• erikager

    Ni som inte ger välling

    Hej.
    jag har läst en hel del om industrivälling och tror att jag har bestämt mig för att inte ge min bebis (som nu är 4 månader) köpt välling när hon blir lite äldre.
    har ni tips på vad man kan ge istället för välling?
    ni som har valt att avstå välling: varför valde ni att ej ge välling?

    jag ska börja göra egen gröt så att bebisen får i sig järn utan att behöva köpa industrigröt eller välling. 

  • Svar på tråden Ni som inte ger välling
  • Lilith81

    Fjanten:   Känns som att det är olika saker som diskuteras här.
    TS frågar vad man kan ge istället för "industrivälling"? 
    Därav jag frågade vad som är fel med att ge välling? 
    Jag uppfattade det absolut inte som att det handlade om välling istället för bröstmjölk. 

  • Deeru
    Lilith81 skrev 2022-05-31 00:09:11 följande:

    Deeru:  Det är det inte.  Vem har lurat i dig det? 


    Lurat? Det innehåller spannmål och vatten. Det är ju precis samma innehåll. Jag kan väl läsa själv.
  • Lilith81
    Deeru skrev 2022-05-31 12:04:47 följande:
    Lurat? Det innehåller spannmål och vatten. Det är ju precis samma innehåll. Jag kan väl läsa själv.
    Har du hittat ett bröd som innehåller precis samma näringsämnen som välling vill jag gärna se det!    
    Det vore ju ett nyttigt alternativ för hela familjen. 
  • OchEnFisk
    Lilith81 skrev 2022-05-31 23:19:41 följande:
    Har du hittat ett bröd som innehåller precis samma näringsämnen som välling vill jag gärna se det!    
    Det vore ju ett nyttigt alternativ för hela familjen. 
    Men dessa vitaminer är ju syntetiska och tillsatta, som en multivitamintablett, och inte för att vällingen i sig är nyttig på något sätt. Det är mest snabba kolhydrater. Däremot står det på multivitaminförpackningarna att de inte ska ersätta en varierad kost, varför skulle vällingen vara annorlunda? Sedan vet jag inte om du läst kritiken mot vitamintillskott, de kallas för "dyrt kiss", helt enkelt för att de inte tas upp av kroppen så väl. Det räcker alltså med att ge barnet vanlig mat så behövs inga tillskott.

    Och, ärligt, skulle du vilja dricka en varm mjöl-mix? Eller ge barnet motsvarande makaroner och en vitamintablett 3 ggr/dag? Varför inte lära barnet att äta vanlig mat istället, och erbjuda riktig hälsosam kost?
  • Lilith81
    OchEnFisk skrev 2022-05-31 23:39:10 följande:
    Men dessa vitaminer är ju syntetiska och tillsatta, som en multivitamintablett, och inte för att vällingen i sig är nyttig på något sätt. Det är mest snabba kolhydrater. Däremot står det på multivitaminförpackningarna att de inte ska ersätta en varierad kost, varför skulle vällingen vara annorlunda? Sedan vet jag inte om du läst kritiken mot vitamintillskott, de kallas för "dyrt kiss", helt enkelt för att de inte tas upp av kroppen så väl. Det räcker alltså med att ge barnet vanlig mat så behövs inga tillskott.

