt i det men samtidigt är det ju inte det som frågan handlar om tror jag. Det är ju bra att du har en folkbildande ambition här men jag tycker att du missar poängen. Tror att de flesta uppfattar frågeställningen som lagad mat vs typ färdigrätter/hämtmat/pasta+korv.
    Pasta+korv kan enligt min åsikt tillhöra kategorin lagad mat om det serveras med en ordentlig sallad eller andra typer av tillbehör (förutom ketchup).
  • Anonym (Knäppt)
    Soryu skrev 2022-01-26 16:37:42 följande:
    Okej, ja du har rätt i det men samtidigt är det ju inte det som frågan handlar om tror jag. Det är ju bra att du har en folkbildande ambition här men jag tycker att du missar poängen. Tror att de flesta uppfattar frågeställningen som lagad mat vs typ färdigrätter/hämtmat/pasta+korv.
    Jo, men överlag kommer vissa in och neggar ner totalt på halvfabrikat, som de egentligen använder varje gång de lagar mat. Det är så synd när vissa har så dåligt koll - så sedan när de läser undersökningar om att 'alla' äter halvfabrikat så tror de att det är något alarmerande.
  • Soryu
    Anonym (Knäppt) skrev 2022-01-26 17:34:29 följande:
    Jo, men överlag kommer vissa in och neggar ner totalt på halvfabrikat, som de egentligen använder varje gång de lagar mat. Det är så synd när vissa har så dåligt koll - så sedan när de läser undersökningar om att 'alla' äter halvfabrikat så tror de att det är något alarmerande.
    Mm, du har en poäng i det och jag tackar för att du påpekat det här så att jag (åter-)lärt mig någonting idag. :)
  • Soryu
    Embla twopointoh skrev 2022-01-26 16:54:24 följande:
    Pasta+korv kan enligt min åsikt tillhöra kategorin lagad mat om det serveras med en ordentlig sallad eller andra typer av tillbehör (förutom ketchup).
    Ok! Ja, det finns väl ingen precis definition av lagad mat så det finns utrymme för att tänka lite olika.
Svar på tråden Hur ofta lagar ni mat till era barn?