• Anonym (Mat)

    Har alla det såhär tufft med maten? (Ekonomi)

    Jag har haft det tufft med att köpa mat. Jag jobbar tim och oftast får jag 12 tusen kronor efterskatt. Men just förra månaden, fick jag så pass lite jobbpass att jag har snålat mer än vad jag brukar.

    Det slog mig om att jag har alltid haft det tufft med att köpa mat. Jag gillar att laga mat och skulle hemskt gärna göra mina favoriträtter, som jag älskade att göra när jag var liten. Bland annat saknar jag hembakade bröd och det har jag inte gjort sedan jag var barn i princip. Just p.g.a att jag det blir för mycket i kostnaderna. Jag kan väl köpa, visst. Men det ger konsekvenser. Så då köper jag bara det som kan mätta min mage, samtidigt som jag tänker på nyttigheterna. Jag försöker leva ett hälsosamt liv, men samtidigt kan jag inte köpa alla frukter och grönsaker. Så då skippar jag dem som kostar dyrast, förstås.

    Har alla det såhär tufft? Att man inte köper allt som finns i butiken. Man köper bara det som känns nödvändigt? Annars får man skylla sig själv efteråt, helt enkelt. Eller har vissa det så pass bra, att man kan köpa vad som helst, utan att det påverkar någonting alls?

    Jag brukar ibland drömma mig bort till den sitsen och livet där jag har råd med alla ingredienser, som jag kan köpa för att laga den maträtten jag vill :)

  • Svar på tråden Har alla det såhär tufft med maten? (Ekonomi)
  • Anonym (sjukpensionär)
    Anonym (Men vad är det jag vill ha??) skrev 2023-03-14 12:13:19 följande:
    Då tillhörde ni nog överklassen, ingen jag känner hade råd med bacon o köpesylt till potatisbullar eller blodpudding.
    Absolut inte. Tvärt om, mina föräldrar var arbetare, tills pappa gick bort, då slutade mamma fungera och vi gick på soc. Det var på 90-talet, jag född sista halvan av 80. Bacon, lingonsylt och potatisbullar och blodpudding, det var fattigmat. Precis som torsk, sill, köttfärs och hel kyckling.
  • Anonym (sjukpensionär)
    Anonym (Byt affär) skrev 2023-03-17 13:29:49 följande:
    Var handlar du? Röd paprika kostar 79 kr/kg på mitt Willys
    Ett coop i ett centrum. Paprika är väldigt säsongskänsligt vad gäller priset har jag märkt. Nu idag kostar paprikan "bara" 156 kr/kg för röd, 131 för gul och 125 för grön. 

    Hemköp i samma centrum är lite bättre. Jag vet inte vad de kostade förra veckan men den här veckan tar de 87 för röd, 75 för gul och 60 för grön. 

    Inget av detta är extrapriser, alltså, utan bara prisjusteringar.
  • Anonym (Byt affär)
    Anonym (sjukpensionär) skrev 2023-03-17 14:49:31 följande:
    Ett coop i ett centrum. Paprika är väldigt säsongskänsligt vad gäller priset har jag märkt. Nu idag kostar paprikan "bara" 156 kr/kg för röd, 131 för gul och 125 för grön. 

    Hemköp i samma centrum är lite bättre. Jag vet inte vad de kostade förra veckan men den här veckan tar de 87 för röd, 75 för gul och 60 för grön. 

    Inget av detta är extrapriser, alltså, utan bara prisjusteringar.
    Paprika kostar inte över 100 kr/kg i någon affär här. Ditt Coop måste vara extremt dyrt, handla i en vettigare affär
  • Anonym (R)
    Anonym (sjukpensionär) skrev 2023-03-17 14:49:31 följande:
    Ett coop i ett centrum. Paprika är väldigt säsongskänsligt vad gäller priset har jag märkt. Nu idag kostar paprikan "bara" 156 kr/kg för röd, 131 för gul och 125 för grön. 

    Hemköp i samma centrum är lite bättre. Jag vet inte vad de kostade förra veckan men den här veckan tar de 87 för röd, 75 för gul och 60 för grön. 

    Inget av detta är extrapriser, alltså, utan bara prisjusteringar.
    På min Ica kostade paprikan 149 kr/kg förra veckan och 89 kr/kg den här veckan.
  • Anonym (R)
    Anonym (sjukpensionär) skrev 2023-03-17 14:49:31 följande:
    Ett coop i ett centrum. Paprika är väldigt säsongskänsligt vad gäller priset har jag märkt. Nu idag kostar paprikan "bara" 156 kr/kg för röd, 131 för gul och 125 för grön. 

    Hemköp i samma centrum är lite bättre. Jag vet inte vad de kostade förra veckan men den här veckan tar de 87 för röd, 75 för gul och 60 för grön. 

