• Katizi80

    Bebis som sover för mycket på dagen

    Till skillnad från många andra så sover min 10-månaders bebis super bra på dagen. För bra. Kan sova 2,5h + 2 h på eftermiddagen. Kanske för att hon alltid sover ute i friska luften. Hon är alltid trött vid läggdags som är ca kl 19 så det går smidigt att lägga. Nätterna är värre. Första timmarna sover hon bra sen vid ca 22 / 23 så vill hon amma. Sen vaknar hon var varannan timme. Senaste dagarna har jag försökt att lägga tillbaka henne spjälsängen så att jag kan sova avslappnat. Men det blir allt för många uppvak och hon kan vara vaken i 1,5-2,5 timma utan problem. Sen vaknar hon alltid 5 på morgonen för dagen. Är ensam med henne så ingen sambo som kan hjälpa till och bryta mönstret. Ska testa tassmetoden, måste bara ladda mentalt innan. Undrar dock om den långa dagssömnen stör nattsömnen. När jag väckt henne för att korta ner får jag en katastrofdag som liknar ingenting . Bara en sur unge som gråter och grinar för allt. Jättejobbigt. Vet inte hur jag ska komma ur denna vana. Och framför allt jobba bort dessa långa uppvak under natten. Och hur får man en unge som sover till sex / sju??? Även om jag lägger henne en timma senare så vaknar hon fem likt förbannat... 

  • Svar på tråden Bebis som sover för mycket på dagen
  • Pimpinellan

    Min yngsta sov till 5 ända till 3. Och knappt nåt f.ö. Om det blir kaos av mindre sömn dagtid så väck henne inte. En rejäl portion gröt på kvällen? Napp? Samsovning? 

  • Katizi80
    Pimpinellan skrev 2022-11-28 14:52:56 följande:

    Min yngsta sov till 5 ända till 3. Och knappt nåt f.ö. Om det blir kaos av mindre sömn dagtid så väck henne inte. En rejäl portion gröt på kvällen? Napp? Samsovning? 


    Oh shit, ända till tre?

    Napp har hon. Köpt självlysande så att hon hittar den lättare men ibland hamnar den vid fotändan typ. 

    Samsova försöker jag sluta med för då vill hon bara amma / snutta. Drar i min tröja så fort hon vaknar till.

    Hon får middag vid 17, gröt vid 18 och ammar vid 19?

    Kanske får dubbla potionen gröt 😆
  • Lönnsirap

    Det är svårt med bebisar och sömn. Varannan timmes uppvaknande är jobbigt och spontant vill man troligen gå in och försöka göra något. 

    Min erfarenhet är att det dock inte alltid är så enkelt som man tror. Att plocka bort sömn på dagen kan ibland leda till jobbiga dagar OCH jobbiga nätter. Jag tänker dock att det ändå kan vara smart att testa något annorlunda på dan, när nätterna inte fungerar. Exempelvis att äta mer sällan, att väcka barnet efter 90 min... Att vara ute i dagsljus på förmiddagen... Osv. 

    Min förstfödde behövde sova på dagarna.... Långa stunder. Däremot så blev det lugnare nätter när vi hade välling och mer "riktig" mat på dagen. 

  • Lönnsirap
    Katizi80 skrev 2022-11-28 15:44:42 följande:
    Oh shit, ända till tre?

    Napp har hon. Köpt självlysande så att hon hittar den lättare men ibland hamnar den vid fotändan typ. 

    Samsova försöker jag sluta med för då vill hon bara amma / snutta. Drar i min tröja så fort hon vaknar till.

    Hon får middag vid 17, gröt vid 18 och ammar vid 19?

    Kanske får dubbla potionen gröt 😆
    Paradoxalt kan de tre småmålen på kvällen göra att det är mer hunger på natten var min erfarenhet.... 
    Men det var inte i den ändan jag började. Utan att försöka få i barnet mer vid lunch och frukost!
  • Pimpinellan
    Katizi80 skrev 2022-11-28 15:44:42 följande:
    Oh shit, ända till tre?

    Napp har hon. Köpt självlysande så att hon hittar den lättare men ibland hamnar den vid fotändan typ. 

