• Nesnah

    Bostadsrätt - vräkning vid andrahandsuthyrning?

    Lite oklart om detta passar bättre i juridik, men de flesta bostadsrätter har ju som regel and inte tillåta andrahandsuthyrning utöver speciella omständigheter.


    Det är ju rätt logiskt då bostadsrätter skall användas för boende och inte spekulation för vinstdrivande verksamhet, jag har dock ett case med en bekant som bor i sin lägenhet men utan lov hyrde ut bostaden i någon månad när denna reste utomlands.


    Dessvärre fick styrelsen nys om detta, och min bekant fick en skriftlig varning och påminnelse om att andrahandsuthyrning ej är tillåten.


    Min bekant har dock situation där denne reser utomlands någon månad per år, och pga svår ekonomi finns frestelse för andrahandsuthyrning.


    Som jag fattat det så är otillåten andrahandsuthyrning legitimt skäl för vräkning/tvångsförsäljning av bostadsrätt, hur fungerar detta i praktiken?


    Ifall en person redan fått en varning, blir det direkt tack och hej då ifall det upprepas, eller krävs det jobbig och lång process för att vräka någon av del skälet?


    I detta fall handlar det som sagt om person som bor i bostadsrätten 80% av tiden utöver resor.


     

  • Svar på tråden Bostadsrätt - vräkning vid andrahandsuthyrning?
  • rosesarewhite

    Att låna ut sin lägenhet mot betalning i en månad känns inte som samma som att hyra ut för tex 6 månader eller längre.

    Din bekanta kan väl bara säga att det inte är andrahandsuthyrning utan lägenhetsvakt som tar hand om krukväxterna under tiden hen är på semester.

  • Nesnah
    rosesarewhite skrev 2023-05-25 20:37:39 följande:

    Att låna ut sin lägenhet mot betalning i en månad känns inte som samma som att hyra ut för tex 6 månader eller längre.

    Din bekanta kan väl bara säga att det inte är andrahandsuthyrning utan lägenhetsvakt som tar hand om krukväxterna under tiden hen är på semester.


    Ja, det är lite vad jag varit inne på att det vettigaste är att hyra ut till någon annan bekant som kan betraktas som lägenhetsvakt, men blir ju värre om det är någon främling.


    Personligen är jag ingen fan av sådant risktagande om man redan fått varning, det är dock lite oklart om det finns någon gängse praxis i hur sådan upprepad förseelse hanteras om det komms på av styrelsen, eller om det är individuell prövning av styrelse.


    Min bekant är avsevärt mer risktagande som person, så det är intressant om jag kan avskräcka med att processen i allmänhet görs kort vid sådan företeelse.


    Jag vet ju vad som stadgarna säger, men inte hur det ofta implementeras i praktiken med eventuella gråzoner och annat.

Svar på tråden Bostadsrätt - vräkning vid andrahandsuthyrning?