• 1Solen1

    Symtom och medicin bakteriell vaginos Hjälp!

    Hej!

    Har haft problem med bakteriell vaginos i några år nu, det återkommer. Undrar två saker av er (eller av gynekolog elker läkare) som också har/haft bakteriell vaginos:

    1. Har Otroligt mycket flytningar, vattniga, det rinner varje dag ner för benen ända ner nästan till fötterna ibland. Har ni också det? Är detta ett vanligt symptom av bakteriell vaginos? För när jag googlar om bakteriell vaginos står det nästan aldrig om rikliga flytningar utan bara om andra sätt flytningarna är på.  Jag tycker detta är det jobbigaste symtomet!

    2. Har varit till tre olika läkare och ingen har velat skriva ut antibiotika till detta. Vet någon om detta är något nytt man gör i Sverige att man inte skriver ut antibiotika för bakteriell vaginos? För jag tycker det är så konstigt att när man googlar på både engelska och svenska så står det alltid att den huvudsakliga saken mot bakteriell vaginos är antibiotika. Alla tre läkare har sagt till mig att man slutat ge antibiotika för bakteriell vaginos för attdet år så vanligt att den kommer tillbaka och att då ge antibiotika flera gånger ju inte är bra för då kan man ju bli resistent mot antibiotika. Har läkare sagt detta till er också? 


     


    Mina tips:

    Om ni inte vet det så har det tidigare receptbelagda Donaxyl alldeles nyligen nu blivit receptfritt!!!!! Så Otroligt glad över det!!!!

    Det som gjorde att det tillslut försvann förra gången var att jag tog donaxyl och vagi-c samtidigt. Vagi-c är receptfritt. Vet dock inte om detta var orsaken/enda orsaken till att det försvann. 

  • Svar på tråden Symtom och medicin bakteriell vaginos Hjälp!
  • 1Solen1

    Lägger till info: Jag har binda, det rinner alltså ner för benen även fast jag har binda, vilket jag måste ha varje dag annars skulle mattor och golvet bli lortigt. 

  • 1Solen1

    Tips:

    Jag tror det kanske har gått bort nu, får se om några dagar. Det som kanske gjorde att det gick bort var: Tog Donaxyl och Vagi-c samtidigt 1 kur (båda är under 6 stycken dagar). Sen väntade jag tre dagar, började då dricka ekologisk apelsinjuice 1 glas om dagen. Sen 1 Donaxyl kur igen och samtidigt fortsatte drivka apelsinjuice. Och nu tror är borta. 

    Och jag skrev i första inläggstexten att det som kanske gjorde att det försvann förra gången hade bakteriell vaginos var att tog Donaxyl och Vagi-c samtidigt, men jag kommer nu ihåg att det då också var kombinationen Donaxyl+Vagi-c+drack apelsinjuice.

    Vad jag kommer göra för att försöka förhindra att det kommer tillbaka: Kommer dricka apelsinjuice varje vecka. Kommer inte använda tamponger utan bara binda (det var när jag använde tampong igen för första gången på några år som bakteriella vaginosen kom tillbaka). 


    Den enda symtom jag har när jag har bakteriell vaginos är alltså vattniga rikliga flytningar. Vid enstaka gånger dagen efter mens (då ph-balansen eller vad det är är lite annorlunda) så kan symtomet lukt också komma även fast jag inte har bakteriell vaginos då och då tar jag bara 1 stycken Lactal Balans och då försvinner lukten Direkt och ingen bakteriell vaginos börjar. 


    Och jag tvättar mellan benen bara med produkter som ska användas där och även med samma produkt på låren - så att inte annan produkt är där nära på låren. 

  • 1Solen1

    Det jag skrev om Lactal Balans, jag menar alltså att jag tar bara En stycken sådan grej, En dag, inte flera dagar och flera stycken, utan räcker alltså med bara 1 gång 1 stycken. (Och när skriver om Donaxyl och Vagi-c så menar jag att jag tar hela kurer - 6 dagar)

  • 1Solen1

    Jag tror jag har löst det. Vet inte än, ska prova från idag. Min toalettstol skvätter så otroligt mycket på låren så jag har tagit med våtservett på låren efter varje gång jag kissat och jag har inte använt vare sig mild våtservett som baby wipes eller intim wipes.Och även använt samma våtservett till benen och fötterna när dem vattniga flytningarna skvätt ner på benen och fötterna. Jag kommer från idag Bara använda intim wipes både på lår, hela benen och fötterna, för när man sen drar upp kläderna från fötterna så dras ju våtservett vätskan med upp ända till snippan. Jag ska försöka hitta några tex utan glycerin i, för jag läste att det kunde rubba på ph-balansen. 


    Jag använder inte intim wipes på själva snippan, hört att många gör det, så jag tipsar att gör inte det, då kan få bakteriell vaginos, och isåfall använd bara intim wipes och aldrig ens baby wipes och verkligen inte vanliga våtservetter. 

  • Nyponet01

    Har du blivit grundligt undersökt?
    Jag har aldrig hört talas om något liknande.
    Kan det inte vara att du läcker urin?
    Eller har vätskefyllda typ myom i livmodern som brister? 

  • 1Solen1

    Tack för tipset!, jag ska ringa och fråga dem om myom. Dem såg inget på ultraljud av livmoder och äggstockar förrförra veckan. Väntar på svar om olika tester dem gjorde då förrförra veckan (tex HPV (livmoderhalscancer) och svamp). 


     


    Har dock gjort ultraljud och dem testerna för ett år sen när jag också hade detta symtom och då hittade dem ingenting heller.
     


    När jag undersöks så rinner det ut mycket, så det är från underlivet inte urinröret.


    Dem har ingen aning vad det är. Ingenting stämmer in på att bara ha rikliga vattniga flytningar. Jag har ingen smärta eller klåda eller lukt eller blödningar. Så jag tror det är våtservetterna som har ställt till det, jag hoppas det!

Svar på tråden Symtom och medicin bakteriell vaginos Hjälp!