    Och, ärligt, skulle du vilja dricka en varm mjöl-mix? Eller ge barnet motsvarande makaroner och en vitamintablett 3 ggr/dag? Varför inte lära barnet att äta vanlig mat istället, och erbjuda riktig hälsosam kost?
    Men vem har sagt att välling "ska ersätta en varierad kost"?
    Man ger ju såklart barnet vanlig
    mat...  
    Var har du läst att någon ska ge barnen välling istället för mat? 
    Denna tråd handlar ju inte ens om det!    
    Det är så löjligt faktiskt.    
    Välling är inget huvudmål som lunch och middag,  och det har väl ingen påstått heller...
    Som frukost/mellanmål/kvällsmat är välling bra! 
    Eller ge mig exempel på ett bröd som har samma innehåll som välling? 
    Eftersom jag inte tycker om konsistensen på välling så hade jag verkligen uppskattat bröd med exakt samma näringsinnehåll som välling,  som en person här utlovade finns! 
  • Tow2Mater
    OchEnFisk skrev 2022-05-31 23:39:10 följande:
    Men dessa vitaminer är ju syntetiska och tillsatta, som en multivitamintablett, och inte för att vällingen i sig är nyttig på något sätt. Det är mest snabba kolhydrater. Däremot står det på multivitaminförpackningarna att de inte ska ersätta en varierad kost, varför skulle vällingen vara annorlunda? Sedan vet jag inte om du läst kritiken mot vitamintillskott, de kallas för "dyrt kiss", helt enkelt för att de inte tas upp av kroppen så väl. Det räcker alltså med att ge barnet vanlig mat så behövs inga tillskott.

    Och, ärligt, skulle du vilja dricka en varm mjöl-mix? Eller ge barnet motsvarande makaroner och en vitamintablett 3 ggr/dag? Varför inte lära barnet att äta vanlig mat istället, och erbjuda riktig hälsosam kost?
    Alskar fullkornsvällling! Finns ingen välling där jag bor, så barnet har aldrig fått det.
    Jag brukar ta med ett par paket från Sverige, till mig själv :)
  • annabellelee

    Ingen av mina barn gillade välling eller äta i flaska, så de ammade båda ganska länge och fick också "vanlig" mat. Den ene åt gröt, men den andre ogillade gröt också. De är lite åt det smala hållet (välling är ju rik på enkla snabba kalorier, ) men inte onormalt tunna.

  • Hyllemor

    Sverige är ett av få länder i världen där man dricker välling. Välling är utspädd gröt. Många vuxna i Sverige dricker välling. Många i Sverige äter gröt. Istället för välling eller gröt kan man helt enkelt ge annan mat. Om man inte tycker om gröt eller välling så äter man någonting annat. Det gäller även småbarn. Smörgås är ett bra alternativ. Eller någonting annat som man blir mätt av.

    Jag tycker om gröt. Därför gav jag min son gröt. Eftersom min son gillade gröt så gav jag honom välling. Vissa börjar med välling, andra med gröt. Vissa äter bara bröd. Olika former av spannmålsmat finns det mycket av, som är helt fullgoda alternativ, när ett litet barns mage behöver mat snabbt och man inte orkar laga en hel middag. Ris är dock ett dåligt alternativ, med tanke på arsenikhalten, men det är väl det enda jag kan tycka är dåligt.

  • OchEnFisk
    Lilith81 skrev 2022-06-01 00:49:08 följande:
    Men vem har sagt att välling "ska ersätta en varierad kost"?
    Man ger ju såklart barnet vanlig
    mat...  
    Var har du läst att någon ska ge barnen välling istället för mat? 
    Denna tråd handlar ju inte ens om det!    
    Det är så löjligt faktiskt.    
    Välling är inget huvudmål som lunch och middag,  och det har väl ingen påstått heller...
    Som frukost/mellanmål/kvällsmat är välling bra! 
    Eller ge mig exempel på ett bröd som har samma innehåll som välling? 
    Eftersom jag inte tycker om konsistensen på välling så hade jag verkligen uppskattat bröd med exakt samma näringsinnehåll som välling,  som en person här utlovade finns! 
    Du ersätter 3 hela mål per dag där barnet hade kunnat äta något näringsrikt, med en näringsfattig sörja och motsvarande ett kosttillskott med näringsämnen som kroppen kanske inte ens kan ta upp. Det är att ersätta en varierad kost. Att barnet sedan kanske får fisk till lunch hjälper ju inte om de övriga målen är "snabbmat".

