• Anonym (Lisse)

    Risk med att ha gjort flera kirurgiska aborter?

    Jag har gjort två medicinska men fyra kirurgiska. Ska nu göra ytterligare en kirurgisk och är orolig för risker med att ha gjort flera

    Är det någon som vet? Kan det påverka fertiliteten?

  • Svar på tråden Risk med att ha gjort flera kirurgiska aborter?
  • Anonym (Lisse)
    Anonym (....) skrev 2022-12-19 10:33:48 följande:
    Min kommentar känns helt ok oavsett anledning till abort. 
    I mitt fall totalt ofrivilliga aborter. Självfallet använder jag inte preventivmedel då syftet är ATT få barn till slut. 
  • Anonym (Sandra)

    Hej! Jag har gjort en medicinsk abort och två kirurgiska. Har efter dessa aborter kunnat få flera barn, dock struligt för moderkakan att släppa efter två av förlossningarna p.g.a. fastnat i ärrvävnad orsakad av aborterna. Plus att två av barnen föddes oförklarligt prematurt (v. 33 och v. 34). Man vet dock inte varför barnen föddes prematurt, men aborterna är inte uteslutna.

  • Anonym (Stina)
    Anonym (....) skrev 2022-12-19 10:33:48 följande:
    Min kommentar känns helt ok oavsett anledning till abort. 
    Knappast. Du trodde hon blivit oplanerat gravid och skulle aldrig ha svarat så om du visste vad det handlade om. Men du kommer heller aldrig någonsin erkänna ett misstag. Du måste ha ett erbarmerligt sorgligt liv om detta är vad du ägnar dig åt på din fritid. Vara elak mot människor som fått missfall. Det är fan inte vackert. 
  • Anonym (Z)
    Anonym (Stina) skrev 2022-12-19 12:19:35 följande:
    Knappast. Du trodde hon blivit oplanerat gravid och skulle aldrig ha svarat så om du visste vad det handlade om. Men du kommer heller aldrig någonsin erkänna ett misstag. Du måste ha ett erbarmerligt sorgligt liv om detta är vad du ägnar dig åt på din fritid. Vara elak mot människor som fått missfall. Det är fan inte vackert. 
    Det är dock provocerande att man startar en tråd om sin sjunde abort. Hur i hela friden ska andra veta att det är missfall om ts inte skriver det direkt? Nej, personen skrev inget fel.
  • Anonym (....)

    Anonym (Stina): Jag inte tankeläsare. Är du? 
    Hur hade du tänkt att vi ska veta att set handlar om ofrivilligt aborter om ts inte skriver det? 

    Så utifrån konfirmationen som framkom är min kommentar helt korrekt. 

  • Anonym (Stina)
    Anonym (....) skrev 2022-12-19 12:40:30 följande:

    Anonym (Stina): Jag inte tankeläsare. Är du? 
    Hur hade du tänkt att vi ska veta att set handlar om ofrivilligt aborter om ts inte skriver det? 

    Så utifrån konfirmationen som framkom är min kommentar helt korrekt. 


    Aha du menar att internet är din stora slasktratt där du kan vräka ur dig allt du vill i affekt när du reagerar med ryggraden på saker du läser? Du har inget eget ansvar över hur du uttrycker dig, du är universums mittpunkt och du ska sitta och döma folk som kanske skriver mitt i en svår kris? För att? Kan du förklara varför alla ska ta hänsyn till att du måste skriva ner din första elaka känsla på den här soptippen som är det gemensamma internetutrymmet? 
  • Anonym (....)
    Anonym (Stina) skrev 2022-12-19 12:44:23 följande:
    Aha du menar att internet är din stora slasktratt där du kan vräka ur dig allt du vill i affekt när du reagerar med ryggraden på saker du läser? Du har inget eget ansvar över hur du uttrycker dig, du är universums mittpunkt och du ska sitta och döma folk som kanske skriver mitt i en svår kris? För att? Kan du förklara varför alla ska ta hänsyn till att du måste skriva ner din första elaka känsla på den här soptippen som är det gemensamma internetutrymmet? 
    Ts har gjort 6 aborter och ska nu göra sin 7 abort. Ja, klart som fan man lutar på om hon har hört talas om preventivmedel. Speciellt när man inte får mer information än så. 

    Vad är det du inte förstår? 
  • Anonym (Lisse)
    Anonym (....) skrev 2022-12-19 13:01:09 följande:
    Ts har gjort 6 aborter och ska nu göra sin 7 abort. Ja, klart som fan man lutar på om hon har hört talas om preventivmedel. Speciellt när man inte får mer information än så. 

    Vad är det du inte förstår? 
    Min tråd hade endast som syfte att ta reda på riskerna med flera kirurgiska aborter/skrapningar och jag ville inte hänga ut mig själv i den. 
  • Anonym (4)

    Beklagar alla missfall! Vid mitt första MA blev jag avrådd från skrapning pga att de inte helt kunde garantera att det var riskfritt. Jag hade svårt bli gravid och hade gjort IVF så jag valde piller istället. Det här är dock 14 år sen och idag är det nog vanligare att man inte avråds. En liten risk finns ju alltid vid ingrepp i livmodern. Som tur är kan tex tunn slemhinna förhindras med extra progesteron. F.ö undrar jag vad du fått för mediciner som kan förhindra fler missfall? Progesteron, Progynon, Levaxin, Trombyl, Innohep/Fragmin, prednisolon, intralipid?

