• DoxAr

    Livspusslet vid lov och ledighet

    (Förlåt om trådstarten är lite flummig men jag hoppas att jag har formulerat mig ok)

    Hej!

    Jag är 19 år och ska rösta för första gången detta året. Nu gör jag valkompassen för att få ett hum om vilket parti som passar mig. 

    En av frågorna handlar om en extra familjevecka som ska införas. Just nu tycker jag inte att det ska införas. Det beror ENDAST på att jag inte vet hur det är att vara förälder och hur man får ihop det som förälder när barn i detta fall mellan 4-16år har lov/skolan är stängd. Det skulle hjälpa mig mycket om ni kan dela med er om hur det påverkar er som föräldrar. (just nu kommer jag lämna frågan utan åsikt men kommer göra om formuläret när jag fått en bättre bild)

    Hur svårt är det att få ihop det under tiden som skolan är stängd?

    OBS!!
    Jag vill inte ha några förslag på partier eller vad som säger emot en extra familjevecka. Jag vill endast veta hur det är för er som föräldrar att få ihop det när skolan är stängd.

  • Svar på tråden Livspusslet vid lov och ledighet
  • Anonym (K)

    Vete fan om det kan förhandlas bort. 


    MammaMusan skrev 2022-05-13 07:03:58 följande:
    Min arbetsgivare tillåter endast FL vid 2 tillfällen per år. Så att ta FL vid en studiedag är befängt om man vill ta lite extra ledigt vid jul eller sommar eller annars. 
  • Cornellia

    Lilla barnet på 5 år är ju inget större problem, där finns det ju förskola även på sommaren.


    Det jag tycker är svårast är att få till det med 10åringen. 


    Han är tillräckligt gammal för att inte ha fritidsplats eller liknande, men för liten för att vara ensam hemma på dagarna hela veckor. Vi försöker hitta läger och liknande som han kan vara på, men det är verkligen inte helt lätt. 

  • Anonym (Emma)
    Anonym (Trebarnsmamman) skrev 2022-05-13 05:45:04 följande:
    Vill ni vara lediga så mycket så behöver ni planera föräldraledigheten efter det. Det går absolut med rätt prioritering /planering. Bara då kan man få så många dagar.
    Nu skrev jag ju aldrig att det var oss det handlade om. Däremot känner jag andra som inte haft möjlighet att planera. En del har varit tvunga att ta ut full föräldraledighet med små barn. Inga släktingar nära osv.  Där skulle dessa dagar vara väldigt betydelsefulla. 

    Man måste se ur ett större perspektiv att alla inte har det lika bra som en själv. Det så kallade helikopterperspektivet. 

    (Om du behöver veta så har mina i princip alltid haft fullt sommarlov sedan förskolestart, lediga studiedagar osv. Just för att vi har och har haft möjligheten)
  • Räkan77

    Många har fler semesterdagar än 25 och många som arbetar oregelbundna tider är ledig ibland på vardagar. För väldigt många familjer går det bra att pussla ihop barnens ledigheter på olika sätt. Till exempel genom att föräldrarna får anpassa vilket arbete de tar så att det funkar med familjelivet. 

    Sen finns det förstås familjer där det blir väldigt svårt och då skulle en vecka till säkerligen vara välbehövligt, men det skulle trots allt inte vara hela lösningen för dessa familjer

  • Anonym (Trebarnsmamman)
    Anonym (Emma) skrev 2022-05-13 10:29:37 följande:
    Nu skrev jag ju aldrig att det var oss det handlade om. Däremot känner jag andra som inte haft möjlighet att planera. En del har varit tvunga att ta ut full föräldraledighet med små barn. Inga släktingar nära osv.  Där skulle dessa dagar vara väldigt betydelsefulla. 

    Man måste se ur ett större perspektiv att alla inte har det lika bra som en själv. Det så kallade helikopterperspektivet. 

    (Om du behöver veta så har mina i princip alltid haft fullt sommarlov sedan förskolestart, lediga studiedagar osv. Just för att vi har och har haft möjligheten)
    Jaha. Då har man prioriterat annat än tid med barnen på loven och får stå för det. En extra vecka löser knappast behovet av ledighet om man har slut på föräldradagar. Vill man ha lediga lov så behöver man planera för det från början.
  • Mimosa86
    Tow2Mater skrev 2022-05-12 01:27:09 följande:

    Familjeveckan är bara valfläsk. Finns inget land där föräldrar redan har det så förspänt som i Sverige. Fokusera på de viktiga frågorna, inte på fläsket.