    Det hade varit precis samma sak att ge barnet enbart makaroner och en vitamintablett till, hade du gjort det? Till frukost, mellanmål och kvällsmål varje dag? Och sagt att "jaaaa men huvudmålen är i alla fall varierade,  detta är sååå hälsosamt".

    Varför inte ge barnet riktig mat till dessa mål, som inte behöver tillsatta syntetiska näringsämnen? Smörgås med pålägg, fil och müsli, äggröra, havregrynsgröt eller frukt t ex. Också för att lägga grunden för goda vanor. Välling är INTE en god vana, det är supersnabba kolhydrater, maltodextrin som är beroendeframkallande och blir omedelbart socker i kroppen och dessutom flytande "mat" i flaska.
  • Deeru
    Lilith81 skrev 2022-05-31 23:19:41 följande:
    Har du hittat ett bröd som innehåller precis samma näringsämnen som välling vill jag gärna se det!    
    Det vore ju ett nyttigt alternativ för hela familjen. 
    Välling innehåller ju tillsatta vitaminer för att folk ska tro att det är nyttigt
  • Lilith81
    Deeru skrev 2022-06-01 17:01:29 följande:
    Välling innehåller ju tillsatta vitaminer för att folk ska tro att det är nyttigt
    Det var ju inte svar på min fråga. 
    Jag frågade efter vilket bröd som har samma näringsinnehåll som välling.   
  • Lilith81

    Ochenfisk:  Välling är inte en näringsfattig sörja, vad har du fått det ifrån? 
    Jag ersätter för övrigt INTE "tre hela mål per dag" med välling, vad får dig att tro det? 
    Smörgås, fil, musli och frukt är för övrigt inte mer näringsrikt, om du nu trodde det.

  • OchEnFisk
    Lilith81 skrev 2022-05-24 00:20:15 följande:

    Ok, men förstår fortfarande inte varför man inte bör ge välling? 
    Man ger ju inte det istället för bröstmjölk eller bröstmjölkersättning.   
    Om det är likvärdigt med gröt,  varför ger man då gröt? 
    Alla mina barn har fått välling,  inte istället för amning. 
    De har druckit välling till frukost, mellanmål, kvällsmat. 
    Det är nyttigare än mycket annat, som tex bröd.


    Lilith81 skrev 2022-06-03 01:01:04 följande:

    Ochenfisk:  Välling är inte en näringsfattig sörja, vad har du fått det ifrån? 
    Jag ersätter för övrigt INTE "tre hela mål per dag" med välling, vad får dig att tro det? 
    Smörgås, fil, musli och frukt är för övrigt inte mer näringsrikt, om du nu trodde det.


    Genom att läsa innehållsförteckningen ser man att det är en näringsfattig sörja med tillsatta näringsämnen. Varifrån har du fått att det är nyttigt, sempers reklam?

    Mina exempel är riktig mat med med tillräckligt mycket näringsämnen för ett mål. När man äter vanlig mat behövs inga tillskott, det är bara vad barnmatsföretagen vill att du ska tro för att kunna kränga sörja som inte borde få kallas mat. 

    Du, däremot, har inte svarat på på något av min kritik mot innehållet och vad jag jämförde det med. Du har inga bättre argument än "det är visst nyttigt", så jag gissar att du inte är särskilt insatt i vad du faktiskt häller i dina barn. Det får vara ditt beslut, och vill du inte lyssna till saklig kritik mot produkterna för att ge dina barn bättre mat så är det helt okej. De lär överleva ändå, om det bara är det du siktar på.
  • Lilith81
    OchEnFisk skrev 2022-06-03 22:12:03 följande:
    Lilith81 skrev 2022-06-03 01:01:04 följande:

    Ochenfisk:  Välling är inte en näringsfattig sörja, vad har du fått det ifrån? 
    Jag ersätter för övrigt INTE "tre hela mål per dag" med välling, vad får dig att tro det? 
    Smörgås, fil, musli och frukt är för övrigt inte mer näringsrikt, om du nu trodde det.


