• Mirosen

    Försvara sig själv och sitt

    Hej, 
    Hur långt anser ni att man får gå för att försvara sig? Oavsett om du blir angripen utomhus eller om någon tar sig in i ditt hem?
    Hur ska man ha sinnesstämning och fundera på om personen som attackerar dig har uppsåt att döda och hur mycket våld du själv får använda för att det inte ska räknas som mord? 
    Jag har funderat på det sedan fallet i Borås togs upp för första gången.

  • Svar på tråden Försvara sig själv och sitt
  • Tom Araya
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-05-05 15:32:32 följande:

    Fallet Noah handlar inte om två främlingar som bröt sig in hos ett slumpmässigt offer. Det fanns en narkotikakonflikt i botten. Varken förövare eller offer var några duvungar.

    Ändå frias Noah, vilket är rätt och riktigt med tanke på omständigheterna. Men detta visar också att den svenska nödvärnsrätten knappast är för sträng. Man HAR rätt att använda dödligt våld i vissa situationer, och även kriminella har rätt att försvara sig.


    Ja, även kriminella har rätt att försvara sig. Men i ett sådant här fall så försvarar offret både sig själv, sitt hem och sina ägodelar, vilket begränsar hans valmöjligheter. En kriminell som i sin brottsutövning råkar ut för våld har inga nackdelar av att avbryta sin verksamhet och lämna platsen och på så vis skydda sig.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    BaraLillaJag84 skrev 2023-04-16 22:53:21 följande:
    Så därför får man klättra in i någon annans lägenhet och misshandla innehavaren, menar du...?
    Det får man bevisligen inte, eftersom lägenhetsinnehavaren högg ihjäl båda angriparna men ändå gick fri. Han hävdade nödvärn och tingsrätten trodde honom.

    Hade han använt mindre våld hade det troligen inte ens gått till åtal. Nu ansågs hans 25 knivhugg vara en försvårande omständighet, vilket rätten också påpekade.

    Men han blev angripen i sitt hem, det var mörkt, han fick panik, hade ingen möjlighet att fly. Alltså friades han. Han använde övervåld men ansågs inte ha uppsåt att döda utan befann sig i en extremt pressad situation, vilket rätten tog hänsyn till.

    Det verkar faktiskt som lagstiftningen i det här fallet fungerade som den är tänkt att fungera.
  • Så allting gick
    Tom Araya skrev 2023-05-05 14:24:45 följande:

    Fyra män försöker att råna 22-årga Noah i hans hem. I tumultet får Noah tag på en kniv och hugger två av gärningsmännen till döds.
    22-åringen åtalades för dråp, men frias nu i tingsrätten.
    På en skala av hur allvarligt brottet är, så ligger dråp mellan vållande till annans död och mord. Ungefär grovt våld med oavsiktligt dödlig utgång.

    I domen skriver tingsrätten att Noah använt oförsvarligt mycket våld, men att han befunnit sig i en extrem situation. Han ska därför frias helt från dråpmisstankarna. Han döms däremot till sex månaders fängelse för narkotikabrott, ett straff som anses verkställt efter hans tid i häkte.

    Tingsrätten dömer samtidigt tre andra för inblandning i rånförsöket mot Noah. Två män döms till 2.5 års fängelse respektive ungdomsvård för försök till rån, och en kvinna döms till ett kortare fängelsestraff för medhjälp till försök till rån.

    Dödade två i sitt hem ? i dag föll domen (aftonbladet.se)


    Lite som jag tidigare berätta, kan man bara juridiken, berätta rätt händelseförlopp, kommer man undan med det mesta.

    Använda slagträ som jag tog som exempel kommer man lätt undan med med rätt händelseförlopp, nu kom denna kille undan med mord, får se om det håller i hovrätten.
    Använda slagträ, berätta rätt juridiska händelseförlopp, och du vinner, det handlar bara om ringa misshandel vs överfallen i sitt hem. 
  • Tom Araya
    Så allting gick skrev 2023-05-05 20:52:00 följande:
    Lite som jag tidigare berätta, kan man bara juridiken, berätta rätt händelseförlopp, kommer man undan med det mesta.

    Använda slagträ som jag tog som exempel kommer man lätt undan med med rätt händelseförlopp, nu kom denna kille undan med mord, får se om det håller i hovrätten.
    Använda slagträ, berätta rätt juridiska händelseförlopp, och du vinner, det handlar bara om ringa misshandel vs överfallen i sitt hem. 
    Nej, dråp var brottsrubriceringen, inte mord, vilket är rimligt.

    Leif G W Persson blev dock förvånad över den friande domen.
    PressReader.com - Digital Newspaper & Magazine Subscriptions
  • Så allting gick
    Tom Araya skrev 2023-05-06 11:17:39 följande:
    Nej, dråp var brottsrubriceringen, inte mord, vilket är rimligt.

