• Denokäände4

    Avbryta semester - sjuk. Hur?

    Har en fråga angående avbryta semester. Jag har blivit sjuk och ska gå på semester nu på måndag. Jag tror inte jag hinner bli frisk och vet inte hur det går till med läkarintyg samt sjukanmäla.
    Ska jag vänta med att prata med läkare tills på måndag eller ska jag göra det redan nu?
    Hur ska jag bevisa hur många dagar av semestern jag varit sjuk?
    När ska jag sjukanmäla mig till chefen?
  • Svar på tråden Avbryta semester - sjuk. Hur?
  • Litorina

    Läkarintyg behövs normalt sett först efter en veckas sjukdom. Sjukanmäl dig på morgonen den första dagen du skulle ha jobbat om du inte hade haft semester. När du är frisk meddelar du arbetsgivaren det. 


    Brukar din chef kräva att ni bevisar att ni är sjuka? Det låter konstigt i så fall. 

  • rosesarewhite

    Du pratar med chefen första sjukdagen. Sen anmäler du igen när du blivit frisk. Gör som du skulle gjort om du inte haft semester.

  • Anotherone
    rosesarewhite skrev 2023-07-22 17:39:44 följande:

    Du pratar med chefen första sjukdagen. Sen anmäler du igen när du blivit frisk. Gör som du skulle gjort om du inte haft semester.


    Precis, så ser ju rutinen ut för de flesta.
    Det som brukar stå är att man ska anmäla sjukdom utan dröjsmål, man kan alltså inte komma tillbaka från ledigheten sen och säga ja just ja, första veckan var jag sjuk. 
    Utan man sjukanmäler enligt vanliga rutinen och lämnar intyg from dag 8 (om inte kollektivavtalet säger något annat) och hör av sig när man är frisk och har för avsikt att ta ut sin semester.
Svar på tråden Avbryta semester - sjuk. Hur?