    Genom att läsa innehållsförteckningen ser man att det är en näringsfattig sörja med tillsatta näringsämnen. Varifrån har du fått att det är nyttigt, sempers reklam?

    Mina exempel är riktig mat med med tillräckligt mycket näringsämnen för ett mål. När man äter vanlig mat behövs inga tillskott, det är bara vad barnmatsföretagen vill att du ska tro för att kunna kränga sörja som inte borde få kallas mat. 

    Du, däremot, har inte svarat på på något av min kritik mot innehållet och vad jag jämförde det med. Du har inga bättre argument än "det är visst nyttigt", så jag gissar att du inte är särskilt insatt i vad du faktiskt häller i dina barn. Det får vara ditt beslut, och vill du inte lyssna till saklig kritik mot produkterna för att ge dina barn bättre mat så är det helt okej. De lär överleva ändå, om det bara är det du siktar på.
    Så vad menar du med "vanlig mat"? 
    Flingor, musli, bröd? 
    Jag är nog mer insatt än du, eftersom du jämför välling med "riktig mat".
    För mig är "vanlig/riktig mat"  en måltid bestående av tex kött, potatis och grönsaker/spaghetti med köttfärssås och pasta/fisk med ris etc.
    Obs!  Bara exempel,  inget att haka upp sig på, alltså! 
    Jag räknar välling i kategorin frukost/mellanmål/kvällsmat.   
    Där ingår även smörgås, flingor, gröt mm.
    Så istället för att du blandar ihop äpplen och päron,  förklara varför bröd, flingor och gröt är så mycket nyttigare än välling? 
  • Spucks
    Lilith81 skrev 2022-06-04 02:29:24 följande:
    Så vad menar du med "vanlig mat"? 
    Flingor, musli, bröd? 
    Jag är nog mer insatt än du, eftersom du jämför välling med "riktig mat".
    För mig är "vanlig/riktig mat"  en måltid bestående av tex kött, potatis och grönsaker/spaghetti med köttfärssås och pasta/fisk med ris etc.
    Obs!  Bara exempel,  inget att haka upp sig på, alltså! 
    Jag räknar välling i kategorin frukost/mellanmål/kvällsmat.   
    Där ingår även smörgås, flingor, gröt mm.
    Så istället för att du blandar ihop äpplen och päron,  förklara varför bröd, flingor och gröt är så mycket nyttigare än välling? 
    Jag har nu kollat: välling innehåller tydligen mjölk. Det är totalt memingslöst att tillsätta järn och sedan mjölkprodukter, för mjölkprodukter hämma kroppens upptagning av järn.
    Havre och hirs är väldig järnrik, så en gröt av det gjort med vatten och sedan lite vitamin C till i form av tex lite frukt eller bär, är nyttigare än välling (i alla fall de sorters vällig jag har kollat upp). Vill man ha lite fett till, kan man lägga till olja eller nötmos.
  • Tow2Mater
    Spucks skrev 2022-06-04 07:22:00 följande:
    Jag har nu kollat: välling innehåller tydligen mjölk. Det är totalt memingslöst att tillsätta järn och sedan mjölkprodukter, för mjölkprodukter hämma kroppens upptagning av järn.
    Havre och hirs är väldig järnrik, så en gröt av det gjort med vatten och sedan lite vitamin C till i form av tex lite frukt eller bär, är nyttigare än välling (i alla fall de sorters vällig jag har kollat upp). Vill man ha lite fett till, kan man lägga till olja eller nötmos.
    Det är inte alls meningslöst. De flesta bröstmjölksersättningar idag är ju gjorda av komjölk, men det innnebär inte att barn som äter det får brister. De är lika välnärda som bröstmjölksätare.