    Nej, men du glömmer också att Sverige är ganska unikt världsligt med att vi ofta flyttar ifrån familj och släkt, båda föräldrarna jobbar och inte har en självklar avlastning med barnomsorg av våra föräldrar och äldre släktingar. Nannys är relativt ovanliga i Sverige.

    klart vi måste ha ett system som funkar för OSS. 


    och jag vet inte hur det är i din familj, men vi är två heltidare som bort långt från föräldrar och släkt. Våra barn slutar förskola och skola 16 då typ inga barn är kvar efter det, så hur fan får man ihop puzzlet?

  • Tow2Mater
    Mimosa86 skrev 2022-05-13 11:46:07 följande:

    Nej, men du glömmer också att Sverige är ganska unikt världsligt med att vi ofta flyttar ifrån familj och släkt, båda föräldrarna jobbar och inte har en självklar avlastning med barnomsorg av våra föräldrar och äldre släktingar. Nannys är relativt ovanliga i Sverige.

    klart vi måste ha ett system som funkar för OSS.


    och jag vet inte hur det är i din familj, men vi är två heltidare som bort långt från föräldrar och släkt. Våra barn slutar förskola och skola 16 då typ inga barn är kvar efter det, så hur fan får man ihop puzzlet?


    Bor i USA och ingen jag känner har eller haft nanny. Vet inte vilka som har råd med det, kanske det kryllar av dem i CA och i NY och såna ställen, men vi vanliga medelklassare har inga sådana mojligheter. Har också släkt långt bort, närmaste var 3 timmar bort, och hjälp hade vi en enda gång när vi båda var tvugna att åka på tjänsteresa samtidigt. Jobbar båda heltid. Annars har vi lost det på olika sätt, och man får ju anpassa sina jobb efter vad som fungerar. Maken har haft typ en veckas semester per år, och min semester har okat med tiden från 2 veckor till nu när jag faktist har 5 veckor (vilket är ganska ovanligt här).

    Att inga barn 'är kvar' efter 16 som ursäkt var det dummaste jag hort, betyder ju inte att fsk har stängt, inget fel att ha barnet där längre eller hur. Ar fsk så dålig, borde ju de få mer pengar for att gora det bättre, inte extra valfläskledigheter till barnfamiljer.
  • Anonvm

    Dagarna som förskolan är stängd har man alltid koll på med lååååååång framförhållning, detta kommer inte som blixt från klar himmel dagen innan som en hel del verkar göra sken av.

    Det är bara att planera in i kalendern, inte svårt alls. Fixa barnvakt, eller ta ledigt.

    Med lite pyssel o planering är det inget problem alls att ha mer än tillräckligt med föräldradagar kvar för att pyssla ihop detta fram till barnet blir 12. Man måste ju inte som många gör bränna av allt första 1,5åren....

  • Anonym (....)
    Anonym (Emma) skrev 2022-05-12 09:33:22 följande:

    Alltså det finns oftast jourförskolor/jourfritids att ta till när det är stängt men det kan vara med helt andra pedagoger än barnet är van vid samt en annan förskola/skola. 

    De har rätt att stänga 4 heldagar per år, dvs studiedagar. 

    Så vi leker med tanken att läsåret börjar i januari så har vi följande som inte ligger på röda dagar):

    4 studiedagar (utspridda)
    5 dagars sportlov
    4 dagars påsklov (en dag är antingen långfredag eller annan dagen)
    1 dag lov i samband med Kristi himmelsfärd
    cirka 40 sommarlovsdagar (en del har längre sommarlov, andra jullov)
    4 dagars höstlov
    ca 20 dagars jullov (beroende på hur jul infaller)
    -----
    cirka 78 dagars ledighet (skulle säga att det nog snarare mellan 75-85 dagar beroende på kommun)

    Jämför det med 5 veckors semester = 25 dagar

    Alla har inte en partner till barnet/barnen eller mor/farföräldrar att lämna till osv. 

    Så jo, jag är för föräldraveckan. 


    Inte läst hela tråden ännu, började uppifrån och fastnade på det här...

    Men varför ska föräldrar ha mer rätt till ledighet än folk utan barn? 80 dagar? Förskola och fritidshem då? Jag är själv förälder och har inte haft några som helst problem att få tiden med mina barn att räcka till... Självklart är alla olika, men 80 dagar? 
  • Anonym (....)
    Cornellia skrev 2022-05-13 09:09:21 följande:

    Lilla barnet på 5 år är ju inget större problem, där finns det ju förskola även på sommaren.


    Det jag tycker är svårast är att få till det med 10åringen. 


    Han är tillräckligt gammal för att inte ha fritidsplats eller liknande, men för liten för att vara ensam hemma på dagarna hela veckor. Vi försöker hitta läger och liknande som han kan vara på, men det är verkligen inte helt lätt. 


    Lovfritids finns just pga denna anledning!
  • Anonym (....)
    Anonvm skrev 2022-05-13 18:44:23 följande:

    Dagarna som förskolan är stängd har man alltid koll på med lååååååång framförhållning, detta kommer inte som blixt från klar himmel dagen innan som en hel del verkar göra sken av.

