• Lejon87

    Sekundär barnlöshet. Hjälp!

    2017 fick jag akutopereras och ta bort min vänstra äggledare. 24 maj fick jag ett plus och var överlycklig, 13 juni började jag blöda Gråter. Tog kontakt med kvinnosjukvården och fick komma in dagen efter. Där konstaterade man att det inte fanns någon graviditet i livmodern. Fick lämna blodprov för att mäta hcg och skulle även lämna 2 dagar efter. Mitt Hcg fortsatte att öka och jag blev även undersökt den lördagen eftersom jag var orolig för min högra äggledare. Läkaren kunde inte se något och gav mig lugnande besked och meddelade att om mitt hcg även ökade på måndagen skulle de sätta in cellgift. Träffade en ny gynläkare 2 dagar efter, han sa att han såg ett utomkved på vänster sida och cellgift sattes in och jag kände mig lugn och tänkte jag kommer kunna få fler barn. I måndags den här veckan hade hcg sjunkit lite, men den här läkaren kunde inte se det läkaren hade sett men allt såg bra ut på höger sida. I torsdags natt vaknade jag av smärtor och åkte in akut. Där kunde en ny läkare konstatera en graviditet i höger äggledare och blod i buken. Min värld rasade och jag är så oerhört ledsen. Kördes direkt till operation och nu har jag inga äggledare kvar. Jag kommer inte kunna få egna barn på egen hand. Jag och sambon har ett gemensamt barn, så vi kommer väl antagligen få bekosta detta själva. I 3 veckor har jag kört över 40 mil i veckan, och jag är så besviken. 


    Men nu behöver jag er hjälp eftersom längtan efter ett till barn är stort. Jag är 35 år. Vilken IVF klinik ska jag vända mig till? Ska jag kanske vända mig till en kurator och prata om det här traumat? 

  • Svar på tråden Sekundär barnlöshet. Hjälp!
  • Anonym (Ivf-läkare)

    Har ni barn sen innan så får ni bekosta ivf försöket själva. Det är nationella regler och det finns inga som helst undantag från det då ivf är dyrt. 

  • Anonym (Mia)
    EpicF skrev 2023-07-01 14:55:40 följande:
    Jag har aldrig sagt att det finns ett kriterie för att få IVF bekostnad när man har barn sedan innan. Så var fick du det ifrån. 

    Jag sa att allt bedöms individuellt och beroende på medicinsk grund så kan man få bekostnad IVF även om man hsr barn sedan innan. Och jag skrev också att jag känner folk (bla med samma anledning som ts) som fått bekostnad IVF trots barn sedan tidigare. 

    Jag heller aldrig påstått att ts ska få IVF utan att hon kanske kan få men att hon måste vända sig till sitt landsting för att få reda på vad som gäller just henne. 

    Ett tips är att faktiskt läsa vad som står istället för att tolka hej vilt. 

    Haha, jag vet inte riktigt vad du håller på med, jag tycker du verkar vara en obehaglig människa. Jag lämnar tråden nu för du har övertygat mig om att du bara är en clown som av någon outgrundlig anledning får näring av att framställa dig som kunnig och allvetande, när det är så uppenbart att du bara fabricerar, och försöker vända och vrida på diskussionen till din fördel så att du aldrig behöver stå till svars för vad du hittar på. 


    Om nån annan har riktig, läsbar info blir jag själaglad, men jag kommer aldrig ta något du skriver på allvar igen. 


    Ts - önskar dig all lycka till och att du får all den hjälp du behöver. 

  • Meddelande borttaget
  • Lejon87
    EpicF skrev 2023-07-01 14:56:22 följande:
    Jag har aldrig sagt att det finns ett kriterie för att få IVF bekostnad när man har barn sedan innan. Så var fick du det ifrån. 

    Jag sa att allt bedöms individuellt och beroende på medicinsk grund så kan man få bekostnad IVF även om man hsr barn sedan innan. Och jag skrev också att jag känner folk (bla med samma anledning som ts) som fått bekostnad IVF trots barn sedan tidigare. 

    Jag heller aldrig påstått att ts ska få IVF utan att hon kanske kan få men att hon måste vända sig till sitt landsting för att få reda på vad som gäller just henne. 

