• Memmlan

    Hjälp!? Vet inte vad jag ska göra!!

    Hej
    Detta är så mycket utanför min comfortzone, skriver och kommenterar så sällan inlägg. Men nu så!

    Är verkligen fast! Vet inte alls hur eller vad jag ska föra och grips till och från av panik!

    Backstory:
    Ca 30år. Pluggar på högskola ca 10mil bort enkel väg, pendlar och det är full rulle helt enkelt. Bonusmamma och har sambons barn hemma ca 75% av tiden (i don´t mind!). Har ingen möjlighet att arbeta extra utöver så har endast CSN. Över sommaren är jag inskriven i en vikariepool och hoppas att folk sjukar sig så de kan ligga på stranden så jag kan rycka in, hehe! Annars har vi endast sambons lön att hanka oss fram på..


    Kortfattat om vi spolar tillbaka ca 6månader....
    Gjorde abort den 23 dec -22, sambon har tidigare sagt att han inte var intresserad av fler men menade på när jag berättade att han ville berätta till julafton att han kunde tänka sig barn med mig -senare. Främst pga vår ekonomiska situation, mer specifikt min.
    Nu är jag LIVRÄDD!


    Haft sedan dess en relativt regelbunden menscykel sedan januari -23, har försökt få bättre koll på mer exakt när ÄL sker och denna cykeln har det runt den 10maj varit otroligt svaga sträck, vilket enl instruktioner = negativt. Mensen borde, enl uträckningar ha kommit omkring den 27maj. Men har fortfarande inte dykt upp, trots något liknande mensvärk? Dessutom stor avsmak från min absoluta favorit -choklad! Illamående men "kan inte" kräka. Tagit gravtest som visar negativt, tydligt! Läste här inne att någon menade att ÄL-test också funkar om man testar vid beräknad mens? Gjorde detta imorse och visar ett svagt streck vid test linjen, hur mycket är detta att lita på? Väntar på testa tidigt från RFSU som ska komma imorgon/onsdag.. Men just nu så stressad. Så mycket frågor. Mått extremt dåligt sen aborten, tänker på det hela tiden. Fått extrema dippar och mitt humör är inte på topp, alls!


    Så tills testet dimper ner i lådan, någon som har en aning om hur föräldrarpenning, föräldraledighet, SGI funkar? Har varit inne och läst en massa främst på försäkringskassan, men jag och siffror går inte helt 100 ihop. Men ex.vis. jag får CSN nu ju, eller åtminstone aug/sep-jan-24, kommer troligtvis få anställning väldigt omgående, alltså redan arbeta den 15jan, alltså direkt efter examen. Ingångslön ligger på 30.000-35.000.
    Men OM jag nu är gravid, och väljer behålla... Kommer jag få lägsta ersättning då, knappt 6-7000 i mån, eller måste jag ha arbetat med den högre lönen i 6mån innan?
    Känns SÅ hemskt att detta ska vara den del som är helt avgörande.. Kan även tillägga att många bebisprylar skulle kunna köpas/fås begagnat, då dels sambons bror har en 1åring och en 3åring nu, och min egen bror blev precis pappa för 2mån sen och kommer även ev ha lite saker vi kan ha till låns till en början när de inte är (bor 10mil bort).

    Tusen tack till dig som orkat ta dig genom alla mina oroliga tankar!Hjärta

  • Svar på tråden Hjälp!? Vet inte vad jag ska göra!!
  • Jemp

    Har du arbetat innan studierna och har en skyddad sgi? Om inte, måste du tyvärr jobba en tid innan du får en sgi. 

    Annars finns ju också lägsta ersättningen (225 per dag tror jag) och det faktum att din sambo tidigt skulle kunna ta över föräldraledigheten.

  • Memmlan

    Jag har ju arbetat under någon sommar, och innan jag började studera så var det även då timanställning/eget företag.
    Du vet inte om det påverkar någon ifall man skulle arbeta extra utöver skolan i höst? Tänker att de är ju också en inkomst.

