• Anonym (Varflr)

Blir tokig. Återkommande Uvi.

Började i våras med att jag fick urinvägsinfektion. Gick över efter ett par dagar. Sen dess har jag fått de 2 gånger. 

Senast jag hade det var för flera år sedan och jag har inte vart så känslig tidigare. 

Har kanske med åldern att göra att jag nu åkt på det 3 ggr  på några månader?  Är ändå 43 år. 

Vad kan jag göra för att slippa då det så ofta? Finns det något man kan göra, äta, dricka etc för att förebygga så man förhoppningsvis kan hålla det borta längre tid. 

• Svar på tråden Blir tokig. Återkommande Uvi.
  • Anonym (Dagar)

Hur många dagars kur av penicillin går du?
    De korta kurerna är inte så mycket att hurra för när man får återkommande uvi. Ibland är den längre kuren bättte.

• Anonym (Varflr)
    Anonym (Dagar) skrev 2023-09-23 18:14:46 följande:

Hur många dagars kur av penicillin går du?
    De korta kurerna är inte så mycket att hurra för när man får återkommande uvi. Ibland är den längre kuren bättte.

Har aldrig tagit penicillin då det gått över av sig själv inom ett par dagar. Har klarat mig bra tidigare men nu så verkar det inte så. Får väl höra av mig till Vc på måndag om det ännu inte gått över. 

• Anonym (N)
    Anonym (Varflr) skrev 2023-09-23 18:24:15 följande:

Har aldrig tagit penicillin då det gått över av sig själv inom ett par dagar. Har klarat mig bra tidigare men nu så verkar det inte så. Får väl höra av mig till Vc på måndag om det ännu inte gått över. 

Då är det inte speciellt konstigt att du får det är återkommande. 
  • Anonym (Lilly)
    Har du en ny partner? Isf kan det vara han eller hon som orsakar problemet 
  • Anonym (Dagar)
    Anonym (Varflr) skrev 2023-09-23 18:24:15 följande:

Obehandlad UVI kan gå upp till njurarna och komma och gå.
    Om de på vc inte pratar om odling så säg att de ska ta en odling. Drick mycket citron vatten och gå på toa ofta.
    På apoteket så finns det stickor som man kan använda hemma för att se om det är uvi. Men drick inget surt innan, om man gör det så kan det visa fel.
  • Anonym (Varflr)
    Anonym (N) skrev 2023-09-23 18:28:51 följande:
    Då är det inte speciellt konstigt att du får det är återkommande. 
    Har tidigare haft år emellan och då har det gått över på egen hand. Därför trodde jag ju då givetvis är det var lika nu med. 
  • Anonym (Juni)

Kanske är det så enkelt att du denna gång har fått en så kraftig infektion att den kräver antibiotika.

Angående att förebygga urinvägsinfektion vet jag att många tycker att tranbärskapslar är bra.

• Anonym (Anki)

Jag fick återkommande UVI och det berodde på bakteriell vaginos. Nu när jag behandlat det får jag inte UVI längre. 

• Anonym (Bästa tipset)

Detta tipsade en läkare om. 

Drick tre lättöl eller alkoholfri öl på så kort tid du kan, håll dig så länge du kan. Kissa. Klart. 

• Cereal Killer

Nu vet jag inte hur nära klimakteriet du är, men risken för upprepade UVIer ökar avsevärt när man börjar närma sig klimakteriet. Som någon ovan skrev så kan bakteriell vaginos också orsaka UVI. I båda fallen handlar det om att det normala mikrobiomet i vaginan påverkas. Under normala omstädigheter har vi en massa laktobaciller som skyddar mot bakterier, men när exempelvis östrogenhalten sjunker så minskar produktionen av dessa. Befinner man sig i klimakteriet/förklimakteriet så är ofta lokal östrogenbehandling, som återställer den naturliga vaginalfloran, mer effektivt än antibiotika. Observera att risken för biverkningar är extremt låg när östrogen används lokalt. 

Sen kan det ju vara så i ditt fall att du åkt på någon bakterie som kroppen helt enkelt inte kan hantera på egen hand, det behöver inte nödvändigtvis ha något med åldern att göra. Gå till VC först och främst och be om en odling och antibiotikabehandling. Om problemen ändå återkommer snabbt så kan det kanske vara värt att gå till en gynekolog. 

• Anonym (Lilly)

Hur kan du var säker på att det är uvi och inte något annat? 

• StudierKemi

Om det här är kopplat till bakteriell vaginos, så kan du stärka kroppens egen pH på den platsen genom att köpa en menskopp, fylla den med 1/4 omskakad äppelcidervinäger och fylla med 2/4 vatten, och föra in kroppen över natten. Både vaginan och äppelcidervinäger är sura, och om du istället skulle lösa upp en nypa bikarbonat i vatten i menskoppen, så skulle bara neutralitet uppstå. Då skulle hemmakuren ha blivit verkningslös och inte dödat bakterier. Gör allt detta vid behov (när det inte luktar så bra), och kuren är olika lång för alla. Man kan avbryta och påbörja igen hur ofta man vill (det är inte som med riktiga läkemedel).

Jag skulle se upp med antibiotika och penicillin p.g.a. risken för antibiotika resistens. Hur gör man sen när man är ÄNNU mer sjuk än vad du är nu, och din kropp är redan för van vid antibiotika, och denna är verkningslös?? www.ted.com/talks/maryn_mckenna_what_do_we_do_when_antibiotics_don_t_work_any_more

Som några redan sagt till dig, satsa på tranbärsjuice, men stärk dig även med andra antioxidanter. Antagligen är inte kosten tillräckligt nyttig. Ät anti-inflammatorisk mat varje dag, så att kroppen inte lider brist på elektroner, för då börjar atomerna i kroppen att slita elektroner från varandra istället och sjukdomar uppstår. Här är mat som boostar med elektroner/antioxidanter (obs, animalier har inte detta, och inte vete och socker (de två sista ger mycket inflammation i kroppen, och jag undviker dem till varje pris)); "frukt, grönsaker, bär, nötter och te", se till att äta olika färger och variera. Se livsmedelsverkets rekommendationer: 

Så vad kan man äta istället som är anti-inflammatoriskt? Jag ska ge exempel för 2 dagar (obs, vegetarianer äter större volymer mat, för att det är mindre fett i maten generellt, så man måste äta mer för att komma upp i samma kalori-mängder). T.ex. måndag: 1) Havregröt, salt, kokosolja och bär-mix 2) potatis, kikärtor, olivolja, salt och spenat 3) ris, mandel och tomat 4) knäckebröd 100% råg och hummus. tisdag: 1) Havregröt, banan, salt, kokosolja och drick morotsjuice. 2) Vegetarisk pizza med botten gjord på rågmjöl och potatismjöl. Toppa med tomat, vegetarisk ost och broccoli 3) Hirs, falafel och apelsinjuice med fruktkött 4) knäckebröd 100% råg och vita bönor i tomatsås. Det var lite exempel, finns många många fler. 

Svar på tråden Blir tokig. Återkommande Uvi.