    Ett tips är att faktiskt läsa vad som står istället för att tolka hej vilt. 

    Jag förstod vad du menade och jag ska ta kontakt med en kurator på måndag. Kommer även ta kontakt med fertilitetsmottagningen efter sommaren. Just nu mår jag fruktansvärt dåligt och har väldigt ont efter operationen. Det är jobbigt när livet inte blir som man har tänkt sig. Jag har träffat massa olika läkare de här 3 veckorna och verkligen sagt till dem att jag var livrädd för att graviditeten skulle sitta på höger sida, men alla har lugnat mig och sagt att allt sett bra ut. På grund av cellgifterna kan jag inte bli gravid på ett tag till ändå. 


    Om det nu är så att vi får bekosta det själva, så kommer vi ju givetvis göra det. Den här tråden skapade jag för att jag ville ha hjälp med hur jag ska gå vidare och få råd. Ingen tråd där man kastar massa skit på varandra. Det finns en uppsjö av IVF-kliniker, så jag hade hoppats på att någon kanske kunde rekommendera någon speciell. 


    Tack epicF, jag kommer ta kontakt med regionen. 

  • EpicF

    Mia: Du var den som påstod att det inte finns kriterier för IVF. Du kunde då inte svara på frågan hur processen skulle gå till utan kritierern. 

    När jag sedan visar dig några av kriterina, då helt plötsligt visste du att set fanns kriterier. 

    Sedan verkar du också ha svårt att läsa eftersom du läser in saker som inte står. 


    Vanjasöt skrev 2023-07-01 15:08:46 följande:
    Det är känt sen långt tillbaka att epicFail är den största skojaren på familjeliv. Passa dig för vad du skriver bara för hen anmäler alla inlägg som på något sätt synar hennes lögner.

    Lögner? Ja, då ljög väl mina vänner då. Även landstinget som godkände ljög tydligen. 
  • EpicF

    Ts: Ta kontalt med regionen och gör dig för. Får du bekosta själv så ska Livio vara en bra klinik, vad jag hört och läst.

    Funderade på de själva för några år sedan men vi lyckades på egen hand.

  • Vanjasöt
    EpicF skrev 2023-07-01 15:11:53 följande:

    Mia: Du var den som påstod att det inte finns kriterier för IVF. Du kunde då inte svara på frågan hur processen skulle gå till utan kritierern. 

    När jag sedan visar dig några av kriterina, då helt plötsligt visste du att set fanns kriterier. 

    Sedan verkar du också ha svårt att läsa eftersom du läser in saker som inte står. 



    Lögner? Ja, då ljög väl mina vänner då. Även landstinget som godkände ljög tydligen. 
    Landsting? Landsting finns inte längre, din pajas. Skrämmande att du inte ens vet hur din egen organisation är uppbyggd.
  • Meddelande borttaget
  • sandrabeerg

    Så kallad syskonbehandling (ytterligare barn till ett par med gemensamt barn) erbjuds inte inom regionerna utan endast vid privata IVF-kliniker. 

    Hittade detta när jag googlade. Kan det inte vara så att par har sparat ägg sen första IVF om någon i tråden upplevde att detta kunde bekostas av regionerna?

    En fördel med att bekosta det privat brukar ju dock vara att man inte behöver vänta särskilt länge. Förstår att det år jättetufft ts och tror absolut det kan vara bra med en samtalskontakt. Det kan även erbjudas på IVF-kliniker men finns ju också på kvinnoklinikerna. Lycka till!

  • EpicF
    sandrabeerg skrev 2023-07-01 19:26:56 följande:

    Så kallad syskonbehandling (ytterligare barn till ett par med gemensamt barn) erbjuds inte inom regionerna utan endast vid privata IVF-kliniker. 

    Hittade detta när jag googlade. Kan det inte vara så att par har sparat ägg sen första IVF om någon i tråden upplevde att detta kunde bekostas av regionerna?

    En fördel med att bekosta det privat brukar ju dock vara att man inte behöver vänta särskilt länge. Förstår att det år jättetufft ts och tror absolut det kan vara bra med en samtalskontakt. Det kan även erbjudas på IVF-kliniker men finns ju också på kvinnoklinikerna. Lycka till!