    Det är bara att planera in i kalendern, inte svårt alls. Fixa barnvakt, eller ta ledigt.

    Med lite pyssel o planering är det inget problem alls att ha mer än tillräckligt med föräldradagar kvar för att pyssla ihop detta fram till barnet blir 12. Man måste ju inte som många gör bränna av allt första 1,5åren....


    Dessutom har kommunen skyldighet att ordna omsorg så behöver du det så får du det!
  • Anonym (Jill)

    Ganska knepigt att få ihop det. 10 veckor sommarlov, höstlov, jullov, påsklov och sportlov och ett barn som inte mår bra av att vara på fritids. Jag har fem veckor semester och maken fem. Och vi vill gärna ha lite semester tillsammans. Och i år ligger julen så dumt i almanackan att det går åt ovanligt många semesterdagar om vi vill vara lediga på barnens jullov. Vi har inga släktingar på nära håll. De kan resa hit och passa barnen, men inte hur ofta som helst. 


    Vi hade möjlighet att spara föräldraledighetsdagar och har lite såna kvar att ta ut. Men för de med låg sgi finns oftast inte den möjligheten.

    Att få mer ledigt vore så klart jätteskönt, men frågan är om det är värt det. Det blir många skattekronor som kanske skulle göra ännu mer nytta någon annanstans, i förlossnings- eller äldrevården tex. 

  • Anonym (Novi)

    Jag har flextid i mitt arbete, jag kan ta ledigt hela dagar på flex, vilket gör att jag kan vara ledigt betydligt mer än bara de 31 semesterdagarna som jag har.
    På somrarna är jag också föräldraledig 4 veckor + semester 4 veckor. Min arbetsgivare bryr sig inte om vi tar ut FP eller inte så länge barnet har åldern inne så att säga. Så jag kommer att kunna vara föräldraledig alla somrar fram tills barnet fyller 12 år. Lyckligt lottad och väldigt tacksam!

  • Anonym (Nja)

    Känns som att det kostar mer än det smakar....

    vi är två föräldrar och lyckas lösa genom omlott semester någon vecka på sommaren och varva övriga skollov med fritids, någon dag ledigt och mormor/morfar/farmor etc. Våra barn älskar fritids så det har inte varit ett problem. Kör ofta kortare veckor/dagar under skolloven istället. Och de har ju ledigt från lektionerna och leker istället hela dagarna. Fritids gör massa skojiga saker osv så jag ser inte problemet att "låsa" in dem där som någon uttryckte sig. 


    extra vecka låter dyrt för övriga skattebetalare och är faktiskt intre särskilt svårt att lösa på annat sätt 

  • Jemp
    Anonvm skrev 2022-05-13 18:44:23 följande:

    Dagarna som förskolan är stängd har man alltid koll på med lååååååång framförhållning, detta kommer inte som blixt från klar himmel dagen innan som en hel del verkar göra sken av.

    Det är bara att planera in i kalendern, inte svårt alls. Fixa barnvakt, eller ta ledigt.

    Med lite pyssel o planering är det inget problem alls att ha mer än tillräckligt med föräldradagar kvar för att pyssla ihop detta fram till barnet blir 12. Man måste ju inte som många gör bränna av allt första 1,5åren....


    Tråden handlar ju just om hur man tar ledigt (vem har pratat om framförhållning?) och jo, många måste använda föräldradagarna i början för att försörja sig. 
  • Anonym (Vänster är ett skällsord)
    Jemp skrev 2022-05-15 21:29:23 följande:
    Tråden handlar ju just om hur man tar ledigt (vem har pratat om framförhållning?) och jo, många måste använda föräldradagarna i början för att försörja sig. 
    Om ens ekonomi står o faller med de där typ 100 skattade kronorna man får per dag för "lägstanivå-dagarna"..... Då ska man nog ta sig en ordentlig funderare på om man sitter i en så lämplig ekonomisk sits att skaffa barn alls.

    96 dagar får tas ut efter barnets 4årsdag.

    In med ungen på förskola o tillbaks till jobbet när du brännt av 370-380 dagar, då är ungen runt 1,5år.

    Sen har du i genomsnitt 10 dagar per år kvar till barnet blir 12, det är 2 veckor extra ledigt om året.
  • Anonym (Trebarnsmamman)
    Jemp skrev 2022-05-15 21:29:23 följande:
    Tråden handlar ju just om hur man tar ledigt (vem har pratat om framförhållning?) och jo, många måste använda föräldradagarna i början för att försörja sig. 
    Fast då har man ju gjort valet att skaffa barn utan att ha råd att spara föräldradagar under första året och då får man ju stå för det valet. Ska dagarna räcka länge måste man planera för det från början.
Svar på tråden Livspusslet vid lov och ledighet