• Calmmu

    Hjälp! 2 åring, ont i underlivet

    Min dotter som är två år vaknar på natten och skriker som en galning . 
    Hon sprattlar och tar sig för underlivet och skriker AJ. Har panik.
    Underlivet är då rött och svullet. 
    Tvättade, smorde med Inotyol, gav alvedon och efter en timme somna hon igen. 

    Detta har nu hänt 3 ggr på 3 månader. 
    Hon vaknar plötsligt med panik ont. 
    Svullen och röd. Sen på morgonen är allt som vanligt igen. 
    Första gången trodde jag att det var blöjan som var problemet. Testade en annan blöja just då. På morgonen var allt normalt igen.

    Andra gången ringde jag 1177. De bad mig smörja med xylocain. (Smärtstillande) men de visste inte vad hon kunde ha. 

    Nu en månad senare så är det samma sak. Skriker. Panik. Tar sig för blöjan. 
    Kollar och de iinre läpparna är svullna och röda. Annars ser allt ut som vanligt. 
    Smort henne med xylocain och gett alvedon. Så nu sover hon igen. 

    Någon som vet vad detta kan vara? 
    Svamp? Urinvägsinfektion? Springmask? Stjärtfluss? 
    Men inget passar in riktigt eftersom det försvinner lika fort som det dyker upp. 
    Någon som haft likadant? 
    Vad ska jag göra? 

  • Svar på tråden Hjälp! 2 åring, ont i underlivet
  • Tomelilla15

    Gå till BVC med henne Såklart om du inte kan klura ut vad det är.

    men innan dess. Leta efter springmask i rumpan på kvällen efter att hon somnat. De kommer fram då. Hennes problem kanske börjar för att hon kliar sig själv och till slut blir det ömt och svullet. 

  • Belair79

    Jag tänker också på mask. Som föregående skriver, honan kryper ut på natten och lägger ägg, då kan slidmynningen blir röd och svullen.

  • blomman 2

    Stackars liten. Jag vet en liten flicka som hade samma problem i 1 år innan det kom fram vad det var,springmask! Masken hade krupit upp i slidan gömd i vecken. Hon fick behandling och det  gick över! Ett tips är att lägga en stor klick tjock salva i analöppningen och tex tajts över natten så kryper dem inte ut nättrafiken och kliar mm. Givetvis medicin också. 

Svar på tråden Hjälp! 2 åring, ont i underlivet