• t123

    BF december 2023

    Hej! Startar en tråd för oss med BF i december 2023 😀 Jag är beräknad precis i månadsskiftet november-december men har gått över tiden de andra gångerna så det är nog lika bra att ställa in sig på decemberbebis 😅

    Hoppas tråden fylls på nu framöver!

  • Svar på tråden BF december 2023
  • yny
    Frusan skrev 2023-12-17 10:47:00 följande:

    Här har bebis kommit 🥰🥰 sprattelbebis sprattlade in i det sista, och trots två igångsättningsförsök så skulle hon inte ut. Hade mjuk tapp men öppnade mig inte eftersom hon inte tryckte på något nedåt. Var kvar 2 veckor på Förlossninge/BB innan vattnet plötsligt gick spontant kl 5 på morgonen den 2/12 😅 men fortfarande med ofixerad bebis i magen så det var tur jag var på förlossningen redan. 


    Vi blev kvar någon dag extra, hann hem i några dagar och sen blev det neo några dagar till då hennes gulsotsvärd ökade igen och jag inte hade nog mkt mjölk att erbjuda så hon behövde sola lite och få mer mat. Men nu är vi hemma igen och BARA myser 🥰🥰 
    Hoppas det går bra för er andra när det är dags 😍 väntar med spänning på uppdatering! 


    Åh vad roligt, stort grattis till underverket 😍 och vilken busig bebis! Skönt också att ni får vara hemma nu och bara njuta av bebisbubblan 😍 

    Min gosse är fortfarande kvar i magen, 4 dagar kvar till bf så vi längtar otroligt mycket här hemma. Haft en hel del förvärkar senaste dagarna och delar av slemproppen har lossnat i omgångar så håller tummarna att det snart är dags!
  • Frusan
    yny skrev 2023-12-17 11:28:17 följande:
    Åh vad roligt, stort grattis till underverket 😍 och vilken busig bebis! Skönt också att ni får vara hemma nu och bara njuta av bebisbubblan 😍 

    Min gosse är fortfarande kvar i magen, 4 dagar kvar till bf så vi längtar otroligt mycket här hemma. Haft en hel del förvärkar senaste dagarna och delar av slemproppen har lossnat i omgångar så håller tummarna att det snart är dags!

    Tack 🥰 ja det var då ingen ordning alls på henne, men ut kom hon tillslut med huvudet först. 


    oh så spännande, då bör det ju bli närsom. Lycka till när det är dags 🥰🥰

  • yny

    Imorse föddes vår lilla son, med buller och brak. Öppnade mig 5 cm på 45 min efter vi kom in till förlossningen (var 4cm öppen vid ankoms), han hade bråttom ut 😅 Var extremt intensiva värkar men hann få en epidural som hjälpte mig vila lite och öppna mig långsammare sista cm och när han trängde ner i bäckenet. Sen var det en himla fart ut också, endast 18min krystvärkar och barnmorskan fick göra allt hon kunde för att hålla emot och minimera bristningarna 🙈 Det var helt sjukt, aldrig känt sån kraft i min kropp, hur mycket jag än ville hålla emot så GICK det inte! Fick en lindrig grad 3 bristning som följd så det blir nog några ömma återhämtningsveckor... Men vår gosse är HELT perfekt och jag är redan så otroligt kär i honom ❤️❤️❤️ Helt otrolig upplevelse, trots intensiteten så var det en väldigt positiv upplevelse 😊

  • Pyret10
    yny skrev 2023-12-20 19:12:01 följande:

    Imorse föddes vår lilla son, med buller och brak. Öppnade mig 5 cm på 45 min efter vi kom in till förlossningen (var 4cm öppen vid ankoms), han hade bråttom ut 😅 Var extremt intensiva värkar men hann få en epidural som hjälpte mig vila lite och öppna mig långsammare sista cm och när han trängde ner i bäckenet. Sen var det en himla fart ut också, endast 18min krystvärkar och barnmorskan fick göra allt hon kunde för att hålla emot och minimera bristningarna 🙈 Det var helt sjukt, aldrig känt sån kraft i min kropp, hur mycket jag än ville hålla emot så GICK det inte! Fick en lindrig grad 3 bristning som följd så det blir nog några ömma återhämtningsveckor... Men vår gosse är HELT perfekt och jag är redan så otroligt kär i honom ❤️❤️❤️ Helt otrolig upplevelse, trots intensiteten så var det en väldigt positiv upplevelse 😊


