• fancyr

    Hur göra med tonårsbarn?

    Jag och mitt ex har två barn varav ett är nyss fyllda 18. Under längre tid har det yngre wbarnet alltid åkt varannan vecka till sin pappa och på de senaste året har 18åringen varit allt mindre hos sin pappa pga kompisar jobb och skola. Det har alltid varit tjafs kring att jsg tycker hon ska åka till sin pappa ibland. Nu på senaste kan det gå flera veckor innan jag tvingar iväg henne för att träffa hennes pappa. Det är inte dålig hos deras pappa men de har dock inte egna rum som hos mig och det är fler barn där Samt avsides från barnens alla kompisar skola och aktiviteter. 


    nu sa jag dock till 18åringen Att hon skulle hälsa på sin pappa från fredag-måndag. Idag kom hon hem till mig för att hon skulle hämta något. Ok. Sen ska hon träffa vänner, något hon avstått semester med pappas familj för. Nu blev hon arg på mig för att jag inte lät henne vara hemma trots att jag var tydlig med att hon skulle vara hos sin pappa. hon vill såklart att jag ska få skuldkänslor vilket jag får som inte låter henne bara vara hemma. 


    jag hade förstått om det var varannan vecka eller om det var dålig hos pappa men det är inte så. 


    hur hade ni gjort eller resonerat? 


    pappan har heller inte sett till att hon har mat eller hemmanycklar nu när de åkt till sommarstugan. 

  • Svar på tråden Hur göra med tonårsbarn?
  • Amanda33

    Hon är 18 år och därmed myndig så hon borde få välja vars hon vill vara. Nog förstår jag att du vill att hon är med pappa också men hon är så pass stor nu.
    Du kan prata med ditt ex, att han får lägga energi att locka henne till sig genom att göra planer med henne. Din dotter kanske vill ha ensam tid med pappa? De kan äta nå gott ute, gå på Megazone eller bio?


    Carpe diem
  • fancyr
    Amanda33 skrev 2023-07-08 18:15:23 följande:

    Hon är 18 år och därmed myndig så hon borde få välja vars hon vill vara. Nog förstår jag att du vill att hon är med pappa också men hon är så pass stor nu.
    Du kan prata med ditt ex, att han får lägga energi att locka henne till sig genom att göra planer med henne. Din dotter kanske vill ha ensam tid med pappa? De kan äta nå gott ute, gå på Megazone eller bio?


    Klart hon ska få välja och gör det 95% men då och då vill jag att hon umgås med sin pappa. Annars kan det gå flera månader. Han är Passiv, gör varken till eller från. 
  • Mortiscia80

    Varför försöker du tvinga en vuxen människa att umgås med någon som hon inte riktigt vill träffa? Ursäkta, men sluta lägga dig i. Det skulle jag säga även om hon vore 16 år, för redan innan dess är man gammal nog att få säga nej till oönskat umgänge.

  • Miooo

    Som jag ser det är det pappan och dotterns ansvar att de har en relation. Det är inte din uppgift längre. Hon är nästan vuxen och han är vuxen. 
    Varför är det viktigt för dig att dottern är hos sin pappa? 

  • Mortiscia80
    Miooo skrev 2023-07-08 18:19:23 följande:

    Som jag ser det är det pappan och dotterns ansvar att de har en relation. Det är inte din uppgift längre. Hon är nästan vuxen och han är vuxen. 
    Varför är det viktigt för dig att dottern är hos sin pappa? 


    Vadå "nästan"? Hon är myndig och väljer själv vem hon umgås med.
  • fancyr

    Dels kan det vara skönt med egentid och dels så vill jag att hon ibland umgås med sin pappa istället för att bara vara hemma eller med vänner 

  • fancyr

    Förut har jag sagt till pappan att om hon ska vara hos mig hela tiden så kommer jag ta ut underhåll. Då säger han att han aldrig kommer gå med på det och att han då kommer tvinga henne vara där 50-50

  • Mortiscia80
    fancyr skrev 2023-07-08 18:24:39 följande:

    Förut har jag sagt till pappan att om hon ska vara hos mig hela tiden så kommer jag ta ut underhåll. Då säger han att han aldrig kommer gå med på det och att han då kommer tvinga henne vara där 50-50