    Jag skulle ju bara hinna med att arbeta fast i ca 1månad..
    Och för min del så hade de såklart fungerat att han var ledig först så att säga. Senast vi diskuterade det så uppfattade jag det som att de inte var möjligt då barnet är så litet (såklart), men de är juj ändå skönt att veta att möjligheten då ändå finns!
    Tack!!

  • nnnnnnnn

    Eftersom ni är två om barnet så har ni större möjligheter att laborera med pengar och ledighet tex:


    * Du fortsätter plugga något som du redan kan och har lätt för, på distans, för att plocka poäng och få ut CSN  = har inkomst även om du lägger ner minimalt med tid på studierna. De få timmar du måste lägga på studierna gör du när partnern är hemma tex helger.

    * Du jobbar fastän barnet är litet, så att du kan ta FL efter 8 månader när din SGI är höjd. Partnern är hemma med barnet först. Du har rätt att ta amningspauser under arbetsdagen om du ammar barnet, annars är det såklart smidigast om man flaskmatar.

    * Du är hemma utan att ta ut FP och ni lever på partnerns lön ett kort tag. Räkna också på om ni kommer förlora eller tjäna pengar på att partnern är ledig varje måndag (20% ledig) och tar ut FP lördag + söndag + måndag. Kanske kan det ge extra pengar?

    Det är som du vet, extremt lite pengar man får om man inte har en SGI. Så kan du undvika att ta ut FP innan din SGI är bra så gör det.
    Om du har 35000 kr/månad så är 1 FP-dag värd mer än 3 ggr så mycket som om du inte har en SGI = Om du behöver ta ut 30 dagar/månad utan SGI så behöver du bara ta ut 8 FP-dagar om du har en SGI på 35 000 kr/mån. (7500 kr före skatt)
    Det betyder att du kan spara massor av föräldradagar eller leva med en rimligare försörjningsnivå (eller en blandning, få ut mer än 7500 kr före skatt men ändå inte bränna 30 dagar/månad utan spara undan så du kan vara FL längre).
     

  • svansmamman
    Memmlan skrev 2023-06-05 08:57:52 följande:
    Hjälp!? Vet inte vad jag ska göra!!

    Hej
    Detta är så mycket utanför min comfortzone, skriver och kommenterar så sällan inlägg. Men nu så!

    Är verkligen fast! Vet inte alls hur eller vad jag ska föra och grips till och från av panik!

    Backstory:
    Ca 30år. Pluggar på högskola ca 10mil bort enkel väg, pendlar och det är full rulle helt enkelt. Bonusmamma och har sambons barn hemma ca 75% av tiden (i don´t mind!). Har ingen möjlighet att arbeta extra utöver så har endast CSN. Över sommaren är jag inskriven i en vikariepool och hoppas att folk sjukar sig så de kan ligga på stranden så jag kan rycka in, hehe! Annars har vi endast sambons lön att hanka oss fram på..


    Kortfattat om vi spolar tillbaka ca 6månader....
    Gjorde abort den 23 dec -22, sambon har tidigare sagt att han inte var intresserad av fler men menade på när jag berättade att han ville berätta till julafton att han kunde tänka sig barn med mig -senare. Främst pga vår ekonomiska situation, mer specifikt min.
    Nu är jag LIVRÄDD!


    Haft sedan dess en relativt regelbunden menscykel sedan januari -23, har försökt få bättre koll på mer exakt när ÄL sker och denna cykeln har det runt den 10maj varit otroligt svaga sträck, vilket enl instruktioner = negativt. Mensen borde, enl uträckningar ha kommit omkring den 27maj. Men har fortfarande inte dykt upp, trots något liknande mensvärk? Dessutom stor avsmak från min absoluta favorit -choklad! Illamående men "kan inte" kräka. Tagit gravtest som visar negativt, tydligt! Läste här inne att någon menade att ÄL-test också funkar om man testar vid beräknad mens? Gjorde detta imorse och visar ett svagt streck vid test linjen, hur mycket är detta att lita på? Väntar på testa tidigt från RFSU som ska komma imorgon/onsdag.. Men just nu så stressad. Så mycket frågor. Mått extremt dåligt sen aborten, tänker på det hela tiden. Fått extrema dippar och mitt humör är inte på topp, alls!