    Åh stort grattis till pojken 😍🤗 Oj vilken fart han kom med 😁 vad härligt att du fick en positiv upplevelse! Nu får ni njuta av det lilla livet 😊
  • Frusan
    Pyret10 skrev 2023-12-20 22:42:54 följande:
    Åh stort grattis till pojken 😍🤗 Oj vilken fart han kom med 😁 vad härligt att du fick en positiv upplevelse! Nu får ni njuta av det lilla livet 😊
    Åh 😍♥️ grattis till bebis ♥️ han ville ut och hinna hem till jul 🤗
    Jobbigt med bristning, hoppas du inte har alltför ont ♥️
  • yny
    Frusan skrev 2023-12-21 09:48:59 följande:
    Åh 😍♥️ grattis till bebis ♥️ han ville ut och hinna hem till jul 🤗
    Jobbigt med bristning, hoppas du inte har alltför ont ♥️
    Trodde att jag skulle ha mycket mer ont idag av bristningen än jag har så är positivt överraskad. 😊 Så nu njuter vi för fullt av vår skatt ❤️
  • Frusan
    yny skrev 2023-12-21 13:42:28 följande:
    Trodde att jag skulle ha mycket mer ont idag av bristningen än jag har så är positivt överraskad. 😊 Så nu njuter vi för fullt av vår skatt ❤️

    Skönt att du mår bra 🥰 och att ni får njuta av bebis, har ni fått komma hem? 


     

  • yny
    Frusan skrev 2023-12-23 09:58:44 följande:

    Skönt att du mår bra 🥰 och att ni får njuta av bebis, har ni fått komma hem? 


     


    Ja vi kom hem i fredags kväll 😊 

    Hur går det för er med bebisarna? 🥰
  • Frusan
    yny skrev 2023-12-24 12:33:16 följande:
    Ja vi kom hem i fredags kväll 😊 

    Hur går det för er med bebisarna? 🥰
    Härligt 😍 hur går det med bebis och med stygn och allt 👶🏼😍

    Här går det bra, lite reflux som gör att hon tycker det är jobbigt att ligga plant vilket påverkar min sömn en del men min första hade kolik så det är ändå lindrigt ☺️ annars är hon oftast nöjd och Belåten om jag ser till att leverera mat nog fort vill säga 😅
  • yny
    Frusan skrev 2023-12-25 21:22:43 följande:
    Härligt 😍 hur går det med bebis och med stygn och allt 👶🏼😍

    Här går det bra, lite reflux som gör att hon tycker det är jobbigt att ligga plant vilket påverkar min sömn en del men min första hade kolik så det är ändå lindrigt ☺️ annars är hon oftast nöjd och Belåten om jag ser till att leverera mat nog fort vill säga 😅
    Bebisen mår jättebra, amningen funkar tack och lov jättebra och han går upp i vikt precis som han ska 🥰 Han har en hel del gaser och magknip så det är väl det som är lite jobbigt just nu, ibland är nätterna besvärliga och andra nätter är toppen där han kan sova flera timmar i sträck (har fått ok från bm att inte väcka för matning på natten då han ökar så fint i vikt ändå). Vi börjar så smått hitta våra föräldraroller och rutiner som funkar för oss. Vi testar oss fram 🙂 

    Det går väldigt bra med bristningen också. Hade förberett mig på massa smärta och besvär för det var lite så sjukvårdspersonalen fick det att låta som det oundvikligen skulle bli. Men har mest bara varit lite öm vilket snarare hade känts konstigt om så inte varit fallet 🤷🏼?♀️ så jag är jättenöjd med det också. Är förvånad över hur fort kroppen återhämtat sig, trodde jag skulle vara mer påverkad vid det här laget så jag känner mig lyckligt lottad.

    Jobbigt med reflux! 😞 Hur länge brukar de ha det så, är det något som de växer ifrån? Hoppas i så fall att det lättar snart för din lilla så du får lite vettig sömn! 
  • Frusan

    yny: kroppen är verkligen fanatisk 🥰 speciellt den kvinnliga ???? 

    Skönt med bebis som äter och mår gott 😍 här fick jag aldrig till det med amning utan försökte pumpa ur men efter 2 veckor nästan helt utan sömn var det bara var att lägga ned då det aldrig kom igång. Så nu får hon ersättning och är en mätt och nöjd bebis, förutom lite magknip ibland och refluxen. Refluxen är inga problem på dagen för då sover hon nästan alltid på någon eller så ligger hon helt på sidan i vaggan. Men på natten vaknar hon en del och jag törs inte ha henne helt på sidan utan hon får ligga lite halvt på sidan. Tror det växer bort för de flesta, ska träffa läkare på BVC i morgon så ska fråga då. 


    pyret: nu får bebis komma ut tycker jag 🥰🥰 

  • yny
    Pyret10 skrev 2024-01-01 00:25:49 följande:

    Gott Nytt år! 


    Här väntas fortfarande på bebis som nu är på 4:e dagen över tiden 😁


    Har bebisen kikat ut nu? 😍
  • yny
    Frusan skrev 2024-01-01 23:00:15 följande:

    yny: kroppen är verkligen fanatisk 🥰 speciellt den kvinnliga ???? 

