• kick081

    Ledsen 6 åring förskoleklass

    Hej! 
    Jag tänkte se om någon annan här upplevt samma. Har en dotter som börjat förskoleklass, är 6 år. Hennes bästisar sen dagistiden går i en annan skola.
    Nästan varje morgon är hon jätteledsen när jag ska lämna henne i skolan. Även på kvällarna oroar hon sig och gråter. Hon kan även bli ledsen under dagen.  Anledningen som hon säger är att hon saknar mig. Lärare och elevhälsoteamet mfl är inkopplade och jobbar för att hon ska må bra och trivas, så det känns ju bra. 
    Är mest nyfiken på om andra varit med om samma och hur det gått? Det känns som att det mest hör till förskoleåldern med såna här problem vid lämning. Det har aldrig tidigare varit något problem för henne att vara borta, med har läst en del och just i 6 års ålder kan det vara väldigt känsligt. 
    Hon pratar oftast positivt om skolan, men så är det som att känslorna plötsligt sköljer över henne och oro och tårar tar över. Hon är ett ganska känsligt barn . Nu

  • Svar på tråden Ledsen 6 åring förskoleklass
  • Alexi

    Vi hade gigantiska problem med lämningarna av sonen hösten i förskoleklass. Han var blyg, kände få och det var bara jobbigt. Värst på måndagarna för då var man extra blyg efter helgen och de var ute på fritids extra länge på morgonen. 

    Det blev förstås bättre successivt.

  • kick081

    I skolan när vi kommer så är vi på skolgården tills det ringer in. Fast eleverna i förskoleklassen har först 5 min gympa innan de får in. Vet inte men tror att det kanske gått bättre med en lugnare start på dagen, för hennes del. Det blir ju inte riktigt att läraren kan ta emot så som det kanske behövs...

  • kick081
    Alexi skrev 2022-09-08 20:18:22 följande:

    Vi hade gigantiska problem med lämningarna av sonen hösten i förskoleklass. Han var blyg, kände få och det var bara jobbigt. Värst på måndagarna för då var man extra blyg efter helgen och de var ute på fritids extra länge på morgonen. 

    Det blev förstås bättre successivt.



    Hur yttrade sig det jobbiga för eran son? Och gjorde ni eller skolan något för att han skulle få det lättare? 
  • lövet2

    En av mina hade samma problem. I samband med skolstarten, så dog ett barn i släkten, och min 6-åring blev väldigt ängslig av sig. Jag var hemma med hennes lillebror och hade möjlighet att helt enkelt stanna kvar utanför skolan varje dag. Jag var kvar ute på skolgården tills skolbarnen gick ut på rast, vilket var efter ca en timme. Det gjorde henne tillräckligt trygg för att hon skulle våga vara kvar ensam resten av skoldagen.
    5-6 veckor fick jag nog hålla på så där.

  • Loet

    Min son började också förskoleklass nu i år. Han grät på morgonen de första två veckorna, ville absolut inte gå dit. Jag såg verkligen hur lättad han var när jag hämtade honom de första dagarna. Han kunde dock berätta om roliga saker de gjort men han saknade mig ändå sa han.

    Nu har han börjat komma in i det lite mer och börjat få lite vänner så det går bättre. I början av denna veckan sa han att han inte hade saknat mig på hela dagen så det var positivt. Han har också tyckt det varit ok att gå dit på morgonen denna veckan. 

    Jag har pratat mycket med honom att många tycker att det är jobbigt att komma till en ny plats, med nya regler och en ny grupp även många vuxna tycker det är jobbigt. Att jag förstår att han tycker det är jobbigt samt att det är helt ok att tycka det. Jag har också sagt att det förmodligen känns bättre efter några veckor. När vi har pratat om skolan och även på morgonen har jag försökt lyfta fram de saker han tyckt varit roligt t ex tänk om ni får göra det idag/imorgon igen?

    Dock kanske min son är annorlunda än din dotter på det sätt att han nästan alltid tycker det är väldigt jobbigt med nya grupper. Därför tycker jag att det är viktigt att han förstår och känner att det är normala känslor samt att i 99% av fallen blir det bra bara man ger det tid. Jag har också förvarnat hans nya lärare när vi började om detta så att de vet om det. Utöver detta har jag inte gjort något speciellt.

  • Alexi
    kick081 skrev 2022-09-08 20:23:47 följande:

    Hur yttrade sig det jobbiga för eran son? Och gjorde ni eller skolan något för att han skulle få det lättare? 
    Hur det yttrade sig? Han var ledsen och ville ju absolut inte bli lämnad. 

    Nja, det var kämpigt för vi tyckte inte skolan var så hjälpsam eller kunde göra så mycket. De var ju rätt lite personal ute på fritids på morgonen. Men vi försökte ju hitta den tryggaste personalen av de som var ute och lämna till och i övrigt kunde vi ju inte göra så mycket, vi fick lämna och åka till jobbet...
  • sadiakhaddar

    sitter i exakt samma sits här.
    dottern 6 år om 3 månader. hennes bästis är kvar i förskola.

    från att va super taggat på o börja skola  dag 1-2, gick hon över till o säga saker som att skolan är väldig tråkigt, Vill inte gå, snälla hämta mig tidig, från förra vecka vill dottern inte ens svara på när jag frågar om hur det va i skolan. alltså slutat dela med mig helt enkelt och ibland tom svarar att hon haft jätte kul men  hennes kroppsråk och ökad känslig allmänt annars ger mig dålig magkänsla. 

    hon är glad social sprallig tjej annars kan va lite blyg bland nya barn grupper i början. 

    jag började mistänka att hon inte har hittat en kompis gäng o blivit rätt ensam på raster och därför inte trivs. 
    frågar jag skol/fritid personal så säger dem att hon hittar alltid nån att leka med, hon har det bra bla bla. ( tror dem bara ljuger)  när jag hämtar från skolgård så leker hon ofta själv. tex gungar, är dem inomhus så ritar hon. Hon ör ju inte ledsen men ensam.  
    vid lämning på morgonen vill hon bli lämnat till klass rums dörr ( håller min hand hård) och går direkt till klass lärare. ( söker trygghet hos vuxen personal)  och är alltid omkring dem. 

    hoppas det blir bättre snart men jag får involvera elevhälsan. den enda tips jag ville ge va att försöka själv gå på raster osv o se hur ditt barn har det. det sociala är rätt viktig för dem vid start. 

Svar på tråden Ledsen 6 åring förskoleklass