    Så tills testet dimper ner i lådan, någon som har en aning om hur föräldrarpenning, föräldraledighet, SGI funkar? Har varit inne och läst en massa främst på försäkringskassan, men jag och siffror går inte helt 100 ihop. Men ex.vis. jag får CSN nu ju, eller åtminstone aug/sep-jan-24, kommer troligtvis få anställning väldigt omgående, alltså redan arbeta den 15jan, alltså direkt efter examen. Ingångslön ligger på 30.000-35.000.
    Men OM jag nu är gravid, och väljer behålla... Kommer jag få lägsta ersättning då, knappt 6-7000 i mån, eller måste jag ha arbetat med den högre lönen i 6mån innan?
    Känns SÅ hemskt att detta ska vara den del som är helt avgörande.. Kan även tillägga att många bebisprylar skulle kunna köpas/fås begagnat, då dels sambons bror har en 1åring och en 3åring nu, och min egen bror blev precis pappa för 2mån sen och kommer även ev ha lite saker vi kan ha till låns till en början när de inte är (bor 10mil bort).

    Tusen tack till dig som orkat ta dig genom alla mina oroliga tankar! // Hjärta


    Nu kanske detta inte alls är svaret på din fråga, men korsa bron när du kommer till den. 


    Om du skulle fått mens den 27/5 hade ett gravtest varit solklart positivt nu, oavsett vilket test du använt. Du behöver alltså verkligen inte använda ett tidigt test, de är framförallt till för de som testar innan BIM. Vidare är det så att det är gravidhormon som ger både positivt gravtest och symptom, så om dina symptom hade berott på en graviditet hade testet också visat positivt. 
    Gällande Äl-testar det då att de alltid ger någon form av streck så det betyder i det här sammanhanget ingenting. 


    Du har förmodligen haft ägglossning senare än du tror, alternativt inte alls. Med tanke på att det låter som att ni inte aktivt försökt, då det är mycket frågetecken som är outredda och du skriver ?om du bestämmer dig för att behålla?, antar jag att ni inte haft upprepade oskyddade samlag. Om så är fallet, dvs att ni inte haft oskyddat samlag mer än en gång, kan du enkelt räkna ut om det ens är möjligt att du blivit gravid av det samlaget. Spermier överlever som mest i 7 dagar, så räkna en vecka från det oskyddade samlaget - då måste ägglossning senast ha skett för att du ska ha kunnat bli gravid. Det framgår ingenstans när i tiden du tog gravtestet, så det är svårt att nu kunna svara på om det ens är möjligt. Då det ändå krävs många om, men och kanske för att du skulle vara gravid, talar det mesta för att du inte är det. 


    Det är inte kul att få barn med låg SGI, det är bara en ständig stress. Jag skulle därför rekommendera att ni väntar med barn tills du hunnit jobba upp en SGI, dvs arbeta heltid i 6 månader. Jag har betydligt högre månadslön än den du tros få, och jag har ändå pusslat med dagarna för att nyttja så få som möjligt. Vi kommer vara hemma heltid med sonen i 1,5 år och därefter har vi 100 föräldradagar kvar var, alltså totalt 200 dagar. Det är en trygghet att veta att vi har dagar kvar att kunna nyttja, samt att vi kommer vara hemma så pass länge. Hade vi haft låg SGI hade vi inte haft den lyxen, vilket påverkat både sonen och oss. Så om man kan välja, vilket ni med största sannolikhet kan då det mesta talar emot att du är gravid nu, så vänta. Man hinner skaffa barn. 


    Jag önskar dig all lycka till! ❤️

Svar på tråden Hjälp!? Vet inte vad jag ska göra!!