• Andreas2020

    Mindre konflikt

    Hejhej,
    Undrar hur ni löser en sådan situation. Vi har ett barn på 2,5 år som går på förskola. Imorgon behöver jag arbeta lång dag från 7-18. Och har inte möjlighet att hämta lämna. Min fru har fått feber och är lite sjuk. Jag föreslår att vår dotter är hemma hos henne, vilket hon inte verkar pepp på. Jag har ingen möjlighet att korta dagen, är ett långt möte hela tiden på annan ort. Vi har inga möjligheter till barnvakt eller att någon annan hämtar.

    Vänligen 

  • Svar på tråden Mindre konflikt
  • Andreas2020

    Klokt skrivet.

    Undrar: Att vabba när barnet är friskt, är väl inte lagligt? Räknas inte det som bedrägeri? Att jag skulle sjukskriva mig som frisk, kan väl ur arbetsgivarens perspektiv tolkas som arbetsvägran? Tjänstledighet för en dag skulle väl i så fall vara möjligt om arbetsgivaren går med på det. Eller?


    Mandelkanel skrev 2022-04-11 19:20:55 följande:

    Alvedon och gå och lämna om barnet är friskt. Hellre än att vara sjuk och ta hand om en pigg tvååring. Så hade jag gjort, och har gjort. Om du kan lämna tidigare så hade det nog underlättat för mamman. Om barnet är friskt kan du inte vabba. Då lär ni i så fall få hitta på det och ha barnet hemma resten av veckan. Ingen blir frisk på en dag så det gissar jag att fsk inte accepterar. Ska du själv låtsas vara sjuk? Eller vad skulle anledningen vara att du ställer in mötet? 


  • sofhia

    Hej, jag tycker det är självklart att dottern får vara hemma med mamnan. Är man en förälder så ingår det att ta hand om barn fast man själv är sjuk. Vore väldigt onödigt att missa ett viktigt möte när det redan finns en förälder hemma.

  • Entjejskonto
    Andreas2020 skrev 2022-04-11 21:53:42 följande:

    Klokt skrivet.

    Undrar: Att vabba när barnet är friskt, är väl inte lagligt? Räknas inte det som bedrägeri? Att jag skulle sjukskriva mig som frisk, kan väl ur arbetsgivarens perspektiv tolkas som arbetsvägran? Tjänstledighet för en dag skulle väl i så fall vara möjligt om arbetsgivaren går med på det. Eller?


    Du vabbar inte för friskt barn utan för sjuk fru, man anger de på Försäkringskassan när man ansöker:) 

    Hur slutade detta? 
  • Drottningen1970

    Har man barn har man inget val. Om du inte kan låmna och hämta och din fru är för sjuk för att det a hand om barnet måste du vabba. Vad skulle du göra om din fru var död? 


    ? ingen möjlighet? är en vokabulär som inte är existerar när man är förälder.

  • Tow2Mater
    sofhia skrev 2022-04-12 15:37:15 följande:
    Hej, jag tycker det är självklart att dottern får vara hemma med mamnan. Är man en förälder så ingår det att ta hand om barn fast man själv är sjuk. Vore väldigt onödigt att missa ett viktigt möte när det redan finns en förälder hemma.
    Ja, och det handlar ju inte bara om att missa ett viktigt möte, han leder ju mötet om jag förstår rätt, så det måste ombokas till en annan dag för alla deltagare, vilka i sin tur kanske ordnat barnvakt för just den här dagen, och ställt in andra viktiga saker i sin tur. Det blir en stor kedjeeffekt, bara för att mamman inte orkar ta barnet till fsk.
  • Mandelkanel
    Drottningen1970 skrev 2022-04-13 06:42:31 följande:

    Har man barn har man inget val. Om du inte kan låmna och hämta och din fru är för sjuk för att det a hand om barnet måste du vabba. Vad skulle du göra om din fru var död? 


    ? ingen möjlighet? är en vokabulär som inte är existerar när man är förälder.


    "ingen möjlighet" gäller ju i så fall mamman också. Nu är hon ju inte död utan har "lite feber" och tycker det är jobbigt att gå till förskolan. Som förälder kommer många stunder där man helt enkelt måste bita ihop. Det går inte att bädda ner sig hela dagen om man inte har någon annan som kan hjälpa till. Lite hållbart om hela familjen måste vara hemma varje gång EN förälder har lite feber. 
  • Mandelkanel
    Entjejskonto skrev 2022-04-13 06:33:44 följande:
    Du vabbar inte för friskt barn utan för sjuk fru, man anger de på Försäkringskassan när man ansöker:) 

