• Tom Araya

    Säkerhet och försvar

    Det här är en tråd om säkerhet och försvar, både i politisk och praktisk mening i Sverige samt om säkerhetsläget i omvärlden.

    Tråden är en fortsättning på en gammal tråd i samma ämne (länk nedan), då den gamla är lite inaktuell med sin inledning och rubrik.

    Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less! - Sida 229 (familjeliv.se)

    Några av frågorna att diskutera här är vilket försvar Sverige bör ha (militärt och civilt) och om Sverige bör gå med i NATO eller ej.

  • Svar på tråden Säkerhet och försvar
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2024-01-21 10:16:32 följande:

    Både landets statsminister och försvarsminister varnar för att det kan bli krig i Sverige.  Samtidigt har Sveriges överbefälhavare  Micael Bydén kommit på att han har fått lite tid över och han och sambon har därför startat upp ett konsultbolag som Micael ska driva på sidan om sitt uppdrag som ÖB. 

    Om statsminister och försvarsministern är seriösa om sitt tal om krig måste Micael Bydén omgående skiljas från sitt uppdrag. Sverige kan inte ha en ÖB som inte till 100%  är fokuserad på sitt uppdrag . 

    www.svt.se/nyheter/inrikes/presschefen-ob-fick-lite-tid-over


    KillBill skrev 2024-01-21 10:20:05 följande:
    Kanske hade han tid över efter att ha lämnat andra tidigare uppdrag och plikter, kanske familjen kräver mindre tid.
    Han har ju frågat sin arbetsgivare innan och fått klartecken.
    Dessutom är han inte ensam om bolaget, så kanske är upplägget att kollegorna täcker upp när ÖB-jobbet kräver mer av hans tid.

  • KillBill
    Tom Araya skrev 2024-01-21 21:47:06 följande:
    KillBill skrev 2024-01-21 10:20:05 följande:
    Kanske hade han tid över efter att ha lämnat andra tidigare uppdrag och plikter, kanske familjen kräver mindre tid.
    Han har ju frågat sin arbetsgivare innan och fått klartecken.
    Dessutom är han inte ensam om bolaget, så kanske är upplägget att kollegorna täcker upp när ÖB-jobbet kräver mer av hans tid.

    Nej, som högst ansvarig för kanske Sveriges kanske viktigaste myndighet så  håller man inte på med sidouppdrag. Allrahelst inte inom samma bransch.. 

    Tycker att tidningen Arbetet sätter fingret på problematiken här..

    arbetet.se/2024/01/22/darfor-maste-overbefalhavare-micael-byden-avga/

    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2024-01-22 17:01:34 följande:
    Nej, som högst ansvarig för kanske Sveriges kanske viktigaste myndighet så  håller man inte på med sidouppdrag. Allrahelst inte inom samma bransch.. 

    Tycker att tidningen Arbetet sätter fingret på problematiken här..

    arbetet.se/2024/01/22/darfor-maste-overbefalhavare-micael-byden-avga/
    ÖB's förordnande går ut i september och tills dess är bolaget vilande, alltså bedriver ingen verksamhet.

    Skulle det ha ansetts (enligt regelverk och sunt förnuft) vara olämpligt hade inte Försvarsmakten givit klartecken på att registrera bolaget redan nu.

    Detta går Max Villman (fd försvarsanställd) igenom i denna video.


  • Digestive
    https://www.tv4.se/artikel/3VAcNrYIcUmk8ziRZolx12/presstraeff-om-hackerattacken

    Ministern: Känner inte till fulla vidden av hackerattacken

    Förra helgen inleddes en omfattade hackerattack mot flera av IT-leverantören Tietoevrys kunder. Flera företag, myndigheter och regioner står fortfarande utan fungerande system. Carl-Oskar Bohlin, minister för civilt försvar, höll en pressträff med anledning av attacken. 
    - Vi har att göra med en allvarlig händelse vars omfattning vi ännu inte känner till den fulla vidden av, säger Carl-Oskar Bohlin
    .
    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Digestive
    Totalt har 178 anmälningar kommit in till Integritetsskyddsmyndigheten, IMY, om misstänkt röjda personuppgifter efter helgens cyberattack. På torsdagen meddelade Tietoevry att de första kundsystemen är igång, men att återställningsarbetet fortsätter.
    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Digestive

    Har ingen aning om hur välkänt det är bland folk som rör sig här men Tucker Carlson är igång med att intervjua Rysslands president, Vladimir Putin, och i den här tråden skulle man kunna prata om och/eller diskutera innehållet i den kommande intervjun. Om det går för sig för trådstartaren såklart!

    Att känna även sin fiende är en del av både säkerhet och försvar, i min mening, och hur jag motivera ämnet för just den här tråden. Ämnet kändes inte heller tillräckligt stort för att starta en egen tråd plus att jag är ganska säker på att intervjun kommer att nämnas i spridda skurar lite överallt framöver vilket som.

    Intervjun kommer att finnas tillgänglig på X här i dagarna men släpps även på Tucker Carlsons egen hemsida (som jag inte länkar till då jag inte vill stöta mig med Familjelivs policies i onödan).

    Klart, slut.


    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Digestive
    Digestive skrev 2024-02-06 21:46:54 följande:

    Har ingen aning om hur välkänt det är bland folk som rör sig här men Tucker Carlson är igång med att intervjua Rysslands president, Vladimir Putin, och i den här tråden skulle man kunna prata om och/eller diskutera innehållet i den kommande intervjun. Om det går för sig för trådstartaren såklart!

    Att känna även sin fiende är en del av både säkerhet och försvar, i min mening, och hur jag motivera ämnet för just den här tråden. Ämnet kändes inte heller tillräckligt stort för att starta en egen tråd plus att jag är ganska säker på att intervjun kommer att nämnas i spridda skurar lite överallt framöver vilket som.

    Intervjun kommer att finnas tillgänglig på X här i dagarna men släpps även på Tucker Carlsons egen hemsida (som jag inte länkar till då jag inte vill stöta mig med Familjelivs policies i onödan).

    Klart, slut.


    https://twitter.com/elonmusk/status/1755735631664128494

    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Tom Araya
    SÅ BLIR NYA FÖRSVARET! Stridspilot förklarar


    Försvarsberedningen släppte sin rapport precis där vi får en inblick i framtidens försvar.



Svar på tråden Säkerhet och försvar