  • Anonym (Sis)

    Jag har gjort flera aborter, tänker inte skriva antal då det tydligt är fritt fram för att bli sparkad på av folk som tydligen har rätt att döma kvinnor som gjort abort och vet anledningen till varför man gjorde det osv. 

    till din fråga TS, jag har gjort mer skrapning än medicinska aborter och va också orolig att det skulle påverka fertiliteten, läkare eller barnmorska menade att det inte skulle kunna påverka då när jag frågade. 

    Men nu när jag ska få mitt första barn visade det sig att min livmoder är bakåtlutad, det kan tydligen vara genetiskt MEN med tanke på mina många aborter så tycker jag att jag borde hört detta nångång. Det kan också vara så att min livmoder blivit skadad av skrapning och därför är bakåtlutad, det sägs olika på internet om det ska påverka fertiliteten. Jag fick missfall vid min första planerade graviditet, man vet ju förstås inte varför det händer men kan vara pga min livmoder. Nu är jag i 8e månaden och förutom att min bäbis ligger i säte (huvudet upp) har allting gått bra, jag hoppas ju att bäbisen vänder sig själv nu sista veckorna, men det kan igen bero på att min livmoder är formad på ett sett som gör att bäbis inte kan/vill vända sig och jag blir tvungen att göra kejsarsnittet. 

    Så det är svårt att säga om abort tar bort chans att bli gravid eller kan skapa komplikationer vid en eventuell graviditet, jag har som sagt gjort många, 1 i vecka 21 men det ska också sägas att jag aldrig fått infektionen eller haft några problem vid aborterna, förutom psykiskt såklart..

  • Anonym (Lisse)
    Anonym (4) skrev 2022-12-19 14:18:13 följande:

    Beklagar alla missfall! Vid mitt första MA blev jag avrådd från skrapning pga att de inte helt kunde garantera att det var riskfritt. Jag hade svårt bli gravid och hade gjort IVF så jag valde piller istället. Det här är dock 14 år sen och idag är det nog vanligare att man inte avråds. En liten risk finns ju alltid vid ingrepp i livmodern. Som tur är kan tex tunn slemhinna förhindras med extra progesteron. F.ö undrar jag vad du fått för mediciner som kan förhindra fler missfall? Progesteron, Progynon, Levaxin, Trombyl, Innohep/Fragmin, prednisolon, intralipid?


    Jag önskar så att jag hade kunnat göra medicinska aborter då det var väldigt ?enkelt och smärtfritt? de två gångerna jag fick det att att fungera. Men det var en massa år sedan. Sedan fick vi ett barn och när vi började försöka med syskon så tog det sig väldigt lätt men graviditeterna avstannade mellan v 6 och 12 varje gång. Inte en enda gång har kroppen stött ut fostret på egen hand heller, det har varit så kallade missed abortions. Och när jag försökt på medicinsk väg har jag inte ens lyckats få till en liten blödning med tabletterna trots flera omgångar. Så nu har läkarna gett upp om att jag ska svara på dem och bokar in mig på kirurgisk direkt. 

    Nu senast visade det sig vara ofostrig men hinnsäcken var i v 9 senast de kollade. Jag valde att avvakta 2,5 vecka för att se om det skulle absorberas av kroppen eller stötas ut av sig självt men ingenting har tyvärr hänt så är nu inbokad för en ny skrapning. 


    Är så rädd att detta förstör ALLA mina chanser till ett till barn. 


    Jag får både levaxin, trombyl och progesteron. Jag har verkligen inga svårigheter att bli gravid, men graviditeterna avstannar tids nog. Har snart gett upp hoppet helt. Har blivit rekommenderad ÄD, men det vill verkligen inte mannen. 

  • Anonym (4)

    När jag fick Cytotec den gången sa dom att det bara funkade för ca 60%. Det funkade inte för mig förrän andra gången. Och det var gräsligt! De andra kom igång av sig själv. Förstår att det blir skrapning för din del, ingen mening hålla på att trilskas om piller inte funkar.

    Du har tydligen lätt att bli gravid, men nåt gör att du inte får behålla fostren. Mitt problem var immunförsvaret. Jag fick tom 2 m.f efter ÄD så mina ägg var inte alls felet vad gäller missfallen (dock för att bli gravid). När jag fick högre dos Prednisolon fick jag äntligen barn. Tyvärr är det få svenska läkare som tror på immunförsvaret som orsak till m.f och därmed har de flesta svårt att hitta en läkare som skriver ut det. Jag tror många, många fler skulle bli hjälpta om den medicinen erbjöds till fler. Kanske även du. Men ge inte upp hoppet! 

Svar på tråden Risk med att ha gjort flera kirurgiska aborter?