• snabbisanslut

    Friskrivningsklausul eller besiktning med dolda fel försäkring

    Hej,

    jag kommer sälja min bostad(fritidshus) snart.

    eftersom jag har aldrig bott i fastigheten,  vet jag ej vad som blir bästa sättet att minska eventuella krav som kan komma på fastigheten i framtiden.

    Jag läste att om man inte har haft stadigt boende i fastigheten,  kommer dolda fel försäkringen inte vara giltig.

    då är nästa steg friskrivningsklausul rakt av.

    ni som har sålt en bostad där ni inte har bott alls, hur valde ni begränsa ett ansvar för eventuella krav som kan komma i framtiden?

  • Svar på tråden Friskrivningsklausul eller besiktning med dolda fel försäkring
  • Anonym (Google is your friend)

    Fråga din mäklare.

  • Anonym (A)
    snabbisanslut skrev 2023-04-07 08:55:14 följande:
    Friskrivningsklausul eller besiktning med dolda fel försäkring

    Hej,

    jag kommer sälja min bostad(fritidshus) snart.

    eftersom jag har aldrig bott i fastigheten,  vet jag ej vad som blir bästa sättet att minska eventuella krav som kan komma på fastigheten i framtiden.

    Jag läste att om man inte har haft stadigt boende i fastigheten,  kommer dolda fel försäkringen inte vara giltig.

    då är nästa steg friskrivningsklausul rakt av.

    ni som har sålt en bostad där ni inte har bott alls, hur valde ni begränsa ett ansvar för eventuella krav som kan komma i framtiden?


    Friskrivningsklausul är vanligt vid dödsbon som säljes. 
  • Anonym

    Nej jag tycker ej friskrivningsklausul.
    Gör en besiktning på huset, då finns det på papper vad som är dåligt. Det kan man inte klaga på efteråt.
    Vi sålde med Länsförsäkringar. Då är huset och besiktigat och klart när man säljer. 

  • Anonym (OO)
    Anonym skrev 2023-04-07 20:43:28 följande:

    Nej jag tycker ej friskrivningsklausul.
    Gör en besiktning på huset, då finns det på papper vad som är dåligt. Det kan man inte klaga på efteråt.
    Vi sålde med Länsförsäkringar. Då är huset och besiktigat och klart när man säljer. 


    En vaken köpare anlitar ändå egen besiktningsman.

    Om er besiktningsman missat något så kan köparen inte klaga utan är körd, från egen besiktningsman kan man få skadestånd för missat problem.

  • Anonym (vänster är ett skällsord)
    snabbisanslut skrev 2023-04-07 08:55:14 följande:
    Friskrivningsklausul eller besiktning med dolda fel försäkring

    Hej,

    jag kommer sälja min bostad(fritidshus) snart.

    eftersom jag har aldrig bott i fastigheten,  vet jag ej vad som blir bästa sättet att minska eventuella krav som kan komma på fastigheten i framtiden.

    Jag läste att om man inte har haft stadigt boende i fastigheten,  kommer dolda fel försäkringen inte vara giltig.

    då är nästa steg friskrivningsklausul rakt av.

    ni som har sålt en bostad där ni inte har bott alls, hur valde ni begränsa ett ansvar för eventuella krav som kan komma i framtiden?


    Svara "vet ej" på allt du inte vet i mäklarens frågelista, hänvisa sen till köparens undersökningsplikt och tillåt köparen att ta in besiktningsman innan kontraktsskrivning, då har du ryggen fri.
  • Anonym (A)

    För att vara helt säker så gäller friskrivningsklausul. Det skyddar även mot dolda fel. 

Svar på tråden Friskrivningsklausul eller besiktning med dolda fel försäkring