• senapp

    Överburen med första, när kom andra?

    Min första graviditet gick till 42+2 och avslutades med igångsättning och akut snitt vilket jag verkligen inte vill göra om. Nu känner jag mig otroligt uppgiven i v 39, tänk om min kropp inte kan starta en förlossning själv och jag måste gå igenom precis samma ska igen? 

    Ni som blev överburna med första, när kom er andra (spontan start förstås)?

  • Svar på tråden Överburen med första, när kom andra?
  • Sisisisi

    Första föddes i v 42+4 spontant, då satte man igång först 3 veckor efter BF. Andra föddes i v 42+2 efter igångsättning. Så båda överburna. Hoppas att din bebbe vill ut snart och att förlossningen sätts igång spontant. 

  • Längtanefter

    Hej!

    Jag gick över 15 eller 16 dagar med första och blev därför igångsatt - väldigt långdraget och jobbig förlossning. Barn nr 2 kom 4 dagar efter bf och allt gick jättebra🙂

  • senapp
    Sisisisi skrev 2022-10-13 12:48:11 följande:

    Första föddes i v 42+4 spontant, då satte man igång först 3 veckor efter BF. Andra föddes i v 42+2 efter igångsättning. Så båda överburna. Hoppas att din bebbe vill ut snart och att förlossningen sätts igång spontant. 


    Tack!! Det verkar ganska vanligt att bli överburen igen tyvärr. Men allt kan hända :)


    Anotherone skrev 2022-10-13 20:04:06 följande:

    Exakt samma känsla i kroppen hela graviditeten och samma förlopp. Båda kom drygt 14 dagar efter bf.


    Blev du igångsatt?


    Längtanefter skrev 2022-10-14 21:12:08 följande:

    Hej!

    Jag gick över 15 eller 16 dagar med första och blev därför igångsatt - väldigt långdraget och jobbig förlossning. Barn nr 2 kom 4 dagar efter bf och allt gick jättebra🙂


    Åh vad fint att tvåan var snabbare! Mycket bättre chans att få en bra förlossning med spontan start ju. Hoppas att allt fortsätter se bra ut så att jag inte blir igångsatt 41+0 bara! Men bokat hinnsvepningar hos bm nästa vecka.

  • Hope12

    Ettan kom 12 dagar efter BF, efter hinnsvepning. Tvåan kom 8 dagar efter BF, spontant. Trean kom 3 dagar före BF, då hade jag inte ens tagit fram kläder eller bäddat spjälsängen :) 

  • Maymom

    Är det snittet du inte vill göra om eller igångsättning?
    tänker att du kanske kan be om planerat snitt istället för igångsättning om du går över tiden. så gjorde en vän till mig där första igångsättningen övergått i akut snitt. bm var visserligen negativa till det och ville att hon skulle testa, men efter ett snack med läkaren så fick hon snitt istället för att behöva kämpa som första gången. Hon upplevde att hon hade kontroll över det när det var planerat och att det blev som en revansch från första gången.

    stort lycka till!!

  • senapp
    Maymom skrev 2022-10-20 11:12:55 följande:

    Är det snittet du inte vill göra om eller igångsättning?
    tänker att du kanske kan be om planerat snitt istället för igångsättning om du går över tiden. så gjorde en vän till mig där första igångsättningen övergått i akut snitt. bm var visserligen negativa till det och ville att hon skulle testa, men efter ett snack med läkaren så fick hon snitt istället för att behöva kämpa som första gången. Hon upplevde att hon hade kontroll över det när det var planerat och att det blev som en revansch från första gången.

    stort lycka till!!


    Tack för pepp! Jag vill absolut inte snittas eller sättas igång :) jag tror att jag skulle få igenom båda hos vården om jag ville, men allt jag vill är en spontant vaginal förlossning dvs lite svårt att planera :)
  • Jooosen

    Igångsättning med första 42+1. Födde andra barnet för en månad sen och värkarna startade på bf och födde dagen efter! Trodde verkligen jag skulle gå över igen!


    Ivf-barn född 2020, nu spontant gravid bf september 2022
  • senapp
    Jooosen skrev 2022-10-24 19:29:23 följande:

    Igångsättning med första 42+1. Födde andra barnet för en månad sen och värkarna startade på bf och födde dagen efter! Trodde verkligen jag skulle gå över igen!


    Grattis! Härligt med en överraskning :)
Svar på tråden Överburen med första, när kom andra?