    Och ändå kan man få det bekostat. Vad ts får eller inte får är något hon måste kolla upp själv. Hennes situation är inte vanlig. 
  • EpicF
    sandrabeerg skrev 2023-07-01 19:37:36 följande:

    Men det står på många sidor att ingen Region/landsting bekostar syskonförsök. 


    Ja, det gör det. Men allt är individuellt. 
  • sandrabeerg
    EpicF skrev 2023-07-01 19:43:52 följande:
    Ja, det gör det. Men allt är individuellt. 
    Nej, det är inte inte. Detta är inte individuellt. Har du någon källa på att det skulle finnas undantag? 
  • EpicF
    sandrabeerg skrev 2023-07-01 19:48:08 följande:
    Nej, det är inte inte. Detta är inte individuellt. Har du någon källa på att det skulle finnas undantag? 
    Ehh ...Jo, det bedöms individuellt. Vad som gäller i just ts fall vet varken du eller jag. 
  • sandrabeerg
    EpicF skrev 2023-07-01 19:51:58 följande:
    Ehh ...Jo, det bedöms individuellt. Vad som gäller i just ts fall vet varken du eller jag. 
    Jo, att sekundär barnlöshet inte bekostas av någon region vet jag. Kan du visa någon källa på att detta kriterium inte skulle gälla i vissa fall? Jag har ju citerat källor där det tydligt står att det ej bekostas. 
  • Lejon87
    sandrabeerg skrev 2023-07-01 19:48:08 följande:
    Nej, det är inte inte. Detta är inte individuellt. Har du någon källa på att det skulle finnas undantag? 
    Läkaren som ringde efter operationen sa att det fanns en möjlighet att få det men att jag skulle prata med mottagningen. Den är tyvärr semesterstängd. Jag vill inte att det ska bli någon otrevlig ton i den här tråden. Just nu försöker jag bara läka och fråga om erfarenheter från andra som har varit med om precis samma sak som mig.  
  • sandrabeerg

    Inte meningen att göra din tråd till något annat. Hoppas du får bra bemötande och stöd och lycka till framöver!

  • RainbowBrite82an

    Hej Lejon!

    Tråkigt allt som hänt dig, jag beklagar! Själv fick jag två X (extrauterina graviditeter) i mina bägge äggledare i december-14 och Januari -15, liknande det som hände dig. Jag opererades i narkos och första gången sa de att kvarvarande äggledare såg bra ut men testerna blev inte bättre och smärtan återkom så de gjorde en ny operation och då var min andra äggledare bortom all räddning. 

    När allt detta hände mådde jag så psykiskt dåligt och allting var jättejobbigt plus att jag hade ont efter mina operationer. Jag gjorde en deal med mig själv om att jag i två veckors tid skulle sörja. Då fick jag tycka synd om mig själv, älta allt och gråta hur mycket jag ville. Efter de två veckorna tog jag mig upp ur soffan och "tog tag i mig själv och mitt liv". Dvs jag började kontakta berörda läkare/personer som kunde hjälpa oss och sedan började det rulla på så smått och det började kännas bättre!

    Vi hade inga barn sedan tidigare så då fick vi IVF via Region Skåne och vi fick en dotter förra året (allting tog några år av olika anledningar, vi tog bland annat en paus för det var för psykiskt påfrestande ett tag). 

    Nu går vi hos en privat klinik och har precis gjort vår andra embryoåterföring. Detta har vi bekostat själva. Vi tog bara en behandling men vi är redan uppe i 45.000 kronor men vi hoppas det kommer gå vägen!

    Det positiva med privat klinik är att det är knappt någon väntetid, de verkar ha mindre antal patienter. Vi har hela tiden fått besökstider snabbt och mycket bra bemötande! 

    Och angående din ålder om det stressar dig, så var jag 39 när min dotter föddes och det gick hur bra som helst! Om detta går vägen kommer jag vara 41 när nästa barn kommer och jag är helt övertygad om att det kommer gå minst lika bra!

    Kram till dig!

Svar på tråden Sekundär barnlöshet. Hjälp!