    Hur slutade detta? 
    Fast det är väl inte så det är tänkt att användas. Man kan vabba om ordinarie vårdnadshavare är sjuk, t ex om barnet är hemma och föräldern blir sjuk. Nu är ju barnet friskt och går på förskola. Ts lär få problem på sitt arbete om han måste ställa in hela dagen och vabba för att frun fått lite feber och inte orkar gå till förskolan.
    Tjänstledigt lär man inte få med så kort varsel och av den anledningen och inte heller föräldraledigt. Man ska vara bra sjuk om man ska kräva av sin sambo att ställa in hela arbetsdagen med möte som man själv ska leda för att man inte kan ta alvedon och ta sig några meter till förskolan och lämna och hämta. 
  • Entjejskonto
    Mandelkanel skrev 2022-04-13 14:39:25 följande:
    Fast det är väl inte så det är tänkt att användas. Man kan vabba om ordinarie vårdnadshavare är sjuk, t ex om barnet är hemma och föräldern blir sjuk. Nu är ju barnet friskt och går på förskola. Ts lär få problem på sitt arbete om han måste ställa in hela dagen och vabba för att frun fått lite feber och inte orkar gå till förskolan.
    Tjänstledigt lär man inte få med så kort varsel och av den anledningen och inte heller föräldraledigt. Man ska vara bra sjuk om man ska kräva av sin sambo att ställa in hela arbetsdagen med möte som man själv ska leda för att man inte kan ta alvedon och ta sig några meter till förskolan och lämna och hämta. 
    Jo, så kan de funka, jag har fått vab på det sättet flera gånger när sambon varit sjuk och jag har behövt korta min arbetsdag för att hämta eller lämna 
  • Drottningen1970
    Mandelkanel skrev 2022-04-13 14:31:47 följande:
    "ingen möjlighet" gäller ju i så fall mamman också. Nu är hon ju inte död utan har "lite feber" och tycker det är jobbigt att gå till förskolan. Som förälder kommer många stunder där man helt enkelt måste bita ihop. Det går inte att bädda ner sig hela dagen om man inte har någon annan som kan hjälpa till. Lite hållbart om hela familjen måste vara hemma varje gång EN förälder har lite feber. 

    Mandelkanel skrev 2022-04-13 14:31:47 följande:
    "ingen möjlighet" gäller ju i så fall mamman också. Nu är hon ju inte död utan har "lite feber" och tycker det är jobbigt att gå till förskolan. Som förälder kommer många stunder där man helt enkelt måste bita ihop. Det går inte att bädda ner sig hela dagen om man inte har någon annan som kan hjälpa till. Lite hållbart om hela familjen måste vara hemma varje gång EN förälder har lite feber. 
    Om man är kapabel att ta hand om barnet eller inte måste ju den sjuke själv avgöra. Det kan ju vara så att TS underdriver när han beskriver fruns sjukdom.
  • Drottningen1970
    Mandelkanel skrev 2022-04-13 14:39:25 följande:
    Fast det är väl inte så det är tänkt att användas. Man kan vabba om ordinarie vårdnadshavare är sjuk, t ex om barnet är hemma och föräldern blir sjuk. Nu är ju barnet friskt och går på förskola. Ts lär få problem på sitt arbete om han måste ställa in hela dagen och vabba för att frun fått lite feber och inte orkar gå till förskolan.
    Tjänstledigt lär man inte få med så kort varsel och av den anledningen och inte heller föräldraledigt. Man ska vara bra sjuk om man ska kräva av sin sambo att ställa in hela arbetsdagen med möte som man själv ska leda för att man inte kan ta alvedon och ta sig några meter till förskolan och lämna och hämta. 
    Jodå. Det går utmärkt att vabba deltid för att exempelvis kunna lämna på dagis då den som normalt sätt gör det är sjuk.
  • Mandelkanel
    Entjejskonto skrev 2022-04-13 17:06:36 följande:
    Jo, så kan de funka, jag har fått vab på det sättet flera gånger när sambon varit sjuk och jag har behövt korta min arbetsdag för att hämta eller lämna 
    Problemet är ju att TS måste ställa in mötet, det hjälper inte att flexa eller om du vill "vabba" för att lämna/hämta. Han måste ställa in mötet. Om barnet är friskt kan han inte vabba för att frun är sjuk. Barnet kan ju gå på förskola. 
  • Mandelkanel
    Drottningen1970 skrev 2022-04-13 17:41:18 följande:

    Mandelkanel skrev 2022-04-13 14:31:47 följande:
    "ingen möjlighet" gäller ju i så fall mamman också. Nu är hon ju inte död utan har "lite feber" och tycker det är jobbigt att gå till förskolan. Som förälder kommer många stunder där man helt enkelt måste bita ihop. Det går inte att bädda ner sig hela dagen om man inte har någon annan som kan hjälpa till. Lite hållbart om hela familjen måste vara hemma varje gång EN förälder har lite feber. 
    Om man är kapabel att ta hand om barnet eller inte måste ju den sjuke själv avgöra. Det kan ju vara så att TS underdriver när han beskriver fruns sjukdom.
    Varför det? Det kan också vara så att frun överdriver. Man kan ju vända på ditt eget resonemang, vad skulle frun göra om TS var (hemska tanke) död? Eller bortrest? 
    Är man inte dödssjuk kan alla gå en liten promenad och lämna ett barn på förskola. Klarar man inte det kan man inte klara många nödsituationer i livet. 
Svar på tråden Mindre konflikt