    Leif G W Persson blev dock förvånad över den friande domen.
    PressReader.com - Digital Newspaper & Magazine Subscriptions
    Nu har inte Sverige en straffskala som andra länder, vi har inte olika grader, som första graden osv.

    Mord = berövar en annan livet.
    Dråp = Hänsyn till omständigheter, anses som mindre grovt.

    Kanske du ser i skillnaden på Tove mordet. Men utgången är det samma, det ligger en person död efteråt.
  • Anonym (Redig)

    Kvinnor tycker inte att män ska försvara dom om de blir påhoppade. Kvinnor är kapabla att försvara sig själva.

  • BaraLillaJag84
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-05-05 18:07:29 följande:
    Det får man bevisligen inte, eftersom lägenhetsinnehavaren högg ihjäl båda angriparna men ändå gick fri. Han hävdade nödvärn och tingsrätten trodde honom.

    Hade han använt mindre våld hade det troligen inte ens gått till åtal. Nu ansågs hans 25 knivhugg vara en försvårande omständighet, vilket rätten också påpekade.

    Men han blev angripen i sitt hem, det var mörkt, han fick panik, hade ingen möjlighet att fly. Alltså friades han. Han använde övervåld men ansågs inte ha uppsåt att döda utan befann sig i en extremt pressad situation, vilket rätten tog hänsyn till.

    Det verkar faktiskt som lagstiftningen i det här fallet fungerade som den är tänkt att fungera.
    Jag svarade ju på ett inlägg om att lägenhetsinnehavaren minsann inte heller hade rent mjöl i påsen!?
  • Polyrytm
    Tom Araya skrev 2023-04-26 23:18:29 följande:
    Jag vill nog påstå att de flesta, med eller utan träning, har en relativt begränsad, närapå obefintlig kapacitet att försvara sig mot en som planerat har syftet att skada/döda och för offret överraskande går till attack.
    Varje grad, nivå och form av avslöjande i syftet och möjlighet för offret till förberedelse inför attacken ökar chanserna markant för att försvara sig.

    Det finns två principer av effektivt självförsvar om man inte bär skjutvapen:
    1. Håll avstånd. Detta innefattar allt från att fly från platsen, till att med tillhygge och taktik hålla gm på avstånd och undvika att gå i närkamp med gärningsmannen.
    2. Raka motsatsen, att med kraft, fart och tyngd övermanna gärningsmannen och snabbt minska hans rörelseförmåga till ett minimum. Förenklat; hoppa på, fälla och hålla fast. I detta kan ingå viss greppteknik.
    Det är svårt att använda övervåld i båda dessa taktiker.
    Övervåld är ofta ett resultat av att man är oklar med önskad utgång och hur man når dit, för att istället agera känslomässigt med våld som i huvudsak är skadligt för den utsatte. Våld med slag och hugg kan i bästa fall leda till att gm skräms och avviker.
    Polyrytm skrev 2023-04-24 01:22:16 följande:
    Vad ingick i den militära skyddsvaktsutbildningen och hur lång var den?
    Den klaras av på en helg för en person med grundläggande soldatutbildning och skjutvapenvana.
    Den inkluderar teoretiska kunskaper främst inriktade på juridiken, samt praktiska övningar där man bemöter personer som inkräktar på området du är satt att bevaka, hantering av batong, handfängsel, hur man visiterar mm.Jag håller med dig.

    Jag tror nog vi delar syn på det mesta angående detta förutom, om jag inte missförstått, att jag tror det är lätt att det kan bli övervåld i självförssituationer just pga det massiva påslaget av adrenalin i kombination med rädsla. 
    En som lyckats avvärja ett mordförsök har nog svårt att hålla tillbaka slagen eller knivhuggen.

    Det tar lång tid att träna och utsätta sig för jobbiga situationer så man blir lugn och agerar och reagerar med kyla i skarpa situationer. 

    Ber om ursäkt på förhand om jag blandat ihop eller missförstått något. Jag tycker du verkar vettig och tillför mycket bra här i forumet. Allt gott!
  • Tom Araya
    Så allting gick skrev 2023-05-06 11:51:26 följande:
    Nu har inte Sverige en straffskala som andra länder, vi har inte olika grader, som första graden osv.

    Mord = berövar en annan livet.
    Dråp = Hänsyn till omständigheter, anses som mindre grovt.

    Kanske du ser i skillnaden på Tove mordet. Men utgången är det samma, det ligger en person död efteråt.
    Jag håller inte med dig. Brottsrubriceringen i sig är graderande.

    -Mord - Avsiktligt och planerat att ta livet av offret, vilket också är utgången.
    -Dråp - Våld där avsikten inte har varit att döda
    -Vållande till annans död - Aktiv oaktsamhet som lett till att någon har avlidit.