    Samsova försöker jag sluta med för då vill hon bara amma / snutta. Drar i min tröja så fort hon vaknar till.

    Hon får middag vid 17, gröt vid 18 och ammar vid 19?

    Kanske får dubbla potionen gröt 😆
    Japp, även om nattsömnen blev långsamt bättre från kanske 20 utbrott per natt så sov han inte längre på morronen förrän efter 3. Nappen fick jag leta upp 15 ggr per natt. Ammade också ofta, men nattamningen försvann vid drygt 1. Jag gick dock upp och ammade så själva sängen förknippade han aldrig med amning. 
    Det låter tätt med målen kvällstid. Går det ta middagen tidigare så hon är mer hungrig när det är dags för gröt så amningen sen mest blir för att somna? Testat andra nappar, annan kudde, annan pyjamas, gosedjur? Mer lek utomhus och inte bara sova ute?
  • Katizi80
    Lönnsirap skrev 2022-11-28 16:15:05 följande:

    Det är svårt med bebisar och sömn. Varannan timmes uppvaknande är jobbigt och spontant vill man troligen gå in och försöka göra något. 

    Min erfarenhet är att det dock inte alltid är så enkelt som man tror. Att plocka bort sömn på dagen kan ibland leda till jobbiga dagar OCH jobbiga nätter. Jag tänker dock att det ändå kan vara smart att testa något annorlunda på dan, när nätterna inte fungerar. Exempelvis att äta mer sällan, att väcka barnet efter 90 min... Att vara ute i dagsljus på förmiddagen... Osv. 

    Min förstfödde behövde sova på dagarna.... Långa stunder. Däremot så blev det lugnare nätter när vi hade välling och mer "riktig" mat på dagen. 


    Jag trodde också det skulle bli bättre när den riktiga maten kom men det är nästan värre. Hon sov bättre när hon var sex sju månader. 

    Ja, nåt nytt får jag testa. Ska faktiskt ringa bvc imorgon också och höra ifall de har några råd. 
  • Katizi80
    Lönnsirap skrev 2022-11-28 16:19:41 följande:
    Paradoxalt kan de tre småmålen på kvällen göra att det är mer hunger på natten var min erfarenhet.... 
    Men det var inte i den ändan jag började. Utan att försöka få i barnet mer vid lunch och frukost!
    Hmm.. det kanske kan vara nåt. Hon äter ok med frukost. Men lunch är väldigt varierande. Ska försöka öka intaget av mat på förmiddagarna 👍🏽 Och dra mer lite på kvällen så får vi se vad som händer. Tack! 
  • Katizi80
    Pimpinellan skrev 2022-11-28 17:01:34 följande:
    Japp, även om nattsömnen blev långsamt bättre från kanske 20 utbrott per natt så sov han inte längre på morronen förrän efter 3. Nappen fick jag leta upp 15 ggr per natt. Ammade också ofta, men nattamningen försvann vid drygt 1. Jag gick dock upp och ammade så själva sängen förknippade han aldrig med amning. 
    Det låter tätt med målen kvällstid. Går det ta middagen tidigare så hon är mer hungrig när det är dags för gröt så amningen sen mest blir för att somna? Testat andra nappar, annan kudde, annan pyjamas, gosedjur? Mer lek utomhus och inte bara sova ute?

    Oj oj.. tufft du hade det.. skönt o höra att man inte är den enda!! vi hänger mkt på öppna förskolan så att hon ska bli stimulerad. Men definitivt kan man ?leka? mer ute. Hon går ju inte än men gunga och så. Sen har jag beställt en sovpåse. Planerar att dra ner temperaturen i sovrummet sen när jag har sovpåsen. Kudde använder hon inte. gosedjuret är hon inte intressad av. Ska nog försöka hitta en bättre snuttis. 


    Hon brukar vakna ca tre på dan så då kör vi mellis och så middagen två timmar senare. Men ska testa att skippa mellisen och köra middag direkt.

    Snart börjar hon ju förskolan också så hoppas att det gör att hon sover djupare?

