• berraberra

    Få tillbaka pengar från skatteverket

    För några dagar sedan fick jag min deklaration och enligt dom skulle jag få tillbaka ca 13000 kr


    Sedan har jag reseavdrag på ca 47000/år.
    Så tänker jag rätt att jag ska få tillbaka minus schablonavdrag ?
    13000+47000 -11000 = 49000 kr.

    Så totala summan kommer jag få tillbaka 49000 sek. Stämmer det????
  • Svar på tråden Få tillbaka pengar från skatteverket
  • Daisy28

    Nej, schablonavdraget är redan inräknat och du får inte tillbaka hela avdragsbeloppet. Din inkomst som skatten beräknas på minskar med avdragsbeloppet 

  • Jemp

    Nej nej. 

    Det hamnar på ca 25000 totalt. Exakt kan jag såklart inte säga då det beror på ett antal faktorer.
    Reseavdraget (-11000) räknas av från din beskattningsbara inkomst. Du får tillbaka ca 30% av det beloppet. 

  • Anotherone

    Skatteverket brukar ha bra "mallar" där man lägger in all info och får ut en uppskattning. Se om du hittar någon sådan. Men nej, den summan i kostnader betyder inte att du får hela beloppet tillbaka. 

  • EnAnonumius
    berraberra skrev 2023-03-14 08:38:18 följande:
    Få tillbaka pengar från skatteverket

    För några dagar sedan fick jag min deklaration och enligt dom skulle jag få tillbaka ca 13000 kr


    Sedan har jag reseavdrag på ca 47000/år.
    Så tänker jag rätt att jag ska få tillbaka minus schablonavdrag ?
    13000+47000 -11000 = 49000 kr.

    Så totala summan kommer jag få tillbaka 49000 sek. Stämmer det????
    Gör inga glädje kalkyler, innan du fått slutskattsedeln.

    Du har bara lämnat in deklarationen. 
    Visst du har gjort ett reseavdrag på 47kkr.. Men först skall skatteverket godkänna ditt reseavdraget.
    Om du fick hela summan godkänt förra året så är det inga garantier på att de blir så i år. Har du maximal jävla otur så kan du bli granskad så hoppas att du har i ordning på kvittona.

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Få tillbaka pengar från skatteverket