• Anonym (Jadu)

    Ensamvårdnad, vad får jag bestämma?

    Hej


    Hur mkt bestämmanderätt har jag med ensamvårdnad? Den andra föräldern sköter inte sitt umgänge, ställer in i sista stund, ser inte sin oförmåga med barnen, kräver att jag hela tiden servar honom för att umgänge ska bli av. Han jobbar skift och jag ska böja mig helt för att han ska kunna ha umgänge. 


    jag har ensamvårdnad och har nu insett att det kommer att få bli varannan helg som pappan kan ha umgänge för att barnen förtjänar att inte bli svikna av honom om och om igen. 


    Kan jag klubba igenom det? Pappan är asförbannad  Men han ringde förra veckan för att slippa umgänge för att han ville utomlands. Jag påminde om att han skulle hämta 28/6 (idag alltså) och vilken tid. Jag får ett sms på eftermiddagen idag att han inte kan hämta. Jag hatar det här!! Han kunde som en normal förälder planerat bättre, kommit hem i tid etc. Tillråga på det ringde dagis och yngsta var sjuk. 

    jag separerade för ett år sedan, mkt pga av hans oförmåga att finnas för barnen. Jag har mer än servat honom i ett år men inget blir bättre. 

  • Svar på tråden Ensamvårdnad, vad får jag bestämma?
  • Anonym (Jur)

    Finns det ett fasställt umgeängesschema? Finns det inte det borde ni gå till FR/TR för att få till det.

    Med EV kan du bestämma saker som skola, vård, dagis, pass. Du kan inte ändra ett fastställt schema. du kan heller inte styra vad som sker när pappan har sin umgängestid.

    Även med ett schema kan du inte tvinga pappan att ta sin tid.

  • Anonym (Schema?)

    Har ni inget umgängesschema? Fixa det i så fall, kontakta familjerätten. Ett fast schema kanske får honom att skärpa sig. Men det enda du kan kräva av schemat är egentligen att han lämnar barnen till dig enligt schemat, inte att han hämtar dom. Man kan aldrig tvinga någon att ta hand om sina barn.

  • Anonym (Mulle)
    Anonym (Jadu) skrev 2023-06-28 16:40:56 följande:
    Ensamvårdnad, vad får jag bestämma?

    Hej


    Hur mkt bestämmanderätt har jag med ensamvårdnad? Den andra föräldern sköter inte sitt umgänge, ställer in i sista stund, ser inte sin oförmåga med barnen, kräver att jag hela tiden servar honom för att umgänge ska bli av. Han jobbar skift och jag ska böja mig helt för att han ska kunna ha umgänge. 


    jag har ensamvårdnad och har nu insett att det kommer att få bli varannan helg som pappan kan ha umgänge för att barnen förtjänar att inte bli svikna av honom om och om igen. 


    Kan jag klubba igenom det? Pappan är asförbannad  Men han ringde förra veckan för att slippa umgänge för att han ville utomlands. Jag påminde om att han skulle hämta 28/6 (idag alltså) och vilken tid. Jag får ett sms på eftermiddagen idag att han inte kan hämta. Jag hatar det här!! Han kunde som en normal förälder planerat bättre, kommit hem i tid etc. Tillråga på det ringde dagis och yngsta var sjuk. 

    jag separerade för ett år sedan, mkt pga av hans oförmåga att finnas för barnen. Jag har mer än servat honom i ett år men inget blir bättre. 


    Lättast är att du nekar umgänge, just för att pappan inte sköter rutiner, barnen far illa av det. du har all rätt att neka just för barnens mående, samt det är din skyldighet att neka när det inte fungerar och barnen far illa.

    Pappan måste då söka hjälp för att återfå umgänget, ev tingsrätten, den inleds alltid med start hos familjerätten, där kan man hitta lösning, vill han inte gå med på familjerätten har han inga rättigheter utan vårdnad.
    Fortsätter han neka barnen umgänge trots en uppgörelse i familjerätten kommer han få stora problem, hittar ni en lösning i familjerätten blir det ingen tur till tingsrätten.
  • Anonym (Mulle)
    Anonym (Jur) skrev 2023-06-28 16:53:00 följande:

    Finns det ett fasställt umgeängesschema? Finns det inte det borde ni gå till FR/TR för att få till det.

    Med EV kan du bestämma saker som skola, vård, dagis, pass. Du kan inte ändra ett fastställt schema. du kan heller inte styra vad som sker när pappan har sin umgängestid.

    Även med ett schema kan du inte tvinga pappan att ta sin tid.


    Men däremot om pappan inte följer schema har man rätt att neka umgänge, barnen far illa och blir besvikna.