    Vilken hon pratar vi om nu? Så länge boendet är mer hos dig än 50/50 har du rätt att begära underhåll och han har inget att sätta emot eftersom det är din lagliga rättighet. Prata med FK. Detta gäller dock främst 16-åringen. För myndiga barn gäller att underhållet går direkt till 18-åringen och det är hon själv som måste ansöka om det, så då får du be henne om pengarna i så fall. Värt att veta.

    www.forsakringskassan.se/privatperson/foralder/for-foraldrar-som-inte-lever-ihop/barnet-bor-hos-dig/underhallsstod-fran-forsakringskassan
  • fancyr

    hon/18åringen. Grejen är att de har inte en dålig relation utan dottern är lat och bekväm. Hon vill knappt göra något hemma/hjälpa till , går knappt ut och är 95% hos mig. Enda gångerna hon går frivilligt Till sin pappa är när hon ska få något. Nu sa Jag, gå några dagar sen kan du komma tillbaka hem. Hon har inte varit där på flera veckor. Det gick en dag sen var hon hemma igen. det är två stationer ifrån här, det är inte super långt. 

  • Mortiscia80
    fancyr skrev 2023-07-08 18:57:36 följande:

    hon/18åringen. Grejen är att de har inte en dålig relation utan dottern är lat och bekväm. Hon vill knappt göra något hemma/hjälpa till , går knappt ut och är 95% hos mig. Enda gångerna hon går frivilligt Till sin pappa är när hon ska få något. Nu sa Jag, gå några dagar sen kan du komma tillbaka hem. Hon har inte varit där på flera veckor. Det gick en dag sen var hon hemma igen. det är två stationer ifrån här, det är inte super långt. 


    Hm, ja jag förstår att det är ett bekymmer om hon är så bekväm av sig men du borde ändå inte försöka tvinga henne. Däremot skulle jag satsa lite på att försöka få henne att hjälpa till hemma mer, även om det kanske inte är det lättaste.
  • callmepreggoornot

    En 18åring som inte vill dela rum med småbarn eller vara längre från sina vänner om möjligt på sommaren. En som tydligen blir lat en bit in i tråden och får inte känna sig bekväm i sitt eget hem för att du vill ha bort henne. Grattis. Du jobbar hårt på att förstöra eran snart vuxna relation.

  • Illusioner74
    fancyr skrev 2023-07-08 18:24:39 följande:

    Förut har jag sagt till pappan att om hon ska vara hos mig hela tiden så kommer jag ta ut underhåll. Då säger han att han aldrig kommer gå med på det och att han då kommer tvinga henne vara där 50-50


    Så detta handlar alltså om pengar?
    Om din myndiga dotter vill vara enbart hos dig så bör du låta henne vara det. Pappan engagerar sig inte i relationen till dottern och deras relation faller INTE under ditt ansvar. Dotterns pappa verkar inte bry sig så mycket om relationen till dottern. Något han däremot bryr sig avsevärt mer om är pengar.

    Låt dottern vara hos dig på heltid om hon nu vill det. Pappan behöver inte "gå med på" att betala underhåll. Du kontaktar Försäkringskassan och meddelar att du vill att underhållet ska skötas via dem pga samarbetssvårigheter. Du får då redogöra för vilka dagar som dottern är hos dig varje månad. Visst avdrag från underhållet kan göras för de nätter som dottern sover hos sin pappa. Sover hon enbart hos dig under en hel månads tid så ska han betala fullt underhåll till dig för den månaden. Som sagt, detta är inget han behöver godkänna, utan Försäkringskassan kräver ut dessa pengar från honom. Vägrar han att betala så uppstår en skuld till Försäkringskassan för honom. Du får dina pengar oavsett.
  • Litorina

    Först säger du att det är bra hos pappan, sen att hon varken fått mat eller en nyckel. Jag får inte ihop det. 

  • elsi
    fancyr skrev 2023-07-08 18:17:11 följande:
    Klart hon ska få välja och gör det 95% men då och då vill jag att hon umgås med sin pappa. Annars kan det gå flera månader. Han är Passiv, gör varken till eller från. 
    Om han är passiv, varför ska hon då vara aktiv för att få en relation? Det är väl hand ansvar att se till att bibehålla en relation med sitt snart vuxna barn. inte ditt i alla fall, och dotterns om hon tycker att det är viktigt. Det låter som att pappan inte bryr sig så mycket och då gör väl dottern inte heller det. Man kan inte tvinga vuxna att umgås.
Svar på tråden Hur göra med tonårsbarn?