    Jag ser inget behov av att ha en inbördes gradering. Mord kan inte vara lätt/lindrigt eller grovt. Överlever offret blir brottsrubriceringen en annan; försök till mord. Det finns även brottsrubriceringar som medhjälp till... och stämpling till...
  • Tom Araya
    Polyrytm skrev 2023-05-07 02:10:37 följande:
    Jag tror nog vi delar syn på det mesta angående detta förutom, om jag inte missförstått, att jag tror det är lätt att det kan bli övervåld i självförssituationer just pga det massiva påslaget av adrenalin i kombination med rädsla. 
    En som lyckats avvärja ett mordförsök har nog svårt att hålla tillbaka slagen eller knivhuggen.

    Det tar lång tid att träna och utsätta sig för jobbiga situationer så man blir lugn och agerar och reagerar med kyla i skarpa situationer. 

    Ber om ursäkt på förhand om jag blandat ihop eller missförstått något. Jag tycker du verkar vettig och tillför mycket bra här i forumet. Allt gott!
    Jag håller med dig, men detta behandlas även i lagstiftningen - nödvärnsexcess.

    Så här skriver juridiksajten Lawline om ämnet:

    Slutligen regleras bestämmelser om nödvärnsexcess i 24 kap. 6 brottsbalken. Av förevarande lagrum framgår det att nödvärnsexcess enbart bli tillämplig om en person i en situation som innefattar nödvärn, nöd eller laga befogenhet att använda våld gjort mer än vad som är tillåtet på grund av att omständigheterna var sådana att denne svårligen kunde besinna sig. Om det exempelvis inträffar att någon utövar större våld eller svårare skada än som är medgivet genom bestämmelserna om nödvärn, laga befogenhet och nöd så har man gjort mer än vad som är tillåtet och således finns det fog att åberopa nödvärnsexcess. Utöver detta ska ställning även tas till huruvida en person svårligen kunde besinna sig. Vid en sådan bedömning ska farans art och den tid som stått till förfogande för övervägande beaktas. Om en person exempelvis varit tvungen att snabbt fatta beslut om hur han skulle bete sig på grund av yttre omständigheter, kan man inte begära lika mycket av honom som om han hade tid till övervägande. Vid bedömningen av frågan huruvida gärningsmannen svårligen kunnat besinna sig är vidare hänsyn att taga till hans individuella egenskaper. Om det är på tal om en person med nervös eller ängslig läggning, kan man inte begära lika mycket av honom som av en mera stabil person. För ytterligare information om nödvärnsexcess råder jag dig att läsa följande rättsfall: NJA 2005 s. 237 och NJA 2004 s. 786.

    Nöd, nödvärn, och nödvärnsexcess (lawline.se)
  • Tom Araya
    Anonym (Redig) skrev 2023-05-06 11:53:14 följande:

    Kvinnor tycker inte att män ska försvara dom om de blir påhoppade. Kvinnor är kapabla att försvara sig själva.


    Vart har du hört det?
  • Så allting gick
    Tom Araya skrev 2023-05-07 04:00:31 följande:
    Jag håller inte med dig. Brottsrubriceringen i sig är graderande.

    -Mord - Avsiktligt och planerat att ta livet av offret, vilket också är utgången.
    -Dråp - Våld där avsikten inte har varit att döda
    -Vållande till annans död - Aktiv oaktsamhet som lett till att någon har avlidit.

    Jag ser inget behov av att ha en inbördes gradering. Mord kan inte vara lätt/lindrigt eller grovt. Överlever offret blir brottsrubriceringen en annan; försök till mord. Det finns även brottsrubriceringar som medhjälp till... och stämpling till...
    Vi har en massa mord nu på sistone, där vi kan se hur allt fungerar.
    Ta bröderna som körde på sin mamma, ena frikänns, då för man inte kan bevisa att han var delaktig, men bevisningen hänger på just deras egna berättelse.

    Huruvida den yngre inte kunde ses som delaktig är mer konstigt, dom har ändra sina berättelser, klaga på varandra för att sedan ändra igen.

    Men tror dom flesta förstår att bägge var med på detta, och att detta inte bara var ett infall av den äldre.
    Vad alla däremot förstår är att man inte kan bevisa att den yngre varit delaktig, brottet ligger högt på skalan, det utgör även att bevisningen måste vara hög, bevisa delaktighet kan man inte göra och han frikänns.

    Liknande gäller även vid just inbrott där man använt ett slagträ, kan du din historia hur du blivit trängd och sopa på ett välriktat slag för att sänka tjuven.
    Sedan om du stått o lurpassa behöver man inte ta upp, man ska tänka på att tjuven kommer inte heller vara den ärliga personen vad han hade inne hos dig o göra.
Svar på tråden Försvara sig själv och sitt