    Ett schema gäller bara tills någon avviker från schemat, sker det som för TS  upprepade gånger har hon full rätt att neka. Man behöver inte rätta sig efter den andre förälder. Beteendet hos pappan tyder på stora samarbetsproblem, det leder ofta till vv-helg umgänge.
  • Tow2Mater
    Anonym (Mulle) skrev 2023-06-28 18:09:39 följande:
    Lättast är att du nekar umgänge, just för att pappan inte sköter rutiner, barnen far illa av det. du har all rätt att neka just för barnens mående, samt det är din skyldighet att neka när det inte fungerar och barnen far illa.

    Pappan måste då söka hjälp för att återfå umgänget, ev tingsrätten, den inleds alltid med start hos familjerätten, där kan man hitta lösning, vill han inte gå med på familjerätten har han inga rättigheter utan vårdnad.
    Fortsätter han neka barnen umgänge trots en uppgörelse i familjerätten kommer han få stora problem, hittar ni en lösning i familjerätten blir det ingen tur till tingsrätten.
    Vilka blir hans stora problem?

    TS, som andra sagt, faställ ett umgängeschema via Familjerätten forst.
  • Anonym (D)

    Nej du har inte rätt att neka honom umgänge på hans DAGAR. Oavsett hur han sköter det. Då behöver du göra en orosanmälan först. Annars riskerar du själv att åka dit för umgängesabotage. 

    Det du däremot får neka är att han dyker upp när han vill. Hämtar han inte idag nä då får han vänta till sitt nästa umgängestillfälle. 

    Ha allt nerskrivet och be om ett schema faställt hos familjerätten alternativt domstol. 

    Man kan aldrig tvinga någon att vara förälder. Sjukt men sant tyvärr. 

  • Anonym (Hmm)
    Anonym (D) skrev 2023-06-28 18:31:06 följande:

    Nej du har inte rätt att neka honom umgänge på hans DAGAR. Oavsett hur han sköter det. Då behöver du göra en orosanmälan först. Annars riskerar du själv att åka dit för umgängesabotage. 

    Det du däremot får neka är att han dyker upp när han vill. Hämtar han inte idag nä då får han vänta till sitt nästa umgängestillfälle. 

    Ha allt nerskrivet och be om ett schema faställt hos familjerätten alternativt domstol. 

    Man kan aldrig tvinga någon att vara förälder. Sjukt men sant tyvärr. 


    Hur menar du nu? Om det är pappans dag och han dyker upp en timme sent t ex, då har han rätt att hämta när han känner för det, eller är det då man har rätt att neka umgänge?
  • Anonym (D)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-06-28 19:07:53 följande:
    Hur menar du nu? Om det är pappans dag och han dyker upp en timme sent t ex, då har han rätt att hämta när han känner för det, eller är det då man har rätt att neka umgänge?
    Man har rätt att neka honom umgänge då. Han ska komma på avtalad tid. Fast man ska ju också kunna bevisa att detta är något som upprepas och påverkar barnen negativt. 

    Har han meddelat att han sitter fast i trafiken och det händer en gång kanske man inte ska slå på den stora trumman. 
  • Anonym (Jadu)

    Ger mer info för alla som frågar. 


    Vi har inget umgängesschema som är fastställt. När jag ringde familjerätten när vi separerade så struntade dom i bakgrundsinformation som var viktig. Dom ville enbart se framåt. Sen att han under många år varit direkt farlig för barnen skulle man inte ta hänsyn till. 


    han jobbade skift, sen bara natt. Alla tider han ville ha barnen gick jag med på för att barnen skulle få träffa honom. Men han var alltid sen, avbokade mkt, sa en tid och sen lämnade flera timmar för tidigt. planerade alltid sin ledig tid först och sen frågade om barnen. Så jag har kört hela rundan. allt vi har testat med att lämna på skola/dagis har inte fungerat, han lämnar inte i tid, sköter inte rutiner, sjukanmäler barnen för att slippa lämna. Skolan har flaggat så då tog jag bort det  

    Sen ville han ringa FaceTime varje dag, han ville att jag skulle se till att det blev gjort  Sa nej, att han får ringa om han vill och barnen får ringa om dom vill. Tog en dag sen bröt han det . Alla samtal via video han ringt innan har slutat i ledsna miner och oroliga barn.


    Nu ser jag att hans beteende påverkar barnen, dom blir ledsna, yngsta vill inte träffa honom. Jag orkar inte att mitt liv längre ska kretsa kring honom och hans idéer. Hade han varit en förälder som såg deras behov hade han fått hälften av umgänget direkt. Men tyvärr, han ser bara sig själv. 


    Har jag rätt som vårdnadshavare att ta beslut om ett umgänge som passar barnen?  

  • Anonym (Hmm)
    Anonym (D) skrev 2023-06-28 19:23:57 följande:
    Man har rätt att neka honom umgänge då. Han ska komma på avtalad tid. Fast man ska ju också kunna bevisa att detta är något som upprepas och påverkar barnen negativt. 