    Ingen fan av just havre och hirs, men livsmedelverket och 1177 säger båda att för barn under ett år är det bra med berikad pulvergröt, eftersom den ger mer vitaminer och mineraler än hemlagad gröt.
  • OchEnFisk
    Lilith81 skrev 2022-06-04 02:29:24 följande:
    Så vad menar du med "vanlig mat"? 
    Flingor, musli, bröd? 
    Jag är nog mer insatt än du, eftersom du jämför välling med "riktig mat".
    För mig är "vanlig/riktig mat"  en måltid bestående av tex kött, potatis och grönsaker/spaghetti med köttfärssås och pasta/fisk med ris etc.
    Obs!  Bara exempel,  inget att haka upp sig på, alltså! 
    Jag räknar välling i kategorin frukost/mellanmål/kvällsmat.   
    Där ingår även smörgås, flingor, gröt mm.
    Så istället för att du blandar ihop äpplen och päron,  förklara varför bröd, flingor och gröt är så mycket nyttigare än välling? 
    Du påstår att du är insatt men har exakt 0 argument.

    Mina exempel var på vanliga mellanmål eftersom det var sådana du ersatte med välling. Som fortfarande motsvarar näringsfattig bas + vitamintablett. Du är uppenbarligen helt nöjd med att ge detta pulver till dina barn istället för riktiga råvaror, så varför fortsätter du tjafsa när du inte ens svarar på det jag frågar dig? Vi kommer ingenvart nu. Om man blivit hjärntvättad till att tro att detta är ett bra livsmedel för barn så är det säkert svårt att lära om.
  • OchEnFisk
    Tow2Mater skrev 2022-06-04 15:58:13 följande:
    Det är inte alls meningslöst. De flesta bröstmjölksersättningar idag är ju gjorda av komjölk, men det innnebär inte att barn som äter det får brister. De är lika välnärda som bröstmjölksätare.

    Ingen fan av just havre och hirs, men livsmedelverket och 1177 säger båda att för barn under ett år är det bra med berikad pulvergröt, eftersom den ger mer vitaminer och mineraler än hemlagad gröt.
    Fast bröstmjölk innehåller inte särskilt mycket järn, och ersättning har inte som syfte att vara järnrikt heller.

    Välling och berikad gröt har som största syfte att tillgodose barns stora järnbehov. Dock finns några problem med detta:
    1. Järndosen är låg
    2. Järnsulfat är svårt för kroppen att ta upp, och större mängden bajsar man ut. Det är därför man blir förstoppad av billiga järntabletter.
    3. Det är kontraproduktivt att tillsätta kalcium och mjölk i produkter vars huvudsyfte är att främja järnupptaget.

    Det går att järnberika hemlagad gröt på flera sätt.
  • Spucks
    Tow2Mater skrev 2022-06-04 15:58:13 följande:
    Det är inte alls meningslöst. De flesta bröstmjölksersättningar idag är ju gjorda av komjölk, men det innnebär inte att barn som äter det får brister. De är lika välnärda som bröstmjölksätare.

    Ingen fan av just havre och hirs, men livsmedelverket och 1177 säger båda att för barn under ett år är det bra med berikad pulvergröt, eftersom den ger mer vitaminer och mineraler än hemlagad gröt.
    ????
    Jag förstår inte ditt svar. Vi pratar om välling, inte ersättning.
  • Lilith81

    OchEnFisk:  Du har fortfarande inte svarat på varför bröd och flingor skulle vara nyttigare än välling?
    Välling innehåller en hel del vitaminer faktiskt, så näringsfattigt är det inte. 
    Du tycker att jag tjafsar eftersom jag ifrågasätter ditt motstånd mot just välling.
    Jag är inte hjärntvättad att ge mina barn välling, utan jag har själv valt att ge dem välling.
    Tycker ämnet i tråden är intressant, att en del verkligen är aggressivt vällingmotståndare.   Lite som att vara vaccinmotståndare.

Svar på tråden Ni som inte ger välling