    Skönt med bebis som äter och mår gott 😍 här fick jag aldrig till det med amning utan försökte pumpa ur men efter 2 veckor nästan helt utan sömn var det bara var att lägga ned då det aldrig kom igång. Så nu får hon ersättning och är en mätt och nöjd bebis, förutom lite magknip ibland och refluxen. Refluxen är inga problem på dagen för då sover hon nästan alltid på någon eller så ligger hon helt på sidan i vaggan. Men på natten vaknar hon en del och jag törs inte ha henne helt på sidan utan hon får ligga lite halvt på sidan. Tror det växer bort för de flesta, ska träffa läkare på BVC i morgon så ska fråga då. 


    pyret: nu får bebis komma ut tycker jag 🥰🥰 


    Ja det är otroligt vad kvinnokroppen kan! 💪

    Hoppas refluxen har hunnit bli lite bättre nu 🤞 hur går allt annars?

    Här är det tyvärr ganska ofta en inte så nöjd bebis trots att jag är snabb med att serva med mat, närhet, blöjbyte - vad det nu kan tänkas vara. Men han är ofta ledsen, ofta magknip, och man känner sig så uppgiven och frustrerad emellanåt. Jobbiga nätter med täta uppvak för amning och en sömnbrist som börjar bli riktigt jobbig. Han blir 3 veckor imorgon. Men ibland har vi jättefina stunder med mycket ögonkontakt och närvaro och då svämmar ju hjärtat över ❤️❤️❤️ 
  • Pyret10
    yny skrev 2024-01-09 11:53:51 följande:
    Har bebisen kikat ut nu? 😍
    Nej inte än 🙈 41+5 och planerad igångsättning imorgon 😊
  • yny
    Pyret10 skrev 2024-01-09 12:40:27 följande:
    Nej inte än 🙈 41+5 och planerad igångsättning imorgon 😊
    Men vilken envis bebis! 😅 Spännande med igångsättning! lycka till, snart SÅ snart får du träffa din bebis 😍😍❤️
  • Pyret10
    yny skrev 2024-01-09 15:33:03 följande:
    Men vilken envis bebis! 😅 Spännande med igångsättning! lycka till, snart SÅ snart får du träffa din bebis 😍😍❤️
    Ja såå envis 😅 Tack! 🤗 
  • Frusan

    Yny: Det är nog lite bättre, eller så har jag bara lärt mig vad som funkar och inte. Hon vill tex inte ligga platt på rygg när hon är relativt nyäten utan lite halvt på sidan och så har jag lagt hennes kudde under Babynestet så huvudet är lite högre. Vill inte ha den i Nestet eftersom kanterna på kudden liksom viks inåt och hon får det över lilla näsan. Annars är hon en nöjd och glad liten bebis, sover bra framförallt på natten🥰 min första sov knappt alls i 10 år (hon har lite annat stök än bara vanligt bebis ont i magen) så att ha såna här nätter med en bebis är väldigt lyxigt. Nu hinner det säkert ändras många gånger, men hade förväntat mig kolik och jobbiga nätter😔 
    På dagarna är hon mer vaken och aktiv nu, har börjat med svarsleenden, så himla gulligt ☺️ söker aktivt med blicken och tränar nacken. Men det leder till att hon blir övertrött väldigt lätt och har lite svårt att komma till ro om hon inte somnar nog snabbt. Lite magknip ibland men pysventil funkar när det inte vill släppa, idag fungerade det så bra så hon tom bajsade på min tröja 😂😂

    Åh fy, jag lider med dig. BVC här tipsade om att de vanliga D-vitamindropparna kunde ge magknip och att man kunde testa Sempers magdroppar som innehåller d-vitamin istället. 
    Svårt när man ammar också att kunna dela på nätterna, jag hoppas det blir bättre för er snart och att det bara handlar om omognad i tarmarna ♥️ att inte få sova är så himla slitsamt. Har du någon som kan ta bebis en stund på dagen så du får någon vila? Inte heller det så lätt när man ammar och bebis bara vill vara med mamma.

    pyret: nu vräker vi lilla bebis ur din mage så vi får veta vad det är för liten gullis som är därinne ♥️ lycka till i morgon!! 

  • Pyret10

    En liten uppdatering från bebisbubblan! Vår lilla tjej kom till oss för en vecka sedan! ❤️❤️❤️ Vi blev ju igångsatta på onsdag för en vecka sedan och natten till torsdag fick vi äntligen träffa vår lilla tjej! Allt gick bra och när väl värkarna satte igång gick det på ett par timmar. 


    Nu har vi fått vara hemma i snart en vecka vi är så glada över att äntligen ha vår lilla tjej med oss här utanför magen 🥰❤️ 

Svar på tråden BF december 2023