    Har han meddelat att han sitter fast i trafiken och det händer en gång kanske man inte ska slå på den stora trumman. 
    Nej men precis, det är när det börjar bli ett mönster så klart. Och alla kan ju råka ut för saker man inte kan räkna med någon gång.
  • Anonym (Mulle)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-06-28 19:46:17 följande:
    Nej men precis, det är när det börjar bli ett mönster så klart. Och alla kan ju råka ut för saker man inte kan räkna med någon gång.
    Många har en skev uppfattning om vad som gäller, det är inte så lätt som alla får det o låta, man har rätt till umgänge eller vv-vecka, det har man inte. Ta extra notis i barnets trygghet och barnets bästa. en förälder som utblir från umgänge är ingen trygghet för barnet, samt det är inte heller för barnets bästa.
    -

    Kan ta från Lawline, så alla förstår grunderna för TS fall, förälder utan vårdnad.
    .

    Det är viktigt att ha klart för sig vilka grundläggande skillnader det finns mellan en förälder och en vårdnadshavare. Vårdnadshavaren har den rättsliga vårdnaden för ett barn, vilket enligt 6 kap. 11 § FB innebär ett ansvar för alla av barnets angelägenheter. Mer konkret innebär detta att det enligt 6 kap. 1 § FB ankommer vårdnadshavaren att tillgodose barnets rätt till omvårdnad, trygghet och god uppfostran. Allt detta innebär att vårdnadshavaren fattar beslut om t.ex. barnets boende, umgänge, skolgång, aktiviteter, avtal och allt annat som rör barnet.


    En förälder som inte är vårdnadshavare har en begränsad rättslig ställning gentemot barnet. Eftersom vårdnadshavaren fattar beslut om barnets personliga angelägenheter, har en förälder utan vårdnad inte rätt att få delta i beslutsfattandet i sådana frågor. Det innebär samtidigt att föräldern är begränsad i vilken information som denne har rätt till angående olika frågor rörande barnet, t.ex. information om barnets skolgång. En skyldighet som en förälder utan vårdnad dock har är att i enlighet med 7 kap. FB betala underhållsbidrag för att stödja barnet.


    Barnets har rätt till umgänge med den andra föräldern - barnets bästa dock avgörande


    Av 6 kap. 15 § FB följer att ett barnet ska ha rätt till umgänge med en förälder som det inte bor tillsammans med genom att de träffas eller annars har kontakt med varandra. Ansvaret för att umgänget ska funka vilar på både vårdnadshavaren och föräldern utan vårdnad.


    Skyldigheten att uppfylla barnets behov av umgänge med en förälder utan vårdnad åvilar huvudsakligen på vårdnadshavaren. Som med alla andra beslut om barnets personliga angelägenheter, måste vårdnadshavaren i umgängesfrågan beakta skyldigheterna jag redogjorde för lite längre upp, t.ex. att tillgodose barnets trygghet. Dessutom ska ett beslut angående umgänge alltid fattas utifrån vad som är bäst för barnet, vilket enligt 6:2 a FB innebär att särskilt ta hänsyn till barnets risk till att fara illa ut och barnets behov av umgänge med båda föräldrar. Förutom allt detta, ska vårdnadshavaren, i takt med barnets stigande ålder och mognad, enligt 6 kap. 2 § 2 st. FB i allt större utsträckning ta hänsyn till barnets åsikter i olika frågor. Det innebär att barnets vilja eller ovilja att ha umgänge med en förälder spelar in på bedömningen av om umgänge är lämpligt. Det är i grund och botten en helhetsbedömning som vårdnadshavaren måste göra.

  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Mulle) skrev 2023-06-28 19:55:51 följande:
    Många har en skev uppfattning om vad som gäller, det är inte så lätt som alla får det o låta, man har rätt till umgänge eller vv-vecka, det har man inte. Ta extra notis i barnets trygghet och barnets bästa. en förälder som utblir från umgänge är ingen trygghet för barnet, samt det är inte heller för barnets bästa.
    -

    Kan ta från Lawline, så alla förstår grunderna för TS fall, förälder utan vårdnad.
    Väldigt bra och informativt!
  • Anonym (Vårdnadshavare)

    Som ensam vårdnadshavare har du mer skyldigheter än rättigheter, tyvärr. Förstår din frustration fullkomligt, han bryr sig inte ett dugg om barnen, annars hade han inte hållit på som han gör.
    Du har många år framför dig nu då du kommer att behöva kämpa och det kommer du göra för att dina barn ska ha det bra. Du kan tyvärr inte skydda de från att vara besvikna på sin pappa, skulden ligger hos honom. De kommer att förstå men när de blir större och de kommer alltid veta att tryggheten ligger hos dig.
    Slösa inte din energi på honom, det är lönlöst. Vill han sticka utomlands med kort varsel, fine. Du kan inte stoppa honom. Däremot tycker jag du går till rätten och ordnar umgänget "på papper" och vill han hålla på och inte dyka upp på avtalade tider, ja då går du tillbaka till rätten och så får han mindre umgänge.

Svar på tråden Ensamvårdnad, vad får jag bestämma?