• Anonym (Nånsomvet?)

    Spermier och kön?

    Funderar en del på detta, av ren nyfikenhet. Sett på människopopulationen som helhet föds ju ca 50/50 flickor och pojkar.

    Det är ju också mannens spermier som avgör kön.

    Eftersom vissa män verkar få nästan bara pojkar och vissa nästan bara flickor - kan det vara så att vissa generellt har en övervikt av den ena sortens spermier? Kan der vara genetiskt? Vi har bara pojkar och både min mans far och farfar fick också bara söner. 


     

  • Svar på tråden Spermier och kön?
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Nånsomvet?) skrev 2023-06-12 11:50:39 följande:
    Man behöver inte vara dryg. Skärp dig.

    Min kommentar gäller ändå att kvinnor bara har en sort men männen 2. Om vissa män föds med 99,5% X kommer det ju bli XX i typ alla fall.
    Men skit i det då! Jag var inte ett dugg dryg utan försökte komma med fakta, skärp dig själv!! Det här med spermier och xx/xy verkar du åtminstone inte begripa dig på!
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Nja) skrev 2023-06-12 10:46:26 följande:
    Det är inte så det fungerar. Det är inte mannens spermier som avgör kön - kvinnans ägg väljer den friskaste spermien. Vissa familjer kan säkert ha friskare pojkspermier eller flickspermier. Det handlar också lite om samlagsfrekvens iom att pojkspermier är något snabbare men att flickspermier lever längre, så har man sex ett tag innan ÄL så är chansen något större att det ska bli en flicka.
    Fast det stämmer inte helt. Det är tydligen så att vissa män har fler av den ena sorten än den andra. 

    Och det var ju det som var frågan i trådstarten. 
  • Anonym (Nånsomvet?)
    Anonym (Nja) skrev 2023-06-12 12:46:48 följande:
    Men skit i det då! Jag var inte ett dugg dryg utan försökte komma med fakta, skärp dig själv!! Det här med spermier och xx/xy verkar du åtminstone inte begripa dig på!
    Jo, du var dryg. Man lägger inte in en stor länk till ett ords betydelse om man inte avser att vara dryg. Frågan gällde ju konceptet hur ägget väljer spermie. Inte språkmässigt vad ordet välja betyder. Det vet jag.
  • Anonym (Fel)
    Anonym (Boy Rush) skrev 2023-06-12 09:59:35 följande:

    Läst att pojkspermer är snabbare, så vill man öka chansen att få flicka så ska mannen komma in bakifrån. Han når djupare då och det blir kortare väg för spermerna att färdas.

    Jag stavade spermer (spermier) fel på flit, för jag är lat. Och så lät det kul.


    Det stämmer inte enligt forskning
  • Anonym (Fel)
    Mrs Moneybags skrev 2023-06-12 10:14:12 följande:

    Vissa har fler av den ena sorten och vissa har en biologisk miljö som gynnar den ena sorten. T ex gör bastubad och varma bad att pojkspermierna dukar under, och ökar alltså chansen för mannen att tillverka en flicka. Äldre män har också fler eller starkare flickspermier. 

    Det viktiga är att samhället som helhet har 50/50. 

    Flickspermier är lite segare och lever längre inuti kvinnan, pojkspermierna är å andra sidan lättare och snabbare. Det är därför man kan testa att ha sex på själva ägglossningsdagen om man vill ha en pojke och några dagar innan om man vill ha en flicka. Teorin är att flickspermierna lever längre därinne och redan är framme så att de kan möta ägget när det kommer. 


    Inget av det du skriver om hjälpte för mig att få det kön jag ville ha, så bevisligen är det andra faktorer som påverkar vilket kön det blir
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Fel) skrev 2023-06-12 14:09:14 följande:
    Inget av det du skriver om hjälpte för mig att få det kön jag ville ha, så bevisligen är det andra faktorer som påverkar vilket kön det blir
    Hur man än vrider och vänder sig så kan man inte bestämma 100% vilket kön man ska få. Det är ju självklart. Det är endast när man plockar spermier i en petriskål i ett labb som man kan välja kön.

    Allt annat är bara en chansning och teorier. 
  • Anonym (Teoretiskt)

    För många år sen läste jag om en familj i England som hade 11 pojkar och inga flickor. Av det kan man ju åtminstone ganska starkt tro på hypotesen att vissa män faktiskt bara har spermier av en sort. Familjer med bara max 3-4 barn går det inte dra några såna slutsatser alls och extremt få har fler än 10 barn så man kan bara spekulera. Farmor började med 4 flickor, men fick i slutänden 6 av varje sort. En familj i en grannby där jag växte upp hade 7 flickor på raken och den 8:e och sista blev en pojke. Vem vet vad nästa barn blivit om de fortsatt? Man får det man får helt enkelt.

  • Madelenelisabeth
    Anonym (Nja) skrev 2023-06-12 10:46:26 följande:
    Det är inte så det fungerar. Det är inte mannens spermier som avgör kön - kvinnans ägg väljer den friskaste spermien. Vissa familjer kan säkert ha friskare pojkspermier eller flickspermier. Det handlar också lite om samlagsfrekvens iom att pojkspermier är något snabbare men att flickspermier lever längre, så har man sex ett tag innan ÄL så är chansen något större att det ska bli en flicka.
    Instämmer! 
  • Anonym (Nånsomvet?)
    Madelenelisabeth skrev 2023-06-13 13:22:43 följande:
    Instämmer! 
    Som sagt, min fråga var detta om vissa män har fler spermier med X reppektive Y-kromosom. Tänker stt eftersom man på sina håll forskar så mkt på fertilitet och gör könstestning kanske man sett sådant. Att vissa män har ett kraftigt överskott av den ena sorten och därför tenderar att få fler barn av ett visst kön.
    (extremfallet då vore ju en man med BARA x eller y, då kan ju ägget välja bäst det vill men det blir ändå samma kön liksom).

    Detta med att en viss spermiertyp simmar snabbare eller långsammare ser jag ibland, finns det bevisat nånstans?
  • Anonym (Eva)

    Hade det varit ett kraftigt överskott av det ena eller andra hade vi nog känt till det. Men som någon skrev tyder senare forskning på att ägget gör en selektering. Tänker inte heller att vi kan dra slutsatser av att någon har fått elva söner. Statistiskt sett är det låg sannolikhet men om vi räknar med alla som har så många barn är det ändp sannolikt att det ibland sker.

  • Anonym (Nånsomvet?)
    Anonym (Eva) skrev 2023-06-14 08:21:19 följande:

    Hade det varit ett kraftigt överskott av det ena eller andra hade vi nog känt till det. Men som någon skrev tyder senare forskning på att ägget gör en selektering. Tänker inte heller att vi kan dra slutsatser av att någon har fått elva söner. Statistiskt sett är det låg sannolikhet men om vi räknar med alla som har så många barn är det ändp sannolikt att det ibland sker.


    Enligt den studie som länkades ovan var det ju dock väl så att man sett att vissa män verkade ha fler spermier av ena typen?
  • Anonym (Nånsomvet?)
    Anonym (Eva) skrev 2023-06-14 13:22:42 följande:
    www.su.se/forskning/olika-%C3%A4gg-f%C3%B6redrar-olika-spermier-1.503517 

    Senare forskning 
    Ok! Men det motsäger ju inte att en man skulle kunna ha mer eller mindre av den ena sorten.
Svar på tråden Spermier och kön?