    Inget av detta är extrapriser, alltså, utan bara prisjusteringar.
    På min Ica kostade paprikan 149 kr/kg förra veckan och 89 kr/kg den här veckan.
  • Anonym (Byt affär)
    Anonym (R) skrev 2023-03-17 19:12:11 följande:
    På min Ica kostade paprikan 149 kr/kg förra veckan och 89 kr/kg den här veckan.
    Här har inte paprika kostat så mycket någon gång. Vad är probleme? kostar paprika 149 kr/kg köper man väl någon annan grönsak
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Byt affär) skrev 2023-03-17 13:29:49 följande:
    Var handlar du? Röd paprika kostar 79 kr/kg på mitt Willys
    Jag köpte fin röd paprika för 60 kr /kg på Lidl, igår,
  • Anonym ($$$)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-03-17 20:35:47 följande:
    Jag köpte fin röd paprika för 60 kr /kg på Lidl, igår,
    89.90 Willys igår. Dyrt har det blivit. Man får plocka extrapriser och handla i flera affärer får att hålla nere kostnaden.
  • Anonym (Dumpsterdiver)

    Kanske joina lite grupper med dumpstring?
    Kommit ner till 25 SEK gör en middag till 6 st genom det.

  • Anonym (sjukpensionär)
    Anonym (Byt affär) skrev 2023-03-17 20:31:10 följande:
    Här har inte paprika kostat så mycket någon gång. Vad är probleme? kostar paprika 149 kr/kg köper man väl någon annan grönsak
    Jag köper inte paprika alls egentligen jag bara reagerade på priset då de ligger bredvid purjolöken. 

    Jag har mitt Coop och mitt hemköp att välja på. Ja går till det ena ibland och det andra ibland. Som idag när jag skulle köpa smörgåsmargarin då gick jag till Hemköp för de har bregott på extrapris, 40 kr paketet. Annars köper jag flora med smör och det är billigare på Coop. Osv. 
  • Anonym (???)
    Anonym (Byt affär) skrev 2023-03-17 15:54:15 följande:
    Paprika kostar inte över 100 kr/kg i någon affär här. Ditt Coop måste vara extremt dyrt, handla i en vettigare affär
    Här kostar den 149kr..
  • Anonym (Byt affär)
    Anonym (???) skrev 2023-03-18 09:48:22 följande:
    Här kostar den 149kr..
    Då handlar du i extremt dyra butiker
  • Anonym (???)
    Anonym (Byt affär) skrev 2023-03-18 13:24:09 följande:
    Då handlar du i extremt dyra butiker
    Det är ICAs priser.
  • Anonym (Byt affär)
    Anonym (???) skrev 2023-03-18 13:37:35 följande:
    Det är ICAs priser.
    Ingen Ica där jag bor har de priserna. 
  • Anonym ($$$)
    Anonym (Byt affär) skrev 2023-03-18 21:28:44 följande:
    Ingen Ica där jag bor har de priserna. 
    Kollade upp ICA Maxi här (Stockholmskommun) dom tar 99 för paprika. 
  • Anonym (???)
    Anonym (Byt affär) skrev 2023-03-18 21:28:44 följande:
    Ingen Ica där jag bor har de priserna. 
    Jag bor i Stockholm.
  • Anonym (Bengt-Åke)

    Jag har börjat göra en "pensionärsrunda". Hittat butiker som drivs av invandrare, som tar 10-20 kronor mindre per kilo för många grönsaker. Jag är snål med att köpa tomater, vägrar betala 50-80 kr kilot! Har slutat handla på Ica, väljer Willys för det jag måste.

    Man kan göra det till sport att leva billigt. Baka bröd är ett bra sätt. Vitkål, ris, pasta, potatis är billig bukfylla.

    Sen när du har ett litet kapital på matkontot kan du kasta loss någon helg, köpa hummer och oxfile och bubbel, och fira vilken bra människa du är!

  • Rafflarn

    Hejsan,


    Kopplat till den nuvarande situationen med ökad levnadskostnader och speciellt ökade matpriser håller jag på med en undersökning i form av en enkät.


    Syftet med undersökning är att skapa en ökad förståelse för hur Sveriges befolkning planerar sin mathandling/matlagning, och vad som är mer eller mindre viktigt vid val av matvaror.


    Det vore intressant att höra era åsikter. Enkäten tar endast två minuter att besvara. Tack på förhand.


    Länk till enkäten: docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe9hxdvSBbbMmY2lZV-18mIDoOUvUMYH2pJfYtQ6-210O2JSw/viewform

Svar på tråden Har alla det såhär tufft med maten? (Ekonomi)