  • Pimpinellan

    Testa ändra allt som går. Ibland vet man inte vad som kan funka. Vår lille tex vill ligga trångt och ingosad. Av det skälet har vi fortfarande spjälskyddet, men i sängen då runt kanten. Där trycker han ihop sig och sover bättre än om han sover "fritt" sas. Sovpåse kanske funkar, vem vet? Och skippa mellanmålet. Jag vet hur det är mer lite sömn, tro mig. Ibland tröstar jag mig med tanken på att han kommer sova till 15 när han är tonåring. Skrattande

  • Katizi80
    Pimpinellan skrev 2022-11-28 21:27:32 följande:

    Testa ändra allt som går. Ibland vet man inte vad som kan funka. Vår lille tex vill ligga trångt och ingosad. Av det skälet har vi fortfarande spjälskyddet, men i sängen då runt kanten. Där trycker han ihop sig och sover bättre än om han sover "fritt" sas. Sovpåse kanske funkar, vem vet? Och skippa mellanmålet. Jag vet hur det är mer lite sömn, tro mig. Ibland tröstar jag mig med tanken på att han kommer sova till 15 när han är tonåring.  // Skrattande


    Hehe, ja vid tonåren blir det annat. Tack för dina tips. Idag gjorde jag lite annorlunda. Kortade ner sovstunderna på dagen. Skippade mellis och körde tidig middag med frukt till efterrätt istället. Var ute efter sovstund i ljuset och gungade. Själva natten gick dessutom mkt bättre Och hon vaknade 05.45!!! jippi. hoppas på en ännu bättre natt idag? det kanske vänder nu :))  
  • Katizi80
    Pimpinellan skrev 2022-11-28 21:27:32 följande:

    Testa ändra allt som går. Ibland vet man inte vad som kan funka. Vår lille tex vill ligga trångt och ingosad. Av det skälet har vi fortfarande spjälskyddet, men i sängen då runt kanten. Där trycker han ihop sig och sover bättre än om han sover "fritt" sas. Sovpåse kanske funkar, vem vet? Och skippa mellanmålet. Jag vet hur det är mer lite sömn, tro mig. Ibland tröstar jag mig med tanken på att han kommer sova till 15 när han är tonåring.  // Skrattande


    Hehe, ja vid tonåren blir det annat. Tack för dina tips. Idag gjorde jag lite annorlunda. Kortade ner sovstunderna på dagen. Skippade mellis och körde tidig middag med frukt till efterrätt istället. Var ute efter sovstund i ljuset och gungade. Själva natten gick dessutom mkt bättre Och hon vaknade 05.45!!! jippi. hoppas på en ännu bättre natt idag? det kanske vänder nu :))  
  • LFF

    Sömnövergångar är hemska! När man ska dra ner från två tupplurar till en. Eller från 2 timmar till 1 timme till ingenting. Det tar typ en vecka och sen är barnet inkört på den nya rutinen och anpassar sig men den veckan är hemsk. 

  • Pimpinellan
    Katizi80 skrev 2022-11-29 21:30:46 följande:
    Hehe, ja vid tonåren blir det annat. Tack för dina tips. Idag gjorde jag lite annorlunda. Kortade ner sovstunderna på dagen. Skippade mellis och körde tidig middag med frukt till efterrätt istället. Var ute efter sovstund i ljuset och gungade. Själva natten gick dessutom mkt bättre Och hon vaknade 05.45!!! jippi. hoppas på en ännu bättre natt idag? det kanske vänder nu :))  
    Jamen så bra! Glad Varje natt som funkar bättre är en framgång. Första gången vår lille sov till 6.30 trodde jag inte mina ögon. Skrattande  Händer inte ofta, men borta är de där upp kl.5 i alla fall. Kunde vara ännu tidigare också.
  • brb92

    Sömn föder sömn. Jag tror inte på att ändra dagrutinen för att få natten att fungera, inte för någon så liten. Ditt barn sover så pass länge dagtid pga att hon behöver det.

    Är inte ditt barn inne i en utvecklingsfas också? Är det inte en lång fas innan året som stör sömnen.

    Kommer ihåg när mina tvillingar hamnade i dessa faser så stördes sömnen direkt i några veckor. Men den som var innan året var jobbig. Min ena började med sin nattskräck då.

    Hade en bok som heter somna utan gråt, den innehåller massor av tips och tänkvärda tankar.

Svar på tråden Bebis som sover för mycket på dagen